Powiem szczerze, boję się dodatków
do gier, zwłaszcza takich, które lubię, które mamy ograne i którym w zasadzie
niczego do szczęścia nie trzeba. Gdy jednakże pojawia się do nich dodatek, to
oczywiście mam pewne (przeważnie jednak nieuzasadnione) obawy, czy przypadkiem
nie popsuje on gry, nie przewróci jej do góry nogami sprawiając, że lubiany
tytuł z uwzględnieniem dodatku może nie być już tak lubiany.
Dlatego też z pewną nieśmiałością
podeszliśmy do tematu dodatku do znakomitego Parku Niedźwiedzi. Pojawiało się
pytanie, po co, skoro grze w zasadzie nic nie potrzeba. Jest prosta, intuicyjna
i daje mnóstwo frajdy z gry. Jednakże wszelkie zapowiedzi, relacje, pierwsze
wrażenia graczy z całego świata były dość pozytywne i dlatego cieszyliśmy się
bardzo, że Kolej na Grizli pojawi się na polskim rynku za sprawą wydawnictwa
Lacerta. A nasza radość była tym większa, że zostaliśmy jako blog jednym z
patronów medialnych tego dodatku.
Ostatnimi czasy Kolej na Grizzli
dość często pojawiał się na stole. Raz, że musieliśmy go ograć na potrzeby
recenzji, a dwa, że się nam po prostu podoba. Po kolei jednak.
CO ZAWIERA GRA
Całość zamknięta została w bardzo podobnym wielkościowo pudełku co sam Park
Niedźwiedzi. W stosunku do podstawowej wersji jest tylko nieco cieńsze. W
środku czeka na nas całkiem sporo komponentów, które potrafią wykorzystać w
całości przestrzeń. Dodatek, to dwa moduły, czyli Grizli i Kolejka.
Na ten pierwszy składają się ostoje grizli (czyli duże kafelki o różnych
kształtach), dodatkowe pomniki niedźwiedzi, dodatkowe pawilony a także nowe
plansze terenów (zawierającymi wyjścia).
W module Kolejka z kolei czekają na nas wagoniki kolejki oraz jej podpory
(do samodzielnego złożenia). Oprócz tego otrzymaliśmy nowe (w sensie grafik)
żetony toalet a także zupełnie nowe żetony osiągnięć.
Jakościowo wszystko jest na najwyższym poziomie. Dokładnie tak samo jak i w
podstawowej wersji. Załączona instrukcja napisana jest poprawnie z wieloma
przykładami, dzięki czemu wszystko łatwo i bezproblemowo wchodzi do głowy.
CEL GRY
Cel gry nie uległ zmianom. Za pomocą
różnorakich płytek przyjdzie nam wznieść mini zoo dla niedźwiedzi, tj. pand
(które de facto nie mają nic wspólnego z niedźwiedziami), koali, niedźwiedzi
gobijskich, niedźwiedzi polarnych, a także gizli. Po parku jeździła też będzie
kolejka, dzięki czemu jego zwiedzanie będzie przyjemniejsze. Czeka nas swoista
zabawa w Tetrisa, przypominająca nieco zarówno Ogródek (a także Indian Summer i
Spring Meadow), jak i Patchwork autorstwa Uwe Rosenberga. Mając do dyspozycji
swoje plansze gracza, będziemy je zabudowywać pobranymi wcześniej elementami
układanki. Oczywiście wszystko na punkty. Ten, kto uzbiera ich najwięcej, ten
otrzyma laur zwycięzcy.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie
gry nie zajmuje specjalnie dużo czasu, aczkolwiek jest trochę uciążliwe –
związane jest to z tym, że przy różnych składach osobowych korzystamy z nieco
innych komponentów. Przygotowanie do gry z dodatkiem wygląda podobnie jak i w
przypadku wersji podstawowej (z pewnymi zmianami wymuszonymi przez poszczególne
moduły). Musimy zatem poukładać we właściwych miejscach na planszy głównej
odpowiednie kafelki. Dodatkowo należy utworzyć pulę żetonów niedźwiedzi oraz
dwa stosy terenów parku. Jeśli decydujemy się na wariant zaawansowany to
przygotowujemy również odpowiedni zestaw płytek osiągnięć.
Następnie podejmujemy decyzję, który
moduł chcemy wykorzystać. Wiąże się z tym konieczność zamiany bądź dołożenia
kolejnych komponentów. W przypadku modułu Grizli dokładamy nowe tereny parku
(z wyjściami) oraz te duże żetony ostoi grizli – umieszczamy do obok planszy
głównej. W przypadku modułu Kolejka do gry wchodzą wagoniki i podpory kolejki –
oczywiście ich liczba i rodzaj zależny jest od składu osobowego graczy.
Zestawem startowym każdego z gracza
będzie plansza terenu (taka z wejściem) oraz kafelek terenu zielonego. I to
tyle. Czas przystąpić do gry.