niedziela, 19 grudnia 2021

Kto da mniej zwierzęta/państwa - recenzja gry licytacyjnej Edgard Games.

Na naszym rynku nie brakuje gier quizzowych. Mamy np. takie tytuły jak: seria Trival Pursuit (np. w wersji Harry Potter), Wtedy kiedy, Fauna, Terra, iKnow, Podaj dalej, Wiem lepiej, Ryzyk Fizyk i wiele innych.

Bohaterka dzisiejszej recenzji (a w zasadzie dwie bohaterki, bo to ta sama gra o dwóch różnych tematykach) też należy do tej kategorii. Jednakże do nutki quizzowej dodany ma także element licytacyjny. Czy zatem Kto da mniej Zwierzęta lub Kto da mniej Państwa od Wydawnictwa Edgard Games to będzie ciekawe wyzwanie? A może odejdziemy od stołu z poczuciem, że trzeba się poduczyć sporo o zwierzętach czy państwach? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji.




CO ZAWIERA GRA

W dość małym pudełku w zależności od wersji gry znajdziemy talię kart zwierząt lub państw z podpowiedziami i ciekawostkami, karty licytacji, karty dodatkowego pytania, kostkę i oczywiście instrukcję do gry.

Samo wykonanie gry można uznać za całkiem dobre. Gdyby nie jeden element a mianowicie pudełko. Jest ono wykonane z tak cienkiej tektury, że próba przetransportowania gry gdzieś dalej może skończyć się tragicznie dla tego pudełka. Zdecydowanie w takiej  sytuacji polecamy zabranie samej zawartości. 

CEL GRY

Naszym zadaniem jest odgadnięcie jakie zwierzę/ państwo ukrywa się na kartach. Pomocne nam będą pytania, których ilość licytujemy.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie całej zabawy jest proste i obejmuje następujące kroki:

Tasujemy karty i ustawiamy je w podajniku na dnie pudełka (lub po prostu formujemy zakryty stos dobierania), każdemu graczowi rozdajemy po 1 karcie licytacji i 1 karcie dodatkowych pytań a kostkę kładziemy obok kart zwierząt/miast.

Szczególnie w przypadku zabawy z początkującymi graczami czy dziećmi przed rozpoczęciem rozgrywki warto się zapoznać z przedstawionymi na kartach zwierzętami/państwami i wybrać te karty, które najmłodsi gracze znają.

PRZEBIEG GRY

Gracz rozpoczynający dobiera kartę z podajnika tak, żeby tylko on widział co się na niej znajduje.

Każda runda gry składa się z 3 kroków:

(I) podpowiedzi – rzucamy kostką i gracz aktywny a danej rundzie odczytuje podpowiedź odpowiadającą wynikowi wskazanemu przez kostkę. Gracz powtarza tę czynność, aż do momentu gdy odczyta trzy różne podpowiedzi. W grze z początkującymi graczami możemy zrezygnować z rzutów kostką i odczytać od razu wszystkie 6 podpowiedzi.

(II) licytacja – na stole w miejscu widocznym dla wszystkich graczy kładziemy kostkę. Licytujący gracze w tajemnicy przed innymi obstawiają po ilu pytaniach będą w stanie odgadnąć kartę (wybraną cyfrę wskazują palcem). Na trzy cztery odsłaniamy karty licytacji. Osoba, która zalicytowała najmniej pytań wygrywa licytację.

(III) zadawanie pytań zamkniętych
– zwycięzca licytacji jako pierwszy zadaje prowadzącemu wskazaną przez siebie liczbę pytań. Może zadać mniej pytań niż liczba wylicytowanych, a wszystkie pytania muszą być zamknięte (zaczynać się od słowa „czy”), gdyż prowadzący może udzielać tylko odpowiedzi TAK lub NIE. Jeśli nie zna odpowiedzi odpowiada NIE WIEM a takie pytanie nie liczy się do limitu.

Runda kończy się niezależnie od tego, czy uda się odgadnąć kartę, czy też nie. Rozgrywamy od razu kolejną rundę – prowadzącym zostaje osoba siedząca po lewej stronie aktywnego ostatnio gracza.

Warianty dodatkowe

Instrukcja przewiduje także warianty dodatkowe a mianowicie:

(I) Rozgrzewka
– gracz prowadzący nie rzuca kostką, tylko od razu odczytuje wszystkie 6 podpowiedzi (ewentualnie mniej w zależności od zaawansowania graczy) a gracze zgadujący kolejno zadają po 1 pytaniu zamkniętym, aż do rozwiązania zagadki. Kartę zdobywa gracz, który udzieli prawidłowej odpowiedzi. Zwycięzcą gry zostaje zaś osoba, która zgromadzi 3 karty.

(II) Wszyscy razem – to wariant kooperacyjny, w którym wszyscy gracze starają się odgadnąć jak najwięcej kart. Zgadujący kładą przed sobą 3 odkryte karty licytacji. Będą starali się odgadnąć jak najwięcej kart zadając 45 pytań. Liczbę zadanych pytań trzeba czymś zaznaczać na kartach licytacji (można do tego wykorzystać kostkę) . Gracz prowadzący bierze pierwsza kartę z podajnika i odczytuje 3 podpowiedzi. Po odgadnięciu karty gracz prowadzący losuje kolejną i odczytuje 3 podpowiedzi. W tym wariancie gra kończy się po zadaniu 45 pytań. Drużyna sprawdza ile zdobyła kart a wynik porównuje z danymi z instrukcji.

(III) Dla dwojga – w tym wariancie gracze na zmianę pełnią rolę gracza prowadzącego i zgadującego. Rozgrywka przebiega według podstawowych zasad z pominięciem kroku licytacji. Każdy gracz zgadujący w jednej turze może zadać maksymalnie 15 pytań a cała rozgrywka trwa 10 rund. Zwycięża osoba, która zdobędzie więcej kart.

ZAKOŃCZENIE GRY

W zależności od tego, czy chcemy zagrać szybką czy długą grę podstawowa zabawa kończy się odpowiednio po zdobyciu przez jednego gracza 3 lub 5 kart.

Nikt nam nie broni dowolnie modyfikować limit kart potrzebnych do zakończenia gry.

Poszczególne warianty gry kończą się według powyżej opisanych zasad.

WRAŻENIA

Kto da mniej jest grą quizzową, ale dodatkowo (jak sama nazwa wskazuje) jest w niej element licytacji. Ta licytacja dodaje właśnie smaczku całej zabawie. Obstawianie najmniejszej ilości podpowiedzi, po których będziemy zgadywać karty wywołuje emocje. 

Podstawowe zasady gry są proste, choć nie da się ukryć, że zabawa wymaga nieco wiedzy o zwierzętach/państwach. Grając z młodszymi dziećmi lepiej ułatwiać zabawę. Przy zabawie ze starszymi czy dorosłymi możemy sobie podnosić poprzeczkę i grać na bardziej zaawansowanych zasadach. 

Pudełkowa dolna granica wieku to 8 lat. Myślę, że to minimum jest nieprzekraczalne. Szczególnie przy wersji Państwa - tutaj nawet te 8 lat może być za mało. W końcu geografia w szkole pojawia się na poważnie dopiero od 4 klasy. Ze zwierzętami może być ciut łatwiej, choć to też zależy od graczy. 

Jak nie trudno się domyślić czytając zasady w grze mamy do czynienia z losowością w kilku momentach. Losowo dobieramy karty do zgadywania a rzut kostką decyduje o podpowiedziach, które dostaniemy.

W grze mamy do dyspozycji 50 kart zwierząt/państw. Dla jednych to może być dużo, dla innych mało. Na pewno wspomniana losowość wpłynie pozytywnie na  regrywalność.

Do zabawy w zgadywanie zwierzą czy miast możemy zaprosić od 2 do 5 graczy. Dla 2 osób opracowane są specjalne zasady zabawy, pozbawione jednak elementu licytacji. Skalowalność w każdym składzie wypada całkiem dobrze. 

Gry quizzowe z zasady są szybkimi grami. Nie inaczej jest z Kto da mniej. pudełkowy czas gry to 15 minut i raczej tyle trwa cała rozgrywka. Idealnie do zagrania w przerwie między cięższymi tytułami czy do popołudniowej kawy. 

Z pewnością nie można odmówić temu tytułowi walorów edukacyjnych. Możemy się całkiem sporo dowiedzieć o różnych zwierzętach czy państwach. Wiadomo, że przez zabawę wiedza sama wchodzi do głowy.

Podsumowując: jeśli szukacie ciekawej, edukacyjnej gry quizzowej a do tego lubicie element licytacji to nie możecie przejść obojętnie obok tego tytułu. Z pewnością dowiecie się wielu interesujących rzeczy o różnych państwach czy zwierzętach. 


Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 15 minut
Rodzaj gry: gra quizzowa, 
gra edukacyjna
gra licytacyjna
Zawartość pudełka:
* 50 kart państwa/zwierząt,
* 5 kart licytacji
* 5 kart dodatkowych pytań,
* 1 kostka
*1 instrukcja.
Wydawnictwo: Edgard Games
Cena: 50-65 zł
Autor: Michał Szewczyk, 
Ewa Norman


Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Edgard Games za udostępnienie gry do recenzji. 

Kto da mniej zwierzęta znajdziecie tutaj:https://edgardgames.com/product/kto-da-mniej-zwierzeta/

Kto da mniej Państwa znajdziecie tutaj: https://edgardgames.com/product/kto-da-mniej-panstwa/


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz