Tematem gier planszowych dość często stają się morskie czy oceaniczne głębie. W portfolio różnych wydawców znajdziemy takie pozycje jak choćby: Aquatica (Portal Games), Ekosystem 2 Rafa Koralowa (Nasza Księgarnia), Podwodni Łowcy (Wydawnictwo Gaja), Reef (Foxgames) czy Dominant Species: Władcy Oceanu (Phalanx).
Bohaterka dzisiejszej recenzji także zabierze nas głęboko w wody oceanu. Mowa o grze Aqua Bioróżnorodność w oceanach – gorącej nowości Wydawnictwa Rebel. Czy tworzenie podwodnego świata kolonii koralowców zamieszkałych przez różnorodne zwierzęta będzie ciekawym doświadczeniem. A może to będzie tylko walka o przetrwanie w oceanicznych głębinach? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji.
Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.
CO ZAWIERA GRA
W pudle, wielkości tego z grą MLEM Agencja Kosmiczna, znajdziemy całkiem sporo tekturowych komponentów. Będą to płytki koralowców, płytki małych i dużych zwierząt, ekosystemów, obszarów startowych oraz kafelek ślimaka morskiego (znacznik pierwszego gracza). Do tego wszystkiego notes punktacji oraz instrukcja tłumacząca precyzyjnie zasady gry.
Sama instrukcja napisana jest tak jak lubimy. Po jej lekturze nie mamy większych problemów, żeby grać poprawnie. Od razu jednak uprzedzamy, że w instrukcji wkradł się błąd i posiadacze pierwszego druku gry powinni konieczne zajrzeć na stronę wydawnictwa Rebel, żeby zapoznać się ze stosowną erratą.
Na uwagę zasługuje specjalna, tekturowa wypraska w pudle. To tekturowa „kratka” wkładana do pudełka. Na spodzie pudełka mamy wyznaczone miejsca na poszczególne płytki. Razem z tą tekturową wypraską świetnie organizują wszystkie elementy i ułatwiają ich szybkie schowanie.
Jakościowo wszystko wypada wręcz wzorowo. Całość komponentów wykonana została z bardzo grubego i dobrego kartonu. To naprawdę robi wrażenie.
CEL GRY
Aqua Bioróżnorodność w ocenach zabiera nas głęboko pod oceaniczne wody. Będziemy tworzyć podwodny świat zamieszkały przez kolonie koralowców przyciągające różne małe zwierzątka. Tworząc idealne warunki kolonii przyciągniemy także duże okazy zwierząt a posiadanie takich w naszym podwodnym świecie zapewni nam punkty zwycięstwa.
PRZYGOTOWANIE GRY
Jest to etap dość szybki i bezproblemowy.
Na początku losujemy po jednym kaflu startowym i kładziemy go przed sobą na stole. Z boku stołu przygotowujemy przestrzeń na płytki stanowiące komponenty do gry. 6 podstawowych płytek ekosystemów z symbolem gwiazdki układamy w rzędzie w kolejności rosnącej od 1 do 6. Pozostałe płytki odkładamy do pudełka (są używane tylko w wariancie zaawansowanym).
Płytki małych zwierząt rozdzielamy według gatunków, tworzymy z nich zakryte stosy i losowo umieszczamy nad płytkami ekosystemów. Teraz dane małe zwierzę jest przypisane do jednego z ekosystemów.
Płytki dużych zwierząt rozdzielamy według kształtu i tworzymy z nich odkryte stosy układając płytki w kolejności malejącej. Stosy układamy w pobliżu płytek małych zwierząt. W rozgrywce 2 i 3 osobowej z tych stosów usuwamy płytkę z symbolem ogona systemy/delfina.
Czas na organizację płytek koralowców. Mieszamy je zakryte i umieszczamy w stosach naprzeciwko płytek ekosystemów zostawiając trochę przestrzeni. W stosach płytek koralowców będzie określona liczba kafelków w zależności od liczby graczy (przy 2 osobach odrzucamy 35 płytek, przy 3 osobach 18 sztuk a w rozgrywce 4 osobowej pozbywamy się 1 płytki). W przestrzeni między stosami płytek koralowców a pytkami ekosystemów odkrywamy o jedną więcej płytkę koralowców niż liczba graczy. Stanowić one będą pulę ogólną.
Pozostaje już tylko wybór pierwszego gracza – dostaje on płytkę ślimaka morskiego.
Wszystko gotowe. Możemy zaczynać budowę podwodnych kolonii koralowców.
PRZEBIEG GRY
Rozgrywka w Aqua składa się dokładnie z 17 rund. Turę zaczyna zawsze gracz z płytką ślimaka morskiego – przygotowuje on pulę ogólną (czyli odkrywa tyle płytek koralowców ilu graczy bierze udział w zabawie), umieszcza ślimaka w puli ogólnej i wykonuje swój ruch. Za nim pozostali gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara rozgrywają swoje tury.
Każda tura gracza składa się z trzech faz:
(I) Hodowanie koralowców – ta faza polega na wzięciu z puli ogólnej dowolnej płytki koralowców i umieszczenia jej w swoim obszarze w taki sposób, aby co najmniej jeden bok płytki pasował kolorem do boku innej płytki koralowców. Możemy zrezygnować z dobrania płytki koralowców i w zamian za to wziąć płytkę ślimaka morskiego i umieścić go przed sobą (wtedy wstrzymujemy się z dobrania płytki i dokonany tego jako ostatni gracz). Jeśli nikt nie weźmie płytki ślimaka morskiego otrzymuje go gracz, który jako ostatni rozegra swoją turę.
(II) Tworzenie siedlisk i raf – to cel całej zabawy. Dążąc do wygranej musimy przede wszystkim skupić się na tworzeniu siedlisk i raf. Tworzenie siedlisk polega na ułożeniu sześciokąta składającego się z 3 sąsiadujących ze sobą koralowców w tym samym kolorze. Jeśli nam się to uda, to natychmiast umieszczamy na nim płytkę małego zwierzęcia tego samego koloru. Rafy to skupiska minimum 4 sąsiadujących ze sobą koralowców w tym samym kolorze.
Siedliska zapewniają punkty za płytki małych zwierząt, które się na nich znajdują. Rafy zaś dadzą nam punkty za płytki małych zwierząt, które do nich przylegają.
(III) Ustanowienie bioróżnorodności – bioróżnorodność (czyli posiadanie w kolonii koralowców różnych gatunków zwierząt) jest podstawą przyciągania dużych zwierząt. Układając płytki dużych zwierząt musimy spełnić 3 wymagania:
a) Musimy położyć płytkę dużego zwierzęcia na wierzchu co najmniej jednej płytki małego zwierzęcia, którą umieściliśmy w tej samej turze.
b) Płytka dużego zwierzęcia musi pasować kształtem do płytek małych zwierząt pod nią.
c) Pod płytką dużego zwierzęcia muszą się znajdować zwierzęta z różnych gatunków.
Nie mamy obowiązku umieszczać płytek dużych zwierząt, ale takie płytki zapewniają nam dużo punktów. Decydując się na umieszczenie dużego zwierzęcia z wybranego stosu bierzemy płytkę o najwyższej wartości i umieszczamy ją dowolną stroną do góry (na każdej stronie widnieje inne zwierzę).
Aqua Bioróżnorodność w oceanach, poza opisanym powyżej wariantem standardowym, zapewnia jeszcze trzy dodatkowe warianty gry:
(a) Wariant rodzinny – skupiamy się w nim tylko na zbieraniu punktów z dużych i małych zwierząt. Nie punktują rafy i ekosystemy. Dlatego przygotowując rozgrywkę pomijamy krok drugi i odkładamy do pudełka wszystkie płytki ekosystemów.
(b) Wariant zaawansowany – tutaj wprowadza się nowe płytki ekosystemów, zwiększając możliwości punktowania. Przygotowując rozgrywkę w kroku drugim mieszamy wszystkie 24 płytki ekosystemów i układamy w rzędzie losowo wybrane 6 z nich.
(c) Wariant solo – to mocno zmodyfikowana rozgrywka podstawowa. Przygotowując grę używamy podstawowych lub zaawansowanych płytek ekosystemów (w dowolnej kombinacji). Nie odrzucamy żadnych płytek dużych zwierząt, ale odrzucamy płytkę ślimaka morskiego i 19 losowych płytek koralowców. Pulę ogólną tworzą 3 odkryte płytki koralowców – to z nich zawsze wybieramy 1 płytkę i umieszczamy w swoim obszarze gry a pozostałe 2 odrzucamy. Gramy 17 rund, czyli do skończenia się płytek koralowców. Punkty liczymy według standardowych zasad a wynik sprawdzamy w instrukcji.
Aqua przewiduje także wprowadzenie do rozgrywek scenariuszy, wyzwań i modyfikacji. Są one bardzo dokładnie opisane w instrukcji.
ZAKOŃCZENIE GRY
Budowanie bioróżnorodności w oceanie kończy się w chwili, gdy nie możemy już uzupełnić puli ogólnej – ma to miejsce po 17 rundach. Zostaje podliczenie punktów. Ogromną pomocą przy tym jest notes punktacji dołączony do gry. Punkty przyznajemy kolejno za:
I. Duże zwierzęta – sumujemy punkty ze wszystkich płytek dużych zwierząt położonych w naszym obszarze gry.
II. Małe zwierzęta – sumujemy punkty ze wszystkich płytek małych zwierząt.
III. Rafy – liczymy punkty za wszystkie małe zwierzęta przylegające do raf. Jedno małe zwierzę może zapunktować dla kilku raf.
IV. Ekosystemy – tutaj rozpatrujemy po kolei wszystkie 6 płytek ekosystemów. Aby uzyskać punkty za dany ekosystem musimy spełnić warunki widoczne na płytce. Warunki te opisane są też szczegółowo na ostatniej stronie instrukcji do gry.
Zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadzi łącznie największą liczbę punktów.
WRAŻENIA
Od pierwszych zapowiedzi bohaterki dzisiejszej recenzji w "internetach" na grupach i forach planszówkowych pojawiały się porównania czy skojarzenia tego tytułu z takimi grami, jak Calico, Kaskadia czy Akropolis. Zatem czy Aqua Bioróżnorodność w oceanach wnosi coś nowego?
Zasady gry są proste i do wytłumaczenia w kilka chwil. Ale to wcale nie oznacza, że czeka na nas banalna rozgrywka. Co to, to nie? Aqua Bioróżnorodność w oceanach to także różnorodność wariantów zabawy. Mamy do wyboru wariant podstawowy ale i uproszczony rodzinny czy bardziej wymagający zaawansowany. A do tego scenariusze, wyzwania i modyfikacje.
To wszystko zapewnia nam niebanalną rozgrywkę z dużą dozą kombinowania. Bowiem nawet w tej podstawowej wersji gry poza bazowymi ruchami mamy także kafle ekosystemów wpływające dodatkowo na całość punktacji. Nie da się ukryć, że musimy obrać jakąś taktykę bo wszystkich elementów punktacji nie da się na pewno zrealizować - pula kafli jest ograniczona.
Choć jak się dobrze pokombinuje, to można uruchomić niezłe kombosy. Tak czy inaczej cały czas trzeba śledzić rozwój akcji i modyfikować swoją strategię. Nie raz i nie dwa będziemy mieli sporo dylematów jak to wszystko ogarnąć. W co "zainwestować", a co odpuścić. Gra przez to potrafi nam dać w kość.
Aqua nie jest wolna od losowości. Kafle siedlisk odkrywane są losowo, co może oznaczać, że nam podejdą, ale może także finalnie okazać się, że w ogólnej puli nic nam jakoś szczególnie nie podeszło.
Gra, wydawać by się mogło, jest pozbawiona interakcji. To pozory. Mam świadomość, że ogranicza się ona wyłącznie do podebrania upatrzonej płytki koralowca oraz kafelka dużego zwierzęcia. Tak czy inaczej obie sytuacje potrafią nam zburzyć pomysł na grę. Oczywiście warto kombinować z żetonem ślimaka, żeby dać sobie pierwszego gracza w kolejnej rundzie. To potrafi całkiem sporo korzyści nam przynieść.
Regrywalność gry stoi na wysokim poziomie zarówno dzięki różnym wariantom zabawy, dodatkowym celom jak i losowości w odkrywaniu kafli siedlisk. To wszystko gwarantuje, że każda rozgrywka będzie odmienna.
Aqua Bioróżnorodność w oceanach to gra przeznaczona dla 1 do 4 graczy. Dla jednej osoby przygotowany jest specjalny tryb solo, będący w pewnym sensie wyścigiem samego z sobą za punktami. W większą liczbę osób mamy już do czynienia z pewną strategią i rozgrywką wymagającą kombinowania i śledzenia akcji.
Skalowalność w każdym składzie jest bardzo dobra. Nie ma tutaj za bardzo znaczenia czy zagramy w 2, 3 czy 4 osoby, bo ilość kafli siedlisk dostępna w grze jest zależna od ilości graczy. Graczom zainteresowanym grami na 2 osoby spieszymy z zapewnieniem, że Aqua w takim składzie bardzo fajnie działa.
Czas rozgrywki jest w zasadzie z góry określony - niezależnie od ilości graczy zabawa obejmuje 17 tur. Rozegramy je mniej więcej w ciągu 30 minut.
Czy Aqua ma coś wspólnego ze wspomnianymi grami, czyli Calico, Kaskadią i Akropolis? Mamy to szczęście, że mamy i dobrze znamy wspomniane tytuły i możemy stwierdzić, że Aqua na pewno ma z nimi coś wspólnego. Choćby to, że wszystkie gry oparte są na dokładaniu kafelków (a wręcz heksów) według takich czy innych zasad.
Wszystkie mają cele zapewniające dodatkowe punkty czy to w trakcie czy na koniec gry. W końcu wszystkie, pomimo prostoty zasad, wymagają nieco kombinowania. Najwięcej go zapewnia naszym zdaniem bohaterka dzisiejszej recenzji. Do tego ma tak dużo wariantów rozgrywki, że można w nią zagrać i w gronie rodzinnym i w towarzystwie zaawansowanych graczy.
Warto tutaj wspomnieć o jeszcze jednej ciekawostce. Aqua Bioróżnorodność w oceanach to tytuł stosunkowo młodego wydawnictwa pochodzącego z Danii, czyli Sidekick Games. To projekt kilku dość znanych autorów: Asgera Hardinga Graneruda (znanego choćby z Wielkiej pętli czy Turbo), Daniela Skjold Pedersena (współautora Turbo) i Dan Halstada (współautora bohaterki niniejszej recenzji a także Beez).
Na koniec kilka słów o wykonaniu gry. Trzeba przyznać, że wszystkie elementy zrobione są z solidnej, grubej tektury. Zaś na szczególną uwagę zasługuje wspomniany już przy opisie zawartości gry specjalny organizer w postaci tekturowej "kratki" i wyznaczonych pól na spodzie pudełka. Bardzo fajny pomysł, bo mocno pomaga w szybkim zebraniu gry.
Podsumowując: jeśli lubicie abstrakty logiczne z prostymi zasadami ale niebanalną rozgrywką, to nie możecie przejść obojętnie obok gry Aqua Bioróżnorodność w oceanach. Piękne wykonanie, różnorodność wariantów rozgrywki, szybki czas zabawy - to tylko niektóre atuty. My jako miłośnicy abstraktów logicznych gorąco polecamy ten tytuł.
PLUSY
+ jakoś wykonania gry,
+ grafiki,
+ wiele wariantów rozgrywki, dodatkowych osiągnięć i modyfikacji,
+ szybka rozgrywka,
+ edukacyjny wariant (ilustracje morskiej zwierzyny i ich opis w instrukcji)
+ wiele wariantów rozgrywki, dodatkowych osiągnięć i modyfikacji,
+ szybka rozgrywka,
+ edukacyjny wariant (ilustracje morskiej zwierzyny i ich opis w instrukcji)
MINUSY
- wymaga trochę przestrzeni na stole,
- nutka losowości
Liczba graczy: 1-4 osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 30- 45 minut
Rodzaj gry: gra logiczna,
gra kafelkowa,
gra familijna
Zawartość pudełka:
* 70 płytek koralowców,
* 72 płytki małych zwierząt,
(po 12 w 6 kolorach),
* 15 płytek dużych zwierząt,
* 24 płytki ekosystemów,
* 4 płytki startowe,
* płytka ślimaka morskiego
(żeton pierwszego gracza),
* notes punktacji
* instrukcja.
Wydawnictwo: Rebel
Cena: 116-142 zł (IV 2024 r.)
Autor: Dan Halstad
Tristan Halstad
Ilustracje: Vincent Dutrait
Galeria zdjęć:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz