środa, 7 grudnia 2022

Pstryk - recenzja abstracyjnej gry logicznej wydawnictwa Lacerta.

Od początku naszej miłości do planszówek abstrakcyjne gry logiczne mają szczególne miejsce w naszych sercach i na naszych regałach. Musimy przyznać, że mamy ich sporo. Wszelakie Azule, Gipfy, Ubongo itp. to duma naszej kolekcji.

Bohaterka dzisiejszej recenzji z pozoru nie wygląda na poważną grę logiczną. Słodki uciekający króliczek na okładce i krótki czas rozgrywki sugerują raczej grę dla dzieci czy rodzin. jednakże Pstryk to całkiem niezły kawał logicznej łamigłówki. Do tego jest to szczególny tytuł - ostatni w portfolio Wydawnictwa Lacerta w normalnym ich trybie funkcjonowania. Czy próba organizacji sesji fotograficznej leśnych zwierzaków to będzie frajda? A może to będzie karkołomne zadanie? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji. 

Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.




CO ZAWIERA GRA

W zgrabnym pudełeczku (takim wielkości Piątki) znajdziemy całkiem sporą ilość komponentów, a mianowicie: dwustronną planszę lasu, dwustronne plansze zdjęć (plansze graczy), ponad setkę żetonów zwierząt, żeton słońca i żeton gracza rozpoczynającego. Dodatkowymi elementami będą sześciokątne żetony zwierzaków i kolorów (wykorzystywane w module A gry) oraz żetony zwierzaków w kształcie kwiatka. 

Załączona instrukcja jest krótka i w pełni wyjaśnia zasady rozgrywki. Całkiem korzystnie wygląda również samo wykonanie gry. W zasadzie nie ma się do czego przyczepić.

CEL GRY

"W odległej krainie, w ostępach zaczarowanego lasu mieszkała gromada przyjaznych zwierzaków: psotne króliki spędzające czas na zabawie w chowanego, zrzędliwe lamparty, które wiecznie toczyły waśnie, orły o sercach miękkich, jak leśny mech, uważające się za najcudowniejsze zwierzaki w lesie, nieśmiałe niedźwiedzie chcące przyjaźnić się z każdym oraz temperamentne kaczki, których wszędzie zawsze pełno.

Pewnego dnia, w leśnej kniei, znaleźli dziwny przedmiot. Był to stary aparat fotograficzny! Oczywiście każdy zwierzak chciał tę tajemniczą zabawkę dla siebie! Ale jak dokonać wyboru, do kogo będzie należało znalezisko?

Po długiej naradzie postanowili, że ten, kto zrobi najciekawszą fotografię, dostanie w nagrodę aparat!

Kto z was zostanie najlepszym fotografem w zaczarowanym lesie? Kto PSTRYKnie najlepsze zdjęcie?"

Powyższy opis z instrukcji najlepiej prezentuje cel zabawy. Musimy tak kombinować układając zdjęcia uchwyconych zwierząt (odzwierciedlają je żetony­) na naszej planszy zdjęcia, żeby z układu wyciągnąć jak najwięcej punktów.

PRZYGOTOWANIE GRY

Do sesji fotograficznej trzeba się odpowiednio przygotować. Nie inaczej będzie tutaj.

Na początku wszyscy gracze układają przed sobą planszę zdjęcia stroną bez widocznych modułów a na środku stołu w taki sam sposób umieszczana jest plansza lasu.

Kwadratowe żetony zwierząt mieszamy w woreczku a następnie losujemy z niego i układamy po cztery żetony na każdym z czterech pól kadrów.

Gracz rozpoczynający otrzymuje swój żeton oraz żeton słońca – ten drugi umieszcza na polu z „1” w lewym górnym rogu planszy lasu. Będzie on odpowiedzialny za przesuwanie tego żetonu o jedno pole w prawo na początku każdej rundy.

Ten etap jest zatem banalnie prosty i szybki.

PRZEBIEG GRY

Nasza tura składa się z 2 etapów:

I) Zebranie jednego lub więcej żetonów zwierzaków – wybieramy jeden żeton zwierzaka widoczny na planszy lasu, przesuwamy go na inne pole i z tego pola zbieramy wszystkie żetony zwierzaków mające taki sam kolor, jak żeton, który na nie przesunęliśmy.

Trzeba tutaj zaznaczyć, że każdy zwierzak porusza się po planszy w swój charakterystyczny sposób. Królik idzie na sąsiednie pole zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Lampart robi to samo, ale w odwrotną stronę. Orzeł leci przez planszę na skos. Niedźwiedź natomiast nigdzie się nie rusza. Kaczka zaś człapie zgodnie z ruchem wskazówek zegara do najbliższego pola z inną kaczką (zostaje w miejscu jeśli innych kaczek w lesie nie ma).

II) Ułożenie zdobytych żetonów na planszy zdjęcia – po zabraniu żetonów z planszy lasu musimy je ułożyć na swojej planszy zdjęcia. Możemy je układać w dowolnym rzędzie, ale bez pustych przerw i od lewej do prawej strony. Raz ułożony żeton zostaje na tym miejscu do końca gry. Na koniec gry da nam punkty dla każdej z grup według specjalnej tabeli z instrukcji.

Po ukończeniu obu etapów uzupełniamy puste miejsca na planszy lasu żetonami zwierzaków wylosowanymi z woreczka. Przed rozpoczęciem nowej tury trzeba jeszcze pamiętać o przesunięciu żetonu słońca o jedno pole w prawo.

Instrukcja przewiduje jeszcze warianty specjalne i tryb solo - odsyłamy do niej po więcej szczegółów. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Sesja fotograficzna dobiega końca po zakończeniu 6 rundy. Następuje teraz moment podliczenia punktów według tabeli ze strony 4.

Pierwszy rząd od góry na planszy zdjęcia punktuje po 4 punkty za takie samo zwierzątko , jak to w dwóch rzędach pod nim. Drugi i trzeci rząd od góry daje nam po 3 punkty za pary tych samych gatunków zwierząt sąsiadujących w pionie w kolumnach w tych dwóch rzędach. 

W 4 rzędzie (z symbolem =) liczymy posiadaną ilość żetonów zwierząt danego gatunku (dla każdego gatunku oddzielnie) i punktujemy je wg zasady z tabelki (np. 9 punktów za 4 zwierzaki danego gatunku niezależnie czy są obok siebie czy gdziekolwiek w tym rzędzie). Ostatni rząd od góry (pierwszy od dołu, z symbolem ≠ daje nam punkty za ilość różnych gatunków zwierząt niezależnie od koloru tła (np. 5 punktów za 3 różne gatunki).

Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobędzie najwięcej punktów. Otrzymuje on tytuł najlepszego fotografa w zaczarowanym lesie.

WRAŻENIA

Pstryk
to gra oparta o mechanikę set collection. Do dyspozycji mamy 16 kafelków, z których musimy wybrać te, które najlepiej nam pasują do celu jaki chcemy osiągnąć. A tych celów może być kilka. Punktujemy bowiem za każdy rząd i kolumnę wg. określonych dla nich zasad. Próba zebrania dużej ilości punktów z każdej możliwości jednakże jest chyba czymś w rodzaju "mission impossible". Musimy się na czymś skoncentrować i liczyć, że uda się nam dobrać odpowiednie kafelki. Same zasady gry są proste, ale dobór kafelków i celu do realizacji wymaga już niezłego pokombinowania. A i fakt, że kafelki musimy zawsze dokładać od lewej strony a nie w dowolne miejsce w rzędzie, też często jest sporym utrudnieniem.

Swoje trzy grosze dorzuca także losowość. Ma ona duży wpływ na wygraną. Bowiem plansza z kafelkami jest na bieżąco uzupełniana, ale może być tak, że nie pojawi się na niej przez dłuższy czas ten kafelek, który jest nam potrzebny do osiągnięcia założonego celu. Wtedy pozostaje nam przemyśleć naszą strategię, żeby nie zostać na końcu gry z przysłowiową "ręką w nocniku". 

Nie musimy się bać o regrywalność. Dzięki wyżej wymienionej losowości, każda partia jest w zasadzie inna. Za każdym razem ta nasza układanka będzie wyglądała zgoła inaczej. A przecież mamy jeszcze warianty specjalne, które co prawda utrudniają rozgrywkę, ale jednocześnie podnoszą regrywalność. 

Skalowalność gry jest dobra w zasadzie w każdym składzie. Tryb solo to starcie z samym sobą tak, by w kolejnych podejściach uzyskać jeszcze wyższy wynik. W duecie można próbować coś poplanować, bo tylko jedna osoba może nam popsuć szyki i to nie tak totalnie, gdyż łatwiej liczyć na coś pasującego na planszy niż przy większej liczbie graczy. W 4 osoby dzieje się już wiele. Po pierwsze musimy nieco dłużej poczekać na swoją kolej. Po drugie w międzyczasie upatrzone kafelki mogą nam zdecydowanie szybciej zniknąć sprzed nosa więc sytuacja na planszy zmieniać się będzie dość dynamicznie. To cecha charakterystyczna większości abstraktów logicznych. Czy to oznacza porażkę? Jeśli nie umiemy szybko zmieniać swojej strategii to może nas czekać taki koniec. 

W Pstryk dzięki prostocie zasad mogą zagrać dzieciaki od 8 roku życia (a i młodsze ograne powinny dać sobie radę). Na pewno gra je zaciekawi choćby z banalnego powodu iście dziecięcych grafik. Do tego czas gry ograniczony mniej więcej do 20 minut (w rozgrywce solo może być nawet i 10 minut) spokojnie pozwoli im na skupienie się przy planszy nawet nad taką grą, jak abstrakt logiczny. 

Podsumowując: jeśli lubicie abstrakcyjne gry logiczne wymagające nieco pokombinowania, ale nie zamęczające zwojów mózgowych to musicie poznać Pstryk. To idealna gra do rozegrania do popołudniowej kawy czy jako przerywnik między dłuższymi i cięższymi tytułami podczas wieczoru z grami. My bardzo lubimy ten tytuł i z chęcią do niego wracamy. 

PLUSY:

+ prostota zasad
+ szybki czas rozgrywki
+ przyjemne dla oka wykonanie
+ możliwość pokombinowania z układami kafelków
+ syndrom "jeszcze raz"
+ możliwość gry solo

MINUSY: 

- losowość nie ułatwiająca czasem zrealizowania założonego celu



Liczba graczy: 1-4 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra logiczna
gra rodzinna
gra dla dzieci
gra solo
Zawartość pudełka:
* plansza lasu
* 4 plansze zdjęć
* 105 żetonów zwierzaków
* żeton słońca
żeton gracza rozpoczynającego
* 5 sześciokątnych żetonów zwierzaków (moduł A)
* 3 sześciokątne żetony kolorów (moduł A)
* 5 żetonów zwierzaków w kształcie kwiatka (moduł B)
* instrukcja
Wydawnictwo: Lacerta (teraz Rebel)
Cena: 85 - 105 zł
(XI. 2022)
Autor: Leeny Liu
Leon Liu
Ilustracje: Aisha Lee


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Lacerta za przekazanie gry. 


Lacerta

Galeria zdjęć:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz