niedziela, 1 maja 2022

Park Sawanna - recenzja abstrakcyjnej gry logicznej wydawnictwa Portal.

Abstrakcyjnie wyglądające gry logiczne od dłuższego czasu cieszą się rosnącą popularnością. Na rynku mamy już całkiem pokaźną kolekcję takich tytułów. Możemy wśród nich wymienić takie gry jak: Reef, serię Azuli, Coatl, Fotosyntezę, Sagradę, czy też Zamek smoków. Jedne z nich adresowane są do rodzin, inne przyciągają raczej nieco bardziej zaawansowanych graczy.

Bohaterka dzisiejszej recenzji dołącza do kategorii abstraktów logicznych adresowanych do rodzinnych graczy. Przenosimy się na gorącą afrykańską sawannę. Przed nami Park Sawanna. Czy jego organizacja i zarządzanie to będzie ciężka praca w pocie czoła pod gorącym, afrykańskim słońcem? A może to bułka z masłem. Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.




CO ZAWIERA GRA

W sporym pudełku ze słodkimi zwierzętami na okładce znajdziemy całkiem sporo elementów. Będą to 4 składane pudełeczka na żetony zwierząt, pożarów i drzew oraz figurki surykatek, strażników i lwów (te elementy będą w kolorach pasujących do lamówek na pudełkach). 

Oprócz tego mamy 4 dwustronne plansze rezerwatów oraz dwustronną planszę punktacji. Do tego wszystkiego dochodzi instrukcja jasno tłumacząca zasady, pełna obrazkowych przykładów i objaśnień.

Muszę się zatrzymać nad wspomnianymi 4 pudełeczkami na komponenty. To genialne rozwiązanie. W prosty sposób porządkuje elementy gry i ułatwia setup. Każdy gracz dostaje pudełeczko w wybranym przez siebie kolorze (lamówka na okładce pudełeczka ma jeden z 4 dostępnych kolorów) i nie musi wyszukiwać żetonów czy figurek spośród sporej ich ilości ogólnie dla wszystkich graczy, tudzież uciekać się do woreczków strunowych. 

Pudełeczka idealnie mieszczą się w środku dużego pudła z grą i pomagają, żeby nic się nie wysypywało czy mieszało. Zauważyliście, że z ich pomocą można odwzorować obrazek ze spodu wypraski? Fajna zabawa.

CEL GRY

„Ryk lwa wyrwał cię z głębokiego snu. Na sawannie rozpoczyna się kolejny pracowity dzień. Tutaj czas biegnie zupełnie inaczej, odmierzają go stada słoni, wędrujących od wodopoju do wodopoju, i antylopy, które nieustannie węszą za trawą. Mieszkasz tutaj już od jakiegoś czasu. Pokochałeś to miejsce. Stało się twoim domem. I jako strażnik rezerwatu będziesz je strzegł jak swego domu.”

Park Sawanna przenosi nas do gorącej Afryki. Dostajemy etat strażników odpowiedzialnych za nasze rezerwaty dla dzikich zwierząt. Musimy pomóc naszym zwierzętom utworzyć możliwie największe stada. 

Do tego trzeba zapewnić im wodopoje i ochronić przed pożarami a także zapewnić schronienie w cieniu traw i drzew. Strażnik, który najefektywniej zarządzi swoim rezerwatem wygra.

PRZYGOTOWANIE GRY

Szykując się do zarządzania naszymi rezerwatami musimy najpierw zadbać o ich dobre przygotowanie.

Na początku bierzemy pudełko z obramówką w wybranym przez siebie kolorze. Do tego dobieramy planszę rezerwatu z norką surykatki w tym samym kolorze.

Z naszego pudełeczka wyjmujemy żetony zwierząt (te z drzewem i pożarami używamy w innym wariancie gry), tasujemy je i umieszczamy jeden na drugim w odkrytym stosie.

Z góry stosu bierzemy pierwszy żeton i umieszczamy go odkrytego w naszym rezerwacie na lewym, górnym polu z piaskiem. Następnie kolejne żetony układamy od lewej do prawej strony na wszystkich polach z piaskiem. Na razie omijamy pola z pożarem, skałą, drzewem i trawą. Ostatnie 2 żetony zwierząt umieszczamy na dowolnych dwóch spośród sześciu pól z trawą.

Na środku stołu umieszczamy planszę z punktacją, na chatce startowej obok pola O stawiamy swojego strażnika.

W prawym górnym rogu rezerwatu na swojej norce umieszczamy naszą figurkę surykatki. Obok planszy punktacji kładziemy figurkę lwa a wszystkie nieużywane elementy gry odkładamy do naszego pudełeczka.

Wszystko przygotowane. Czas zająć się tworzeniem rezerwatu.

PRZEBIEG GRY

Organizowanie i zarządzanie parkiem przebiega w kilku rundach. Każda z nich składa się z dwóch poniższych kroków:

(I) wybór żetonu zwierzęcia – gracz rozpoczynający daną rundę wybiera odkryty żeton zwierzęcia, podnosi go, pokazuje pozostałym graczom a na polu, z którego podniósł żeton umieszcza surykatkę. Czynność tę wykonują wszyscy gracze.

(II) przeniesienie wybranego żetonu na nowe miejsce w rezerwacie – wszyscy jednocześnie poruszają swój żeton w obrębie rezerwatu. W tym celu odwracają go na drugą stronę i umieszczają na nowo wybranym polu. Nowe pole musi być pustym polem z piaskiem lub pustym polem z drzewem czy trawą. Na każdym polu może się znajdować tylko jeden żeton zwierzęcia. Po zakończeniu ruchu surykatka wraca do norki – jej rola polega jedynie na zaznaczeniu pola, z którego przenoszony jest żeton.

Instrukcja przewiduje jeszcze dodatkowe warianty gry:

(I) Tryb solo – przygotowanie i przebieg gry jest taki sam jak w grze podstawowej. Uzyskany wynik sprawdzamy w instrukcji. Opisane są tam stopnie naszego zaawansowania.

(II) Zmienne przygotowanie – przygotowując taką rozgrywkę planszę rezerwatu umieszczamy stroną z czterema małymi rezerwatami rewersem do góry (stroną bez pól z drzewami i pożarami) oraz wykorzystujemy żetony drzew i pożarów. Zanim umieścimy w rezerwacie zwierzęta musimy na pustych polach z piaskiem umieścić żetony z drzewami i pożarami. Podczas rozgrywki to one będą polami z drzewami i pożarami. Ważne jest aby te żetony znajdowały się na tych samych polach rezerwatów u wszystkich graczy. Rozgrywka, zakończenie i punktacja przebiegają według podstawowych zasad.


(III) Wariant dla dzieci
– grając z mniejszymi dziećmi odrzucamy żetony drzew i pożarów oraz ignorujemy zasady dotyczące wodopojów i traw. Planszę rezerwatów umieszczamy stroną bez drzew i pożarów. Żetony zwierząt rozmieszczamy jak na przykładzie w instrukcji (zostawiając 7 pustych pól z piaskiem wokół pola ze skałą i wszystkie żetony z trawą też zostają puste).

Podczas rozgrywki obowiązują zasady z gry podstawowej, z wyjątkiem tego, że możemy umieszczać żetony zwierząt tylko na polach z piaskiem.

Obliczając punkty liczymy je tylko za największe stada zwierząt danego gatunku – wodopoje nie dają tu żadnego efektu. Nie liczymy też punktów za trawy, gdyż te cały czas pozostają odsłonięte.

(IV) Lwy na wolności! – przygotowanie gry przebiega według podstawowych zasad a dodatkowo na jednym z pól z drzewem lub trawą umieszczamy naszego lwa.

Rozgrywka także przebiega zgodnie z zasadami gry podstawowej ale przed umieszczeniem żetonu zwierzęcia na polu z lwem trzeba podnieść lwa i zaznaczyć po 1 punkcie za każde zwierzę widoczne na żetonie, który będzie umieszczony w tym miejscu. Lwa umieszczamy na nowo na pustym polu z piaskiem, drzewem lub trawą. Zakończenie gry i punktacja przebiegają tak jak w grze podstawowej.

ZAKOŃCZENIE GRY

Rozbudowa rezerwatów dobiega końca kiedy wszystkie żetony zwierząt zostaną odwrócone na kolorową (nie żółtą) stronę i przeniesione na nowe pole. Przychodzi czas na liczenie punktów. Te obliczamy analizując 11 etapów, które można ograniczyć do 4 działań:

(I) Pożary – jeśli na sześciu polach graniczących z pożarem znajdują się określone żetony zwierząt, żetony te muszą zostać usunięte. Mamy 3 rodzaje pożarów:

(a) mały pożar – odstrasza wszystkie sąsiadujące z nim żetony z pojedynczymi zwierzętami

(b) średni pożar – odstrasza wszystkie sąsiadujące żetony zwierząt będących w parze (nie ma znaczenia gatunek tych zwierząt)

(c ) wielki pożar – odstrasza wszystkie żetony z 3 zwierzętami

(II) Pola z trawą – za każde puste pole z trawą dostajemy 1 punkt.

(III) Drzewa – za każde puste pole z drzewem, w tym te, z których zostały usunięte żetony po pożarze, otrzymujemy 3 punkty

(IV) Gatunki zwierząt – dla każdego gatunku obliczamy punkty za swoje najbardziej wartościowe stado. Stado to zbiór zwierząt jednego gatunku, których żetony tworzą grupę. Możemy punktować tylko jedno stado w danym gatunku. Jeden żeton może być jednak częścią kilku stad – oczywiście jeśli znajduje się na nim kilka gatunków zwierząt.

Aby stada przynosiły punkty muszą zawierać wodopoje. Obliczając punkty za stada mnożymy liczbę zwierząt danego gatunku przez liczbę wodopojów jakie się w nim znajdują.

Uzyskane punkty zaznaczamy na torze punktacji przesuwając znacznik naszego strażnika.

WRAŻENIA

Uwielbiamy logiczne abstrakty. Mamy w naszej kolekcji bardzo dużo gier z tej kategorii. Nie mogliśmy więc przejść obojętnie obok Parku Sawanna. Wszak to gra duetu Michael Kiesling (Azul) i Wolfgang Kramer (Bolidy), którzy ogromne sukcesy odnoszą w duecie (Torres). Dlatego też byliśmy bardzo ciekawi, co wyjdzie z ponownego połączenia sił tych dwóch twórców. Musimy przyznać, że Park Sawanna wciągnął nas od pierwszych rozgrywek.

Zasady gry są bardzo proste. Ograniczają się w zasadzie do dwóch ruchów – wyboru żetonu zwierzęcia i przeniesienia go na inne miejsce. I w tym tkwi szkopuł. To musi być bardzo przemyślana decyzja, niemal strategiczny ruch. Chcemy przecież zdobyć jak największą liczbę punktów więc musimy działać ostrożnie, gdyż raz położonego żetonu nie można już przenieść. Trzeba pilnować kilku rzeczy: unikać umieszczania takich żetonów zwierząt, które ulegną pożarowi, starać się nie zakrywać drzew i traw bo te dają dodatkowe punkty a tworząc duże stada zapewniać im jak najwięcej wodopojów (mnożą one ilość zwierząt przez ich ilość).

Jeśli potrzebujemy większej gimnastyki umysłu, to poza wariantem podstawowym mamy jeszcze dwa dodatkowe warianty zmieniające rozgrywkę. Mowa tu o wariancie zmienne przygotowanie i lwy na wolności. Podnoszą one poprzeczkę.

Skalowalność gry jest dobra w każdym składzie. Gra solo to spokojna rozgrywka, w której mierzymy się ze swoimi siłami. Odpada ryzyko popsucia planów przez współgraczy. W dwie osoby nadal można w miarę swobodnie ogarniać wszystkie rzeczy, które trzeba pilnować. Zdecydowanie łatwiej przekładać żetony zwierząt wskazane przez jednego przeciwnika. Przy 3 i 4 osobach robi się już trudniej – dwie osoby wybierające żeton zwierzęcia pod siebie zdecydowanie mocniej mogą nam pokrzyżować nasze plany.

Działania przeciwników trudno nazwać negatywną interakcją. Żaden z graczy nie ma na celu specjalnie popsuć układ zwierząt w parkach swoich rywali. Każdy gra pod siebie i nie ogląda się na pozostałych graczy. Jednakże dla młodszych graczy częste sytuacje psujące im układ mogą być frustrujące.

Początkowe ułożenie żetonów zwierząt jest losowe - wykładamy je z zakrytego stosu, nie mając wpływu jakie żetony znajdą się w jakich miejscach. Coś na wzór Kaskadii (zrecenzowanej przez Michała dla Allegro), w której losowo pojawiały się żetony do układania. Ta losowość zdecydowanie podnosi regrywalność tytułu.

Pudełkowy wiek graczy to 8 lat. Ograne 8 latki powinny sobie poradzić, ale dzieciaki, które nie miały za dużo kontaktu z grami logicznymi najlepiej na początku zaprosić do wariantu dla dzieci. Zaawansowani gracze, choćby za sprawą wspomnianych dodatkowych wariantów, też świetnie będą się bawić przy tym tytule.

Jak na grę rodzinną przystało czas zabawy nie jest jakiś nie wiadomo jak długi. Tworzenie i zarządzanie parkami zajmie nam mniej poł godziny albo niewiele więcej. Odpowiedni czas na to, żeby skupić uwagę i nie przegrzać za bardzo komórek mózgowych.

Na koniec kilka słów na temat wykonania gry. W sieci znajdziemy opinie, że gra jest brzydka. Może to za dużo powiedziane. Fakt, przy takich grach jak Azul, Sagrada czy Reef wypada dość blado. Ale czy wygląd ma aż tak kluczowe znaczenie? Nie sądzę. Jedno w naszym rodzimym wykonaniu jest zdecydowanie na plus – okładka. Jest o niebo ładniejsza od oryginalnej wersji. No i te słodkie drewniane surykatki, lwy i figurki strażnika. Cieszą oko.

Podsumowując: jeśli lubicie abstrakcyjne gry logiczne mobilizujące nasze szare komórki, ale nie torturujące mózgu to powinniście poznać bliżej Park Sawanna. Polecamy gorąco do rodzinnych rozgrywek i dla miłośników tej kategorii gier. My zostawiamy ją w naszej kolekcji.

PLUSY:

+ kilka wariantów rozgrywki,
+ proste zasady,
+ dość krótki czas rozgrywki,
+ dobra skalowalność.

MINUSY:

- grafiki nie porywają, ale czy o to chodzi w grze logicznej?






Liczba graczy: 1-4 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 20-40 minut
Rodzaj gry: gra logiczna, 
gra familijna
Zawartość pudełka:
* 4 składane pudełka
* 4 rezerwaty,
* 168 żetonów,
* 1 plansza punktacji,
* 4 surykatki,
* 4 strażników,
* 4 lwy,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Portal Games
Cena: 105-180 zł (IV 2022 r.)
Autor: Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
Ilustracje: Annika Heller, Andreas Resch


Serdecznie dziękujemy Portal Games za przekazanie egzemplarza gry do recenzji. 

Galeria zdjęć:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz