niedziela, 16 listopada 2025

7 Cudów Świata Gra Kościana - recenzja gry roll & write wydawnictwa Rebel.

Seria 7 Cudów Świata to bezsprzecznie jeden z najważniejszych filarów nowoczesnych gier planszowych – tytuł, który zdobył niezliczone nagrody i wprowadził miliony graczy w świat gier. Przez lata kojarzony był głównie z mechaniką draftu kart i budowaniem cywilizacji, która kwitnie na naszych oczach w ciągu zaledwie kilkudziesięciu minut.

Teraz, uznany projektant Antoine Bauza powraca z zaskakującą, ale jednocześnie intrygującą propozycją. Przed Wami 7 Cudów Świata: Gra Kościana z portfolio Wydawnictwa Rebel. Jest to odświeżona wersja tej ikonicznej strategii, która zamienia karty na kości, a ręczne zbieranie zestawów na ekscytującą mechanikę roll & write.

Czy ta kościana reinterpretacja zdołała zachować strategiczną głębię i dynamiczne tempo oryginału, jednocześnie oferując coś zupełnie nowego? Czy ten tytuł to godny następca legendy, idealny na szybkie spotkania towarzyskie? Zapraszamy do lektury recenzji, w której sprawdzimy, jak starożytne cywilizacje radzą sobie z rzutem kostką!


Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

W kwadratowym pudełku znajdziemy całkiem sporą ilość elementów. Będą to suchościeralne plansze, specjalne kości (3 szare, 1 niebieska, 1 zielona, 1 czerwona, 1 żółta, 1 biała, 1 czarna i 1 fioletowa), 7 specjalnych ołówków (a może raczej kredek) i ściereczek, plansza punktacji i 3 karty pomocy gracza. Całość dopełnia instrukcja pełna precyzyjnych opisów i przykładów graficznych.


Na szczególną uwagę zasługuje także zastosowanie na kościach specjalnych symboli graficznych ułatwiających prawidłowe widzenie kolorów osobom z zaburzeniami widzenia barw.

Jedna uwaga. Czytaliśmy, że posługując się kredkami możemy nieco naruszyć same plansze. Bądźmy zatem delikatni. Możemy też spróbować mazaków suchościeralnych - działają. Muszą jednak posiadać cienką końcówkę. 

CEL GRY

Cel naszej zabawy najlepiej opisuje ten fragmenty z instrukcji:

„Zostań przywódcą jednego z siedmiu wielkich miast starożytnego świata. Poprowadź je do chwały, dokonując odkryć naukowych, nawiązując kontakty handlowe i budując Cud, który przetrwa próbę czasu. Bądź jednak czujny i bacz na swoich sąsiadów. Ignorowanie ich może Cię słono kosztować.”

PRZYGOTOWANIE GRY

Projektowanie starożytnego świata trzeba sobie nieco przygotować.


W tym celu dostajemy losową plansze i ołówek. Na środku stołu umieszczamy pudełko (tzw. forum) a w nim umieszczamy 7 kości startowych (3 szare, 1 niebieską, 1 czerwoną, 1 żółtą i 1 zieloną). Obok pudełka kładziemy 3 kości specjalne: czarną, białą i fioletową.

Gotowe. Można zacząć architektoniczne zmagania.

PRZEBIEG GRY

Gra toczy się w turach, a każda składa się z dwóch faz:

(I) Mieszanie kości - dowolny gracz zakłada wieczko na pudełko forum i wykonując nim koliste ruchy miesza kości. Forum jest podzielone na 4 sekcje, każda o innym koszcie wyrażonym w monetach (0, 1, 2 lub 3).


(II) Wykonanie akcji - wszyscy gracze równocześnie muszą wykonać jedną z trzech następujących akcji:

(a) Wzniesienie budynku - wybieramy jedną z 7 kości dostępnych w forum (daną kość może wybrać więcej niż jedna osoba). Wyrzucony na kości symbol odpowiada budynkowi na planszy gracza. Opłacamy koszt budowy za pomocą materiałów ze swojego magazynu lub monet ze skarbca i wykreślamy pole na planszy. Od tej chwili możemy korzystać z jego efektów.

(b) Budowa Cudu – tutaj nie potrzebujemy kości. Po prostu opłacamy etap (materiałami lub monetami) i zaznaczamy pole na swojej karcie.


(c) Spasowanie – jeśli nie chcemy lub nie możemy zakreślić żadnego pola pasujemy i otrzymujemy 3 monety.

W grze mamy jeszcze specjalne pola premii. Jeśli wykreślimy wszystkie pola danego budynku w swoim mieście wykreślamy jedną z dostępnych premii i natychmiast korzystamy z jej efektów.

Skupmy się chwilkę na planszy gracza. Jest ona podzielona na 2 części: dolna (mniejsza) związana jest z ekonomią, a górna reprezentuje nasze miasto. Mamy w nim różne budynki o specyficznych cechach:

(a) Magazyn (szara kość) – to nasze centrum produkcji materiału. Każde wykreślone pole produkuje nam stale jedną sztukę danego rodzaju materiału.

(b) Skarbiec – to nasz bank gromadzący monety potrzebne, aby opłacić koszt kości i koszt budowy pola w przypadku produkowania zbyt małej liczby materiałów. Startujemy z 7 monetami zakreślonymi okręgiem. Wydawanie monet to zamalowanie ich wnętrza.


(c) Cud – ma go każde miasto. Budujemy go w 3 etapach. Cud zapewnia nam unikatowe efekty.

(d) Agora (niebieska kość) – do jej budowy wymagane są 2 różne symbole na niebieskiej kości

(e) Targowisko (żółta kość)– odchodzi od niego po kilka strzałek od symboli wielbłąda i skrzyni. Możemy wykreślać pola przy danym symbolu w dowolnej kolejności.

(f) Koszary (czerwona kość) – reprezentują nasza siłę militarną (atak i obronę): zachodnie przeciwko sąsiadowi po lewej stronie a wschodnie po prawej. Wykreślając pola ataku otrzymujemy punkty w zależności od pól obrony wykreślonych we wcześniejszych turach i w zależności od tego, co wykreślili nasi sąsiedzi.



(g) Uniwersytet (zielona kość) – pozwala nam na odblokowanie 3 specjalnych kości (czarnej, białej i fioletowej). Odblokowując daną kość specjalną musimy wymienić w forum wybraną szara kość.

(h) Szpieg (czarna kość) - w mieście nie ma czarnego budynku, ale każda ścianka czarnej kości pozwala nam bezpośrednio wykreślić pole innego budynku.

(i) Galeria liderów (biała kość)– pozwala nam przyspieszyć budowę miasta oferując różne efekty.

(j) Dziedziniec galerii (fioletowa kość) – możemy wykreślić pole dziedzińca, gdy w budynku wyrzuconym na fioletowej kości będziemy mieć wykreślone co najmniej tyle pól, co każdy z naszych sąsiadów.

ZAKOŃCZENIE GRY

W chwili gdy jeden z graczy zakreśli 3 pole premii aktywowany zostaje koniec gry. Wszyscy dokańczają bieżącą turę i przechodzą do tury finałowej a potem do punktowania. Dostajemy punkty za budynki w swoim mieście.


Zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów. W przypadku remisu decydująca jest ilość niewydanych ale zakreślonych okręgiem monet.

WRAŻENIA

7 Cudów Świata Gra Kościana to wyjątkowa adaptacja słynnej karcianej gry, w której mechanikę draftu kart zastąpiono rzutami kośćmi (a w zasadzie to ruch kości związany jest z kolistym ruchem zamkniętego pudełeczka) i zaznaczaniem pól na własnej planszy. 


Podczas gry od razu poczujecie się jak w świecie oryginału. Twórcy sprytnie przenieśli kolorystykę i funkcje kart na planszę gracza. Każdy kolor ma swoje zadanie, identyczne z grą bazową: niebieski to czyste punkty zwycięstwa, żółty pomaga finansowo i punktowo, czerwony buduje armię, a zielony (nauka) jest kluczem do strategicznych ulepszeń — pozwala na manipulowanie kośćmi i odblokowanie ukrytych sekcji do punktowania, takich jak gildie i galeria.

Jeśli graliśmy w jakąkolwiek inną grę z serii, to możemy mieć jedynie problem z materiałami. W "normalnej" grze każdy zasób traktowany był oddzielnie (np. do kupna karty wymagane były dwie cegły - to musieliśmy te dwie cegły posiadać albo je kupić). Tutaj każdy zasób jest po prostu zasobem. Potrzebujemy pięciu materiałów - sumujemy wykreślone na planszy (uzupełniając brakujące monetami), bez rozgraniczenia na ich rodzaj. Trzeba się nieco przestawić. 


Choć zasady są stosunkowo proste, chociaż nie aż tak proste, jakby się mogło wydawać. Mnogość różnego rodzaju ikon (jest tego naprawdę sporo) może na początku przytłoczyć (szczególnie początkujących graczy). Karty pomocy będą mocno przydatne, zwłaszcza w początkowych partiach. Gra zachowuje klimat i ducha rywalizacji pierwowzoru, oferując unikalne opcje strategiczne wynikające z, w tym przypadku, rzutów (mieszania) kośćmi.

Grę cechuje dynamiczna rozgrywka bez przestojów. Wszyscy gracze działają jednocześnie w fazie akcji po wymieszaniu kośćmi, co sprawia, że gra jest szybka i nie ma długich przerw na myślenie innych. Czas gry to około 20-30 minut.


7 Cudów Świata Gra Kościana bardzo dobrze sprawdza się w różnym gronie, pozwalając na rozgrywkę od 2 do aż 7 osób bez drastycznego wydłużania czasu. Skalowalność wypada bardzo dobrze. Każdy z graczy ma swoją planszę i skupia się na swoich celach. 


Interakcja jest niewielka. Pojawia się w zasadzie tylko w koszarach, bo efekty działania jednych graczy w tym obszarze zależą od tarczy posiadanych przez innych graczy. Ewentualnie jeszcze mamy jakiś rodzaj interakcji, jeśli ktoś z graczy zamienia szare kości na kości specjalne – usuwając szare może ograniczyć dostępność zasobów u innych graczy, którzy jeszcze ich nie pozyskali.

Jest to wartościowy tytuł w kategorii gier "roll & write" - prosty, szybki, ale oferujący wystarczającą głębię decyzji, by nie znudzić się po pierwszej partii. Czy jednak regrywalność tego tytułu stoi na wysokim poziomie? Można mieć tu trochę wątpliwości. 

Owszem – losowość pojawiania się symboli na kartach może podnosić regrywalność. Jednakże pola na planszetkach i symbole na kościach są ograniczone, a siła niektórych pól (zapewnianie zasobów czy punktów zwycięstwa) jest większa niż innych i będzie powodować wybór strategii silniej koncentrującej się właśnie na zbudowaniu tych a nie innych budynków.

Po iluś partiach można zauważyć pewną schematyczność naszych zagrań. Najpierw zapewniamy sobie materiały, dzięki którym wykonywanie kolejnych akcji będzie ułatwione. Potem skupiamy się na kilku istotnych polach na planszy, dzięki którym pozyskiwanie kości będzie tańsze, a nawet i darmowe. Reszta to już kwestia preferencji (i możliwości wynikających z wyników na kościach). 

Ciekawym rozwiązaniem jest to, że każda plansza różni się przede wszystkim w zakresie sekcji zielonej (naukowej) oraz przy budowie cudu (oferując różne bonusy). 


Tak czy inaczej rozgrywka jest dość prosta i bez większych problemów jesteśmy w stanie dużo wykonać. Różnice punktowe nie są specjalnie duże

Podsumowując: Ta kościana adaptacja to świetny kompromis między klasyczną strategią a casualową rozgrywką. 7 Cudów świata Grę kościaną poleca się szczególnie za błyskawiczny czas partii i brak przestojów nawet w pełnym składzie. Mimo że draft kart zastąpiono rzutem kośćmi (co wprowadza losowość), Gra Kościana zachowuje poczucie budowania cywilizacji, oferując wystarczającą głębię dzięki asymetrycznym planszom Cudów. Nam przypadła do gustu.

Aczkolwiek nie kupilibyśmy chyba tej gry w ciemno. Osoby lubiące i znające (jest ktoś, kto nie zna 7 cudów świata?) którykolwiek z tytułów z "uniwersum" 7 cudów świata, mogą po prostu nie odnaleźć tego, za co cenią każda z tych gier. Z kolei osoby, które po prostu lubią wykreślanki, mogą stwierdzić, że gra nie oferuje dostatecznego poziomu trudności. Sprawdźcie zatem przed zakupem. 


Plusy:

+ znakomite wykonanie,
+ czuć klimat oryginalnych 7 cudów świata,
+ szybka rozgrywka,
+ mimo wszystko proste zasady, łatwe wprowadzenie nowych graczy.
+ dobre skalowanie.
+ całe szczęście losowość niespecjalnie wpływa na rozgrywkę

Minusy:

- mniej strategiczna niż podstawowe „7 Cudów Świata”.
- może być zbyt lekka dla zaawansowanych graczy.
- mniejsza interakcja między graczami niż w jakiejkolwiek innej wersji z serii
 

Liczba graczy: 2-7 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 25 minut
Rodzaj gry: gra familijna
gra rodzinna,
gra losowa,
gra imprezowa
gra wykreślana,
gra kościana.
Zawartość pudełka:
* 10 kości,
* 7 plansz,
* 7 ołówków,
* 7 ścierek,
* pudełko (Forum),
* plansza punktacji,
* 3 karty pomocy graczy,
* instrukcja.
Wydawnictwo: Rebel
Cena: 90-130 zł (XI 2025 r.)
Autor: Antoine Bauza
Ilustracje: Agnès Ripoche


Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Rebel za udostępnienie gry do recenzji ze zniżką recenzencką.



Grę 7 Cudów Świata Gra kościana kupicie w sklepie Rebel.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz