niedziela, 18 grudnia 2022

Pakal - recenzja gry wydawnictwa Dante.

Kultową zabawką PRLu była przesuwana układanka obrazkowa. Taka plastikowa łamigłówka z kwadracikami w liczbie mniejszej o 1 niż przestrzeń układanki. Naszym zadaniem było takie przesuwanie kwadracików, żeby ułożyć cały obrazek. Ależ nas to irytowało...

Dlaczego o tym wspominam? Bo po zobaczeniu zapowiedzi bohaterki dzisiejszej recenzji od razu przypomniała mi się ta układanka. Nic dziwnego, skoro głównym elementem gry Pakal od Wydawnictwa Dante jest właśnie planszetka z płytkami do przesuwania właśnie na zasadzie wspomnianej układanki.

Czy ściganie się w przesuwaniu płytek z innymi graczami będzie emocjonującą zabawą? A może to będzie irytujące doświadczenie? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji. 

Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.


CO ZAWIERA GRA

Pudełko z grą Pakal przyciąga wzrok od pierwszego spojrzenia. Z okładki ociekającej radosnymi barwami i zielenią dżungli spoglądają na nas różne stwory (może to jakieś święte zwierzęta Świątyni Pakal).

W środku pudełka znajdziemy całkiem sporą ilość komponentów. Poza planszą główną (potrzebną do bieżącego zaznaczania wyników graczy za pomocą drewnianych dysków w kolorach graczy) mamy jeszcze plastikowe planszetki gracza, dwustronne karty wzorów, kolorowe i przezroczyste płytki, kafle celu oraz żetony punktacji. Do tego zwięzłą instrukcja tłumacząca zasady gry.

CEL GRY

„Wraz z zespołem poszukiwaczy przemierzasz meksykańską dżunglę w poszukiwaniu świątyni Pakala i jej ukrytych skarbów. Jednak chwała odkrywcy przypadnie tylko temu, kto dotrze do niej jako pierwszy! Sekretna ścieżka do zwycięstwa jest pełna pułapek… Musisz działać szybko, ale ostrożnie”

Tak oto instrukcja w skrócie określa cel naszej zabawy. Drogę do świątyni pokonamy tylko wtedy, gdy odkryjemy na naszych planszetkach symbole wskazane przez żetony celu. Oj będzie to emocjonująca droga.

PRZYGOTOWANIE GRY

Na środku stołu umieszczamy planszę główną wybraną przez nas stroną. Losujemy żetony punktacji w liczbie o 3 większej od liczby graczy biorących udział w zabawie i układamy je obrazkiem do góry obok planszy.

Mieszamy kafelki celu i układamy z nich zakryty stos, który umieszczamy obok planszy głównej.

Gracze wybierają pasujący im kolor, dobierają odpowiadający mu dysk i ustawiają go na startowym polu planszy. Następnie biorą planszetkę gracza i losują jedną kartę wzoru, którą umieszczają w planszetce dowolnie wybraną stroną. 

Pozostaje jeszcze dobrać 11 płytek w kolorach graczy i 4 przezroczyste. Gracze układają je na planszetce tak, aby zakryć wszystkie symbole na planszy (jedno pole na planszetkach graczy zostanie puste). Resztę płytek umieszczamy na stole.

Pozostaje już tylko przygotować telefon z aplikacją odmierzającą czas i wybrać poziom gry. Łatwa wersja daje nam 45 sekund na odkrycie wzoru a trudniejsza 35 sekund. Oczywiście czas możemy też odmierzać zwykłym stoperem.

PRZEBIEG GRY

Pogoń za świątynią Pakala przebiega w rundach. Każda z nich jest równocześnie rozgrywana przez wszystkich graczy. Jeden z graczy odkrywa żeton celu ze stosu i pokazuje go wszystkim uczestnikom zabawy. Jednocześnie inny gracz naciska w aplikacji przycisk startu.

Naszym zadaniem jest osiągnięcie celu w postaci odkrycia na planszetce gracza symboli wskazanych na kafelku celu. Aby tego dokonać musimy przesuwać płytki na naszej planszetce do momentu aż odsłonimy wszystkie 3 symbole z kafelka. 

Jeśli wyrobimy się w czasie możemy wybrać sobie żeton punktacji i przesunąć nasz dysk na najbliższy obrazek widniejący na tym żetonie. Ważna sprawa – dobierając żeton punktacji trzeba uważać, gdyż nie wolno wybrać żetonu z symbolem wskazanym na kaflu celu.

Jeśli podczas przesuwania dysku na planszy głównej przekroczy on specjalną linię (z pochodniami) musimy wymienić jedną z naszych kolorowych płytek na przezroczystą. Od tej chwili rozwiązywanie zadań na planszy stanie się trudniejsze.

Jeśli w rundzie nasz dysk nie przesunął się na planszy głównej możemy wymienić przezroczystą płytkę na jedną w naszym kolorze (o ile takie płytki są jeszcze dostępne). Wtedy rozwiązywanie zadań na planszy staje się łatwiejsze.

Po zakończeniu rundy odkładamy wszystkie żetony punktacji na środek stołu i odrzucamy kafelek celu. Następuje kolejna runda.

ZAKOŃCZENIE GRY

Pogoń do świątyni Pakala dobiega końca z chwilą, gdy jeden lub więcej graczy przekroczy linię mety na planszy głównej (dysk musi się znaleźć na jednym z 9 pól końcowych otoczonych przez lawę).

WRAŻENIA

Pakal to połączenie abstrakcyjnej gry logicznej z grą w ściganię się z czasem i innymi graczami. Nie oznacza to wcale, że większe szanse na wygraną mają gracze, którzy są szybcy i sprawni manualnie. Bowiem szybkie przesuwanie płytek to jedno, a dobra pamięć i szybkie odtworzenie, gdzie jest jaki symbol to drugie. Od tego drugiego zdecydowanie bardziej zależy sukces. Jeśli bowiem zapamiętamy w których miejscach na naszej planszetce kryją się jakie symbole, to nie będziemy chaotycznie i bez ładu i składu przesuwać płytek, tylko zaczniemy szukać drogi do konkretnego miejsca. Nie łudźcie się jednak - zapamiętanie położenia symboli może być nie lada wyzwaniem. 

Do tego dochodzi podwójny wyścig - z czasem mierzonym aplikacją lub zwykłym stoperem oraz z innymi graczami. Wszyscy jednocześnie szukamy układu z odsłoniętego kafelka celu. Każdy gracz, który zmieści się w czasie z odkryciem odpowiednich symboli może wybrać żeton zwycięstwa i przesunąć swój dysk na planszy punktacji goniąc w poszukiwaniu świątyni. Dobierając żeton punktacji trzeba jednak zachować szczególną ostrożność - nie wolno nam bowiem wziąć żetonu z symbolem widniejącym na kaflu celu. Taka pomyłka jest kosztowna - za karę nie możemy się przesunąć na torze punktacji. Uwierzcie mi - w ferworze akcji złapanie nie tego żetonu nie jest takie trudne, szczególnie, że kilka symboli ma podobny kolor. 

Na szybkich śmiałków w pewnym momencie czeka niespodzianka w postaci pola z pochodniami. Po jego przekroczeniu trzeba jedną swoją kolorową płytkę zamienić na przezroczystą. Tym samym rozwiązywanie kolejnych zadań staje się trudniejsze. To sposób na wyhamowanie lidera. Do tego gracze, którym nie udało się znaleźć na swojej planszy właściwego udziału na pocieszenie zamieniają jedną przezroczystą płytkę na płytkę w swoim kolorze - to ułatwienie przy rozwiązywaniu kolejnych zadań. 

Pakal to wyścig dla 2 do 4 osób. Skalowalność w każdym układzie prezentuje się dobrze, choć najwięcej emocji jest przy rozgrywce w 4 osoby. Mamy wtedy większy wybór żetonów punktacji no i oczywiście więcej osób do ścigania się. To musi podnosić adrenalinę. W dwie osoby jest spokojniej i bardziej przewidywalnie. 

Rozgrywka w Pakala zamyka się w czasie maksymalnie 30 minut, a często nawet mniej. Idealnie do grania z dzieciakami (dolna granica wieku to 8 lat) tak, aby utrzymać ich zainteresowanie i uwagę. Taki szybki fillerek czy gra na niedzielne popołudnie.

Co do regrywalności gry to szczerze mówiąc trudno nam ją jednoznacznie określić. Mechanicznie gra jest powtarzalna. Planszetki graczy mimo, że dwustronne mają jakby nie patrzyć tylko 8 układów symboli więc dla ludzi z dobrą pamięcią mogą być do zapamiętania. Grając często szybko można przywyknąć i przestać czuć tę adrenalinę. Jednak zasiadają do zabawy raz na jakiś czas będziemy z niej czerpać sporo przyjemności.  

Podsumowując: jeśli lubicie abstrakcyjne gry logiczne, nie zraża Was przesuwanie płytek na planszy w poszukiwaniu danego symbolu to musicie poznać Pakal. Warto przetestować ten tytuł, żeby się przekonać czy Wam podpasuje. U nas powstały dwa obozy - miłośników tego tytułu i tych, którzy siadają do niego z rezerwą. 

PLUSY:

+ bardzo proste reguły,
+ wykonanie gry ociekające kolorami,
+ prostota zasad,
+ szybka rozgrywka,
+ mnóstwo emocji,
+ bardzo dobre skalowanie.

MINUSY:

- pewna powtarzalność rozgrywki.





Liczba graczy: 2 - 4osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra logiczna, 
gra familijna
Zawartość pudełka:
* 1 plansza główna,
* 4 planszetki graczy,
* 4 karty wzorów,
* 4 drewniane dyski,
* 80 kolorowych i przezroczystych kwadratów,
* 21 kafelków celu,
* 9 żetonów punktacji
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Cranio Creations (Dante)
Cena: ok. 108 - 132 zł (XII 2022 r.)

Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Dante za udostępnienie gry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz