Od dłuższego czasu nie ukrywamy, że uwielbiamy Wydawnictwo Helvetiq za niecodzienność ich gier. Trudno podobne znaleźć w ofercie jakiegokolwiek innego wydawnictwa. Te (w zdecydowanej większości) małe gierki w gruncie rzeczy są wielkie a ich tematyka różnorodna. Kopaliśmy tunele, żeby uciec z więzienia (Bandido), snuliśmy leśne opowieści (Forest), poiliśmy zwierzątka (Kariba), budowaliśmy drapacze chmur (GoTown), uczyliśmy się z hipciem basenowej matematyki (Hippo), szaleliśmy jako gangsterzy w czasie prohibicji (Omerta) czy malowaliśmy obrazy na deszczowych szybach (Misty).
Dzięki bohaterce dzisiejszej recenzji przeniesiemy się na lotnisko, żeby … narobić trochę bałaganu. Czy to będzie afera na miarę wielkich afer światowych? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji gry Captain Bluff - drugiej (po Omercie) gry z serii After Dinner Games wydawnictwa.
CO ZAWIERA GRA
W zgrabnym pudełeczku (wielkości tego od gry Omerta) znajdziemy ni mniej ni więcej, tylko kupkę w trzech kategoriach: karty taśm bagażowych, karty bagażu i specjalne karty lotniskowe.
W przeciwieństwie do Omerty bohaterka dzisiejszej recenzji jest grą kompletnie niezależną językowo. Jedyne napisy na kartach, to nazwy miast świata. Spokojnie więc mogą do niej zasiąść gracze nie posługujący się językiem obcym.
Z racji, że Captain Bluff nie ma, przynajmniej jeszcze, polskiego wydania w pudełku nie znajdziemy instrukcji w naszym ojczystym języku. Możemy wybierać między wersją angielską, hiszpańską lub włoską. Na stronie gry na BGG znajdziemy jeszcze instrukcję po niemiecku, francusku i niderlandzku. Sama instrukcja jest zwięzła, precyzyjna i z obrazkowymi przykładami wyjaśniającymi niektóre elementy zasad.
CEL GRY
Witamy na lotnisku! Ta gra jest oparta na prawdziwej historii niezadowolonym pracowniku obsługi bagażu, który decyduje się zrobić bałagan na lotnisku. Odgrywacie rolę obsługi bagażu na lotnisku: właśnie wylądowały 3 samoloty i musicie migiem opróżnić przedział bagażowy. Twój cel? Wykonaj swoje zadanie jak najszybciej i idź pierwszy do domu. Nie ma znaczenia, czy bagaż trafia na niewłaściwą taśmę przenośnik taśmowy lub zgubi się, o ile już go nie ma Twoje ręce! Aby to zrobić, wszystkie chwyty są dozwolone: otwórz nowe przenośniki taśmowe, zamień miasta docelowe, szybko pozbądź się bagażu lub daj go swoim przeciwnikom, aby ich spowolnić...
Pierwszy gracz, który pozbędzie się wszystkich karty (w tym kart bagażowych i lotniskowych), wygrywa grę i zostaje nowym Captain Bluff!
PRZYGOTOWANIE GRY
Kto choć raz leciał samolotem, albo wybierał się w długą podróż wie, że trzeba się do tego troszeczkę przygotować. Nie inaczej jest z naszą zabawą w obsługę bagażową lotniska. Trzeba poczynić troszkę przygotowań:
Na początku na górze stołu losowo wykładamy 6 kart taśmy bagażowej.
Następnie tasujemy karty bagażu i rozdajemy je pomiędzy graczy w liczbie zależnej od ilości osób biorących udział w zabawie (przy 2 osobach rozdajemy po 12 kart, przy trzech po 10, przy 4 po 9 a przy 5 po 8)
Pozostałe karty kładziemy obok przenośnika taśmowego tworząc stos dobierania. Jeśli stos dobierania będzie pusty podczas gry tasujemy stos kart odrzuconych, aby utworzyć nowy stos dobierania.
Teraz rozdajemy po 2 specjalne karty lotniskowe dla każdego gracza (3 w grze 2-osobowej). Pozostałe karty odkładamy na bok, nie będą nam potrzebne w grze.
Przed rozpoczęciem gry każdy gracz umieszcza jedną wybraną kartę obrazkiem w dół, nad jedną z taśm bagażowych, aby określić miasto wylotu dla tej taśmy. W grze 2-osobowej każdy gracz kładzie 2 karty zakryte.
Wszystko przygotowane – można rozpocząć lotniskowe zamieszanie.
PRZEBIEG GRY
Zabawę rozpoczyna ten gracz, który (w prawdziwym życiu) ostatnio leciał samolotem. W swojej turze każdy gracz wybiera jedną z pięciu możliwych akcji, a jeśli chce, może też zagrać jedną specjalną kartę lotniskową.
Dostępne akcje to:
(I) Umieszczanie karty bagaż na wybranej taśmie bagażowej - w sposób możemy położyć odkrytą jedną lub więcej sztuk kart bagażu pod wybraną taśmą bagażową z zachowaniem następujących zasad:
(a) Gracze mogą umieścić jedną lub więcej Kart bagażu, jeśli mają sekwencję kolejnych kart (numery bagażu które następują bezpośrednio po sobie
(b) Bagaż należy włożyć w kolejności rosnącej lub malejącej: druga karta decyduje o kolejności sekwencji.
(c) Cały bagaż na przenośniku taśmowym musi pochodzić z tego samego miasta wylotu.
(d) Można stworzyć nową linię bagażową tylko wtedy, gdy nad taśmą bagażową jest jedna zakryta karta.
(e) Podczas jednego odlotu może być tylko jedna linia dla danego miasta (a zatem maksymalnie 3 linie w tym samym czasie).
(III) Sprawdzanie miasta wylotu - potajemnie spójrz na jedną z leżących zakrytych kart nad przenośnikiem taśmowym.
(IV) Zmiana miasta wylotu - wymień zakrytą kartę nad wybraną taśmą bagażową z kartą z ręki, zawsze trzymając je zakryte. Nie możesz patrzeć na kartę miasta wylotu dopóki nie wymienisz go na inną ze swoich kart. Uwaga: możesz to zrobić tylko wtedy, gdy na taśmie bagażowej jest co najmniej jedna karta bagażowa.
(V) Zamknięcie taśmy bagażowej - usuń wszystkie karty z przenośnika taśmowego: karty bagażowe i zakrytą kartę miasta wylotu nad przenośnikiem. Te karty są następnie odrzucane zakryte i karta miasta wylotu nie została ujawniona. Uwaga: możesz to zrobić tylko wtedy, gdy pod taśmą bagażową jest co najmniej jedna karta bagażowa.
Karty umieszczone nad przenośnikiem określają miasto wylotu dla karty bagażowej umieszczonej pod każdym pasem. Gracze mogą zdecydować się na wyłożenie pasującej karty bagażu lub umieszczenie karty bagażowej należącej do innego miasta wylotu – mamy wtedy do czynienia z blefem.
Uwaga: czasami gracze nie znają wszystkich zakrytych miast odlotów więc mogą zaryzykować i blefować, nie wiedząc o tym.
Kiedy gracz umieszcza karty bagażu na przenośniku taśmowym (obrazkiem do góry poniżej taśmy), inni gracze mogą nazwać to blefem. Miasto odlotu przypisane do tego przenośnika (zakryta karta nad nim) jest wtedy ujawniane: jeśli różni się od miasta wyjazdu bagażu, gracz który umieścił kartę, otrzymuje wszystkie karty bagażu a karta miasta wraca na jego rękę. Jeśli jednak miasto docelowe przenośnika taśmowego i bagaż są zgodne, to gracz który sprawdził blef, otrzymuje wszystkie karty.
Specjalne karty lotniskowe
Każdy gracz podczas swojej tury może dodatkowo (jeśli chce) zagrać jedną ze swoich kart lotniska. Jeśli jedna z tych kart jest umieszczona powyżej taśmy bagażowej i zostanie ujawnione, że gracz blefuje, wtedy osoba, która blefuje, przegrywa i musi zabrać wszystkie karty bagażu z linii oraz tę specjalną kartę lotniskową. Działanie poszczególnych kart opisane jest w instrukcji - zdradzając w skrócie znajdziemy wśród nich jokera, kartę zmieniającą kierunek jazdy taśmy bagażowej, opóźnienie lotu i inne niespodzianki.
Odzyskiwanie bagażu
W każdej chwili, nawet jeśli nie jest ich kolej, gracze mogą podnieść jedną lub więcej kart bagażu ze stołu. Można wziąć tylko ostatnie karty bagażu w linii i nie można odebrać specjalnej karty lotniska (jeśli zbierając karty bagażu dojdzie się do karty lotniska to gracz zatrzymuje się i nie zabiera tej karty). Nie można też zebrać wszystkich kart bagażu z taśmy – musi zostać co najmniej jednak karta. Odzyskany bagaż trafia na rękę gracza i w swojej turze może je umieścić z powrotem na przenośniku taśmowym.
ZAKOŃCZENIE GRY
Grę wygrywa gracz, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki (w tym kart bagażowych i specjalnych kart lotniskowych).
WRAŻENIA
Uff, co to był za bałagan na lotnisku?! Niezły bajzel. Przez moment człowiek miał wrażenie, że chyba już nigdy nie spróbuje podróży samolotem (nie uwierzycie, ale my jeszcze nigdy nie lecieliśmy samolotem!). To napięcie, te emocje, ciągłe zmiany i zawirowania. Oj działo się.
Z pewnością zasady gry są dużo prostsze, niż przetrwanie tego lotniskowego Armagedonu. W sumie do wyboru mamy jedną z pięciu akcji, które z czasem bardzo łatwo opanować. Choć to wcale nie oznacza, że gra jest banalna. Oj nie, można sobie w niej troszkę pokombinować. Można też poprzeszkadzać sobie na wzajem.
Oj tak, mamy tutaj nie tylko samą interakcję, ale także ciut tej interakcji w wersji negatywnej. Korzystając ze specjalnych kart lotniskowych możemy zmienić kierunek jazdy taśmy bagażowej czy opóźnić komuś wylot dodając mu kart na ręce.
Interakcja - interakcją. Nie zapominajmy jednak, że bardzo istotnym elementem zabawy jest blef. W końcu nie bez powodu mamy go już w nazwie gry. Ten blef to mocny as w rękawie. Oczywiście o ile się nam uda. Bo jak zostaniemy złapani na kombinowaniu, to po nas... Ale kto nie ryzykuje, ten szampana nie pije.
Swoje trzy grosze do rozgrywki wrzuca także losowość pojawiąjąca się głównie w chwili doboru kart. Mogą nam podejść, ale może też być tak, że kompletnie nam nie podpasują. Tak to już jest z losem - bywa ślepy.
Skoro mamy do czynienia z karcianką, to od razu łatwo się domyślić, że regrywalność będzie całkiem spora. Przecież to nie możliwe, żeby układ kart był dokładnie taki sam.
Skalowalność: bałaganu na lotnisku możemy dokonać w w parze lub w grupie do 5 osób. W każdym układzie gra się dobrze, choć im więcej osób, tym większy bałagan się dzieje a za tym idzie więcej emocji, napięcia, robienia sobie na złość itp.
Teoretycznie żeby móc pracować w obsłudze lotniska trzeba mieć ukończone przynajmniej 18 lat. Jednakże na helvetiqowym lotnisku można już zacząć robić bałagan będąc w wieku minimum 8 lat.
Każdy kto podróżował samolotem wie, że w hali przylotów/odlotów wszystko dzieje się w błyskawicznym tempie. Ile więc potrzebujemy czasu, żeby narobić tam bałaganu? Powiedzmy, że uda nam się to w ciągu 20 minut. Dla jednych mało a dla innych wystarczająco dużo, żeby z emocji dostać zadyszki.
Podsumowując: Captain Bluff to kolejna gra z portfolio Helvetiq, która zdobyła nasze serducho. Daje sporo emocji i radochy. Oczywiście zostaje w naszej kolekcji wraz z innymi grami wydawnictwa.
PLUSY:
+ interakcja między graczami
+ napięcie i emocje podsycane dzięki blefowaniu
+ nowoczesna i ciekawa szata graficzna
+ kompaktowa gra, idealna do zabrania w podróż
MINUSY:
- na ten moment gra nie jest dostępna na polskim rynku.
Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 20 minut
Rodzaj gry: gra strategiczna,
gra rodzinna,
gra karciana,
gra blefu
Zawartość pudełka:
* 71 kart w tym:
6 kart taśmy bagażowej,
51 kart bagażu,
14 specjalnych kart lotniskowych
*1 instrukcja.
Wydawnictwo: Helvetiq
Autor: Torsten Landsvogt
Ilustracje: Odile Sageat
Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Helvetiq za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz