sobota, 5 marca 2016

ABALONE QUATTRO: lecimy sobie w kulki - recenzja gry.

Niedawno jakoś tak mnie wzięło na przemyślenia i zastanawiałem się jaki jest mój ulubiony typ gier. Prawdę mówiąc nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. To tak jakby mnie ktoś zapytał o mój ulubiony kolor. Wiem jedno, że jakoś tak mam słabość do gier logicznych. Sam nie wiem dlaczego. Lubię, a w zasadzie lubimy ten typ gier i już. 

Pamiętam jak gdzieś, kiedyś razem z moją Marysią graliśmy w Abalone. Gra wywarła na nas ogromne wrażenie. Miała tylko jedną (powiedzmy) „wadę”. Przeznaczona jest wyłącznie dla dwóch graczy. Trochę ubolewaliśmy nad tym, bo fajnie byłoby móc zagrać to w większą liczbę osób. Chyba ktoś wysłuchał naszych żali, bo dzięki wydawnictwu Rebel do Polski zawitał Abalone Quattro, czyli stary dobry Abalone, w który może zagrać od 2 do 4 osób. Zdaję sobie sprawę, że ta wersja ma już swoje lata, ale dopiero teraz debiutuje w Polsce. Warto było czekać? Zapraszam na recenzję.


CO ZAWIERA GRA

Całość zamknięta jest w niezbyt foremnym pudełku. To chyba największy zarzut do tego wydania. Pudełko nie jest płaskie i przez to umieszczenie go na półce jest trochę kłopotliwe.

W środku znajdziemy:

  • 56 ciężkich kul (o średnicy 22mm) w 4 kolorach - białym, czarnym, żółtym i czerwonym,
  • sześciokątną, plastikową planszę do gry, 
  • instrukcję. 

To, co znajdziemy wewnątrz robi po prostu wrażenie. Solidna plastikowa plansza i ciężkie, duże kule. Super. Ponadto w pudełku jest przemyślana, plastikowa wypraska, dzięki której możemy zapanować nad kulami.

CEL GRY

Celem gry jest zwycięstwo poprzez wypchnięcie poza planszę 6 kul przeciwnika.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie gry trwa kilka chwil. W zależności od liczby graczy należy na planszy rozmieścić odpowiednią liczbę kul w odpowiednich miejscach. I tak:

dla rozgrywki dla 2 graczy


dla rozgrywki dla 3 graczy


dla rozgrywki dla 4 graczy



PRZEBIEG GRY


Większość znanych mi gier logicznych ma banalnie proste zasady. Podobnie jest i z Abalone. Wytłumaczenie zasad zajmuje coś koło minuty, żeby pokazać możliwe ruchy i już można rozpocząć grę.

Poniższe zasady dotyczą rozgrywki dwuosobowej, jednakże podstawowe zasady gry pozostają niezmienne w wersji dla 3 jak i 4 graczy.

W swojej kolejce gracz może wykonać jedną akcję. Będzie to albo ruch albo przepchnięcie kul przeciwnika (tzw. sumito).

  • Ruch

Pojedynczą kulę można przesunąć na sąsiednie wolne pole w dowolnym z sześciu kierunków.


Grupę składającą się z 2 lub maksymalnie 3 kul sąsiadujących ze sobą w jednej linii możemy przesunąć w tym samym kierunku. W tym przypadku istnieją dwa rodzaje ruchu:

po linii – kule przesuwa się razem w kierunku sąsiedniego, wolnego pola


ruch boczny – kule przesuwa się o jedno pole w bok przy zachowaniu szyku


  • Przepchnięcie kul przeciwnika, czyli sumito

Sumito możliwe jest tylko wtedy, gdy posiada się przewagę liczebną. Jeśli obaj gracze mają tyle samo sąsiadujących kul, to tej akcji wykonać nie można. 

Przepchnięcie kul przeciwnika jest dozwolone jedynie w ruchu po linii oraz, jeśli za przepychanymi kulami znajduje się wolne pole lub krawędź planszy.
Jeśli kula ląduje poza krawędzią planszy, uważa się ja za wypchniętą.


Rozgrywka dla 3 graczy

Przebiega dokładnie tak samo jak i rozgrywka dla dwóch osób, z tym, że w grze uczestniczy 3 graczy, którzy mają do dyspozycji nie 13 a 11 kul. Żeby przepchnąć 2 kule różnych kolorów (przeciwników), musimy użyć 3 swoich kul.
Warunki zwycięstwa pozostają niezmienne. Musimy wypchnąć 6 kul (niezależnie od ich kolorów)




Rozgrywka dla 4 graczy

Dzielimy się na dwa zespoły. Każdy gracz w zespole otrzymuje do dyspozycji 9 kul. Gracze po przeciwnych stronach stanowić będą jeden zespół. Podczas ruchu każdy z graczy ma prawo do korzystania z kul swojego partnera z zespołu, pod warunkiem, że pierwsza przesunięta kula (czyli ta, która popycha pozostałe) należy do niego. Zasady przepchnięcia kul przeciwnika pozostają takie same jak w przypadku rozgrywki dla 3 osób.





W przypadku gry zespołowej możemy rozwiązać dwa warianty kolejności ruchu. W pierwszym gracze wykonują swoje ruchy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czyli najpierw wykonuje swój ruch np. 1 gracz zespołu A, później 1 gracz ze zespołu B, potem 2 gracz zespołu A, etc. W drugim wariancie ruch wykonuje najpierw zespół A, a później zespół B. Zatem każdy z zespołów ma dwa ruchy z rzędu.

ZAKOŃCZENIE GRY

W każdym z wariantów zwycięstwo należy do tego gracza (lub też zespołu w przypadku rozgrywki zespołowej).

WRAŻENIA


Cóż możemy powiedzieć o Abalone? Jej mechanika jest wręcz banalna, po prostu przesuwamy kulki zgodnie z regułami sztuki. Jednakże jak to często bywa w grach logicznych – proste reguły skrywają ogromny wręcz potencjał, który wykorzystać może tylko ten, kto zechce używać mózgu. Początkowe nasze partie były pozbawione głębszej strategii, jednakże z czasem pewne rzeczy zaczęły się w głowie układać i pojedynki zaczęły być coraz bardziej wymagające. Gra typu „easy to learn, hard to master”.

Poziom trudności rośnie wprost z poziomem zaawansowania graczy, co jest częstą właściwością gier logicznych.

Gra wymaga przede wszystkim skupienia i uważnej obserwacji tego, co się dzieje na planszy. Każdy nasz błąd zostanie bezwzględnie wykorzystany przez przeciwnika. A każda strata naszej kuli oznacza mniejsze możliwości  ruchu, więc trzeba mieć oczy wokół głowy, żeby czegoś nie przegapić. Trzeba myśleć z wyprzedzeniem, żeby wygrać.

Abalone Quattro to można powiedzieć trzy gry w jednej. Trzy gry, które łączą wspólne zasady, jednakże sposób (i doznania jakie temu towarzyszą) rozgrywki dla 2, 3, czy 4 osób jednak się różni. O ile w przypadku 2 osób trzeba mocno uważać, to w przypadku 3, mózg się może zagotować. Jest zdecydowanie trudniej coś przewidzieć, musimy uważać nie na jednego przeciwnika, ale na dwóch. Każdy błąd może być zatem dwa razy bardziej bolesny – jeden przeciwnik nam dołoży, a drugi poprawi. A my będziemy się na to mogli patrzeć. Na planszy mogą się tworzyć krótkotrwałe sojusze, które doprowadzą do utraty części swoich kulek przez jednego z graczy. Naprawdę jest ciekawie.


No i wariant dla 4 osób. Jest co najmniej ciekawie. Gra w zespołach to świetny pomysł. A jeśli nasi współgracze mają pojęcie o Abalone, to rozgrywka bywa bardzo emocjonująca. Bardzo. Mózg potrafi rozgrzać się do czerwoności. Obserwujemy poczynania swoich przeciwników jak i współtowarzysza. Wspieramy się nawzajem, żeby wyjść z tego pojedynku zwycięsko.

Oczywiście nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie spróbowali zagrać wariantu dla 4 osób w dwójkę. Dokładnie tak samo jak można zagrać w Blockers! O ile klasyczny wariant dwuosobowy jest wymagający, to tutaj mamy jazdę bez trzymanki. Naprawdę musimy się skupić, że ogarnąć oba zestawy kulek. Gorąco polecamy spróbować.

Czas gry. Tutaj mam problem. Rozgrywki potrafią trwać 10-15 minut, ale bywało, że trwały kilka razy dłużej. Tak jak z szachami. Zawsze możemy ten czas ograniczyć i zagrać z pomocą np. zegara szachowego (w Google Play czy też Appstore jest mnóstwo darmowych aplikacji) i każdemu z graczy ograniczyć ten czas do powiedzmy 10 czy 15 minut. Tak się zresztą robi na turniejach Abalone. Oczywiście zawsze możemy odłożyć rozgrywkę i dokończyć ją później, dokładnie tak jak np. w szachach.

Należy również wspomnieć o bardzo dobrym wykonaniu. Solidna plastikowa plansza, jeszcze solidniejsze ciężkie kule i tylko to niepłaskie pudełko psuje efekt. Można to było rozwiązać nieco inaczej.

Abalone Quattro to tytuł, który naprawdę warto posiadać w swojej kolekcji. Tytuł Mensa Select, zdobyty w 1990 jest chyba najlepszą rekomendacją dla tej gry. Gry o banalnie prostych zasadach, ale sprawiającej, że po prostu musimy pomyśleć.

Trochę współczuję graczom, którzy posiadają już klasyczną wersję (czyli tylko dla dwóch osób), bo Quattro jest zwyczajnie lepsza, dzięki możliwości gry również w 3 i 4 osoby. Dobrze by było, gdyby można było kupić gdzieś taki „upgrade pack” zawierający dwa dodatkowe zestawy kulek.

Abalone Quattro przebojem wdarł się do grona naszych ukochanych gier i będziemy polecać ten tytuł każdemu.




PLUSY:

+bardzo proste zasady,
+ piękne wykonanie
+ wysoka jakość komponentów,
+ bardzo dobra skalowalność,

MINUSY:

- specyficzny kształt pudełka

Liczba graczy:  2-4 osoby
Wiek: od 8 lat 
Czas gry:  od ok. 15 minut
Rodzaj gry:  gra logiczna 
Zawartość pudełka:
*  56 kul w 4 kolorach
* sześciokątna, plastikowa plansza do gry
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Rebel
Cena: 80-110 zł



Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Rebel  za udostępnienie gry.


Grę można kupić w sklepie Rebel.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz