Dinozaury to
ostatnimi czasy dość nośny temat. Pojawiają się w filmach, kreskówkach czy też
w książkach. Nie mogło ich oczywiście zabraknąć i w grach.
Jedną z nowości
wydawniczych Fox Games jest Wyspa Dinozaurów, czyli polska wersja Dino Twist. Jej autorem jest kompletnie
mi nieznany Bertrand Arpino. Wraz z grafikiem Stéphane Escapa (znanym choćby z Kotobiryntu) stworzyli grę, w której to głównymi bohaterami są właśnie
dinozaury. Im to będziemy starali się pomóc w ucieczce z wyspy. Czy perypetie związane z przeprowadzką tych wymarłych zwierzaków przypadła nam
do gustu? Zapraszam do lektury recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Nasze dinozaury na swojej pudełkowej wyspie. |
CO ZAWIERA GRA
Nasze dinusie. |
Pudełko całe
szczęście zawiera przegródki, które pozwalają na uporządkowanie zawartości gry.
Warto wspomnieć o wykonaniu całości. Bardzo lubię papier, z którego wykonano
karty. Jest po prostu bardzo solidny i z doświadczenia wiem, że jest bardzo
trwały.
Wyspa dinozaurów w całej okazałości. |
To, co z pewnością zwraca uwagę, to cała oprawa graficzna. Chylę czoła przed grafikiem, bo efekt jego pracy jest imponujący. Wszystko utrzymane jest w takiej komiksowo-cukierkowej atmosferze, która jakby nie patrzeć podkreśla rodzinny charakter gry.
Instrukcja napisana
została poprawnie, chociaż można to było zrobić lepiej, bo musiałem ją
przeczytać kilka razy, żeby upewnić się, że mój tok rozumowania był poprawny.
CEL GRY
Wyginięcie dinozaurów do dziś pozostaje niewyjaśnioną zagadką. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się uderzenie meteorytu w okolicach Półwyspu Jukatan jakieś 65 milionów lat temu. Znajdujące się na wyspie dinozaury czeka podobny los. Całe szczęście jesteśmy my, gracze, którym przyjdzie w udziale przeprowadzka części dinozaurów z zagrożonej zniszczeniem wyspy na taką, na której będą bezpieczne. Oczywiście wszystkich nie da się uratować, więc będziemy starać się przenieść najcenniejsze okazy. Ten, kto będzie najlepszy w te klocki, wygra.
PRZYGOTOWANIE GRY
Na stole wykładamy
kartę Wyspy Dinozaurów, która podzielona jest na 8 sektorów (stref geograficznych), w których mogą przebywać
dinozaury. Wokół tej karty wykładamy 8 dinusiów, zgodnie z odpowiadającymi im
strefami. Następnie z 25 dostępnych kart zdarzeń losujemy 10 i formujemy
zakryty stos, na którego spodzie ląduje karta z meteorytem.
Zestawem startowym
każdego gracza jest karta wyspy, karta cmentarzyska oraz 7 kart dinozaurów na
ręce. I to tyle. Gra się może rozpocząć.
Gotowi do akcji ratowniczej. |
PRZEBIEG GRY
Na wyspie czeka na nasz szereg atrakcji... |
Każda runda rozpoczyna się od odsłonięcia jest karty zdarzeń, która może np. zablokować część obszarów wyspy. Każda runda podzielona jest na dwie fazy. W pierwszej z nich wszyscy gramy równocześnie, w drugiej w kolejności ustalonej w rundzie pierwszej. O co chodzi? Już wyjaśniam.
Runda pierwsza to
swoista licytacja. Każdy z graczy w tajemnicy przed innymi wybiera z ręki kartę
- jedną lub dwie i kładzie ją zakrytą przed siebie. I tak:
siła dinozaura na
zagranej karcie (lub też kartach, których wartości sumujemy) musi być wyższa
niż siła dinozaura, którego chcemy przechwycić.
Gatunek dinozaura na
wybranej karcie (o ile nie zmienia tego karta zdarzeń) musi być zgodny z
gatunkiem dinozaura na kacie, którą chcemy przechwycić.
Następnie gracze odsłaniają jednocześnie swoje wybrane karty. Rozpatrujemy teraz siłę poszczególnych dinozaurów. Jeśli zdarzy się tak, że będziemy mieli remis w ramach jednego gatunku, to gracze ci kierują swoje dinozaury na cmentarzysko – nie wezmą już udziału w tej rundzie.
Potem ustalana
jest kolejność rozgrywki. Po kolei, rozpoczynając od gracza, którego siła
dinozaura (lub dinozaurów) jest najniższa, każdy z graczy bierze jedną kartę z
wyspy i umieszcza ją we właściwym sektorze swojej wyspy, a swoją kartę (w
przypadku dwóch kart, tę o niższej sile) pozostawia na wyspie.
W ten oto sposób
na zagrożonej wyspie pojawiają się coraz silniejsze osobniki, co wymusza na
graczach zagrywanie coraz mocniejszych kart.
Każda runda kończy
się uzupełnieniem ręki do siedmiu kart.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra się kończy w momencie, gdy wyczerpie się stos kart wydarzeń, co oznacza, że na wyspę spada meteoryt. Bazowa wyspa przestaje istnieć a liczą się tylko wyspy poszczególnych graczy. Dokonujemy rozliczenia naszych podopiecznych. Sumujemy siłę wszystkich gadów, jakie udało nam się zgromadzić na wyspie, a także na cmentarzu.
W trakcie gry możemy
zgarnąć bonusy za szybkie zasiedlenie wyspy, jak tudzież za najbardziej
agresywne stadko. Ten z graczy, który zgromadzi największa liczbę punktów zostaje
zwycięzcą.
WRAŻENIA
Ratujemy dinusie... |
Temat gry tak trochę
kłóci się z jej familijnym charakterem. Walki dinozaurów, uśmiercanie ich, czy
też niechybna zagłada dla większości z nich. No cóż, życie na Ziemi to
bezustanna walka. Tak było, jest i pewnie będzie. Pewnym ukojeniem od tego
pesymistycznego wydźwięku jest szata graficzna, która nieco osładza wszystko.
Czas gry. Gra jest szybka.
Maksymalnie 15 minut, jest więc dobrym przerywnikiem pomiędzy bardziej
wymagającymi tytułami. Pach, pach, pach i te 10 rund mija jak z bicza strzelił.
Skalowalność. Im
więcej tym lepiej. Gra zyskuje wtedy na dynamice. Trudniej wtedy o najlepsze
dinozaury, częściej mamy do czynienia z remisami, walka bywa bardziej zażarta.
Losowość jak to w
karciankach – jest i potrafi być troszkę uciążliwa, zwłaszcza jak mamy pecha i
dostajemy karty o niskich nominałach. Trudno wtedy o walkę o najlepsze
dinozaury. Z drugiej strony bywały partie, że czułem, że wszystko idzie za
łatwo, widać szczęście mi sprzyjało.
Wyspa dinozaurów to
kolejna ciekawa gra w portfolio wydawnictwa Fox Games. Przeznaczona jest raczej
dla młodszych, tudzież mniej doświadczonych graczy. Pięknie wydana, prosta,
szybka. Naprawdę warto spróbować.
PLUSY:
+ solidne
wykonanie elementów gry,
+ proste zasady,
+ krótki czas
rozgrywki,
+
regrywalność
MINUSY:
- nie
najlepsza skalowalność
Liczba
graczy: 2-6 osób
Wiek: od 7 lat
Czas
gry: ok. 15 minut
Rodzaj
gry: rodzinna, karciana
Zawartość
pudełka:
* 108 kart dinusiów,
* 22 karty zdarzeń,
* 26 kart rozstawienia,
6 kart pomocy,
* 22 karty zdarzeń,
* 26 kart rozstawienia,
6 kart pomocy,
* 1
instrukcja
Wydawnictwo:
Fox Games
Cena: ok. 45 zł
Cena: ok. 45 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz