poniedziałek, 23 lutego 2015

TAJEMNICE LABIRYNTU (LABYRINTH): w pogoni za skarbami pośród przesuwających się ścian- recenzja gry

Tajemnicze korytarze a wśród nich ukryte skarby. Dzielni śmiałkowie ruszają na wyprawę w nieznane. Przemierzając labirynt starają się odnaleźć poszukiwane przez nich drogocenne przedmioty. Myślicie, że jedyną trudnością jest pokonanie zawiłego labiryntu? Otóż nie! Zadanie nie jest takie proste…Chcecie się przekonać jakie trudności czekają na poszukiwaczy? Przeczytajcie naszą recenzję i zagrajcie w TAJEMNICE LABIRYNTU (oryg: LABYRINTH).

Przód pudełka- kolorowy i pięknie ilustrowany
przyciąga uwagę nie tylko najmłodszych graczy













i równie interesujący tył




















CO ZAWIERA GRA

Kolorowe pudełko słusznych rozmiarów skrywa w sobie:
  • planszę
  • 34 kafle ze ścieżkami labiryntu
  • 24 karty tajemnic
  • 4 figurki graczy

Tajemnice labiryntu w całej okazałości


Plansza do gry- stałe elementy labiryntu



Plansza do gry- na solidnej, tekturowej planszy umieszczono na stałe 16 pól stanowiących element labiryntu: 12 pól z tajemnicami i 4 pola startowe z kolorem danego gracza.







34 ruchome kafle ze ścianami labiryntu






Kafle ze ścieżkami labiryntu- 22 tekturowe kafelki z pustymi ścieżkami labiryntu i 12 kafelków ze ścieżkami skrywającymi skarby






24 karty tajemnic czyli skarby
do odnalezienia











Figurki śmiałków w 4 kolorach













PRZYGOTOWANIE GRY

Kafle ścieżek labiryntu tasujemy i umieszczamy losowo w wolnych miejscach na planszy. Kafel, który pozostał będzie nam służył do przesuwania ścieżek podczas gry.


Dokładamy kafelki ...

... za kafelkiem ...














... budując planszę z labiryntem














Tasujemy 24 karty z tajemnicami i rozdajemy po równo między wszystkich graczy. Gracze tworzą z nich przed sobą zakryty stos. 
Każdy gracz wybiera sobie pionek (figurkę) i ustawia go na polu startowym (tego samego koloru) w rogach planszy. 

Wszystko przygotowane-
czas rozpocząć wyścig po labiryncie

PRZEBIEG GRY

Najmłodszy z graczy jako pierwszy rozpoczyna grę. Następnie gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 

W swoim ruchu każdy gracz sprawdza co znajduje się na pierwszej karcie z jego stosu bez pokazywania jej pozostałym graczom. Skarb pokazany na karcie to cel, do którego gracz ma zmierzać. 

Aby dotrzeć do wskazanego celu gracze kolejno zmieniają układ labiryntu wsuwając wolny kafel ze ścieżką a następnie przesuwając swój pionek.

Przesuwanie labiryntu

Na brzegach planszy umieszczone jest 12 strzałek- wskazują one kolumny i wiersze planszy, w które wolno wsuwać kafel ze ścieżką zmieniając układ labiryntu. 
W swojej turze gracz musi wykonać ruch przesunięcia labiryntu nawet wtedy, gdy cel można osiągnąć bez zmiany jego układu.

Jeden ruch i...











...zmieniamy układ labiryntu
















Wolny kafel za każdym razem można wsuwać w dowolne miejsce wskazane przez strzałkę. Jest jednak jeden wyjątek: nie można cofać ruchu poprzedniego gracza, czyli kafla ze ścieżką nie można wsuwać w to samo miejsce, z którego przed chwilą został wysunięty. 

Jeśli podczas przesuwania ścian nasz pionek lub pionek przeciwnika zostanie wypchnięty poza labirynt ustawiamy go po przeciwległej stronie na wsuniętym właśnie kaflu ze ścieżką. Przestawienie pionka nie liczy się jako ruch. 

Przesuwanie pionków

Po przesunięciu ścian labiryntu gracz przemieszcza po nim swój pionek. Może dojść do do każdego miejsca po nieprzerwanej ścieżce. Gracz przesuwa swój pionek tak daleko jak chce -ilość kroków nie ma żadnego znaczenia.

W przeciwieństwie do konieczności przesunięcia ścian w przypadku ruchu pionkiem nie ma takiego przymusu. Gracz może go pozostawić na tym samym miejscu.W grze nie ma także "bicia"- na jednym polu może stać kilka pionków. 

Jeżeli dotarcie do skarbu nie jest możliwe bezpośrednio, wówczas gracz może przestawić pionek tak daleko, aby przy kolejnym swoim ruchu mieć korzystną pozycję wyjściową do zdobycia celu. 

Po dotarciu do skarbu wskazanego przez kartę z tajemnicą kładziemy tę kartę odkrytą obok naszej kupki jako dowód. Przy kolejnym ruchu znowu sprawdzamy pierwszą kartę z góry kupki i staramy się dotrzeć do celu wykonując wyżej opisane czynności. Następnie znowu odkrywamy kartę i tak aż do momentu, gdy któryś z graczy odnajdzie wszystkie tajemnicze przedmioty. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Grę wygrywa pierwszy gracz, który odnajdzie wszystkie swoje skarby (czyli odkryje wszystkie karty tajemnic ze swojego stosu) i doprowadzi swojego pionka z powrotem na pozycję startową.

Moment powrotu wygrywającego gracza na jego pole startowe jest bardzo ciekawym momentem gry. Dotąd wszyscy gracze byli przeciwnikami ale od tej chwili pozostali gracze jednoczą swoje siły i starają się uniemożliwić powracającemu graczowi dotarcie na start. Trzeba tutaj zachować szczególną ostrożność- gracz poprzedzający ruch zwycięzcy musi uważać, żeby niechcący nie ułatwić mu powrotu do domu. 

MODYFIKACJE ZASAD (DLA NAJMŁODSZYCH GRACZY)
  • Aby ułatwić grę młodszym dzieciom gracze mogą zobaczyć swoje karty i na początku każdej swojej tury wybrać cel do którego będą dążyć.
  • Na koniec gry (zamiast wracać pionkiem na pole startowe) gracz, który odnajdzie wszystkie skarby może wypchnąć pionek poza planszę tym samym wygrywając grę.
  • Aby rozgrywka nie była zbyt długa i męcząca dla młodszych graczy można ograniczyć ilość rozdawanych kart tajemnic np. do 6.

WRAŻENIA

TAJEMNICE LABIRYNTU to bardzo przyjemna gra familijna. Wymaga główkowania, kombinowania jak dotrzeć do celu a jednocześnie przez to, że ciągle zmienia się układ labiryntu nie można zaplanować jakiejkolwiek taktyki. Próby planowania kolejnych ruchów z pewnością spełzną na niczym bo przeciwnicy w swoim ruchu na pewno pokrzyżują nam plany. Ale jednocześnie ich działanie i przesunięcie ścian może nam ułatwić dotarcie do naszego celu.

PLUSY:

+ prosta w zasadach i dość szybka rozgrywka;
+ gra ucząca myślenia i dostosowywania się do ciągłych zmian sytuacji;
+ poprzez konieczność przemieszczania ścian labiryntu przy każdym ruchu dwie rozgrywki nigdy nie będą takie same- gra się szybko nie znudzi;
+ bardzo dobre wykonanie gry: solidna plansza z grubej tektury, grube i wytrzymałe kafle ścieżek labiryntu, bardzo atrakcyjny front pudełka przyciągający uwagę dzieci oraz funkcjonalna wypraska swobodnie mieszcząca wszystkie elementy gry;
+ praktyczna i solidna wypraska w pudełku pozwalająca utrzymać wszystkie elementy gry w należnym porządku i szybko przygotować rozgrywkę;
+ wysokie walory estetyczne kafli ścieżek, kart skarbów i pionków graczy- elementy te przyciągają uwagę nie tylko najmłodszych.

MINUSY:

W zasadzie odnoszą się jedynie do technicznej strony gry:

- rozmiar pudełka: XXL, na prawdę zajmuje duuuużo miejsca
- dość kiepskie (cienkie w porównaniu do kafli) karty tajemnic. W trakcie intensywnej rozgrywki z dziećmi mogą ulec zniszczeniu więc jeśli dysponujemy koszulkami w rozmiarze Mini Europe możemy je w nie włożyć. 


Gra jest dość wiekowa i w międzyczasie (poza międzynarodowym tytułem Gry Roku w 1986r) doczekała się różnych wariacji na jej bazie: wersji junior dla młodszych dzieci czy też wydania karcianego. Jedno jest pewne- od lat jest niezmiennie świetną rodzinną rozgrywką. 

Nabraliście ochoty na zmierzenie się z TAJEMNICAMI LABIRYNTU? Jeśli tak to zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z naszych rozgrywek- zapewniam, że apetyt tylko wzrośnie:)

No to zaczynamy wyścig po skarby
pośród przesuwających się ścian


Komu dopisze szczęście i zdobędzie
wszystkie tajemnicze przedmioty?

I jak to w grze- jedni wygrywają, 
inni przegrywają ale...frajdę mają wszyscy




























Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 7 lat 
Czas gry: ok. 20- 30 minut
Rodzaj gry: familijna, logiczna
Zawartość pudełka:
*1 plansza 
* 34 kafle ze ścieżkami 
* 24 karty tajemnic
* 4 pionki/ figurki graczy
* instrukcja
Wydawnictwo: Ravensburger
Cena: ok 65-80zł
(gra jest jeszcze dostępna w sieci)

6 komentarzy:

  1. Kiedyś myślałem o kupnie, żeby pograć z córką (prawie 7 lat). Chyba się skusimy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie da radę jak zastosujecie na początku zabawy modyfikację dla mniejszych dzieci. Nie rozdawajcie wszystkich kart tylko np. po 3-4, niech sobie na nie wszystkie patrzy i wybiera cel. A jak się podszkoli to i w pełną wersję da radę. Nasza Marysia (prawie 8 lat) spokojnie daje radę choć i tak czasem gramy w taką uproszczoną ale to dlatego, że ona nie lubi przegrywać :-) Ta gra ma też wersję junior (z Disney Autami bodaj) ale to jest bardzo uproszczona wersja i moim zdaniem szybko dziecko wyrośnie. A gra jest super także polecamy.

      Usuń
    2. O, super! Teraz córka męczy nas Hej! To moja ryba!. Chcemy wprowadzać jakieś gry w których dziecko będzie musiało nieco pogłówkować.

      Usuń
    3. To my z gier przetestowanych na naszej córce możemy polecić Pędzące żółwie, Magiczny labirynt, Tajemnice zamku i może Niebezpieczną wyprawę. Pogłówkować jak zadać odpowiednie pytanie może przy Zgadnij kto to? w wersji shuffle. Każda na swój sposób lekka i przyjemna ale i wymagająca trochę myślenia.

      Usuń
  2. Brakuje mi w opisie gry dodatkowych informacji. Czy gracz może tylko raz przesunąć kafelki podczas swojej kolejki, czy gdy dojdzie do skarbu to idzie dalej "szukac" czy inny zawodnik zaczyna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W swojej kolejce gracz ma dokładnie 1 ruch. Zdobycie skarbu nie upoważnia go do dodatkowego ruchu :-)

      Usuń