Wśród
wszystkich tytułów w naszej coraz większej kolekcji, jakieś takie specjalne
miejsce mają tzw. fillery. Krótkie, niewymagające gry, które jakoś tak
sprawiają, że człowiek może odwiesić na kołek myślenie i może się po prostu
rozerwać, odstresować. Uwielbiamy Dobble, Halli Galli, Gloobz czy też Speed Cups.
W łapki nasze wpadła niedawno kolejna gra, która jest właśnie takim fillerem i która…a zresztą nie będę uprzedzał faktów. Zapraszam do recenzji.
W łapki nasze wpadła niedawno kolejna gra, która jest właśnie takim fillerem i która…a zresztą nie będę uprzedzał faktów. Zapraszam do recenzji.
Całość zamknięta jest w niewielki
pudełeczku. W środku, oprócz dobrze napisanej instrukcji znajduje się:
- 6 płytek postaci;
- 5 płytek grzybów;
- 1 spora sakiewka
- 60 kamieni życia (18 czerwonych, 18 żółtych, 18 niebieskich i 6 białych)
Wszystko jest naprawdę bardzo solidnie wykonane. Grafiki robią wrażenie, tak jak kamienie – duże i kształtne. Super. Podobnie i sakiewka, a może raczej bardzo dobrej jakości spory zamszowy worek. Wszystko naprawdę pierwsza klasa.
CEL GRY
W
królestwie Gdzieniegdzie ludzie, gobliny, elfy, krasnoludy i inne rasy
żyły w doskonałej harmonii… Dni mijały lekko i przyjemnie do czasu,
gdy w trakcie letniego przesilenia na ogromnych grzybach otaczających
miasteczko Rozdroża pojawiły się kamienie życia.
I sielanka się skończyła. Każda rasa zapragnęła
zagarnąć te kamienie dla siebie. W tym celu pojawili się w miasteczku
przedstawiciele wszystkich ras, żeby te kosztowności zdobyć. Teraz każdy z
graczy wciela się w takiego przedstawiciela i dzięki swojemu sprytowi i
szczęściu musi okazać się po prostu lepszy niż inni gracze i sprzątnąć im
sprzed nosa najcenniejsze kamyki…
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry
trwa dosłownie kilka chwil.
Każdy z graczy
wybiera sobie jedną z płytek postaci i umieszcza ją przed sobą (stroną z
białymi krawędziami). Następnie na środku stołu umieszcza się płytki grzybów w
liczbie o jeden mniejszej niż liczba graczy, czyli w grze 4-osobowej będziemy
potrzebowali 3 płytki grzybów. Wszystkie kamienie umieszcza się w woreczku.
Teraz na każdym grzybku umieszcza się po dwa kamienie.
I to tyle. Gra się
może rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
Gra podzielona jest
na rundy, a w każdej z nich wszyscy wykonują swoje akcje dokładnie w tym samym
czasie. Każda runda (poza pierwszą) przebiega w ten sam sposób.
Zatem przyjrzyjmy się
pierwszej rundzie
Wszyscy wspólnie
liczą do trzech i na „trzy” jednocześnie
wskazują wybrany przez siebie grzyb. Jeśli tylko jeden gracz wskaże konkretny
grzybek, to zgarnia wszystkie znajdujące się na nim kamienie (przenosi je na
płytkę swojej postaci). Jeśli dwóch lub więcej graczy wskaże ten sam grzyb, to
niestety kamienie zostają na swoim miejscu.
Teraz następuje
uzupełnienie płytek grzybów, tak, aby na każdym z nich były po dwa kamienie. Tę
czynność powtarza się do momentu, w którym nasza sakiewka się wyczerpie.
Po pierwszej rundzie
możemy przystąpić do właściwej zabawy. Teraz oprócz płytek grzybów, na których
są kamienie, mamy również karty postaci, a na niektórych z nich też mogą znajdować
się kolorowe kosztowności.
Podobnie jak w pierwszej rundzie, wszyscy wspólnie liczą do trzech i na „trzy” jednocześnie wskazują wybraną przez siebie płytkę, przy czym może to być grzyb jak również płytka postaci. Jeśli tylko jeden gracz wskaże konkretną płytkę, to zgarnia wszystkie znajdujące się na nim kamienie. Jeśli to będzie płytka innego gracza, to cóż okrywa się płaszczem złodziejaszka i kradnie wszystkie kamienie danemu graczowi i przenosi je na płytkę swojej postaci). Jeśli dwóch lub więcej graczy wskaże tę samą płytkę, to kamienie zostają na swoim miejscu.
Czy można obronić się przed kradzieżą? A i owszem. Możemy zamiast wskazywać naszym palcem na konkretną płytkę zakryć dłonią swoją postać i przenieść tym samym kamienie w skarbczyku (czyli obok karty naszej postaci). Tych kamieni już ukraść się nie da. Jednakże coś za coś. Jeśli już przenieśliśmy nasze skarby w bezpieczne miejsce, to niestety w kolejnej rundzie pozostanie nam jedynie rola kibica - płytkę postacie odwraca się wtedy na stronę z czarną obwódką.
ZAKOŃCZENIE GRY
Kończymy zabawę wraz
z rundą, w której zostaną rozmieszczone ostatnie znajdujące się w worku kamienie
życia. Czas na liczenie. Ze zestaw składający się z trzech kolorów (żółtego,
czerwonego i niebieskiego) otrzymamy 5 punktów, kamień biały (a w zasadzie
przezroczysty) warty jest 2 punkty, a pozostałe, które nie utworzą zestawu po 1
punkcie.
Zwycięstwo należy do
tego, kto zdobył najwięcej punktów, a w przypadku remisu, do tego, kto miał
najwięcej białych kamieni.
WRAŻENIA
Przyznaję się bez bicia, że po przeczytaniu instrukcji, w głowie kołatała mi się myśl „Nie, to się nie może udać”. Zagraliśmy (we trójkę) raz, i drugi, i trzeci i jakoś tak ciągle było mało. Zagraliśmy w większym gronie i było jeszcze lepiej.
Kamienie w kieszenie mają coś w sobie i
kropka. To gra, którą tłumaczy się dosłownie w minutę. Gra, przy której możemy
się po prostu odprężyć i nieco odciążyć nasze komórki mózgowe. Progu wejścia w
zasadzie nie ma. Maluch spokojnie może wystrychnąć starego wyjadacza na dudka.
Liczy się odrobina sprytu, blefu i szczęścia.
Gra przeznaczona jest
dla minimum trzech osób i w takim składzie gra się całkiem, całkiem. Jednakże z
każdą następną osobą jest jeszcze lepiej, a przy pełnej 6-osobowej ekipie jest
chyba najlepiej. Robi się totalny mętlik. Paluchy tylko migają w oczach.
Okrzykom radości, zdumienia, porażki, nie ma końca.
Proste decyzje, czy walczymy o kamienie (w pasujących nam kolorach), czy też bronimy to, co mamy (i czekamy jedną kolejkę). Przez cały czas musimy mieć się na baczności, bo można sporo stracić, ale i zyskać. Musimy kombinować, czy warto sobie pewne kamyki odpuścić, w zamian mieć możliwość przechwycenia lepszych.
Jedyny minus, który
tak naprawdę nie jest minusem, bo wynika ze specyfiki tej gry, to negatywna
interakcja. Cały czas będziemy się starali coś komuś ukraść, będziemy zwodzić
za nos innych. Jeśli ktoś tego nie lubi, to ta gra raczej mu się nie spodoba.
Nasz sceptycyzm co do
tego tytułu szybko minął i z czystym sercem możemy polecić tę grę i rodzinom i
na wszelkiego rodzaju imprezy, zwłaszcza, gdy można sobie nieco pokrzyczeć.
Naprawdę dobry przerywnik między bardziej wymagającymi tytułami.
Zatem,
raz, dwa, trzy…
+duża
regrywalność (wynikająca z totalnej losowości w pojawiających się kamieniach),
+ piękne
wykonanie (piękne kamyki, dobrej jakości płytki),
+ banalnie
proste zasady,
+ bardzo
dobrze napisana instrukcja,
+ przyzwoita
skalowalność
+ szybkość
rozgrywki
MINUSY:
- trochę
negatywnej interakcji
Liczba
graczy: 2-6 osób
Wiek: od
6 lat
Czas
gry: ok. 10 - 15 minut
Rodzaj
gry: gra rodzinna
Zawartość
pudełka:
* 6 płytek
postaci
* 5 płytek
grzybów
* 1 spora sakiewka
* 60 kamieni
życia
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo:
Rebel
Cena: ok 70-90 zł
Cena: ok 70-90 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Rebel za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz