poniedziałek, 10 listopada 2025

Wirus! Roll & Write - recenzja gry kościanej Wydawnictwa Muduko.

Karciany Wirus! to absolutny hit. Mała, wredna, szybka i wciągająca gierka, która podbiła serca zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Nic więc dziwnego, że wydawnictwo Muduko postanowiło pójść za ciosem i zaserwować nam nową odsłonę – Wirus! Roll & Write. Tym razem zamiast kart organów mamy karty laboratoriów, kości, notes i ołówki. Czy ta wykreślanka utrzymała charakterystyczną dawkę negatywnej interakcji i dynamicznej rozgrywki swojego starszego brata, czy może ugrzęzła w laboratoryjnej nudzie? 

Zapraszam do laboratorium, bo czas zakasać rękawy i sprawdzić, jak wypadają nasze badania nad szczepionkami!



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

W porównaniu do maleńkiej karcianki, pudełko Wirus! Roll & Write jest zdecydowanie większe i – co ważne – bardzo solidnie wypełnione. Dostajemy: 12 kolorowych kości (po cztery w kolorze każdego gracza), notes z arkuszami, 4 karty laboratoriów, 4 karty testów klinicznych, kartę zanieczyszczonych próbek, kartę priorytetowego dostępu i ołówki. Całość uzupełnia instrukcja jasno precyzująca zasady gry.



Wykonanie jest zdecydowanie na plus. Notes z arkuszami zawiera dwustronne, ładnie zaprojektowane arkusze, na których będziemy prowadzić nasze badania. Graficznie nawiązują do oryginalnego Wirusa! 

Kości są ładne i czytelne. Grafika jest przyjemna i kolorowa, utrzymana w humorystycznym stylu oryginału, ale całościowo gra jest bardziej "poważna" w swojej prezentacji niż karciany pierwowzór. W pudełku zaś znajdziemy specjalnie przygotowaną plastikową wypraskę pomagającą nam uporządkować całą zawartość. To cieszy – miło jest mieć porządnie wydany roll & write.

CEL GRY

Cel naszej zabawy najlepiej opisuje poniższy fragment z instrukcji:

„Oddział badawczy szpitala przeżywa ostatnio burzliwy czas. Jesteście praktykantami w szpitalu w Leśnej Dziurze, konkurującymi o staż. Waszym zadaniem będzie prowadzenie badań nad szczepionkami przeciwko czterem chorobom stanowiącym poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego.


Tak ważna i szlachetna misja wymaga ostrożnego zarządzania dostępnymi środkami. Organizujcie szybko testy kliniczne, by być o krok przed konkurentami i mądrze decydujcie, kiedy połączyć z nimi siły … lub utrudnić im życie. Ale uwaga! Nie możecie zanieczyścić próbek wirusami! Czy podołacie wyzwaniu? Czas wziąć się do pracy!”

PRZYGOTOWANIE GRY

Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, że wszelkie eksperymenty czy badania trzeba sobie precyzyjnie przygotować. Stażyści w Leśnej Dziurze muszą przede wszystkim przygotować sobie karty testów klinicznych, kartę zanieczyszczonych próbówek oraz 2 karty laboratoriów – wszystko układają na środku stołu.


Przed sobą kładą arkusz do gry i zestaw kostek w wybranym kolorze (w rozgrywkach dwuosobowych każdy gracz otrzymuje zestaw 6 kości w tym samym zakresie kolorystycznym).

Najmłodszy gracz otrzymuje kartę priorytetowego dostępu.

Wszystko gotowe – można zacząć badania nad szczepionką.

PRZEBIEG GRY

Główna mechanika to typowy roll & write, ale z bardzo ciekawym twistem.

Działania do podjęcia w trakcie tury:

(I) Rzut kośćmi - każdy gracz rzuca swoimi czterema kośćmi i kładzie je obok swojego arkusza w taki sposób, aby wszyscy gracze widzieli wynik rzutu.



(II) Rozgrywanie tur - gracze po kolei (zaczynając od gracza z kartą priorytetowego dostępu) układają jedną ze swoich kości na dostępnych Kartach Celów (laboratoriów i testów). Na karcie wolno położyć kość pod warunkiem, że pole odpowiadające temu ruchowi nie jest jeszcze zamazane. Czynność układania kości powtarzamy, aż do chwili gdy wszystkie kości znajdą się na kartach.


(III) Zanieczyszczone próbki – jeśli gracz nie może lub nie chce położyć swojej kości na żadnej karcie testów klinicznych ani laboratoriów kładzie kostkę na karcie zanieczyszczonych próbek. Trafiają tam także pojedyncze kości, które po zakończeniu ruchów leżą na niedokończonych kartach laboratorium.


(IV) Odzyskiwanie kości – jeśli upewnimy się, że zapisaliśmy na swoich arkuszach gry wszystkie niezbędne informacje, zdejmujemy z kart nasze kości.

Przed przejściem do kolejnej rundy musimy zamazać na torze rund pole z numerem zakończonej właśnie rundy.

Odkrywanie bonusów

Jeśli zamazując pole na arkuszu ukończymy cały rząd lub kolumnę w danym obszarze, otrzymujemy bonus – zamazujemy dowolne pole w obszarze odpowiadającym kolorowi ikony bonusu. Jeśli zamazując to pole ukończymy ponownie rząd lub kolumnę, ponownie otrzymujemy bonus. Jeśli jednocześnie ukończymy rząd i kolumnę otrzymujemy dwa bonusy.


Jeśli w wyniku działania na karcie laboratorium zakreślimy pole z jokerem (pomarańczowa kostka) zakreślamy okręgiem wolne pole w naszej próbówce jokerów – będziemy ich mogli używać podczas rozgrywki.

W chwili, gdy zamażemy ostatnie wolne pole w obszarze danej choroby odkrywamy szczepionkę – jeśli zrobimy to jako pierwsi zyskujemy punkty bonusowe.

Na wszelki wypadek podrzucamy też link do zasad opublikowanych przez wydawnictwo:



ZAKOŃCZENIE

Praca laboratoryjna dobiera końca w wyznaczonym czasie, czyli po upływie rundy przypisanej do ilości graczy biorących udział w zabawie.

Nadchodzi czas na podliczenie punktów zapisanych w specjalnym rzędzie oceny na arkuszu. Będą to punkty za:

(I) Badania nad każdą chorobą – dla każdej choroby z osobna liczymy ile pól udało się nam zamazać i jakiemu wynikowi punktowemu to odpowiada (patrz tabelka w instrukcji)

(II) Nagrody za odkryte szczepionki – każda daje nam 5 punktów.

(III) Jokery – jeśli zostały nam jakieś zakreślone, ale nie zamazane jokery to za każdego z nich otrzymujemy 3 punkty.



(IV) Zanieczyszczone próbki – każdorazowo wysyłając kość na kartę zanieczyszczonych próbek dostajemy punkty ujemne w wysokości sumy wartości z kości w naszym kolorze leżących na tej karcie. Wartość zapisujemy w próbówce wirusów. Łączną sumę ujemnych punktów wpisujemy w ostatnim polu finalnej oceny.

Zwycięzcą gry zostaje osoba, która zdobędzie najwięcej punktów. W przypadku remisu wygrywa osoba, która zamazała więcej pól w rzędzie laboratorium. Jeśli nadal mamy remis, to grę wygrywa gracz z najmniejszą wartością zanieczyszczonych próbek.

WRAŻENIA

Uwielbiamy gry kościane więc z pozytywnym nastawieniem podeszliśmy do Wirusa! Roll & Write. I nie rozczarowaliśmy się. Śmiemy nawet stwierdzić, że lubimy tą odsłonę wirusa bardziej niż karcianą wersję.


Zasady są na tyle proste i intuicyjne, że gra świetnie nadaje się na wprowadzenie do świata roll & write – można ją szybko wytłumaczyć nowym graczom. A do tego udanie przenosi klimat i rywalizację oryginału do mechaniki kościanej.

Mimo zmiany mechaniki, gra zachowuje to, co było najlepsze w oryginale, czyli emocje i kombinowanie. Każda tura to rzut kośćmi i decyzja, na których kartach testów je umieścić. A może jednak warto się poświęcić i zanieczyścić kość wirusem … Zawsze musimy ważyć, czy bardziej opłaca się skupić na swoich badaniach, czy też poświęcić część swoich ruchów na przeszkadzanie innym.

Zabawa jest naprawdę przednia i po prostu wciąga jak odkurzacz. Już po pierwszej rozgrywce skradła nasze serducha.


Wirus! Roll & Write cechuje losowość rzutów kośćmi jak i układu kart. A tam gdzie jest losowość można się spodziewać wysokiej regrywalności.

Skalowalność gry wypada bardzo dobrze w każdym składzie, choć wiadomo, że im więcej graczy tym więcej emocji.

Niestety gra nie jest bez wad. Powoli kończy się nam bloczek z karteczkami :/ Szkoda, że nie pokuszono się o rozwiązanie z arkuszami wielokrotnego użytku i mazakami suchościeralnymi.

Wirus! Roll & Write to szybka gra – rozgrywka zajmuje ok. 20 minut. Przez to i lekkość rozgrywki świetnie sprawdza się jako starter lub filler pomiędzy cięższymi tytułami.

Graficznie gra wiernie nawiązuje do karcianego "Wirusa!" – jest kolorowo, zabawnie i kreskówkowo.


Podsumowując: jeśli lubicie karcianego Wirusa, poszukujecie szybkiej i złośliwej wykreślanki, która działa w rodzinnym lub imprezowym gronie, Wirus! Roll & Write to strzał w dziesiątkę. Jest to solidnie wykonana, wciągająca i emocjonująca gra, która udowadnia, że kości i notes mogą dostarczyć równie dużo zabawy, co karty! My gorąco polecamy.

PLUSY:

+ proste zasady,
+ szybka rozgrywka,
+ klimat karcianego wirusa,
+ interakcja,
+ wysoka regrywalność 

MINUSY:

- losowość może być frustrująca,
- arkusze gry niestety nie są nieskończone.


Liczba graczy:  2- 4 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 20 minut
Rodzaj gry: 
gra roll & write, 
gra rodzinna
Zawartość pudełka:
*  12 kości w 4 kolorach,
* 10 kart w tym:
4 karty testów klinicznych
4 karty laboratorium
1 karta zanieczyszczonych próbek,
1 karta pierwszeństwa dostępu
* bloczek z arkuszami gry,
* ołówki,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Muduko
Cena: 57 - 70,00 zł (XI 2025 r.)
Autor: Paloma J.Pascual
Abraham Sanchez
Ilustrator: David GJ


Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Muduko za przekazanie egzemplarza do recenzji. 

Muduko






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz