W 2018 roku Nasza Księgarnia zapoczątkowała na naszym planszówkowym rynku senną serię gier planszowych. Jak sama nazwa wskazuje serię rozpoczęłą gra Sen. Potem do sennej krainy doleciały Kruki, a jako trzecie zagosciły w niej Smoki. Serię zamknęły futrzaste słodziaki, czyli Koty. Po prawdzie po drodze było jeszcze jubileuszowe (bo na setne urodziny Naszej Księgarni) wydanie Snu (taki trochę Sen 2.0).
Szatę graficzną wszystkich tytułów z serii zawdzięczamy Marcinowi Minorowi. Osobiście uwielbiam jego rysunki. Są niezwykle klimatyczne. Nic tylko wydrukować karty w większym rozmiarze i powiesić sobie w domu w formie obrazów.
O czym są poszczególne tytuły we wspomnianej serii? Jak przebiega rozgrywka w nie? Za chwilę Wam zdradzimy tę tajemnicę.
Artykuł sponsorowany na zlecenie sieci Empik. Zleceniodawca nie miał wpływu na wybór gier ani treść artykułu.
SEN
Pierwszy w serii jest Sen. Zabiera nas do niezwykłych krain. Niektóre z nich są jak z bajki, inne będą mroczne i pełne groźnych kruków. Naszym celem będzie stworzenie snu z jak najmniejszą liczbą kruków.
Podczas rozgrywki będziemy mieć przed sobą cztery karty. Na każdej z nich widnieje symbol kruka oraz cyferka informująca o liczbie tychże ptaków. Przez całą rozgrywkę będziemy tak kombinować, żeby nasz stan kruków na tych czterech kartach był jak najmniejszy.
Cała rozgrywka toczyć się będzie przez szereg (raczej) krótkich rund. W każdej z rund musimy dobrać kartę z jednego z dwóch stosów, a następnie coś z tą kartą zrobić. Jeśli wybraliśmy kartę ze stosu odkrytego, to wymieniamy ją na jedną z naszych kart, a wymieniona karta ląduje na stosie kart odkrytych.
Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na dobranie karty ze stosu zakrytego, to patrzymy na kartę (tak, żeby nikt poza nami nie podejrzał jej treści), a następnie jeśli nam pasuje, to wymieniamy ją na jedną z naszych kart, a jeśli nam nie pasuje, to ją odrzucamy.
Niektóre karty pozwalają na akcję specjalną czyli np. zamianę dwóch dowolnych kart u dowolnych graczy (łącznie z nami), dobranie dwóch kart z zakrytego stosu i wybranie jednej z nich, podejrzenie dowolnej karty. Akcje te pomogą nam sprawić, żeby wśród naszych kart mieć te o najmniejszym nominale, czyli te zawierające jak najmniejszą liczbę kruków.
Tura kończy się z chwilą zakrzyknięcia przez jednego z graczy hasła „Pobudka”. Wszyscy gracze odkrywają swoje karty i sumują liczbę kruków na nich obecnych. Wartości te zapisują sumiennie w notesiku. Jeśli budzący miał najmniejszą liczbę kruków, to w nagrodę nie otrzymuje żadnych punktów, a jeśli jednak ktoś był od niego lepszy (tj. miał mniej ptaków na kartach) to otrzymuje punkty z kart i dodatkowo karę w postaci 5 punktów.
Cała zabawa dobiega końca po zagraniu określonej liczby rund, albo do osiągnięcia przez jednego gracza określonej liczby punktów (np. 100 punktów).
Autor: Gamewright Team
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 20 min
Pełną recenzję gry możecie przeczytać tutaj.
SEN EDYCJA JUBILEUSZOWA
J
ednym z bestsellerów Wydawnictwa Nasza Księgarnia była gra Sen. Z racji 100 urodzin Nasza Księgarnia przygotowała edycję jubileuszową tego tytułu. Czy nowy Sen przynosi graczom coś nowego?
źródło: https://www.empik.com/gra-sen-edycja-jubileuszowa-wydawnictwo- nasza-ksiegarnia,p1300367923,zabawki-p |
Jedną z takich rzeczy jest nowa akcja dodatkowa Wybierz 1: gracz przegląda krainy w stosie odkrytym (nie zmienia kolejności kart), wybiera jedną z nich, pokazuje graczom i zamienia ją z jedną kartą ze swojego snu.
W kartach krain snu znajdziemy krainę z klepsydrą. To karta specyficznie rozpatrywana przy punktowaniu. Przed liczeniem kruków musimy bowiem sprawdzić ile mamy takich krain. Jeśli będzie to liczba nieparzysta (1 lub 3) to wartość każdej takiej karty wynosi 9 kruków. Jeśli jednak będziemy mieć parzystą ilość klepsydr (2 lub 4), to wartość każdej z nich wynosi 0 kruków.
Czas na wisienkę na torcie. Instrukcja jubileuszowej edycji Snu przewiduje kilka dodatkowych wariantów rozgrywki (zdecydowanie bardziej rozbudowanych niż miniwarianty z pierwotnej wersji). Rzućmy zatem okiem na poszczególne warianty gry:
(I) Wariant „Nie takie kruki straszne” – najważniejszą rolę odgrywają tutaj krainy z 9 krukami. Kto na koniec rundy będzie miał ich najwięcej nie dodaje kruków z tych kart do swojego wyniku.
(II) Wariant „Idź na całość” – premiowany tutaj jest gracz, który zgromadził w swoim śnie wyłącznie krainy z 9 krukami. Kończy on rundę z 0 punktami zaś pozostali gracze nie liczą kruków w swoich snach, tylko z automatu otrzymują 50 kruków. To jest niezły hazard – można dużo zyskać, ale też wszystko stracić.
(III) Wariant „Wiem, co mam” – w tym wariancie mamy większe pole do popisu. Bowiem zamiast jednego z dwóch działań możemy wykonać jedno z trzech. Tym trzecim działaniem jest usunięcie ze snu dwóch krain o takiej samej liczbie kruków. Na początku swojej tury gracz wskazuje 2 krainy w swoim śnie i podaje liczbę kruków znajdującą się na każdej z nich (chyba, że wskazuje klepsydry to wtedy nie podaje liczby kruków, tylko mówi, że to klepsydry). Następnie gracz odkrywa te krainy i jeśli miał rację odkłada je na stos odkryty i bierze jedną krainę ze stosu zakrytego. Dzięki temu ma w swoim śnie o 1 krainę mniej. Jeśli jednak się pomylił, to zakrywa te karty i za karę bierze jedną krainę ze stosu zakrytego – tym samym w jego śnie jest o jedną krainę więcej.
(IV) Wariant „Długi sen” - edycję jubileuszową możemy połączyć z pierwotnym wydaniem. Sen gracza tworzymy wtedy z 6 a nie 4 kart. To podnosi poprzeczkę zabawy – trzeba więcej zapamiętywać, możemy zebrać więcej kruków no i każda runda zajmie nam ciut więcej czasu niż przy 4 kartach. Podczas rozgrywki obowiązują zasady wariantów Idź na całość” i „Wiem, co mam”.
Zakończenie rozgrywki w edycję jubileuszową Snu niczym się nie różni od tego z pierwotnego wydania gry. Gra dobiega końca z chwilą, gdy któryś z graczy zdobędzie (lub przekroczy) wynik 100 kruków. Zwycięzcą zostaje ta osoba, która ma najmniej kruków.
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 20 min
Pełną recenzję gry znajdziecie tutaj.