wtorek, 21 czerwca 2016

STRASZNY DWÓR: wakacje z duchami - recenzja gry.

Dobrych gier kooperacyjnych skierowanych raczej do młodszego gracza nigdy dość. Prawdę mówiąc na rynku nie ma zbyt wielu takich tytułów. A szkoda, bo dzieciaki ten typ gier wręcz uwielbiają. Nic nie smakuje tak jak zespołowe zwycięstwo a i gorycz wspólnej porażki aż tak nie boli. 

Bardzo lubimy takie tytuły jak Merlin ZinZin,  Kto to był?, Kolorowe biedronki, czy też Leo udaje się do fryzjera (wkrótce nasza recenzja) i Myszki w opałach, które to zostały nominowane do tegorocznej Kinderspiel des Jahres. Dziś na „tapecie” mamy nowość od wydawnictwa Fox Games w postaci Strasznego Dworu. Czy zdobyła nasze serducha? Zapraszamy do recenzji.



CO ZAWIERA GRA

Całość mieści się w niewielkim pudełku typowym dla wydawnictwa. W środku, obok instrukcji odnajdziemy:

  • dwustronną planszę
  • 4 pionki graczy
  • 8 żetonów duchów
  • 4 żetony kluczy
  • 1 kostkę







Bohaterka naszej recenzji to polska wersja gry pt. Zombie Kids. Fox Games jednakże podeszli do tematu po swojemu. I całe szczęście. Ponure cmentarzysko zastąpiono tajemniczym dworem, a zamiast zombiaków mamy sympatyczne duszki. Chylę czoła przed Tomaszem Larkiem - autorem grafik, bo jego praca nadała całej grze po prostu blasku. Oczywiście Fox Games przyzwyczaiło nas do dobrej jakości swoich gier i nie inaczej jest w przypadku Strasznego Dworu.




CEL GRY





Cel jest prosty. Niczym drużyna Ghostbusters, mamy za zadanie eliminację duchów, które zakłócają spokój w dworze. Mamy dwie możliwości: albo uda nam się aktywować moce czterech aniołów (znajdujących się w rogach planszy) albo w sposób bezpardonowy, wyganiając wszystkie duchy z planszy. I jeden i drugi sposób wymaga współpracy.






PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie jest krótkie. W zależności od liczby graczy wybieramy jedną z dwóch stron planszy. Mamy wersję dla dwóch oraz 3-4 graczy. Różnią się one jedynie liczbą ścieżek łączących poszczególne wieże naszego dworu.




Następnie każdy z graczy wybiera jedną z postaci, którą umieszcza w centralnej wieży. Ponadto, w każdy rogu (tam, gdzie znajdują się posągi aniołów) umieszczamy po jednym duchu.



I to tyle. Gra się może rozpocząć.

PRZEBIEG GRY

Gra skierowana jest głównie do dzieci, więc jej zasady nie mogą być trudne.  W swojej kolejce każdy z graczy ma do zrobienia dwie czynności. Po pierwsze musi rzucić kostką. Kolor, który wypadł wskazuje kolor wieży, w której pojawi się duszek – innymi słowy bierzemy jednego duszka z puli ogólnej i umieszczamy go we wskazanej wierzy.  Jedna ze ścian kostki jest pusta, więc, jeśli los nam będzie sprzyjał, to żaden nowy duszek w naszej kolejce nie będzie miał szansy pojawienia się na planszy.

Drugą czynnością jest ruch swojej postaci po planszy wzdłuż jednej ze ścieżek, przy czym poruszać możemy się od jednego punktu (np. wieży) do drugiego (np. drugiej wieży). Nie możemy ominąć danej wieżyczki. Jeśli przesuniemy naszego śmiałka do wieży, w której znajdują się duchy, to wszystkie one są usuwane z planszy i trafiają do puli ogólnej. Zamiast ruchu, możemy pozostać na swoim miejscu, a jeśli przy okazji znajdują się razem z nami jakiekolwiek duchy, to zostają one wtedy usunięte z planszy.


Jest tylko jedno obostrzenie. Mianowicie, w momencie, gdy w danej wieży zawitają 3 duchy, taka wieża jest zbyt przerażająca dla naszych śmiałków, co oznacza, że nikt nie będzie w stanie postawić tam swojej stopy. Należy o tym pamiętać planując swój ruch.

Po co to wszystko robimy? Ano, żeby zrealizować cel gry, tj. albo usunąć wszystkie duchy z planszy, albo poprzez aktywację mocy skrzydlatych przyjaciół. Pierwsze zadanie polega zatem na ganianiu po planszy i eliminacji duszków. W drugim zadaniu konieczna będzie współpraca. Żeby aktywować moc anioła, przy jego statule musi się spotkać  dwóch członków naszej ekipy. Musimy zatem tak skoordynować swoje ruchy, żeby doprowadzić do takiego spotkania. Jeśli nam się to uda, to możemy położyć na statule żeton kluczyka na znak, że moc tego anioła została aktywowana.



ZAKOŃCZENIE GRY



Gra kończy się zwycięstwem graczy w momencie, gdy zostanie spełniony jeden z dwóch warunków, albo uda nam się usunąć wszystkie duchy z planszy (wersja chyba jednak nieco trudniejsza do wykonania) albo gdy uda nam się aktywować moce czterech aniołów.

Gra kończy się naszą porażką w momencie, gdy wyczerpie się pula żetonów duchów, a gracz w swojej kolejce, po rzucie kostką nie będzie w stanie dołożyć duszka na planszy.





WRAŻENIA



Straszny Dwór to jedna z lepszych gier kooperacyjnych dla dzieciaków, w jakie nam przyszło zagrać. Jest prosta, wymaga myślenia, wymaga szacowania ryzyka i cóż, zmusza do rozmowy w celu ustalenia swoich poczynań.

Gry kooperacyjne, zwłaszcza dla dzieci mają w sobie pewien czynnik, który dzieciaki uwielbiają. Otóż, jeśli przegrywają, to przegrywają wspólnie i ten żal z porażki jest łatwy do zniesienia.  Jeśli wygrywają, to mają poczucie dobrze spełnionego zadania i mają wielką radochę, że udało im się. Aż czuć ten team spirit. No wiecie, przybijanie piątek, poklepywania się i okrzyki.




Gra zawiera pewien element push your luck. Musimy oszacować, czy warto zaryzykować i zamiast w swoim ruchu pójść przegonić duchy z wieży, pomóc kompanowi w zdobyciu kluczyka. Czasem może się to nie udać i wieżyczkę nawiedzi trzeci duch, komplikując sytuację na planszy.

Mamy kostkę i oczywiście wprowadza losowość w grze. Raz mieliśmy taką rozgrywkę, że do jednej z wież przyszedł trzeci duszek, a kostka była na tyle kapryśna, że prawie cały czas sprawiała, że akurat w tej wieży duchy urządziły sobie imprezę i przegraliśmy z kretesem. Zapałaliśmy natychmiast żądzą zemsty i roznieśliśmy duchy w pył.

Skalowalność. Dzięki dwustronnej planszy, dobrze się gra w każdym składzie. Podstawą zwycięstwa jest kooperacja.


Regrywalność. Nie pierwszy i nie ostatni tytuł, w którym ta (nie)szczęsna losowość sprawia, że gra staje się regrywalna. Każda partia jest po prostu inna, za każdym razem musimy dostosować swoje ruchy do warunków jakie dyktuje kostka.

Straszny dwór to fantastyczny tytuł. To z pewnością jedna z najlepszych prostych gier kooperacyjnych, jakie możemy zaoferować młodemu graczowi. Prawdę mówiąc nie tylko młodemu, bo starsze dzieci i dorośli, też chętnie w to zagrają, zwłaszcza, że rozgrywka nie trwa specjalnie długo. Grę zdecydowanie polecamy.

PLUSY:

+ piękne wykonanie wszystkich elementów gry,
+ wysoka jakość komponentów,
+ proste zasady,
+ dobrze napisana instrukcja,
+ krótki czas rozgrywki,
+ regrywalność

MINUSY:

- losowość wynikająca z rzutu kostką

Liczba graczy:  2-4 osób
Wiek: od 6 lat 
Czas gry: ok. 15 minut
Rodzaj gry:  gra dla dzieci
gra kooperacyjna
gra rodzinna
Zawartość pudełka:
* dwustronna plansza
* 4 pionki graczy
* 4 żetony kluczy
* 8 żetonów duchów
* 1 kostka
*  instrukcja do gry
Wydawnictwo: Fiox Games
Cena: 40-60 zł


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games  za udostępnienie gry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz