Abstrakcyjne gry logiczne mają w naszej
kolekcji specjalne miejsce. To gry, w których na pierwszy plan wybija się
mechanika, a cała reszta jest tylko dodatkiem. Często miłym i pięknie
wyglądającym ale wciąż dodatkiem. Często jednak ten „dodatek” w postaci
znakomitej oprawy graficznej i świetnego wykonania sprawia, że taka gra podoba
się jakoś tak bardziej.
Reef był grą, która wpadła na nasz radar
zaraz po jej premierze. Pierwsze recenzje uświadomiły nam, że taki Azul,
Sagrada czy też Zamek
smoków będzie miał godnego rywala. Byliśmy już naprawdę blisko kupna wersji
oryginalnej, gdy gruchnęła wieść o tym, że Reef za sprawą Fox Games będzie miał
polskie wydanie. Co ciekawe jej autorem jest Emerson Matsuuchi, który znany
jest przede wszystkim z trylogii Century.
Czy warto było czekać, czy może
otrzymaliśmy piękną wydmuszkę? Sami się przekonajcie z poniższej recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Całość zamknięta jest w średniej wielkości pudle (mniej więcej to
„rozmiar” Azula). Od razu uprzedzam, że pudło jest dość ciężkie, a to za sprawą
czterech rodzajów plastikowych elementów (będących częściami składowymi) rafy
koralowej, którą to będziemy na naszych planszetkach budować. Powyższe elementy
są naprawdę solidne i ciężkie. Z pewnością wiele wytrzymają. A poza tym pięknie
się prezentują
Mechanizmem napędzającym będą
karty, za pomocą których wykonywać będziemy nasze akcje. Karty są również
solidne, z dobrego kartonu. W trakcie gry będziemy też zdobywać punkty – te
reprezentowane są przez kartonowe żetony.
Pewnym novum, którego pozbawione
było wydanie oryginalne (przynajmniej w pierwszych nakładach) jest plastikowa
wypraska, która znacząco ułatwia przechowywanie całej zawartości w należytym
porządku.
Instrukcja to w sumie 4 strony
tekstu okraszonego przykładami, dzięki którym łatwiej możemy sobie przyswoić
zasady. Napisana jest bardzo przystępnie i nie pozostawia nas z jakimikolwiek
wątpliwościami.
CEL GRY
Zanurzcie się w pięknie oceanów i
odkryjcie cudowne zjawisko, jakim jest rafa koralowa.
Reef to klasyczna abstrakcyjna gra
logiczna z doklejonym tematem, w której naszym zadaniem jest stworzenie
najpiękniejszej rafy koralowej. Podczas rozgrywki nasze działania będą
nagradzane punktami zwycięstwa. Ten, kto uzbiera ich najwięcej zostanie
zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
Całe szczęście jest krótkie. Na
środku stołu umieszczamy elementy fragmenty rafy (ich liczba zależy od liczby
graczy biorących udział w rozgrywce) – dla przejrzystości dobrze byłoby je
posegregować. Gdzie obok umieszczamy żetony punktowe.
Czas na karty. Oczywiście, tasujemy
je wszystkie, po czym każdy z graczy otrzymuje po dwie – nie pokazujemy ich przeciwnikom. Z pozostałych kart tworzymy odkryty
stos dobierania, po czym dobieramy trzy wierzchnie karty tworząc „rynek”.
Zestawem startowym każdego z gracza
(oprócz tych dwóch kart) jest planszetka, po jednym z elementów rafy
(umieszczamy je na dowolnych polach planszetki) oraz żetony 1-punktowe.