Nie ukrywamy tego, że
jesteśmy fanami gier, które wymagają refleksu, spostrzegawczości, gier, które
potrafią wywołać emocje. Do takich z pewnością zaliczają się Dobble, Halli
Galli, Gloobz, Packa na muchy, Voodoo, Jungle Speed, czy też Speed Cups. czy też
niedawno recenzowana Rox.
Wydawnictwo Fox Games postanowiło uraczyć graczy znad
Wisły kolejnym tytułem zaliczającym się do wyżej wymienionej rodziny. Mowa
tutaj o Hexx. Czy ta niepozorna gra warta jest uwagi? Zapraszam do recenzji.
CO ZAWIERA GRA
W
niewielkim pudełeczku znajdziemy oprócz instrukcji:
Wydawnictwo Fox Games
przyzwyczaiło nas do wysokiej jakości swoich gier. Nie inaczej jest w przypadku
bohaterki dzisiejszej recenzji.
CEL GRY
Cel gry jest prosty
jak budowa cepa. Naszym zadaniem jest pozbycie się wszystkich posiadanych kart.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie
gry zajmuje dosłownie chwilkę. Jedna z osób dostaje do ręki 7 kafelków. Z nich
musi ułożyć taką figurę
Następnie
każdy z graczy otrzymuje po 15 kafelków (w grze dla 5 osób – po 13). Kafelki
należy ułożyć w zakryty stos. Przed rozpoczęciem gry nikt nie może podejrzeć
zawartości otrzymanych kafelków.
Gracze sami decydują
jak długo ma trwać sama rozgrywka. W tym celu korzystamy ze znaczników rund.
Normalnie rozgrywka trwa przez 7 rund, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby
to skrócić
Należy
sobie przygotować również kawałek kartki i coś do pisania.
PRZEBIEG GRY
Gra trwa toczy się
przez kilka rund. Każda przebiega dokładnie tak samo.
Gra jest swoistą
układanką, w której dopasowujemy nasze klocuszki w postaci sześciokątnych kafelków.
Na sygnał „Start!” wszyscy gracze równocześnie odkrywają górny kafelek ze
swojego stosu i starają się go dopasować do kafli już leżących na stole.
Generalna zasada jest taka, że dokładany kafelek musi stykać się przynajmniej
dwoma bokami z tymi już leżącymi, przy czym kolory łączonych boków muszą do
siebie kolorystycznie pasować.
Następnie odkrywa kolejny kafelek, wykłada
go, odkrywa następny, itd. W momencie, gdy nie może dopasować kafelka do układu
na stole, odkłada go na spód swojego stosu i losuje kolejny. Jeśli i on nie
będzie pasował, to znowu odkłada na spód, itd. Aż w końcu znajdzie pasujący.
Ważne, że gracz może trzymać tylko jeden odkryty kafelek w ręce.
Im lepiej dopasujemy kafelek, tym lepiej
dla nas. Co oznacza lepsze, czy gorsze dopasowanie? Ano, im więcej boków
wyłożonego kafelka stykać się będzie (zgodnie z regułami sztuki) z tymi już
wyłożonymi na stole, tym lepsze otrzymamy bonusiki, a w skrajnej sytuacji
możemy nawet wygrać rundę. Sprawa jest
prosta.
Jeśli gracz umieści kafelek w taki sposób, że sąsiaduje z dwoma innymi, to mówi „Dwa” i może teraz odkryć następny kafelek.
Jeśli gracz umieści kafelek w taki sposób, że sąsiaduje z trzema innymi, to mówi „Trzy” i może teraz odkryć następny kafelek, a dodatkowo może oddać dwa kafelki ze swojego stosu dowolnemu graczowi (lub graczom).
Jeśli graczowi uda się umieścić kafelek w taki sposób, że sąsiaduje z czterema innymi, to mówi „Cztery” i może teraz odkryć następny kafelek, a dodatkowo może oddać cztery kafelki ze swojego stosu dowolnemu graczowi (lub graczom).
Jeśli gracz ułoży kafelek w taki sposób, że sąsiaduje z pięcioma innymi, to mówi „Pięć” i może teraz odkryć następny kafelek, a dodatkowo może oddać aż sześć kafelków ze swojego stosu dowolnemu graczowi (lub graczom).
Gracz, któremu udałoby się dopasować kafelek, który sąsiadowałby z sześcioma innymi, krzyczy „Stop!” i z automatu wygrywa daną rundę.
Normalnie runda kończy się w momencie, gdy jeden z graczy wyłoży wszystkie swoje karty (co oznajmia reszcie krzycząc „Stop!”). Teraz pozostali gracze liczą karty, które im pozostały w swoich stosach. Będą to ich punkty karne. Zapisujemy je na kartce, odkładamy do pudełka jeden ze znaczników rund i możemy rozpocząć kolejną.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra kończy się w momencie, gdy
zakończyliśmy ostatnią rundę. Ten, kto zgromadził na koniec najmniejszą ilość
karnych punktów, zostaje zwycięzcą.
WRAŻENIA
Powiem szczerze, Hexx jest prawdziwym killerem. Z automatu stał się jedną z najlepszych gier tego typu, w jakie było dane nam zagrać. Oferuje dokładnie ten sam poziom rozrywki co choćby Rox. A jednak jest to zupełnie inna gra.
Jest szybka, wywołuje emocje, a
jednocześnie wymaga skupienia. Jest to typowa gra imprezowa i jeśli ktoś nie
lubi gier polegających na dobrej koordynacji wzrokowo-ruchowej, to Hexx może
nie przypaść mu do gustu. Trzeba być naprawdę szybkim, żeby wygrać.
Gramy na wspólnej „planszy” i w teorii
mamy prawo sobie nieco poprzeszkadzać. W praktyce robi się to w sposób
niechcący. Każdy sobie rzepkę skrobie i może się zdarzyć, że ktoś komuś zajmie
upatrzone miejsce na dołożenie karty.
Mamy element negatywnej interakcji. Za dobre dopasowanie naszego heksa, mamy prawo pozbyć się części naszych kart a, że w przyrodzie nic nie ginie, to możemy je dołożyć. Czyni to rozgrywkę jeszcze bardziej emocjonującą, bo wymusza na graczach poszukiwania lepszych dopasowań niż zwykłe „dwa do dwóch”. Nam niestety jeszcze nie udało się dopasowanie sześć do sześciu, ale wszystko przed nami.
Miejcie na uwadze, że gra wymaga sporo
miejsca. Dlaczego? Ano, „plansza” podczas gry ewoluuje. Nie jesteśmy w stanie
przewidzieć, w którym kierunku. Może się zdarzyć, że zwyczajnie skończy się
stół. Dlatego my najczęściej gramy na dywanie.
Pomimo, że jest to lekka gra, to nasz mózg ma co robić. Przez cały czas musimy analizować co się dzieje na stole, cały czas szukać najlepszych dopasowań. To trochę może zmęczyć. Wystarczy jednakże chwila odpoczynku i całą zabawę możemy rozpocząć na nowo.
Powiem szczerze. Dawno tak się dobrze
nie bawiłem jak przy Hexx. Z ręką na sercu przyznaję, że to jedna z najlepszych
gier „dobblopodobnych” w jakie dane było nam zagrać. Jest prosta, szybka i daje
ogrom radochy. Gorąco polecamy.
PLUSY:
+ dobra
jakość komponentów,
+ banalne
zasady,
+ niski próg
wejścia,
+ dobrze
napisana instrukcja,
+ krótki czas
rozgrywki,
+ wyrabia
refleks i spostrzegawczość.
MINUSY:
- gra wymaga
sporo miejsca (taki minus na siłę)
Liczba
graczy: 2-5 osób
Wiek: od
7 lat
Czas
gry: ok. 30 minut
Rodzaj
gry: gra rodzinna, imprezowa
Zawartość
pudełka:
* 72 sześciokątnych kafelków,
* 8 znaczników rund,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo:
Fox Games
Cena: ok. 35-45 zł
Cena: ok. 35-45 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz