Wydawnictwo G3 ma
chyba słabość do gier, które bazują na Memory. Całkiem niedawno recenzowaliśmy
jedną z najlepszych gier dla dzieci w jakie kiedykolwiek graliśmy, czyli Leo wybiera się do fryzjera. Tym razem mamy do czynienia z Owocowym zawrotem głowy, czyli polską wersją
wydanej w roku 2015 przez rosyjskie wydawnictwo Lifestyle Boardgames, Fruit
Mix.
Czy zatem ta niewielka gra sprawiła, że musieliśmy zmusić nasze szare komórki do nieco bardziej wytężonej pracy? Zapraszamy do recenzji.
Czy zatem ta niewielka gra sprawiła, że musieliśmy zmusić nasze szare komórki do nieco bardziej wytężonej pracy? Zapraszamy do recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Gra od samego początku robi wrażenie dzięki nietypowemu pudełku. W środku, obok (nie do końca precyzyjnej) instrukcji odnajdziemy 48 kafelków, na których znajduje się 12 różnych owoców leżących na 4 różnych talerzach stojących na 4 różne kolorach obrusów. Nie pogniewałbym się, gdyby pudełko było nieco niższe, zajmowałoby nieco mniej miejsca na półce.
Kilka słów na temat
instrukcji. Różni się ona nieco od oryginału. Ponadto zawiera jedną
nieścisłość, która sprawiła, że musieliśmy zastosować swoje własne reguły.
Omawiając zasady gry
postaram się przytoczyć również zasady, których polska instrukcja nie
przewidziała.
CEL GRY
Każdy z graczy
otrzymuje pewną ilość kafelków. Żeby wygrać , musi się ich jak najszybciej
pozbyć. A do tego potrzebna będzie dobra pamięć.
PRZYGOTOWANIE GRY
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie zajmuje
dosłownie chwilę. Po pierwsze musimy wylosować 5 kafli, które układamy odkryte
na środku stołu. Po drugie każdy z graczy otrzymuje pewną ilość (zależną od
liczby graczy) kafli, których formuje zakryty stosik. I to tyle. Gra się może rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
Gra w polskiej wersji
posiada dwa warianty. Wydanie rosyjskie posiada dodatkowe dwa (w tym jeden
solo). Postaram się pokrótce o nich napisać.
Wariant podstawowy
Na stole leży odkrytych 5 kafelków. Musimy im się uważnie przyjrzeć i zapamiętać ich położenie. Jest to najważniejszy chyba etap gry, bo za chwilę wszystkie odwracamy i możemy przystąpić do właściwej rozgrywki. Ta jest prosta. Po kolei, każdy z graczy odwraca jeden z kafelków ze swojego stosu i kładzie go obok (jego zdaniem) właściwego (zakrytego) kafelka. Na czym polega prawidłowe dopasowanie? Ano oba kafelki nie mogą mieć żadnych cech wspólnych (kolor, owoc, kształt talerza). Właściwe dopasowanie kończy się zamianą kafla dotychczasowo leżącego na stole z kafelkiem przez nas dołożonym i odłożeniem go do pudełka. Niewłaściwe dopasowanie, to kara – kafelek ze stołu, zamiast do pudełka wędruje na spód naszego stosu. W momencie, gdy wszystkie kafle leżące na stole zostają odkryte mamy do czynienia z „procedurą startową”, czyli uczymy się nowego układu 5 kafelków, po czym zakrywamy je z powrotem i gra toczy się dalej.
Może się zdarzyć, że dopasowanie kafelka nie będzie możliwe, każdy z zakrytych kafelków będzie miał przynajmniej jedną cechę wspólną z naszym kaflem. W oryginalnej instrukcji sprawa jest prosta. Taką płytkę odkłada się na spód i wykłada kolejną, ewentualnie jeszcze jedną, aż do skutku. Polska instrukcja przewiduje nieco inne rozwiązanie. Gracz oznajmia pozostałym, że nie jest w stanie wymienić kafelka a pozostali gracze albo się nie zgadzają i dokonują sprawdzenia (jeśli mieli rację, to karę ponosi osobnik wykładający kafelek, a jeśli nie – to oni). Jeśli się wszyscy zgadzają, to i tak dokonywane jest sprawdzenie (jednakże bez żadnych kar), odkrywamy wszystkie zakryte kafelki, po czym odrzucany jest jeden nich – ten fragment został jakimś cudem pominięty w instrukcji, a informację uzyskałem od samego wydawnictwa.
Poziom trudności
można sobie regulować zmniejszając, bądź zwiększając liczbę kafli na stole.
Wariant „szczęśliwy
mix” - wszystko toczy się wg zasad podstawowych.
Gracz po prostu może w swojej rundzie wymienić nie jeden ale maksymalnie trzy
kafelki, o ile wszystkie wymienił prawidłowo.
Wariant solo
(instrukcja oryginalna) -
gramy dokładnie tak
samo jak w wersji podstawowej. Musimy w jak najszybszym czasie pozbyć się wszystkich
kafli. Taki swoisty trening.
Wariant
dla dzieci (instrukcja oryginalna) - jest to uproszczone klasyczne memory
ZAKOŃCZENIE
GRY
Gra kończy się w
momencie, gdy jeden z graczy wymienił swój ostatni kafelek.
WRAŻENIA
Wbrew pozorom i pomimo prostych zasad, gra nie jest aż taka prosta. Mózg przez cały czas musi pracować na zwiększonych obrotach. Ciągłe zapamiętywanie rozkładu pięciu kafelków, które opisane są trzema cechami, nie jest takie łatwe.
Gra przez to nie jest dla każdego. Żeby
się dobrze bawić, trzeba chcieć włożyć trochę wysiłku intelektualnego. Ciągłe
ćwiczenie pamięci bywa trochę męczące, ale z drugiej strony sprawia sporo
satysfakcji. Poza tym można sobie nieco poćwiczyć mnemotechnikę, która potrafi
ułatwić życie każdemu bez wyjątku.
Oczywiście gracze, którym się nie bardzo
chce lub też mają problemy z zapamiętywaniem kilku rzeczy na raz, mogą się przy
grze lekko się nudzić, a nawet irytować, że znowu się nie udało. Wyznaję
zasadę, którą z uporem maniaka powtarzam swoim dzieciom, że jak zabawa wywołuje
negatywne emocje, to lepiej zmienić zabawę.
Osobiście nie jestem dobry w gry oparte
na memo. Moja córka leje mnie za każdym razem podczas tego typu rozgrywek. Nie
poddaję się jednak i ciągle zmuszam swój mózg, żeby jednak coś z siebie
wykrzesał. Dzięki temu Owocowy zawrót głowy po prostu mi się podoba.
Skalowalność. Spokojnie da się zagrać w
każdym składzie. W żaden sposób wpłynie to przyjemność z rozgrywki. Nawet
rozgrywka solo potrafi sprawić sporo zabawy.
Losowość. Jak najbardziej. Jednakże ona
decyduje o zmienności gry, o jej dużej regrywalności. Za każdym razem mamy
kompletnie różny zestaw kafelków. Za każdym razem musimy zapamiętać coś innego.
Ta niby prosta gra jest dobrym trenerem
dla naszego mózgu. Żeby wygrać musimy włożyć w to trochę wysiłku. Nie ma tutaj
żadnej strategii, musimy po prostu wykorzystywać nasze umiejętności szybkiego zapamiętywania.
+ proste
zasady,
+
regrywalność,
+ szybka i
dynamiczna rozgrywka,
+ miły
wysiłek dla naszego mózgu,
+ w sumie dobrze
napisana instrukcja,
+ wysoka
jakość komponentów,
+ oryginalne
opakowanie…
MINUSY:
- …które jest
trochę nieporęczne
- to nie jest
gra dla każdego
Wiek: od
7 lat
Czas
gry: ok. 10-20 minut
Rodzaj
gry: gra dla dzieci, gra rodzinna
Zawartość
pudełka:
* 48 kafelków,
* instrukcja do gry
Wydawnictwo:
G3
Cena: 40-50 zł
Cena: 40-50 zł
Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu G3 za przekazanie gry do recenzji.
Owocowy zawrót głowy możecie kupić w sklepie firmowym wydawnictwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz