W 2018 roku Nasza Księgarnia zapoczątkowała na naszym planszówkowym rynku senną serię gier planszowych. Jak sama nazwa wskazuje serię rozpoczęłą gra Sen. Potem do sennej krainy doleciały Kruki, a jako trzecie zagosciły w niej Smoki. Serię zamknęły futrzaste słodziaki, czyli Koty. Po prawdzie po drodze było jeszcze jubileuszowe (bo na setne urodziny Naszej Księgarni) wydanie Snu (taki trochę Sen 2.0).
Szatę graficzną wszystkich tytułów z serii zawdzięczamy Marcinowi Minorowi. Osobiście uwielbiam jego rysunki. Są niezwykle klimatyczne. Nic tylko wydrukować karty w większym rozmiarze i powiesić sobie w domu w formie obrazów.
O czym są poszczególne tytuły we wspomnianej serii? Jak przebiega rozgrywka w nie? Za chwilę Wam zdradzimy tę tajemnicę.
Artykuł sponsorowany na zlecenie sieci Empik. Zleceniodawca nie miał wpływu na wybór gier ani treść artykułu.
SEN
Pierwszy w serii jest Sen. Zabiera nas do niezwykłych krain. Niektóre z nich są jak z bajki, inne będą mroczne i pełne groźnych kruków. Naszym celem będzie stworzenie snu z jak najmniejszą liczbą kruków.
Podczas rozgrywki będziemy mieć przed sobą cztery karty. Na każdej z nich widnieje symbol kruka oraz cyferka informująca o liczbie tychże ptaków. Przez całą rozgrywkę będziemy tak kombinować, żeby nasz stan kruków na tych czterech kartach był jak najmniejszy.
Cała rozgrywka toczyć się będzie przez szereg (raczej) krótkich rund. W każdej z rund musimy dobrać kartę z jednego z dwóch stosów, a następnie coś z tą kartą zrobić. Jeśli wybraliśmy kartę ze stosu odkrytego, to wymieniamy ją na jedną z naszych kart, a wymieniona karta ląduje na stosie kart odkrytych.
Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na dobranie karty ze stosu zakrytego, to patrzymy na kartę (tak, żeby nikt poza nami nie podejrzał jej treści), a następnie jeśli nam pasuje, to wymieniamy ją na jedną z naszych kart, a jeśli nam nie pasuje, to ją odrzucamy.
Niektóre karty pozwalają na akcję specjalną czyli np. zamianę dwóch dowolnych kart u dowolnych graczy (łącznie z nami), dobranie dwóch kart z zakrytego stosu i wybranie jednej z nich, podejrzenie dowolnej karty. Akcje te pomogą nam sprawić, żeby wśród naszych kart mieć te o najmniejszym nominale, czyli te zawierające jak najmniejszą liczbę kruków.
Tura kończy się z chwilą zakrzyknięcia przez jednego z graczy hasła „Pobudka”. Wszyscy gracze odkrywają swoje karty i sumują liczbę kruków na nich obecnych. Wartości te zapisują sumiennie w notesiku. Jeśli budzący miał najmniejszą liczbę kruków, to w nagrodę nie otrzymuje żadnych punktów, a jeśli jednak ktoś był od niego lepszy (tj. miał mniej ptaków na kartach) to otrzymuje punkty z kart i dodatkowo karę w postaci 5 punktów.
Cała zabawa dobiega końca po zagraniu określonej liczby rund, albo do osiągnięcia przez jednego gracza określonej liczby punktów (np. 100 punktów).
Autor: Gamewright Team
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 20 min
Pełną recenzję gry możecie przeczytać tutaj.
SEN EDYCJA JUBILEUSZOWA
J
ednym z bestsellerów Wydawnictwa Nasza Księgarnia była gra Sen. Z racji 100 urodzin Nasza Księgarnia przygotowała edycję jubileuszową tego tytułu. Czy nowy Sen przynosi graczom coś nowego?
źródło: https://www.empik.com/gra-sen-edycja-jubileuszowa-wydawnictwo- nasza-ksiegarnia,p1300367923,zabawki-p |
Jedną z takich rzeczy jest nowa akcja dodatkowa Wybierz 1: gracz przegląda krainy w stosie odkrytym (nie zmienia kolejności kart), wybiera jedną z nich, pokazuje graczom i zamienia ją z jedną kartą ze swojego snu.
W kartach krain snu znajdziemy krainę z klepsydrą. To karta specyficznie rozpatrywana przy punktowaniu. Przed liczeniem kruków musimy bowiem sprawdzić ile mamy takich krain. Jeśli będzie to liczba nieparzysta (1 lub 3) to wartość każdej takiej karty wynosi 9 kruków. Jeśli jednak będziemy mieć parzystą ilość klepsydr (2 lub 4), to wartość każdej z nich wynosi 0 kruków.
Czas na wisienkę na torcie. Instrukcja jubileuszowej edycji Snu przewiduje kilka dodatkowych wariantów rozgrywki (zdecydowanie bardziej rozbudowanych niż miniwarianty z pierwotnej wersji). Rzućmy zatem okiem na poszczególne warianty gry:
(I) Wariant „Nie takie kruki straszne” – najważniejszą rolę odgrywają tutaj krainy z 9 krukami. Kto na koniec rundy będzie miał ich najwięcej nie dodaje kruków z tych kart do swojego wyniku.
(II) Wariant „Idź na całość” – premiowany tutaj jest gracz, który zgromadził w swoim śnie wyłącznie krainy z 9 krukami. Kończy on rundę z 0 punktami zaś pozostali gracze nie liczą kruków w swoich snach, tylko z automatu otrzymują 50 kruków. To jest niezły hazard – można dużo zyskać, ale też wszystko stracić.
(III) Wariant „Wiem, co mam” – w tym wariancie mamy większe pole do popisu. Bowiem zamiast jednego z dwóch działań możemy wykonać jedno z trzech. Tym trzecim działaniem jest usunięcie ze snu dwóch krain o takiej samej liczbie kruków. Na początku swojej tury gracz wskazuje 2 krainy w swoim śnie i podaje liczbę kruków znajdującą się na każdej z nich (chyba, że wskazuje klepsydry to wtedy nie podaje liczby kruków, tylko mówi, że to klepsydry). Następnie gracz odkrywa te krainy i jeśli miał rację odkłada je na stos odkryty i bierze jedną krainę ze stosu zakrytego. Dzięki temu ma w swoim śnie o 1 krainę mniej. Jeśli jednak się pomylił, to zakrywa te karty i za karę bierze jedną krainę ze stosu zakrytego – tym samym w jego śnie jest o jedną krainę więcej.
(IV) Wariant „Długi sen” - edycję jubileuszową możemy połączyć z pierwotnym wydaniem. Sen gracza tworzymy wtedy z 6 a nie 4 kart. To podnosi poprzeczkę zabawy – trzeba więcej zapamiętywać, możemy zebrać więcej kruków no i każda runda zajmie nam ciut więcej czasu niż przy 4 kartach. Podczas rozgrywki obowiązują zasady wariantów Idź na całość” i „Wiem, co mam”.
Zakończenie rozgrywki w edycję jubileuszową Snu niczym się nie różni od tego z pierwotnego wydania gry. Gra dobiega końca z chwilą, gdy któryś z graczy zdobędzie (lub przekroczy) wynik 100 kruków. Zwycięzcą zostaje ta osoba, która ma najmniej kruków.
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 20 min
Pełną recenzję gry znajdziecie tutaj.
KRUKI
źródło: https://www.empik.com/nasza-ksiegarnia-gra-karciana- kruki-wydawnictwo-nasza-ksiegarnia,p1225084309,zabawki-p |
Kolejna część serii to pozycja przeznaczona wyłącznie dla dwóch osoby. Dwa kruki co noc udają się w podróż po krainach ze snu. Muszą się spieszyć, aby zakończyć lot przed nadejściem ranka. Wygra kruk, który najszybciej pokona trasę wyścigu.
Każdy z graczy dysponuje jednym krukiem (białym lub czarnym). Umiejętnie korzystając z kart będą się starali jak najszybciej odwiedzić wszystkie senne krainy.
Do dyspozycji graczy są trzy rodzaje kart:
(I) Karty lotu – przedstawiają krainy odwiedzane przez kruki. Służą do przesuwania kruków na trasie wyścigu.
(II) Karty trasy, czyli tor naszego wyścigu.
(III) Karty akcji – służą do zmiany sytuacji na trasie wyścigu. Mamy tutaj szereg różnych opcji, np. usunąć lub obrócić kartę trasy, zamienić miejscami dwie karty trasy, cofnąć kruka o jedno pole itp.
Koniec gry następuje w momencie, gdy jeden z graczy dotrze do mety. Toć to przecież wyścig.
Autor: Thorsten Gimmler
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 2 osoby
Czas gry: 20 min
Pełną recenzję znajdziecie tutaj.
SMOKI
źródło: https://www.empik.com/nasza-ksiegarnia-gra-towarzyska-smoki- wydawnictwo-nasza-ksiegarnia,p1247989103,zabawki-p |
Gra ma inne zasady niż poprzednie z tej serii. Tym razem tworzymy nasze sny i odwiedzamy krainy smoków (przybierających różnorodne formy). W niektórych krainach spotkamy oczywiście kruki – te dają nam specjalne umiejętności. Naszym zadaniem będzie wyśnić jak najmilszy sen (taki, który da nam mało punktów). Bo w tej krainie mniej, znaczy więcej…
W swojej turze gracz ma do wykonania jedną z poniższych akcji:
(I) Dobranie karty z dowolnego odkrytego stosu – dobraną kartę gracz kładzie do swojego snu (obrazkiem do góry), usuwając z niego kartę, którą zastępuje. Kartę tę odkłada obrazkiem do góry na dowolny stos odkryty.
(II) Dobranie karty ze stosu zakrytego – jeśli wzięta karta nam pasuje, to dokładamy ja do swojego snu wg. powyżej opisanych zasad. Jeśli jednak karta nam nie podejdzie, możemy ją odłożyć na dowolny stos odkryty (oczywiście zawsze obrazkiem do góry).
Zakończenie tury ma miejsce w chwili, gdy we śnie któregoś gracza zostaną odkryte wszystkie karty, czyli z chwilą odkryciu 6 kart, bo podmieniając nasze karty odkładamy je odkryte.
Wygra osoba, która w swoim śnie odwiedzi najpiękniejsze krainy i zdobędzie 3 żetony smoka.
Autor: Kevin Kichan Kim
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 6 lat
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 15 min
Pełną recenzję gry znajdziecie tutaj.
KOTY
źródło: https://www.empik.com/nasza-ksiegarnia-gra-koty- wydawnictwo-nasza-ksiegarnia,p1298105660,zabawki-p |
Senną serię zamykają futrzane słodziaki, czyli Koty. Podczas gry w Koty przyjdzie nam tworzyć swoje sny, czyli obszar, na który składają się cztery stosy kart (zwane krainami). Spotkamy w nich zarówno przyjaźnie nastawione koty, jak i złowieszcze kruki, które będziemy mogli wysłać do swoich rywali. Wszystko po to, żeby samemu zdobyć jak najwięcej punktów, jednocześnie utrudniając samą rozgrywkę innym graczom.
Trudniejszy wariant rozgrywki to opcja z nocnymi zwierzętami. Spotkamy tam ćmy, sowy, nietoperze a nawet smoka. Ich umiejętności mogą nieźle namieszać w grze. Koty to gra specyficzna i naszym zdaniem jednak odbiega nieco od pozostałych gier z serii. Ciężko nawet o jakieś podobieństwa, bo owszem ze Snem łączy je trochę temat snów (i cztery miejsca na karty) a z Krukami – interakcja. Tak czy inaczej, nie każdemu Koty mogą się spodobać. Bowiem kwintesencją rozgrywki jest tutaj negatywna interakcja.
W zasadzie cała gra to psucie szyków innym graczom, w celu osiągnięcia własnej korzyści.
Cały czas będziemy próbować zbierać najbardziej pożądane „dziewiątki” dokładając koty do czyiś (częściej) lub swoich (rzadziej) snów. Nie trzeba się zatem obrażać na innych graczy, że albo nam podprowadzą kota, albo dorzucą kruka „zerując” nam sen. Ta gra tego wręcz wymaga i trzeba to wziąć na klatę, albo poszukać innej gry.
Autor: Vincent Joassin
Ilustracje: Marcin Minor
Wiek: od 10 lat
Liczba graczy: 2-7 osób
Czas gry: 20 min
Jak Wam się podobają gry z sennej serii Naszej Księgarni? Który tytuł przykuł Waszą uwagę? A może znacie i lubicie wszystkie?
Każdą z powyżej opisanych gier kupicie na stronach internetowych sieci Empik w serii gier Naszej Księgarni.
Artykuł sponsorowany na zlecenie sieci Empik. Zleceniodawca nie miał wpływu na wybór gier ani treść artykułu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz