Wszyscy, którzy do nas zaglądają wiedzą nie od dziś, że kochamy szybkie, proste, ale wymagające nieco myślenia gry. Jak tylko w sieci pojawiły się opisy gry Lucky Numbers wiedzieliśmy, że gra trafi na nasz radar, a w konsekwencji do naszej kolekcji. Jaką radością było pojawienie się informacji, że ten tytuł trafi na nasz rodzimy rynek i to za sprawą wydawnictwa Nasza Księgarnia. Wydawnictwo to słynie już z wysokiej jakości wydań swoich tytułów, jak również z różnych niespodzianek, których nie ma w wersji oryginalnej.
Niezły numer - niepozorna gra autorstwa Michaela Schachta - to szybka łamigłówka logiczna, która zmusza nas do ciągłego kombinowania i planowania, by ułożyć idealną sekwencję rosnących liczb na naszej łące.
Na pierwszy rzut oka, mamy przed sobą tylko małe, kartonowe pudełko wypełnione kolorowymi koniczynkami z numerkami od 1 do 20. Można pomyśleć: Co w tym trudnego? To pewnie jakieś zwykłe Bingo. Nic bardziej mylnego! Zapraszam do recenzji, w której sprawdzimy, dlaczego ten koniczynkowy chaos jest tak porywający i czy zasłużenie zdobył serca graczy na całym świecie (a w Polsce zyskał nawet ekskluzywny wariant!).
Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.
CO ZAWIERA GRA
W prostokątnym pudełku znajdziemy nieco komponentów. Będą to: 4 dwustronne plansze łąk koniczynek oraz 4 zestawy po 20 kolorowych koniczynek. Całość dopełnia książeczka z instrukcją pełną graficznych i słownych opisów zasad.
CEL GRY
Niezły numer porywa nas na łąkę z koniczynkami a w zasadzie na łąkę, którą musimy zapełnić koniczynkami. Nie muszą one być czterolistne, ale ich układanie ma swoje zasady. Ale o tym za chwilę…
PRZYGOTOWANIE GRY
Urządzanie naszych łąk z koniczynkami trzeba sobie zaplanować. W tym celu bierzemy tyle kompletów koniczynek, ilu graczy będzie aranżować swoje łąki. Wszystkie koniczynki mieszamy na środku stołu, tak aby wszystkie koniczynki były zakryte.
Każdy z ogrodników bierze po jednej planszy łąki i układa ją przed sobą stroną z czerwoną biedronką.
Zostaje wylosować po 4 koniczynki z puli kwiatków na stole i ułożyć je na polach startowych planszy (wyróżnionych żółto -zielonych koniczynkach na skos planszy) w porządku rosnącym jeśli chodzi o ich wartości.
Gotowe – można zaczynać wyścig o urządzanie naszych łąk.
PRZEBIEG GRY
Aranżacja łąk przebiega w turach. W niej wykonujemy w zasadzie jedną czynność. A mianowicie dobieramy ze stołu jedną koniczynkę - zakrytą lub odkrytą (o ile taka widnieje na stole). Następnie decydujemy, czy chcemy ją umieścić na naszej łące czy nie chcemy (lub nie możemy) tego zrobić.
Jeśli chcemy wykorzystać wziętą koniczynkę musimy ją umieścić na naszej planszy zgodnie z zasadami dokładania koniczynek, czyli umieścić ją na naszej planszy na pustym polu tak, aby w rzędzie i kolumnie zachowany był rosnący porządek numerów.
Koniczynkę możemy też ułożyć na polu, na którym leży już inna koniczynka zdejmując tą wcześniejszą i umieszczając odkrytą na środku stołu – przy tym ruchu nadal obowiązują zasada zachowania rosnących numerów. Numery w rzędach i kolumnach nie muszą występować kolejno po sobie.
Położenie lub odrzucenie koniczynki kończy ruch gracza. Czas na kolejną osobę.
Warianty dodatkowe gry
Instrukcja przewiduje jeszcze kilka dodatkowych wariantów gry:
(I) „Uciążliwe 4 koniczynki” – w tym wariancie nie losujemy 4 koniczynek na raz tylko pojedynczo, aż zapełnimy całą linię startową. Przebieg gry nie ulega żadnym zmianom.
(II) „Szczęśliwe pola” – wariant przygotowany specjalnie dla polskiej edycji. Przygotowując grę korzystamy z drugiej strony planszy – tej z żółtą biedronką i podkowami przy niektórych koniczynkach. Jeśli podczas rozgrywki położymy koniczynkę na pustym polu z podkową o tym samym numerze co koniczynka możemy wykonać dodatkową turę.
(III) „Dobre sąsiedztwo” – jeśli położymy koniczynkę w taki sposób, że będzie ona sąsiadowała po skosie z koniczynką o tym samym numerze możemy wykonać dodatkową turę. Mamy do tego prawo także wtedy, gdy zamienimy koniczynkę leżącą już na planszy na wziętą ze środka stołu.
(IV) „Wariant turniejowy” – jak sama nazwa wskazuje rozgrywamy turniej mający tyle rund ilu będzie graczy. Zwycięzca danej rundy dostaje 2 punkty a reszta graczy punkt ujemny. Turniej wygrywa gracz z największą liczbą punktów.
Wariant jednoosobowy
Wisienką na torcie jest wariant jednoosobowy będący swoistą łamigłówką logiczną złożoną z 40 zadań o różnych stopniach trudności.
W takiej rozgrywce korzystamy z jednej planszy ułożonej stroną z czerwoną biedronką do góry i jednego kompletu koniczynek. Wybieramy zadanie (znajdziemy je od 9 strony instrukcji) i układamy koniczynki tak, jak to jest pokazane na rysunku do wybranego zadania).
Naszym celem jest doprowadzenie do tego, aby w każdym rzędzie i każdej kolumnie koniczynki były ułożone zgodnie z rosnącym porządkiem numerów. Wykonując zadanie w każdym ruchu możemy zamienić miejscami 2 koniczynki leżące w tej samej kolumnie lub tym samym rzędzie (nie muszą leżeć obok siebie).
Każde zadanie ma określoną maksymalną liczbę ruchów na jego wykonanie. Zadania mogą mieć kilka prawidłowych rozwiązań – przykładowe rozwiązania znajdziemy na końcu instrukcji.
ZAKOŃCZENIE GRY
Urządzanie pól koniczyny kończy się z chwilą, gdy:
a) ktoś jako pierwszy wypełni całą swoją łąkę- zostaje on zwycięzcą
b) ktoś wziął ostatnią zakrytą koniczynkę – zwycięzcą zostaje gracz z najmniejszą liczbą pustych pól.
WRAŻENIA
Kiedy na naszym stole wylądował Niezły numer, wiedzieliśmy, że czeka nas coś lekkiego, szybkiego i – co najważniejsze – z potencjałem na niejedną powtórkę. Od razu powiemy: tak, potencjał został wykorzystany! Wydawnictwo Nasza Księgarnia zaproponowało nam grę, która wygląda niepozornie, ale potrafi wciągnąć na amen.
Niezły numer to jest coś pomiędzy loterią a łamigłówką. A nawet niecodzienne połączenie bingo i sudoku. Mamy tu dużą dawkę losowości, bo nie wiemy, jaki numer wylosujemy. Ale! Jest też element taktyczny – gdzie najlepiej umieścić dany numer, żeby zostawić sobie jak najwięcej możliwości na przyszłość? Do tego dochodzą też inni gracze, których sytuację łatwo jest ocenić. I tu pojawia się całe piękno tej gry.
Musimy po prostu kombinować, jak się da. Wykorzystywać nadarzające się okazje. Utrudniając życie innym graczom, a także liczyć na przysłowiowy łut szczęścia.
Gra jest szalenie dynamiczna. 20 minut mija nie wiadomo kiedy. "Dobra, jeszcze raz, teraz będę mieć więcej szczęścia!" – takie słowa padały przy niejednej rozgrywce.
Zdecydowanie to świetny tytuł rodzinny. Dzieci (w wieku od 8 lat) ćwiczą logiczne myślenie i szybką ocenę sytuacji. Dorośli dostają lekki, ale angażujący trening mózgu po ciężkim dniu. A co najlepsze, nikt tu nikomu nie robi dużej krzywdy.
Interakcja jest minimalna, co dla jednych będzie zaletą, a dla drugich wadą. Zero złośliwości, choć nie do końca, bo czasem można podebrać komuś idealną dla niego koniczynkę. Cała interakcja polega głównie na obserwowaniu, jakie numery odrzucają inni, i podejmowaniu ryzyka, że ktoś zgarnie nam idealną płytkę spod nosa.
Podsumowując: Niezły numer to doskonały wybór na niezobowiązujące spotkania i na granie z młodszymi. Jest szybki, wciągający i dostarcza mnóstwa emocji, szczególnie w decydujących momentach, gdy na planszy brakuje już tylko jednego pola! A syndrom :jeszcze raz" gwarantuje regrywalność na najwyższym poziomie. Zdecydowanie polecamy!
Plusy:
+ Proste zasady – do wyjaśnienia w minutę,
+ Krótka rozgrywka – idealna jako filler,
+ Zaskakująca głębia mimo małej liczby elementów,
+ Bardzo dobrze się skaluje,
+ Kieszonkowy format – łatwo zabrać wszędzie,
+ wywołuje syndrom jeszcze jednej partii.
Minusy:
- Losowość początku rozgrywki czasem wpływa na wynik.
- Losowość początku rozgrywki czasem wpływa na wynik.
Liczba graczy: 1-4 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra familijna
gra rodzinna,
gra losowa,
gra imprezowa
Zawartość pudełka:
* 4 dwustronne plansze,
* 80 koniczynek
* (4 zestawy po 20 koniczynek
w 4 kolorach)
* instrukcja.
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Cena: 43-55 zł (XI 2025 r.)
Autor: Michale Schacht
Ilustracje: Christine Alcouffe
Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz