sobota, 28 listopada 2015

DZIELNE MYSZKI: myszy harcują gdy kota nie czują - recenzja gry.

"Dzielne myszki wyruszyły na wyprawę do krainy, w której wszystko jest zrobione z sera. Im bliżej celu dotrą, tym więcej przysmaku zdobędą. Jest tylko jeden problem. Wielki, głodny i kudłaty problem, który ruszył ich tropem. Spieszcie się! Wygra mysia rodzinka, która zdobędzie najwięcej sera!"

Taką historyjką do zabawy zaprasza nas instrukcja gry Dzielne Myszki - kolejnej propozycji z nowej serii dla dzieci "ZAGRAJ ZE MNĄ" wydawnictwa Egmont. Czy mysia rodzinka zdąży wyprowadzić kawałeczki serka zanim dopadnie ją kot? A może duży, głodny, kudłaty problem okaże się nie do przeskoczenia? Chcecie się przekonać? Zapraszamy zatem do recenzji gry.




CO ZAWIERA GRA

Pudełeczko średniej wielkości od pierwszego spojrzenia przyciąga wzrok. Rozpędzone myszki harcują w krainie sera ale już ich śladem pędzi rozwścieczony kot. A w pudełeczku znajdziemy:





  • planszę do gry;
  • figurkę kota;
  • 18 figurek myszek (5 niebieskich, 5 czerwonych, 4 zielone, 4 żółte);
  • 20 serków (po 4 w rozmiarach: 1, 2, 3, 4 i 6  kawałków);
  • kostka do gry z cyframi 2,3,4 i 5 oraz pola z kotem

Zainteresowanych bliższym przyjrzeniem się poszczególnym komponentom odsyłamy do naszego fotograficznego unboxingu






CEL GRY

Celem graczy jest możliwie najbezpieczniejsze przeprowadzenie myszek do krainy sera i zgromadzenie jak największej ilości tego przysmaku.



PRZYGOTOWANIE GRY

Planszę układamy na środku miejsca do rozgrywki, obok umieszczamy kostkę. Gracze wybierają kolor swojej mysiej rodzinki - przy grze 2- osobowej wybór koloru jest ograniczony gdyż w takim układzie musimy zagrać 5 myszkami a taką rodzinkę mamy tylko w kolorze czerwonym i niebieskim. Gracze układają swoje myszki w domku myszek, czyli na polu startowym na środku planszy. W każdym z mysich domów w rogach planszy układamy po 4 kawałki sera - w pierwszym serek jednokawałkowy, w drugim złożony z dwóch kawałków itd. Serki złożone z 6 kawałków umieszczamy na środku planszy w serowej krainie. Na koniec zostaje nam jeszcze umieszczenie kota na torze - stawiamy go na symbolu kota z liczbą równą liczbie graczy (np. w grze 3 - osobowej na symbolu z liczbą 3). 



Tor zmagań myszek z kotem przygotowany. Zatem nasze mysie rodzinki mogą rozpocząć wyścig po upragniony ser. 

PRZEBIEG GRY

Gracz rozpoczynający rzuca kostką. I tutaj możliwe są dwie akcje:

1. Na kostce wypadła liczba - gracz przemieszcza swoją wybraną mysz o wskazaną liczbę pól. Mamy tutaj kilka obowiązujących zasad ruchu:
  • Myszka z domu wychodzi na pole wskazane przez czerwoną strzałkę i dalej idzie zgodnie z ruchem wskazówek zegara;
  • Wyniku rzutu kostek nie można dzielić na kilka myszek. Całość pól ma pokonać ta jedna wybrana;
  • Na jednym polu na torze zmieścić się mogą 4 myszki. Jeśli myszka gracza nie zmieści się to gracz umieszcza ją na wcześniejszym polu (pierwszym z wolnym miejscem) a niewykorzystane punkty ruchu przepadają. 





2. Na kostce wypadł kot - gracz przemieszcza swoją wybraną mysz o 1 pole a następnie przemieszcza kota o 1 pole. Kot ściga myszki zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Na początku porusza się wolno bo przesuwa się tylko o 1 pole. Ale gry dojdzie do pola ze strzałką zaczyna szybki pościg - od tego momentu do końca gry przemieszcza się o 2 pola. 






Po wykonaniu ruchu kostkę przejmuje kolejny gracz. 

Podczas wyścigu po planszy serowej krainy nasze myszki i kota czeka sporo emocji. A mianowicie możemy trafić na jedną z następujących sytuacji:


  • Kot łapie myszy! - kot zjada/ łapie myszkę/myszki jeśli wejdzie na pole, na którym się ona/one znajdują lub minie takowe. Podobnie jeśli myszka zabłąka się na pole, na którym stoi kot to zostaje przez niego złapana. Wszystkie złapane myszki odrzucamy do pudełka.



  • Kot mija domek startowy myszek - jeśli w domku znajdują się jeszcze jakieś myszki także i one zostają złapane przez kota i trafiają do pudełka.



  • Myszka ucieka do domku - myszka może uciec przed kotem do jednego z 4 domków w rogach planszy. Ma do tego specjalnie przygotowane 2 wejścia oznaczone serowymi strzałkami. Wejście do domku kosztuje myszkę 1 punkt ruchu. Myszka może uciec do domku nie wykorzystując wszystkich pól ruchu z rzutu kostki - te niewykorzystane przepadają. Jeśli zdecyduje się na wejście do domku pozostanie w nim już do końca gry ale w nagrodę zabiera jeden kawałek serka. Uciec do domku może dowolna ilość myszek ale nagrodę w postaci serka dostanie tylko pierwsza czwórka. Warto być odważną myszką bo im dalej położony domek, tym większy kawałek sera w nim znajdziemy. 


  • Ucieczka do serowej krainy - kraina marzeń wszystkich myszek. Znajduje się w nich bowiem największe bo aż 6- częściowe kawałki sera.Wejście do serowej krainy wskazuje niebieska strzałka.

  • Brak myszek w rodzinie jednego gracza - jeśli wszystkie myszki gracza trafiły do domków lub zostały złapane przez kota dany gracz wciąż uczestniczy w grze. Ale jego działanie ogranicza się wyłącznie do rzutu kostką - jeśli wyrzuci liczbę nie robi nic, jeśli wyrzuci symbol kota, to przemieszcza go zgodnie z zasadami.


ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się w momencie gdy na torze nie ma już żadnych myszek. Każdy gracz liczy kawałki sera zdobyte przez jego myszki. Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobył największą liczbę kawałków sera. 




WRAŻENIA

Dzielne myszki od pierwszego ruchu przywoływały mi na myśl starego ogranego chińczyka. Pewnie przez ten mechanizm ucieczki do domków i bicia pionków, tfu znaczy zjadania myszy przez kota. Jednym to skojarzenie może się podobać, innym nie. Ale jedno jest pewne. Dzielne myszki to bardzo przyjemna gra familijna. Uczy planowania, szacowania ryzyka, podejmowania decyzji jakby nie było pod presją stresu. Bo dzieciakom serce na prawdę zaczyna mocniej bić jak kot zbliża się do myszy. A każdy rzut kostką w takiej sytuacji jest pełen emocji, które udzielają się także dorosłym. Wszystko to razem wzięte daje bardzo dobrą zabawę z dużą dozą walorów edukacyjnych. Rodzinom z dziećmi gorąco polecamy - warto uwzględnić w domowej biblioteczce gier. 

PLUSY:

+ rewelacyjna jakość wykonania, z dbałością o najmniejszy detal;
+ proste zasady;
+ gra uczy planowania, szacowania ryzyka, racjonalnego działania pod presją czasu i stresu;
+ emocjonująca rozgrywka

MINUSY:

- grając w 2 - osobowym składzie nie będziemy mieć zbyt wielkiego wyboru koloru naszych myszek;
- skalowalność: mieliśmy okazję grać i w 2- osobowym i 3 - osobowym składzie i jednak rozgrywka z większą ilością graczy wypada ciekawiej;
- mam lekką obawę czy 4 letnie dziecko samodzielnie będzie w stanie podejmować dobre decyzje (na początku może być wskazana pomoc rodziców). 
  


Ocena naszej Marysi: 8/10


Liczba graczy:  2-4 osób

Wiek: od 4 lat 
Czas gry: 20- 30 minut
Rodzaj gry:  gra dla dzieci, gra strategiczna
Zawartość pudełka:
plansza;
*  figurka kotka;
* 18 figurek myszek (5 niebieskich, 5 czerwonych, 4 zielone, 4 żółte);;
* 20 serków (po 4 w pięciu rozmiarach);;
* kostka;
* instrukcja do gry
„Wydawnictwo”: Egmont Polska
Cena: . 68 - 108 zł


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie gry. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz