Czy już kiedyś
pisaliśmy, że lubimy małe karcianki? Pewnie nie raz. Fluxx to właśnie mała
karcianka, która od jakiegoś czasu jest obecna w wielu krajach. Do tej pory
jakoś nie dane nam było nasze polskie wydanie.
Sama gra istnieje na rynku od
1996 roku, kiedy to niejaki Andrew Looney założył swoje wydawnictwo (Looney
Labs) i wypuścił na świat pierwszą wersję Fluxxa. Gra nawet otrzymała nagrodę
Mensy. Od tego czasu powstało naprawdę wiele odmian tej gry (m.in. Batman
Fluxx, Monty Python Fluxx czy Cartoon Network Fluxx). Owszem zagraniczne wersje
bez większych problemów można było kupić i w Polsce. Jednakże to gra dość mocno
zależna językowo, co niestety powodowało, że krąg odbiorców był nieco
ograniczony. Całe szczęście, dzięki wydawnictwu Black Monk, gra w polskiej
wersji językowej zawitała do naszego kraju. I to w trzech wersjach: klasycznej,
Cthulu i Zombie. Czy warto było czekać?
Zapraszam do recenzji - w naszym przypadku skupimy się na wersji klasycznej.
CO ZAWIERA GRA
Jako, że Fluxx to
mała karcianka, wszystko mieści się malutkim, zgrabnym pudełeczku, ze sprytnym
sposobem zamykania. Tego jeszcze nie widziałem i muszę przyznać, że mi się
podoba to rozwiązanie.
W pudełku oprócz instrukcji znajdziemy 110 kart w tym: karty nowych zasad, karty celów, karty akcji i karty fantów, karty pomocy i kilka pustych kart.
W pudełku oprócz instrukcji znajdziemy 110 kart w tym: karty nowych zasad, karty celów, karty akcji i karty fantów, karty pomocy i kilka pustych kart.
Kilka słów o
instrukcji. Jest krótka, zwięzła i bardzo przystępna. Jednakże sama gra ma w
sobie kilka niuansów, które w pewien sposób wprowadzają trochę niejasności.
Całe szczęście instrukcja zawiera zestaw najczęściej zadawanych pytań wraz z
odpowiedziami, które rozwiewają wszelkie wątpliwości. A jak się jeszcze jakieś
pojawią, to warto zajrzeć na stronę wydawnictwa lub po prostu zadać pytanie i na pewno uzyskamy satysfakcjonującą odpowiedź.
Słowa pochwały należą
się również tłumaczowi, który wykonał kawał dobrej roboty
CEL GRY
Celem gry jest takie wykorzystywanie
kart obecnych w grze, żeby zrealizować aktualnie obowiązujący cel. Brzmi to co
najmniej dziwnie, ale tak dokładnie jest. Obowiązująca karta celu wyznacza
warunki zwycięstwa. Jeśli ktoś spełni te warunki, to automatycznie zostaje
zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry
jest ekstremalnie krótkie. Na środku stołu wykładamy kartę zasad podstawowych.
Tasujemy pozostałe karty i rozdajemy po 3 każdemu z graczy. I tyle.
Jeśli ktoś będzie
chciał się dołączyć w trakcie gry, to spokojnie może to uczynić. Dostaje na
rękę 3 karty i gra z innymi. I może wygrać. Świetne rozwiązanie, prawda?
PRZEBIEG GRY
Fluxx to ciągła i
dynamiczna zmiana zasad panujących na stole. Trzeba się lekko przestawić, bo
gra to jedno wielkie zamieszanie. Zaczyna się od jednej prostej zasady
podstawowej mówiącej tyle: Dobierz 1
kartę i Zagraj jedną kartę. W
trakcie gry zasada ta zostanie wielokrotnie zmieniona za pomocą kart Nowych
zasad. W tym miejscu zatrzymajmy się na chwilę i przyjrzyjmy się kartom, które
biorą udział w grze.
Nowa zasada – jeśli skorzystam z niej, kładziemy ją obok karty zasad podstawowych i dokonujemy stosownej modyfikacji zasad zgodnie z treścią na karcie. Trzeba pamiętać o dwóch ważnych rzeczach z tym związanych. Po pierwsze, jeśli jest niezgodna z aktualnie obowiązującą zasadą, to ją zastępuje (a jeśli zgodna, to jest po prostu kolejną regułą obowiązującą w grze). Po drugie, Nowe zasady musimy zastosować od razu w momencie zagrania tej karty. A co możemy zrobić za pomocą Nowych zasad? Katalog jest spory. Możemy zwiększyć ilość dobieranych bądź odrzucanych kart. Możemy wprowadzić limity fantów, zmuszając i siebie i innych graczy do pozbycia się części swoich kart, etc.
Cel – ta karta wyznacza nam warunki, jakie trzeba spełnić, żeby wygrać grę. Może się nawet zdarzyć, że wygramy grę w nieswojej rundzie. Przeważnie celem jest zebranie określonej pary przedmiotów (zwanych w grze fantami).
Fant – czyli wszystkie przedmioty, które zbieramy w trakcie gry. Liczba fantów jest teoretycznie nieograniczona, chyba, że jedną z obowiązujących zasad jest limit fantów, wtedy niestety musimy się stosować do tego ograniczenia.
Akcja – karty jednorazowego użytku. Rzucamy kartę akcji, wykonujemy określone polecenie (zgodnie z treścią zamieszczoną na karcie) i karta ląduje na stosie kart odrzuconych. Akcje są bardzo zróżnicowane.
Jak komuś mało, to może sobie sam zaprojektować karty. Wydawca przewidział takie rozwiązanie i dołączył kilka pustych kart, z którymi możemy zrobić, to co chcemy, wprowadzając jeszcze bardziej pokręcone zasady.
Na początku zatem wykorzystujemy zasady podstawowe. W trakcie gry liczba nowych zasad rośnie, a co z tym się wiąże, ciągle musimy dostosowywać się do zmiennych warunków. Dodatkowo zmieniają się non aktualne cele, więc ciągłe zamieszenie to wyznacznik tej gry. Pewne w tej grze jest tylko to, że nic w niej nie jest pewne. Dobieramy karty, wykładamy je, odrzucamy. Wszystko po to, żeby zrealizować cel.
Może to wszystko
brzmi nieco skomplikowane, ale pierwsze kilka rund i wszystko staje się
banalnie proste.
Gra kończy się w momencie, gdy jeden z graczy osiągnie warunek wyznaczony przez obowiązujący cel gry.
WRAŻENIA
Gra jest specyficzna i należy się do
tego przyzwyczaić. Ciągle zmieniane zasady oraz cele gry potrafią wprowadzić
nasz mózg na nieco wyższe obroty. Tak
naprawdę wiele zaplanować nie możemy. Każda kolejna runda może spowodować
totalne odwrócenie sytuacji na planszy. Zwycięstwo to często dzieło przypadku.
Naprawdę nie raz i nie dwa zdarzyło mi się, że wygrałem grę, bo akurat zmienił
się cel na taki, który implikował moje zwycięstwo.
Dlatego też czas
rozgrywki może trwać kilka minut, a może i pół godziny. Powoduje to zmienność
reguł i celów a także wszechobecna losowość (znak szczególny większości
karcianek).
To gra wybitnie
imprezowa. Tutaj nie ma miejsca na jakiekolwiek taktyki, strategie, myślenie na
przyszłość, etc. Liczy się to, co jest tu i teraz. Każda nasza kolejka to
ciągła zmiana i dostosowanie się do niej.
Kilka słów na temat
skalowalności. Teoretycznie można grać od dwóch osób, jednakże tej wersji nie
polecamy z prostej przyczyny. Owszem zabawa będzie, ale może ona trwać nieco za
długo. Kart jest sporo, a dobranie właściwego celu do naszych fantów lub
odwrotnie może się nieco ślimaczyć. Przy większej liczbie graczy ten problem w
zasadzie znika i partie trwają zdecydowanie krócej.
Mam świadomość, że
nie każdy lubi taki mętlik w trakcie gry, dlatego też przed kupnem dobrze
byłoby gdzieś w to zagrać.
Jak już wcześniej
wspomniałem, Black Monk wypuścił jednocześnie na rynek 3 wersje Fluxxa. Główne
zasady pozostają niezmienne. Pozostałe dwie talie zawierają po prostu odmienne
fanty, nowe zasady i cele a także kilka innych rozwiązań. Jestem przekonany, że
również dostarczają całą masę zabawy. Ponadto bardzo ciekawym zabiegiem jest
możliwość łączenia talii ze sobą. Posiadają dokładnie takie same rewersy, więc
będą nie do odróżnienia w sporym stosie kart do dobierania. Aż się boję
pomyśleć jak wtedy może wyglądać rozgrywka. Mętlik totalny to mało powiedziane.
Minimalny poziom
wiekowy gracza to 8 lat i chyba jest to dobrze określone. Karty zawierają
trochę tekstu i dobrze by było, żeby dziecko umiało czytać ze zrozumieniem
treść na kartach.
Tak czy inaczej nam ta
gra bardzo przypadła do gustu i z pewnością nie raz i nie dwa zagości na naszym
stole
PLUSY:
+ bardzo proste
zasady,
+ duża
regrywalność,
+ dobrze
napisana instrukcja,
+ dobra
jakość kart
MINUSY:
- duża
losowość
- możliwy leciutki
paraliż wynikający z nagromadzenia się różnych zasad (innymi słowy może się
czasem zdarzyć, że się mózg zagotował),
Nasza ocena (w skali BGG) to 7,5/10
Liczba graczy: 2-6 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 5- 30 minut
Rodzaj gry: gra imprezowa, karciana
Zawartość pudełka:
* 110 kart
* instrukcja
* instrukcja
Wydawnictwo: Black Monk
Cena: od 45 zł do 65 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Black Monk za udostępnienie gry do recenzji.
Tak jak czytam to wydaje się fajna. Myślisz, że jest jeszcze dostępna na rynku?
OdpowiedzUsuńGra jest świetna, totalnie zakręcona. A jak sie połączy wszystkie wydania to już totalny odlot gotowy. Fluxx jest dostępny na rynku - nie powinnaś mieć problemów z jego kupieniem.
OdpowiedzUsuń