niedziela, 2 sierpnia 2015

METROPOLIA: Tu na razie jest ściernisko ale będzie San Francisco... - recenzja gry

"Pole, pole, łyse pole, ale mam już plan
Pomalutku, bez pośpiechu, wszystko zrobię sam
Nad makietą się męczyłem ładnych parę lat
Ale za to zwiedzać cudo będzie cały świat.

Tu na razie jest ściernisko

Ale będzie San Francisco
A tam,gdzie to kretowisko
Będzie stał mój bank
(...)
Ja nie jestem w ciemię bity, budowlankę znam
I samemu burmistrzowi wstęgę przeciąć dam."

Golec uOrkiestra "Ściernisko"



Światowe Metropolie: przywołane San Francisco, Paryż, Wiedeń, Rzym czy nasz rodzimy Kraków, Wrocław, Poznań,  Warszawa. Piękne biurowce, dostojne stare kamiennice ale i nowoczesne kawiarnie, parki rozrywki czy centra handlowe. To wszystko czeka na nas w Metropolii. Tej rzeczywistej i tej planszowej. 

Ale, ale... nie od razu Rzym zbudowano. Trzeba do wszystkiego dochodzić małymi mroczkami. Od wspomnianego ścierniska. Chcecie zobaczyć jak ze szczerego pola wyłania się wspaniała metropolia? Zatem zapraszamy do recenzji naszego rodzimego Machi Koro czyli Metropolii.

Nasze rodzime Machi Koro czyli Metropolia.
CO ZAWIERA GRA

W małym, zgrabnym pudełeczku z kolorową grafiką na okładce znajdziemy:

Metropolia w całej okazałości.

  • 108 kart nieruchomości;
  • 60 monet o nominałach 1,5 i 10;
  • 2 drewniane kostki sześciościenne;
  • pudełeczko z dodatkiem Metropolia Plus a w nim dodatkowe 68 kart;
  • kolorową instrukcję do gry.











Grafiki na kartach są bardzo kolorowe i miłe dla oka. Zainteresowanych bliższym poznaniem poszczególnych elementów zapraszamy do naszego fotograficznego unboxingu.



CEL GRY

W grze wcielamy się w role burmistrzów pragnących rozbudować swoje metropolie. Nasze miasta początkowo składają się w 2 nieruchomości (pola i piekarni) oraz czterech placów budowy nieruchomości specjalnych. Celem gry jest wybudowanie właśnie tych czterech nieruchomości specjalnych. 

PRZYGOTOWANIE GRY

Jak to na plac budowy przystało, żeby budowa ruszyła trzeba się troszkę napracować. I podobnie jest z przygotowaniem gry do rozgrywki. Musimy wykonać następujące czynności:
  • Rozdajemy każdemu graczowi 2 nieruchomości startowe (pole i piekarnię) -układają je odkryte przed sobą;
Nasze nieruchomości startowe.
  • Następnie rozdajemy 4 nieruchomości specjalne (dworzec, centrum handlowe, wieża radiowa, park rozrywki) - gracze układają je przed sobą stroną "w budowie" czyli szarą;
Cel naszej budowy, czyli nieruchomości specjalne
  • Pozostałe karty nieruchomości grupujemy według nazwy i rozkładamy na stole tak, aby karty w danym kolorze leżały obok siebie.


  • Wręczamy graczom monety o wartości 3. Resztę monet układamy na polu gry - będą one tworzyły bank.
Pole budowy dla 3 budowniczych przygotowane.

PRZEBIEG GRY

Na turę gracza składają się trzy czynności:

1. Rzucamy jedną kostką. W momencie posiadania w swoim mieście wybudowanego dworca kolejowego możemy (ale nie musimy) rzucać dwiema kostkami. Daje nam to możliwość korzystania z działań większej ilości kart.

2. Sprawdzamy posiadane karty - wszyscy gracze analizują, czy posiadają w swoich miastach nieruchomości o takiej samej wartości jak wynik na kostce. Posiadacze takich budynków mogą skorzystać z działania opisanego na danej karcie - pobierają odpowiednią kwotę pieniędzy z banku lub od innych graczy.

Wynik na kostce/kostkach aktywuje kartę
i jej efekt.
Zyski gracza zależą od posiadanych przez niego nieruchomości. Możemy je podzielić na 4 grupy kolorystyczne:
  • Karty zielone zapewniają graczom w ich turze przychód z banku.
  • Karty niebieskie w każdej turze dają graczom określone środku z banku
  • Karty fioletowe pozwalają graczom wzbogacić się poprzez otrzymanie w swojej turze monet od wszystkich graczy
  • Karty czerwone dają zysk od gracza, który rzucał kostką.
Jeśli w danej turze gracz musi pobrać monetę z banku i zapłacić innemu graczowi, najpierw dokonuje płatności, a dopiero później pobiera przychód. 

jeśli gracz nie ma odpowiedniej ilości monet oddaje tyle ile ma a reszta płatności zostaje umorzona.   

3. Budujemy (jeśli chcemy) jedną nieruchomość - zwykłą albo specjalną. Robimy to płacąc do banku kwotę pokazaną pod ilustracją karty. Kupioną kartę kładziemy przed sobą. 
Ale to nie jest takie proste - spora ilość nieruchomości jest dość kosztowna. Dlatego musimy inwestować w takie karty, które przyniosą nam dodatkowe środki.  


Koszt wybudowania danej nieruchomości
wskazuje moneta pod jej obrazkiem
.

Instrukcja gry precyzuje także szczegółowe zasady budowania nieruchomości - są one opisane na str. 5. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Zwycięzcą zostanie ten burmistrz, który jako pierwszy wybuduje 4 nieruchomości specjalne. 

Wersja gry z dodatkiem czyli Metropolia Plus

W pudełku z grą znajdziemy od razu dołączony dodatek czyli Metropolia Plus. Zawiera on dodatkowe 68 kart oznaczonych na rewersie napisem Plus.
Dodatek wprowadza jedną dodatkową nieruchomość startową czyli Ratusz oraz po 2 nieruchomości specjalne (port i lotnisko), które na początku kładziemy przed sobą stroną w budowie. 






















Poza kartami startowymi do gry dołączamy 56 kart nieruchomości w takich samych kolorach jak w podstawowej wersji gry.

Przy grze z dodatkiem przygotowując rozgrywkę wykładamy 10 nieruchomości o różnych nazwach. Karty o takich samych nazwach dokłada się do innych takich samych. Pula kart podczas całej gry musi być zawsze uzupełniona do liczby 10. 

Rozgrywka przebiega zgodnie z zasadami z podstawowej wersji, z tą różnicą, że aby wygrać, należy wybudować 6 nieruchomości specjalnych. 

WRAŻENIA

Metropolia jest grą, która nas zdecydowanie zaskoczyła na plus. Powinniśmy się tego spodziewać biorąc pod uwagę, że jej oryginał czyli Machi Koro było w tym roku nominowane do Spiel Des Jahres. 
To bardzo przyjemna familijna gra ekonomiczna oparta na mechanice rzucania kostkami i dalej podejmowania odpowiednich decyzji. A tych decyzji do podjęcia trochę jest. Musimy się na przykład zastanowić, którą nieruchomość kupić, bo każda coś kosztuje ale tylko posiadanie niektórych powiązanych ze sobą pozwala na zarabianie większych pieniędzy. Rozgrywka najlepiej wychodzi w grupie osób będących na tym samym poziomie znajomości gry bo nie ukrywajmy, że znajomość kart i ich powiązań bardzo pomaga. Jak to w wielu grach bywa także i Metropolia daje większą możliwość interakcji przy grze w więcej osób, ale rozgrywki 2 osobowe również są emocjonujące. Szczególnie jeśli do wersji podstawowej dołączymy zawarty w niej dodatek Metropolia Plus. A jeśli już o dodatku mowa to w zasadzie nie polecamy gry bez niego. 

PLUSY:

+ bardzo proste zasady;
+ szybka rozgrywka;
+ dobra skalowalność;
+ kolorowe i miłe dla oka grafiki na kartach;
+ wydanie, które zawiera od razu dodatek bardzo urozmaicający rozgrywkę;
+ małe, zgrabne pudełeczko.

MINUSY:

- gra wymaga bardzo dużo miejsca ( nie zagramy w nią na małym stoliku, w pociągu itp.)
- duża doza negatywnej interakcji co może nie przypaść do gustu tym, który takiej interakcji nie lubią. 
- w grze występuje losowość, związana z rzutami kośćmi. 

Grając ciężko nie nucić przywołanej na wstępie piosenki Golec uOrkiestra:




Niewielkie pudełko a skrywa w sobie ogrom dobrej zabawy i mnóstwo emocji. Budowanie, inwestowanie, zdobywanie, tworzenie czegoś z niczego... To i wiele więcej czeka na tych, który zasiądą do gry METROPOLIA. Nas nie raz wciągnęła i nie jeden jeszcze raz wciągnie. Z reszta zobaczcie sami - cała prawda jest na tych zdjęciach. Nam wakacyjne rozgrywki był w stanie przerwać tylko deszcz.


Kocykowe szaleństwa w Metropolię.
i wariacje w Metropolii Plus. 





























Nasza ocena: 8/10  


Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok. 30 minut
Rodzaj gry:  familijna, ekonomiczna
Zawartość pudełka:
*  108 kart (24 startowe i 84 pozostałe);
    * 60 żetonów monet o wartości 1,5 i 10, 
* 2 drewniane kostki 6-cioboczne;
* dodatek Metropolia Plus 
(68 kart- 12 startowych i 64 pozostałych);
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Fox Games
Cena: od 40 do 55zł





Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games  za udostępnienie gry.

Fox Games

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz