poniedziałek, 17 lutego 2025

Oskubani - recenzja szalonej gry karcianej Wydawnictwa Muduko

Każdy kto mieszka, mieszkał lub spędzał wakacje na wsi wie, jakim problemem mogą być huragany i nagłe burze. Nie chodzi nawet o budynki mieszkalne i gospodarskie, które mogą ucierpieć w takim kataklizmie. Bardziej o zwierzęta wszelakie. Wyobrażacie sobie szukanie swoich kur po całej wsi, bo wystraszone „poszły w długą”?

Nowość od Wydawnictwa Muduko, czyli gra Oskubani zapewni nam takie doświadczenia. Bowiem z powodu burzy wszystkie należące do nas farmy poważnie ucierpiały. Zerwane dachy, wyłamane drzwi… A co najgorsze – uciekły wszystkie kury. 

Musimy je wszystkie wyłapać zanim nastąpi mrok. Nie będzie to prosta misja. Bo inni gracze będą nam ją utrudniać. Będą podsuwać fałszywe kury, psuć pogodę sprowadzając tornada, a nawet wzywać największego wroga kur – lisa. Czy uda się nam zapanować nad tym chaosem? Zapraszamy do lektury naszej recenzji.


Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

W zgrabnym pudełku, takim jak inne karcianki wydawcy, znajdziemy talię kart. Już okładka rzuca się w oczy jaskrawymi, radosnymi kolorami. Na kartach zaś znajdziemy zabawne grafiki różnokolorowych kur, lisa, psa, złodzieja czy tornada. Graficzne wykonanie gry jest bardzo radosne i przyjemne dla oka. Zdradzimy Wam, że zabawną grafikę znajdziecie tez w formie wypraski do pudełka.

CEL GRY

Oskubani testują nas w zebraniu w swoim kurniku określonej liczby kur tego samego koloru. Ich ilość będzie zależna od ilości graczy zasiadających do zabawy. Gracz któremu się to uda zostanie zwycięzcą.

PRZYGOTOWANIE GRY

Na środku stołu umieszczamy po jednej kurze każdego koloru: czerwonego, zielonego i fioletowego. Obszar ten nazywamy łąką. 

W talii kart szukamy karty księżyca i tymczasowo odkładamy ją na bok. Pozostałe karty tasujemy i odkładamy 10 z nich. Dodajemy kartę księżyca do odłożonych 10 kart i tasujemy je a następnie umieszczamy te 11 kart na spodzie talii kart do dobierania. Pełną talię kart do dobierania kładziemy obok kur umieszczonych na łące. 

Każdy z graczy dostaje po 4 zakryte karty. 

Zostaje jeszcze wybór gracza rozpoczynającego i możemy zaczynać zabawę. 

PRZEBIEG GRY

Rundy gry są rozgrywane zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W swojej turze możemy:

I. Pracować w kurniku - możemy wykonać jedną spośród wymienionych poniżej akcji:

a) zagrać kartę z ręki, aby wykonać wynikającą z niej konkretną akcję. Każda karta ma przypisaną do siebie akcję, którą trzeba wykonać (są one szczegółowo opisane w instrukcji).

b) usunąć fałszywą kurę ze swojego kurnika. Aby to zrobić musimy najpierw odrzucić jedną kurę (fioletową, czerwoną, zieloną lub zakręconą) ze swojego kurnika. Obie karty umieszczamy na stosie kart odrzuconych.

c) odrzucić karty z ręki na stos kart odrzuconych – możemy odrzucić dowolną ilość kart.

II. Odwiedzić łąkę - wizyta na łące pozwala nam wymienić kurę fioletową, czerwoną lub zieloną (ale nigdy zakręconą) z ręki na kurę z łąki. Następnie możemy: zostawić sobie zdobytą kurę na ręce, umieścić zdobytą kurę w kurniku (o ile będzie to zgodne z zasadami umieszczania kur) lub odrzucić zdobytą kurę (umieścić na stosie kart odrzuconych).

Jeśli na początku swojej tury nie mamy na ręce żadnej karty, dobierz 2 karty z talii. Jednakże po wymianie kur z łąki kończymy naszą turę bez możliwości dobrania kart w celu uzupełnienia ręki.

Wydawnictwo Muduko zadbało o emocje i motywację do wielu rozgrywek proponując nam różnorodne wyzwania. Znajdziemy je w instrukcji. A są naprawdę fajne.

ZAKOŃCZENIE GRY

Rozgrywka kończy się natychmiast, gdy któryś z graczy zbierze wymaganą liczbę kur tego samego koloru. Zostaje on zwycięzcą. Rozgrywka może się również zakończyć w momencie wyciągnięcia karty księżyca. W takim wypadku wygrywa ten gracz, który ma najwięcej kur tego samego koloru w swoim kurniku (wliczając w to zakręcone kury).

WRAŻENIA

Oskubani już na etapie zapowiedzi wydawniczych nazywani byli następcą Wirusa. Bowiem podobnie jak w tej (już kultowej) grze także i tutaj budujemy sobie karcianą rękę i unikamy pułapek przeciwników.

Zasady zabawy są proste. Najwięcej trudności może sprawić zapamiętanie akcji przypisanych do poszczególnych kart. Na początku mieliśmy z tym problem (i nie tylko my). Wystarczyło jednakże popatrzeć się na kolory tła poszczególnych kart, żeby problem zniknął. Niebieskie karty (dla uproszczenie, bo tak naprawdę to karty z niebieskim tłem) to nasze kury, żółte to fałszywe kury i odpowiadające im psy. Fioletowe dziobiący komandos powiązany jest z fioletowymi lisami. Zieloni złodzieje, czerwone tornada czy też uciekające kury działają w pojedynkę. 

Bardzo mądre posunięcie, które warto by było wyraźnie zapisać w instrukcji, żeby od razu wskazać te kolorowe zależności, co od razu wytrąca argument, że przydałaby się jakaś karta pomocy.   

Mimo prostoty zasad rozgrywka w grę Oskubani jest dość angażująca i emocjonująca. Trzeba trochę pokombinować, aby tak sobie zbudować rękę, żeby posiadane na niej karty zagwarantowały nam zwycięstwo.

Przez cały czas musimy być skupieni na grze. Analizować sytuację na stole pod kątem swojego kurnika i w głowie układać jakiś plan działania, zmieniając go na bieżąco. A do tego jeszcze dochodzą te zwariowane uciekające kury, które potrafią wytrącić z równowagi, bo w mgnieniu oka musimy zrobić coś całkowicie odmiennego, czyli jak najszybciej położyć rękę na karcie. Genialny pomysł.

Możemy być spokojni o regrywalność gry. Zapewnia ją z pewnością losowość w trafianiu kart na ręce graczy. Dodatkowo do dyspozycji mamy pokaźną pulę akcji zależnych od posiadanych kart. Więc trudno oczekiwać, żeby rozgrywki były do siebie podobne.

Do gry w Oskubanych możemy zaprosić od 3 do 6 osób. Skalowalność jest dobra, ale oczywiście im więcej osób, tym większe zamieszanie i więcej emocji. Zaś minimalny wiek graczy to 8 lat. Zarówno liczba graczy jak i wiek sprawiają, że jest to idealny tytuł dla rodzin.

Podobnie jak Wirus także i Oskubani kipią negatywną interakcją, ale nie wiemy czy to kwestia kolorowego wydania czy czego bo ta negatywna interakcja nie jest jakoś szczególnie dociekliwa. Nawet dla dzieciaków, które za nią nie przepadają.

Wydawnictwo Muduko przyzwyczaiło nas już do szybkich gier karcianych. Oskubani z pewnością do takich gier należą. Czas rozgrywki to około 20 minut.

Oskubani to niewielka, szybka, regrywalna karcianka dla całej rodziny, pełna emocjonujących zwrotów akcji! Jeśli zagrywaliście się w Wirusa, to koniecznie musicie poznać Oskubanych. Także nie bądźcie oskubani z wrażeń i emocji tylko siadajcie i poznawajcie grę Oskubani. Nie będziecie żałować.

PLUSY:

+ banalne zasady,
+ sporo interakcji między graczami,
+ humorystyczne grafiki,
+ krótki czas rozgrywki,
+ świetna skalowalność.

MINUSY:

- trochę losowości.


Liczba graczy: 3-7 osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 20 minut
Rodzaj gry: gra karciana,
gra strategiczna,
gra rodzinna,
gra familijna
Zawartość pudełka:
* 110 kart,
* instrukcja,
Wydawnictwo: Muduko
Cena: 35 zł (II 2025 r.)
Autor: Sergio Ortiz
Ilustracje: Enrique Guillamon



Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Muduko za przekazanie egzemplarza gry do recenzji. 

Muduko







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz