środa, 9 grudnia 2015

TEBY: co skrywa pudełeczko? (fotograficzny unboxing)

Uwielbiam czasy starożytne. Antyczne skarby, Bogów, piasek pustyni a wśród niego wykopaliska archeologów. Kiedyś przez moment nawet zastanawiałam się czy nie zostać archeologiem. Nic więc dziwnego, że nie mogłam obojętnie przejść obok gry o takiej tematyce.

Bo Teby - nowość od wydawnictwa Rebel - to właśnie takie swoiste poruszanie się po terenie wykopalisk. Ale zanim zabierzemy Was w podróż po Europie i każemy w promieniach gorącego słońca poszukiwać antycznych skarbów najpierw zapraszamy na fotograficzną podróż do wnętrza pudełka z grą. 


Rzut oka na pudełko wystarczy, żeby nie mieć wątpliwości co będzie tematem gry. Antyczna egipska świątynia, złoty posąg Faraona i oni...archeologowie gotowi przekopać piaski pustyni. Czy odnajdziemy tam ten archeologiczny klimat? A może we wnętrzu pudełka natrafimy na jakieś skarby? Żeby się o tym przekonać nie pozostaje nam nic innego jak tylko zajrzeć do pudełka.

No to do dzieła! Otwieramy pudełeczko...


Podnosimy wieczko solidnego pudełka i naszym oczom ukazuje się instrukcja do gry a pod nią dwustronny arkusz pomocy. Ale iście archeologiczne poszukiwania czas kontynuować. Bowiem przed nami woreczek strunowy sporej wielkości a w nim wszystkie elementy gry. Co tam znajdziemy? Sporo tekturowych planszetek z różnymi żetonami i innymi niezbędnymi rzeczami. Zaraz Wam wszystko szczegółowo pokażemy i opiszemy. Na razie kontynuujmy podróż do wnętrza pudła. Pod workiem z elementami znajdziemy jeszcze dwie talie kart a na samym spodzie to bez czego całe wykopaliska nie będą mały sensu czyli plansza- mapa. 

Nie da się ukryć, że klimat archeologicznych wykopalisk ciągle nam towarzyszy. Czuć go w poszczególnych elementach ale i w samej wyprasce (jakże klasycznej dla gier wydawnictwa Queen Games). Zobaczcie zresztą sami:


Rzućmy zatem okiem na poszczególne elementy:

Plansza do gry


To nic innego jak swoista mapa terenu wykopalisk. Zaznaczone na niej zostało 7 europejskich miast i 5 obszarów wykopalisk wokół Morza Śródziemnego - wszystkie pola połączone są siecią transportową. Dookoła planszy biegnie linia czasu z 52 tygodniami roku. W prawym górnym roku są wyszczególnione 4 pola na karty badaczy. Zaś lewy dolny róg to miejsce z 3 polami na karty wystaw.

Plansza jest bardzo solidna , wykonana z grubej tektury. Klimatu dodaje jej tył podtrzymujący tematykę archeologiczną. Spostrzegawczy obserwatorzy z pewnością zauważą, że to motyw z wypraski pudełka.



Karty badaczy






Znajdziemy ich 89 sztuk, w tym karty wiedzy, różne karty wsparcia i 9 kart zjazdów naukowych. Na każdej karcie badacza znajduje się nazwa miasta, w którym gracz może zdobyć daną kartę; liczba tygodni, które trzeba poświęcić aby zdobyć daną kartę oraz wpływ jaki karta będzie miała na grę.  









Karty wystaw




Jest ich 10 sztuk, w tym 5 kart małych wystaw (każda daje 4 PZ) i 5 dużych wystaw (każda warta 5 PZ). Na kartach znajdziemy informację o ilości punktów zwycięstwa (PZ), mieście w którym gracz może zdobyć daną kartę, wymaganych artefaktach i wymaganym czasie.




Karty podsumowania





Jest 5 takich kart - każda przedstawia rozkład artefaktów w innym wykopalisku. 









Pozwolenia na wykopaliska


Każdy z graczy dostaje zestaw pozwoleń na prowadzenie wykopaliska na danym obszarze. Jeden zestaw to 5 pozwoleń. Żetony pozwoleń są dwustronne - z jednej strony obrazują ważne pozwolenia. Strona z krzyżykiem to wykorzystane pozwolenie. 

Żetony wykopalisk


W grze mamy 155 żetonów wykopalisk. Na każdym obszarze wykopalisk można znaleźć po 15 przedmiotów: 13 artefaktów, 1 przedmiot wiedzy specjalistycznej i 1 przedmiot wiedzy ogólnej. Pozostałe żetony (po 16 w danym kolorze) to bezwartościowy piach. Rozpoczynając grę odkładamy na bok po 1 żetonie artefaktu o wartości 1 z każdego obszaru wykopalisk. Pozostałe żetony umieszczamy w woreczkach o tym samym kolorze. 

Woreczki na żetony


Klimatyczne woreczki na żetony wykopalisk. Odpowiadają im kolorystycznie. Na każdym woreczku znajdziemy antyczną budowlę charakterystyczną dla danego obszaru wykopalisk.

Pionki archeologów i znaczniki czasu


Każdy gracz ma swój pionek archeologa - mamy ich 4 w 4 kolorach. w takich samych kolorach każdy gracz dostaje po 1 znaczniku czasu. W pudełku znajdziemy jeszcze czarny znacznik roku. 

Koła czasu





Przed pierwsza rozgrywką trzeba sobie te koła złożyć z dwóch dysków i dwóch plastikowych nitów. Każdy gracz ma swoje koło czasu z charakterystycznym dla niego kolorem - są więc 4 takie koła. 
Koło czasu informuje o liczbie żetonów wykopalisk jaką gracz pozyska, zdobytych punktach wiedzy i czasie trwania wykopalisk w tygodniach. 











Instrukcja do gry i karta pomocy

Instrukcja to 8 -stronicowa książka z dużą ilością obrazkowych przykładów. Szczegółowo opisuje poszczególne elementy i zasady gry. Karta pomocy zawiera przegląd kart badaczy i wystaw (utrwala ich działanie). Pokazuje też przedmioty znalezione na obszarze poszczególnych wykopalisk.












Ot i cała zawartość gry. Wszystkie elementy są bardzo solidne - tekturowe żetony są grube i chropowate więc będą odporne na ścieranie się. Karty mają także bardzo dobrą jakość. 



Nie da się ukryć, że z każdego detalu kipi archeologiczny klimat. Czy odnajdziemy go w grze? Czas pokaże. Wyglądajcie naszej recenzji z wykopalisk. 



Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Rebel  za udostępnienie gry.


Grę można kupić w sklepie Rebel.pl.

2 komentarze:

  1. Możesz już coś zdradzić, czy warto kupić dla początkującego gracza, czy lepiej zainwestować w inny tytuł? Święta się zbliżają i coraz mniej czasu na zakup... :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest to z pewnością jedna z tych gier, która może spokojnie przypaść do gustu początkującym graczom. Zasady są proste. Trzeba trochę pokombinować i mieć trochę szczęścia. W ciągu kilku dni powinniśmy opublikować recenzję

    OdpowiedzUsuń