Wśród całej masy gier, istnieje specjalna kategoria, której przeznaczeniem są przede wszystkim luźne spotkania towarzyskie, w której musimy zmierzyć się z pytaniami z mniej lub bardziej ogólnej wiedzy dotyczącej w zasadzie wszelkich aspektów naszego życia. Mowa tu o wszelkich grach quizowych, w których mamy okazję zabłysnąć naszą (nie)wiedzą. Grach, w których odnajdzie się w zasadzie każdy , i ten bardziej zaawansowany i zupełny nowicjusz.
Na swój prywatny użytek gry takie często
nazywam festiwalem wiedzy niepotrzebnej. Jak do tej pory niedoścignionym chyba
wzorem takowej gry jest wydane niedawno u nas Ryzyk Fizyk (Egmont). Bohaterka
recenzji, czyli PopCOOLturowy Quiz celuje dokładnie w tę samą grupę odbiorców,
oferując w pewnym sensie podobną rozgrywkę. Jednak, czy przypadła nam do gustu?
Zapraszam do lektury recenzji.
CO
ZAWIERA GRA
Całość zamknięta jest w średniej
wielkości pudle. A co znajdziemy w środku? Przede wszystkim karty z pytaniami.
Mnóstwo kart. Do tego osiem zestawów żetonów dla każdego z graczy.
Kto choć raz spotkał się z jakąkolwiek
grą wydawnictwa Fox Games, ten się przekonał, że jakość komponentów w ich grach
stoi na wysokim poziomie. Nie inaczej jest w przypadku PopCoolturowego Quizu.
Załączona instrukcja jest poprawna i nie pozostawia nas z żadnymi
wątpliwościami.
CEL
GRY
Cała rozgrywka polega na udzielaniu
właściwych odpowiedzi na zadawane pytania. Wygrywa ten, kto wykaże się
największą wiedzą i/lub szczęściem
PRZYGOTOWANIE
GRY
Przygotowanie gry trwa dosłownie chwilę.
Tasujemy karty z pytaniami i formujemy z nich stos dobierania. Zestawem
startowym każdego gracza będą trzy żetony odpowiedzi (oznaczone literkami A, B
i C) oraz żetony obstawiania o wartościach 1-8 (ich liczba użyta w grze zależna
jest od liczby graczy). I to tyle. Gra może się rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
Przebieg gry jest prosty. Jeden z graczy
rzuca kostką (możliwe wartości to 1, 2, 3), która to wskazuje czy gracze mają
podać wartość najmniejszą, największa,
czy też średnią. Następnie bierze do ręki kartę ze stosu dobierania i zadaje
pytanie. Na karcie mamy trzy pytania i trzy odpowiedzi, które związane są z
oszacowaniem jakiejś wartości np. współczynnik dzietności: A) w Korei
Północnej, B) w Japonii, C) w Chinach. W powiązaniu z wynikiem na kości gracze
muszą wskazać, w który z tych krajów mamy do czynienia z dzietnością
największą, najmniejszą lub też średnią.
Swoje typy gracze jednocześnie
przekazują za pomocą żetonów z literkami A, B i C. Następnie korzystają za
pomocą żetonów obstawiania, za pomocą których wyceniają swoją pewność
odpowiedzi. Im bardziej jesteśmy pewni swojej odpowiedzi, tym wyższa wartość
żetonu.
W kolejnym kroku wszyscy gracze
odwracają użyte żetony odpowiedzi a następnie odczytywane są odpowiedzi. W
przypadku prawidłowej odpowiedzi, żeton z określoną wartością ląduje na środku
stołu i będzie się wliczał do wyniku końcowego. Jeśli nie, to cóż, żeton jest
odkładany do pudełka. Żetonu obstawiania możemy użyć tylko raz na całą grę.
Po tym rolę gracza zadającego pytanie przejmuje
kolejny gracz. To ile razy przypadnie nam rola odczytującego pytania zależy od
liczby graczy biorących udział w rozgrywce.
ZAKOŃCZENIE
GRY
Gra kończy się w
momencie, gdy rozegramy ostatnią rundę. Podliczamy punkty za żetony, które
trafiły na środek stołu i wyłaniamy zwycięzcę.
WRAŻENIA
Cóż możemy powiedzieć
o PopCOOLturowym Quizie? Prawdę mówiąc, mamy mieszane uczucia. Z jednej strony
nam się podoba, a z drugiej trochę irytuje. Zacznijmy może od tego, co się nam
podoba.
Po pierwsze, prostota
zasad. Jak chyba każda gra quizowa, w jaką dane było mi zagrać, reguły
zredukowane zostały do niezbędnego minimum. Tak naprawdę cała rozgrywka polega
na naszej wiedzy, intuicji czy wręcz szczęściu.
Po drugie,
regrywalność. Do dyspozycji mamy 202 karty, z których w grze używamy
maksymalnie ośmiu. Teoretycznie oczywiście można nauczyć się niektórych pytań
na pamięć, ale będzie to ciężko wykonalne. Mamy do czynienia z festiwalem
wiedzy niepotrzebnej i ogromna większość zagadnień będzie miała status
ciekawostek, które wlatują jednym uchem, by wylecieć drugim.
Po trzecie, czas gry.
Maksymalnie 20 minut i po wszystkim.
Po czwarte,
skalowalność. W tę grę można zagrać od 2-8 graczy lub więcej (wtedy musimy
stworzyć zespoły).Prawdę mówiąc liczba graczy biorących udział nie ma większego
znaczenia. Może poza wariantem dwuosobowym, w którym jeden gracz zadaje
pytanie, drugi odpowiada, i na odwrót. W przypadku większej liczby graczy jest
pewna rywalizacja, bo większa liczba graczy odpowiada na te same pytania.
To co się nie podoba
to spory poziom trudności. Ja rozumiem, że mamy do czynienia z festiwalem
wiedzy niepotrzebnej, ale w dużej mierze gra sprowadza się do ślepych strzałów
z prawdopodobieństwem trafienia wynoszącym dokładnie 1/3. Ktoś może zarzucić,
że w przypadku choćby Ryzyk Fizyk mamy to samo. A i owszem, tam mamy jednak
bardzo emocjonujący etap licytacji i możliwość obstawienia różnych wyników.
Tutaj skazani jesteśmy na swój poziom (nie)wiedzy i musimy go odpowiednio
wycenić. Emocje pojawiają się na krótko w momencie odczytu właściwej
odpowiedzi. Bardzo mi brakuje tego podniecenia, które towarzyszy w tym momencie
przy Ryzyk Fizyk, gdy jedni cieszą się z dobrych typowań, a inni psioczą pod
nosem. Tutaj tego nie ma. Ten, komu się udało, odkłada na środek stołu swój
żeton obstawiania i do samego końca gry nikt nie wie, kto jest na prowadzeniu.
Mieliśmy też trochę
problemu z samym sformułowaniem pytania. W Ryzyk Fizyk jest to banalne. Po
prostu czytamy pytanie. Tutaj trzeba się nakombinować, żeby to pytanie miało
sens. Trzeba było nie raz i nie dwa powtarzać, co bywało irytujące.
Od razu uprzedzam, że
to, że nam się to niekoniecznie podobało, nie oznacza, że nie podobało się
innym. W naszym gronie znalazły się takie osoby, które po prostu dobrze się
bawiły pomimo częstej totalnej abstrakcji pytań i specyficznej mechaniki
obstawiania odpowiedzi. Nam zwyczajnie czegoś w tej grze zabrakło, czegoś, co
ma wspomniany już nie raz Ryzyk Fizyk, który uważamy za tytuł zdecydowanie
lepszy. A czy PopCOOLturowy Quizz warto posiadać mając w kolekcji Ryzyk Fizyk?
Odpowiem przekornie, że tak. Rozszerza bazę pytań, które można wykorzystać.
PLUSY:
+ bardzo
proste zasady,
+ wysoka
jakość komponentów,
+ dobra skalowalność,
+ wysoka
regrywalność,
MINUSY:
- brakuje w
niej emocji,
- wysoki
poziom abstrakcyjności zadawanych pytań,
- trzeba się
nagłowić formułując pytania
Liczba
graczy: 2-8 osób
Wiek: od
12 lat
Czas
gry: ok. 20 minut
Rodzaj
gry: gra imprezowa
Zawartość
pudełka:
* 202 karty z
pytaniami
* 24 żetony
odpowiedzi
* 64 żetony
obstawiania
* 1 kostka
* instrukcja
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo: Fox Games
Autor: Martin Nedergaard Andersen
Cena: 50-90 zł
Cena: 50-90 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz