W wielkiej rodzinie
planszówek specjalne miejsce mają i mieć będą gry, które wymagają sprytu,
zwinności, refleksu, czy też szybkiego myślenia. Pewnie każdy gracz gdzieś,
kiedyś emocjonował się przy Dobble, Halli Galli, Gloobz, Pacce na muchy, Voodoo,
Jungle Speed, czy też Speed Cups. Do tych tytułów możemy spokojnie dołączyć
małą i niepozorną grę wydaną przez Habę. Mowa tutaj o Rox.
Grze kupionej
niemalże w ciemno, jako taka „zapchajdziura” w celu uzyskania darmowej
przesyłki na niemieckim Amazonie. Swoją drogą kilka takich gier to były istne
strzały w dziesiątkę. Czy i Rox okazał się być takim strzałem? Zapraszam do
recenzji.
CO ZAWIERA GRA
- 60 kart elementów
- 15 kart z punktami
- „magiczne oko”
Haba, jak to Haba.
Przyzwyczaiła mnie do wysokiej jakości swoich gier. W sumie nie mam się czego
przyczepić.
CEL GRY
Malutka gra, ale ma swoją powiedzmy "otoczkę fabularną". Zbliża się Wielki Turniej Druidów, którego celem jest
odbudowanie w przyrodzie naturalnej harmonii elementów. Każdy z druidów musi wykazać
się swoją zręczność i spostrzegawczością. Tylko ten o najszybszym refleksie
będzie w stanie poustawiać symbole w prawidłowej kolejności i tym samym
odbudować porządek pomiędzy ziemią, wodą, ogniem, powietrzem i magią. Zwycięzca
może być tylko jeden.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie
gry zajmuje dosłownie chwilkę. Na środku stołu rozkładamy losowo wszystkie
karty-elementy obrazkami ku górze. Następnie tasujemy karty punktów i układamy
w zakryty stos. Z tego stosu usuwamy część kart w liczbie o jeden mniejszej niż
liczba graczy. Następnie stos ten odwracamy numerkami ku górze.
I
to tyle. Gra może się rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
Gra trwa poprzez
kilka, kilkanaście identycznych rund. Wszyscy gramy jednocześnie. Każdy z graczy
bierze do ręki jedną dowolną kartę-elementu. Sygnał „Rox” rozpoczyna rundę.
Każdy z graczy spogląda na kartę leżącą przed sobą i musi dopasować do niej
kolejną kartę. Na czym polega dopasowanie? Prosta sprawa. Spójrzmy na kartę.
Centralnym jej punktem jest duży kamień w określonym kolorze, zawierający
pewien symbol. Wokół niego znajdują się mniejsze kamyki zawierające również
symbole. Naszym zadaniem jest odpowiedź na proste pytanie: „Których symboli
znajdujących się na tych kamykach (okalających ten duży) jest najwięcej?”.
Jeśli sobie odpowiedzieliśmy na to pytanie, to czym prędzej odnajdujemy na
stole kartę z tym symbolem (czyli z tym dużym kamieniem). Dokładnie tak samo
postępujemy z drugą kartą i trzecią, etc.
Żeby nieco utrudnić
całą zabawę możemy korzystać tylko z jednej ręki.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra kończy się w momencie, gdy jeden z
graczy ułoży 6 kart po czym wyda z siebie okrzyk „Rox”! Teraz przystępujemy do weryfikacji
poprawności skompletowania swoich kart. Właśnie do tego używa się „magicznego
oka”. Odwraca się pierwszą kartę i przykłada się do niej „magiczne oko”. Jeśli
symbol zgadza się z symbolem widocznym na kamieniu następnej karty, to znaczy,
że wszystko jest w porządku i możemy przystąpić do weryfikacji kolejnej karty,
etc.
Jeśli symbol w „magicznym oku” będzie inny
niż na kolejnej karcie, oznacza to, że zawodnik nieprawidłowo skompletował
swoje karty. Zatem wszystkie pozostałe karty tego wracają na środek stołu.
Pozostali gracze również przystępują do sprawdzania poprawności swoich kart. Punkty
zdobędzie gracz posiadający największą poprawną ilość zebranych kart.
WRAŻENIA
Powiem szczerze, Rox nas mile
zaskoczyło. Lubimy te wszystkie gry wymieniona na wstępie i Rox dokładnie daje
nam ten sam poziom rozrywki. Pewnie najbliżej mu do Dobble czy też Gloobz.
Gra się szybko, są emocje, są krzyki,
jęki zawodu. Wszystko to, czego wymaga się od tego typu gier. My nawet, żeby
podnieść poziom zabawy wykorzystaliśmy dzwonek z Halli Galli. Oj dobrze się
sprawdza przy Rox.
To jest typowa gra imprezowa i jeśli
ktoś nie lubi gier polegających na dobrej koordynacji wzrokowo-ruchowej, to ta
gra nie przypadnie mu do gustu. Trzeba być naprawdę szybkim, bardzo szybkim,
żeby wygrać. Stres oczywiście temu nie sprzyja i nie raz i nie dwa pomylimy
się. Aż się chce powiedzieć – spiesz się powoli. Każdy błąd jest bolesny, więc
trzeba uważać.
Grę w sposób szczególny polecam
dzieciom, zwłaszcza tym, które mają problemy ze skupieniem się na jednej
rzeczy. Ta gra dokładnie tego wymaga.
Dużym plusem jest jej cena. Gra jest
tania (20-25zł). Gorzej z jej dostępnością. Ale dla chcącego nie ma nic
trudnego i spokojnie można ten tytuł dostać w Polsce.
Zatem, jeśli kochacie Dobble, to jestem przekonany, że pokochacie i Rox.
Zatem, jeśli kochacie Dobble, to jestem przekonany, że pokochacie i Rox.
PLUSY:
+ dobra
jakość komponentów,
+ banalne
zasady,
+ niski próg
wejścia,
+ dobrze
napisana instrukcja,
+ krótki czas
rozgrywki,
+ ta gra
kosztuje niewiele ponad 20zł
MINUSY:
- problemy z
dostępnością
Liczba
graczy: 2-4 osób
Wiek: od
7 lat
Czas
gry: ok. 15 minut
Rodzaj
gry: gra rodzinna, imprezowa
Zawartość
pudełka:
* 160 kart elementów
* 15 żetonów punktów
* magiczne oko
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: HABA
Cena: ok. 20-25 zł
Bardzo dobry artykuł
OdpowiedzUsuńDziękujemy bardzo
Usuń