Nie ukrywamy tego, że
lubimy małe karcianki i jesteśmy od nich uzależnieni. Jakiś czas temu robiąc
zakupy na niemieckim Amazonie nie mogliśmy sobie darować kupna kilku małych
pudełeczek od Amigo Spiel. Jednym z nich jest bohaterka dzisiejszej recenzji. Jest
to gra, która ma już swoje lata. Pierwotnie wydano ją w roku bodajże 1988. W
tymże roku gra była nominowana do nagrody Spiel des Jahres. W ciągu tych kilku
lat zmieniała wydawców (Ravensburger, FX Smidt, Winning Moves, Amigo Spiel),
otrzymywała różne nazwy, np. Raj (USA), Beat the Buzzard (UK), Stupide Vautour
(Francja), In Bocca al Lupo! (Włochy). W Polsce znana była jako Mini Hazard.
My posiadamy wersję
niemiecką i w związku z tym recenzja będzie dotyczyła tytułu Hol’s der Geier. Nazwa
tej gry to gra słów, nieprzetłumaczalna dla Polaków. Der Geier, to w języku
niemiecki sęp (widniejący na okładce). Sam zwrot „Hol’s der Geier” oznacza już
„niech to licho” czy też „niech to diabli”. Zwrot ten w pełni odzwierciedla
uczucia jakie targają graczami w tej grze blefu i kombinowania.
CO ZAWIERA GRA
Podobnie jak ogromna
większość małych karcianek od Amigo Spiel, całość zamknięta jest w małym
dopasowanym do wielkości kart pudełeczku. Dzięki temu nic w środku nie „lata”.
Wewnątrz, obok instrukcji (tylko po niemiecku) odnajdziemy:
- 75 kart liczbowych - 5 zestawów karto o wartościach 1 do 15
- 10 kart z myszkami o wartościach od 1 do 10
- 5 kart z sępami o wartościach ujemnych od -1 do -5
Wszystko wykonane
jest naprawdę dobrze. Zresztą do wysokiej jakości kart niemieckiego wydawnictwa
zdążyłem się już przyzwyczaić i złego słowa na ich temat nie powiem.
CEL GRY
Cel gry odkrywczy nie
będzie. Ten kto na koniec gry zdobędzie największą liczbę punktów, ten wygrywa.
PRZYGOTOWANIE GRY
Każdy z graczy otrzymuje
komplet 15 kart o wartościach od 1 do 15 w wybranym przez siebie kolorze. Każdy
zatem podczas gry będzie miał do dyspozycji dokładnie taki sam zestaw kart.
Oczywiście karty bierze na rękę. Karty z myszkami i
sępami tasuje się i układa na zakrytym stosie na środku stołu.
I to tyle. Gra się
może rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
Rozgrywka toczy się przez dokładnie 15
rund i za każdym razem wygląda tak samo. Ze stosu kart zakrytych odkrywa się górną
kartę. Teraz, każdy z graczy bierze jedną ze swoich kart z ręki i kładzie przed
sobą rewersem do góry. Gdy już wszyscy wyłożyli swoje karty następuje ich
równoczesne odkrycie.
W zależności od tego jaka karta została
wyłożona na początku rundy, gracze kombinują tak, żeby zabrać tę kartę (jeśli
jest to karta z myszką) lub też, żeby jej nie zabrać (karta z sępem).
Mamy tutaj dwie naczelne zasady:
1. Rozgrywkę o kartę z myszką
wygrywa najwyższa karta liczbową.
2. Kartę z sępem otrzymuje ten kto wyłożył najniższą kartę liczbowa.
2. Kartę z sępem otrzymuje ten kto wyłożył najniższą kartę liczbowa.
Musimy zatem przez całą grę tak
kombinować, żeby pozbyć się kart z niskimi numerami, żeby zachować na
odpowiedni moment te z najwyższymi. Pamiętajmy, że sępy przynoszą wartości
ujemne, które potrafią zniweczyć nasze dotychczasowe wysiłki.
No dobra, zasady zasadami, ale co się
dzieje, kiedy pojawia się remis, czyli dwóch lub więcej graczy wyłoży te same
karty? Wtedy te karty się wzajemnie znoszą i nie biorą udziału w tej rundzie. I teraz w zależności od tego, czy
mieliśmy do czynienia z kartą z myszką czy też z sępem, mamy dwie sytuacje.
Mianowicie, karta z myszką wędruje do gracza, który wyłożył drugą z kolei najwyższą kartę liczbową. Natomiast w rozgrywce o kartę z sępem, karta ta wędruje obowiązkowo do gracza z kartą o kolejnej najniższej liczbie.
Mianowicie, karta z myszką wędruje do gracza, który wyłożył drugą z kolei najwyższą kartę liczbową. Natomiast w rozgrywce o kartę z sępem, karta ta wędruje obowiązkowo do gracza z kartą o kolejnej najniższej liczbie.
Wariant dla dwóch graczy
Co prawda recenzowane
wydanie nie przewiduje rozgrywki dla dwóch osób, jednakże to stare polskie wydanie
takowe rozwiązanie przewiduje. Gracze otrzymują po 15 kart liczbowych. Teraz
jeden drugiemu losowo zabiera 3 karty i odkłada je do pudełka. Podobnie w
sposób losowy pozbywamy się 3 kart zwierzątek. Zatem rozgrywka nie trwa 15 rund
(jak w wersji podstawowej) a 12, natomiast gracze przeważnie nie dysponują już
takim samym zestawem kart.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra się kończy w
momencie, gdy wszystkie zwierzątka powędrowały do swoich nowych właścicieli.
Liczy się punkty ze wszystkich zdobytych kart i wyłaniany jest zwycięzca.
WRAŻENIA
Gra jest krótka. Te 15 rund mija
błyskawicznie.
Graczami targają emocje, stąd tytuł tej
gry oddaje jej ducha.
Nasze początkowe rozgrywki były dość podobne.
Walczyliśmy jak lwy o najwyższe karty i bardzo częste były remisy, nawet takie,
gdy wszyscy wyłożyli takie same karty. Z czasem nauczyliśmy się jednak, że w
tej grze chodzi o coś więcej. Zaczęły się psychologiczne gierki na zasadzie, że
ja wiem, że on wie, że ja wiem, że on może coś tam rzucić. Zaczęły się
różnorakie strategie postępowania, żeby przechytrzyć innych. Czasem się
udawało, czasem nie.
Tak prawdę mówiąc nie mamy wielkiego
wpływu na to czy wygramy czy nie, bo wszystko będzie zależało od tego, co w tym
samym czasie zrobią inni. Nazwałbym to czynnikiem szczęścia/pecha. Nawet
najlepsza strategia może wziąć w łeb, jeśli ktoś zrobi to samo co my, a ktoś
inny to wykorzysta na zasadzie, gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Taki
to już urok tej gry.
A jednak każda nasza rozgrywka okraszona
była emocjami, gdy ktoś kogoś wystrychnął na dudka, okrzykami radości i jękami zawodu, gdy kartę zdobywał ten, kto teoretycznie nie miał prawa jej
zdobyć.
Jeśli zatem, gdzieś, kiedyś będziecie mieli
okazję nabyć tę grę (czy to nówkę czy używaną), to chyba warto dać jej szansę.
Prosty, szybki i emocjonujący przerywnik pomiędzy bardziej wymagającymi
tytułami. Polecamy i na pewno zostawiamy w naszej kolekcji .
+ wysoka
jakość komponentów,
+ proste
zasady,
+ dobrze
napisana instrukcja,
+ krótki czas
rozgrywki,
+
regrywalność
MINUSY:
- nie ma
Liczba
graczy: 2-4 osób
Wiek: od
8 lat
Czas
gry: ok. 10-15 minut
Rodzaj
gry: gra karciana, rodzinna, imprezowa
Zawartość
pudełka:
* 75 kart
liczbowych
* 10 kart z
myszkami
5 kart z
sępami
* 1
instrukcja
Wydawnictwo:
Amigo
Cena: 8-10 EUR
Cena: 8-10 EUR
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz