czwartek, 26 lutego 2015

ARCHAEOLOGY: zawsze lubiłem kopać w ziemi - recenzja gry

Recenzencki debiut Michała

Mam mały dylemat, bo gra, o której chciałbym dziś napisać, jest w zasadzie niedostępna w naszym kraju. Archaeology The Card Game ma już swoje lata i nie zanosi się na jakiś dodruk. A chyba szkoda, bo gra jest z pewnością ciekawa i warta uwagi, zwłaszcza jeśli ktoś lubi takie tytuły jak Jaipur czy Zaginione Miasta.

Archaeology- gra w całej okazałości

CO ZAWIERA GRA

Zawartość:

Karty skarbów wykopanych w ziemi


72 karty skarbu, w tym: 

- 18 skorup garnków,
- 16 skrawków pergaminu,
- 14 monet,
- 8 talizmanów,
- 6 pękniętych kubków
- 4 maski faraona





Karty specjalne czyli niespodzianki
czyhające na archeologów


15 kart specjalnych:

- 8 kart złodzieja,
- 6 kart burzy piaskowej,
- 6 map,
-1 karta piramidy.








Całość zamknięta jest w zgrabnym, małym pudełeczku. Jedyne rzeczą, do której mógłbym się przyczepić, jest jakość grafik. No nie powalają na kolana. Można to było zrobić po prostu lepiej.

CEL GRY

O co w tym wszystkim chodzi? Otóż każdy gracz wciela się w rolę archeologa, pracującego w pocie czoła gdzieś w Egipcie. Poszukują oni fragmentów starożytnych pergaminów, monet i innych cennych artefaktów. Następnie handlują na targowisku, aby zwiększyć wartość swych kolekcji. Po czym sprzedają swoje skarby do muzeum, w celu jak największego zarobku.

Proste? Nawet bardzo. Żeby jednakże nie było zbyt prosto, na każdego z archeologów czyhają niespodzianki. Burze piaskowe, które potrafią mocno pokrzyżować plany oraz złodzieje, którzy bardzo chętnie uszczuplą każdą kolekcję.

PRZYGOTOWANIE GRY

Na samym początku każdy z graczy otrzymuje 4 skarby. Na stół wykłada się 5 odkrytych kart skarbów. Będą one stanowiły nasze targowisko. Część skarbów zasila piramidę, a reszta przetasowana razem z kartami specjalnymi (złodziejami i burzami piaskowymi oraz mapami) zostanie odłożona na stos i stanowić będzie teren wykopalisk.

Wykopalisko przygotowane- czas rozpocząć prace

PRZEBIEG GRY

Każda runda ma dwa etapy. 

W pierwszym wyciągamy jedną kartę ze stosu wykopalisk i tutaj możliwe będą 3 przypadki:
  • Otrzymujemy skarb, który zostanie dołączony do talii na ręce (nie ma ograniczenia co do ilości kart w talii).
  • Losujemy złodzieja. Jeśli się znajdzie w ręku gracza, to może on tego złodzieja wysłać do innego gracza, celem podprowadzenia mu jednej z kart. Odbywa się to na zasadzie znanej z nieśmiertelnego Piotrusia, czyli z talii ofiary wyciąga się losową kartę.
  • W momencie pojawienia się burzy piaskowej wszyscy gracze zmuszeni są do pozbycia się połowy kart z ręki. W tym przypadku ponownie losujemy kartę ze stosu wykopalisk.

W drugim etapie możliwe są trzy działania:
  • Wymiana na rynku. Gracz może wymienić dowolną ilość kart ze swojej ręki na karty, które znajdują się na rynku, a których wartość jest taka sama lub niższa od posiadanych przez niego. Wartość handlowa karty jest opisana na górze każdej z nich.
  • Badanie piramidy pod warunkiem posiadania odpowiedniej ilości map. Piramida posiada trzy komory, które można splądrować. W jednej znajdują się 3 skarby (koszt 1 mapy), w drugiej jest 5 skarbów (koszt 2 map) a w trzeciej 7 skarbów (kosztem 3 map).
  • Sprzedaż posiadanych skarbów do muzeum. Warto oczywiście zbierać jak najwięcej skarbów jednego rodzaju, gdyż pozwala na osiągnięcie to wyższej ceny. Każda karta skarbu posiada pomocniczą tabelkę, w której wskazano ile nam zapłaci muzeum w zależności od ilości dóbr tego samego rodzaju. Np. za jedną monetę otrzymamy 1 dolara, ale za 5 takich monet otrzymamy już 30 dolarów. Warto zatem zbierać skarby tego samego rodzaju, należy jednak pamiętać o tym, że możemy przedobrzyć i pojawi się albo złodziej albo burza piaskowa i zniweczy nam wszystkie plany. No cóż, jest ryzyko - jest zabawa. Dobry wynik zależy w dużej mierze od losowości i naszej skłonności do ponoszenie ryzyka.

 Po zakończeniu naszej rundy, swoją rozgrywkę zaczyna kolejny gracz.

Przykładowa rozgrywka na dwóch graczy


ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się, gdy wszyscy gracze sprzedadzą wszystkie swoje skarby do muzeum. Wszyscy wtedy zaczynają zliczać, ile zarobili. Oczywiście wygrywa ten, kto zarobił najwięcej.

WRAŻENIA

Podsumowując, Archaeology to bardzo przyjemna karcianka. Proste zasady, krótka rozgrywka, dobre wykonanie sprawiają, że ja tę grę mogę jedynie polecić i jeśli tylko będzie gdzieś dostępna, to gorąco zachęcam do kupna.

Plusy:

+ klimat
+ proste zasady
+ szybka rozgrywka
+ jasno i klarownie napisana instrukcja
+ małe pudełeczko, które swobodnie wszędzie można ze sobą zabrać

Minusy:

- przeciętnej urody grafiki,
- praktycznie niedostępna w naszym kraju

Nasza ocena to 8/10

Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: karciana, strategiczna
Zawartość pudełka:
*72 karty skarbów 
* 15 kart specjalnych
* instrukcja
Wydawnictwo: Z-Man Games
Cena: ok 40 zł
(gra jest już w zasadzie niedostępna)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz