środa, 3 lutego 2016

KAMIENIE W KIESZENIE: wszystkie chwyty dozwolone - recenzja gry.

Wśród wszystkich tytułów w naszej coraz większej kolekcji, jakieś takie specjalne miejsce mają tzw. fillery. Krótkie, niewymagające gry, które jakoś tak sprawiają, że człowiek może odwiesić na kołek myślenie i może się po prostu rozerwać, odstresować. Uwielbiamy Dobble, Halli Galli, Gloobz czy też Speed Cups. 

W łapki nasze wpadła niedawno kolejna gra, która jest właśnie takim fillerem i która…a zresztą nie będę uprzedzał faktów. Zapraszam do recenzji.



CO ZAWIERA GRA

Całość zamknięta jest w niewielki pudełeczku. W środku, oprócz dobrze napisanej instrukcji znajduje się:


  • 6 płytek postaci;
  • 5 płytek grzybów;
  • 1 spora sakiewka
  • 60 kamieni życia (18 czerwonych, 18 żółtych, 18 niebieskich i 6 białych)




Wszystko jest naprawdę bardzo solidnie wykonane. Grafiki robią wrażenie, tak jak kamienie – duże i kształtne. Super. Podobnie i sakiewka, a może raczej bardzo dobrej jakości spory zamszowy worek. Wszystko naprawdę pierwsza klasa.




CEL GRY

W królestwie Gdzieniegdzie ludzie, gobliny, elfy, krasnoludy i inne rasy żyły w doskonałej harmonii… Dni mijały lekko i przyjemnie do czasu, gdy w trakcie letniego przesilenia na ogromnych grzybach otaczających miasteczko Rozdroża pojawiły się kamienie życia. 

I sielanka się skończyła. Każda rasa zapragnęła zagarnąć te kamienie dla siebie. W tym celu pojawili się w miasteczku przedstawiciele wszystkich ras, żeby te kosztowności zdobyć. Teraz każdy z graczy wciela się w takiego przedstawiciela i dzięki swojemu sprytowi i szczęściu musi okazać się po prostu lepszy niż inni gracze i sprzątnąć im sprzed nosa najcenniejsze kamyki…

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie gry trwa dosłownie kilka chwil.

Każdy z graczy wybiera sobie jedną z płytek postaci i umieszcza ją przed sobą (stroną z białymi krawędziami). Następnie na środku stołu umieszcza się płytki grzybów w liczbie o jeden mniejszej niż liczba graczy, czyli w grze 4-osobowej będziemy potrzebowali 3 płytki grzybów. Wszystkie kamienie umieszcza się w woreczku. Teraz na każdym grzybku umieszcza się po dwa kamienie.
I to tyle. Gra się może rozpocząć.



PRZEBIEG GRY

Gra podzielona jest na rundy, a w każdej z nich wszyscy wykonują swoje akcje dokładnie w tym samym czasie. Każda runda (poza pierwszą) przebiega w ten sam sposób.

Zatem przyjrzyjmy się pierwszej rundzie
Wszyscy wspólnie liczą do trzech i na „trzy” jednocześnie wskazują wybrany przez siebie grzyb. Jeśli tylko jeden gracz wskaże konkretny grzybek, to zgarnia wszystkie znajdujące się na nim kamienie (przenosi je na płytkę swojej postaci). Jeśli dwóch lub więcej graczy wskaże ten sam grzyb, to niestety kamienie zostają na swoim miejscu.

Teraz następuje uzupełnienie płytek grzybów, tak, aby na każdym z nich były po dwa kamienie. Tę czynność powtarza się do momentu, w którym nasza sakiewka się wyczerpie.

Po pierwszej rundzie możemy przystąpić do właściwej zabawy. Teraz oprócz płytek grzybów, na których są kamienie, mamy również karty postaci, a na niektórych z nich też mogą znajdować się kolorowe kosztowności.





Podobnie jak w pierwszej rundzie, wszyscy wspólnie liczą do trzech i na „trzy” jednocześnie wskazują wybraną przez siebie płytkę, przy czym może to być grzyb jak również płytka postaci. Jeśli tylko jeden gracz wskaże konkretną płytkę, to zgarnia wszystkie znajdujące się na nim kamienie. Jeśli to będzie płytka innego gracza, to cóż okrywa się płaszczem złodziejaszka i kradnie wszystkie kamienie danemu graczowi i przenosi je na płytkę swojej postaci). Jeśli dwóch lub więcej graczy wskaże tę samą płytkę, to kamienie zostają na swoim miejscu.


Czy można obronić się przed kradzieżą? A i owszem. Możemy zamiast wskazywać naszym palcem na konkretną płytkę zakryć dłonią swoją postać i przenieść tym samym kamienie w skarbczyku (czyli obok karty naszej postaci). Tych kamieni już ukraść się nie da. Jednakże coś za coś. Jeśli już przenieśliśmy nasze skarby w bezpieczne miejsce, to niestety w kolejnej rundzie pozostanie nam jedynie rola kibica - płytkę postacie odwraca się wtedy na stronę z czarną obwódką.




ZAKOŃCZENIE GRY

Kończymy zabawę wraz z rundą, w której zostaną rozmieszczone ostatnie znajdujące się w worku kamienie życia. Czas na liczenie. Ze zestaw składający się z trzech kolorów (żółtego, czerwonego i niebieskiego) otrzymamy 5 punktów, kamień biały (a w zasadzie przezroczysty) warty jest 2 punkty, a pozostałe, które nie utworzą zestawu po 1 punkcie.
Zwycięstwo należy do tego, kto zdobył najwięcej punktów, a w przypadku remisu, do tego, kto miał najwięcej białych kamieni.

WRAŻENIA




Przyznaję się bez bicia, że po przeczytaniu instrukcji, w głowie kołatała mi się myśl „Nie, to się nie może udać”. Zagraliśmy (we trójkę) raz, i drugi, i trzeci i jakoś tak ciągle było mało. Zagraliśmy w większym gronie i było jeszcze lepiej.
Kamienie w kieszenie mają coś w sobie i kropka. To gra, którą tłumaczy się dosłownie w minutę. Gra, przy której możemy się po prostu odprężyć i nieco odciążyć nasze komórki mózgowe. Progu wejścia w zasadzie nie ma. Maluch spokojnie może wystrychnąć starego wyjadacza na dudka. Liczy się odrobina sprytu, blefu i szczęścia.
Gra przeznaczona jest dla minimum trzech osób i w takim składzie gra się całkiem, całkiem. Jednakże z każdą następną osobą jest jeszcze lepiej, a przy pełnej 6-osobowej ekipie jest chyba najlepiej. Robi się totalny mętlik. Paluchy tylko migają w oczach. Okrzykom radości, zdumienia, porażki, nie ma końca.


Proste decyzje, czy walczymy o kamienie (w pasujących nam kolorach), czy też bronimy to, co mamy (i czekamy jedną kolejkę). Przez cały czas musimy mieć się na baczności, bo można sporo stracić, ale i zyskać. Musimy kombinować, czy warto sobie pewne kamyki odpuścić, w zamian mieć możliwość przechwycenia lepszych.

Jedyny minus, który tak naprawdę nie jest minusem, bo wynika ze specyfiki tej gry, to negatywna interakcja. Cały czas będziemy się starali coś komuś ukraść, będziemy zwodzić za nos innych. Jeśli ktoś tego nie lubi, to ta gra raczej mu się nie spodoba.

Nasz sceptycyzm co do tego tytułu szybko minął i z czystym sercem możemy polecić tę grę i rodzinom i na wszelkiego rodzaju imprezy, zwłaszcza, gdy można sobie nieco pokrzyczeć. Naprawdę dobry przerywnik między bardziej wymagającymi tytułami.

Zatem, raz, dwa, trzy…

PLUSY:

+duża regrywalność (wynikająca z totalnej losowości w pojawiających się kamieniach),
+ piękne wykonanie (piękne kamyki, dobrej jakości płytki),
+ banalnie proste zasady,
+ bardzo dobrze napisana instrukcja,
+ przyzwoita skalowalność
+ szybkość rozgrywki

MINUSY:

- trochę negatywnej interakcji

Liczba graczy:  2-6 osób
Wiek: od 6 lat 
Czas gry: ok. 10 - 15 minut
Rodzaj gry:  gra rodzinna
Zawartość pudełka:
* 6 płytek postaci
* 5 płytek grzybów
* 1 spora sakiewka
* 60 kamieni życia
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Rebel
Cena: ok 70-90 zł


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Rebel  za udostępnienie gry.


Grę można kupić w sklepie Rebel.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz