wtorek, 10 lutego 2015

VILLA PALETTI: niech się mury pną do góry- recenzja gry

"W kraju, w którym kwitną cytryny, żył sobie pewien młody chłopak, którego przyjaciele nazywali "Paletti". Miał on w swoim życiu jeden cel: dokończyć budowę wspaniałego zamku, którą rozpoczął jego dziadek, a która została przerwana z powodu braku dukatów. 
Paletti nie był bogaczem, ale miał za to genialny plan: po co budować nowe kolumny, skoro można wykorzystać stare, wybudowane przez jego dziadka? Jedyne, co musiał zrobić, to usunąć kilka kolumn podtrzymujących pierwsze piętro, aby móc je wykorzystać na wyższych kondygnacjach, docierając w ten sposób do niebios!"

Czy to się uda? Czy taka niestabilna budowla przetrwa podmuch wiatru lub delikatny wstrząs? Sprawdźcie sami grając w Villa Paletti.

Villa Paletti: niech się mury pną do góry...


CO ZAWIERA GRA

Solidne pudełko dość dużych rozmiarów skrywa w swoim środku:

  • okrągłą planszę- plac budowy
  • 5 drewnianych pięter o różnych kształtach (coraz mniejszych) i w 5 kolorach: piętro I niebieskie, piętro II zielone, piętro III żółte, piętro IV pomarańczowe, piętro V czerwone
  • 20 kolumn w 3 rodzajach (1 szt. gruba okrągła,  1 szt. w kształcie sześciokąta i  3 szt chude okrągłe) i 4 kolorach (żółte, zielone, niebieskie i czerwone)
  • 1 hak pomocniczy do usuwania kolumn
  • 1 pieczęć Mistrza budowy
  • kolorową i szczegółową instrukcję z przykładami
Zawartość pudełka


PRZYGOTOWANIE GRY

Planszę przedstawiającą plac budowy należy umieścić na środku tak, aby z każdej strony  każdy gracz miał do niej swobodny dostęp. Piętra, hak i pieczęć Mistrza budowy kładziemy obok planszy. Następnie wszyscy gracze układają w dowolnej kolejności wszystkie kolumny na planszy. Kolumny muszą być ustawiane w obszarze budowy- nie mogą być umieszczane na terenie zamkniętym, czyli zielonym brzegu planszy. Na ułożonych kolumnach ostrożnie kładziemy pierwsze (niebieskie) piętro tak, aby nie wystawało poza planszę. Pozostaje tylko rozpocząć budowę.

Przygotowanie planszy czyli pola budowy


PRZEBIEG GRY


Zależnie od ilości graczy opracowane są trzy warianty.

A. Wariant dla 4 budowniczych 

To najpełniejszy wariant, zawierający wszystkie zasady obowiązujące w pozostałych wariantach gry.

Najmłodszy gracz rzuca pieczęcią Mistrza budowy, aby ustalić kolor, którym będzie grał. Następnie kolejni gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara wybierają sobie jeden z dostępnych kolorów. Każdy gracz ma po 5 kolumn w swoim kolorze.

Graczem rozpoczynającym jest gracz, który jako ostatni wybierał kolor- choć oczywiście można tutaj zastosować oczywiście dowolne zasady, które ustalimy w gronie graczy.  




Dokładanie nowej kolumny


W danej turze gracz bierze jedną kolumnę w swoim kolorze (wolną lub podtrzymującą piętro) i umieszcza ją na najwyższym aktualnym piętrze. Kolumnę można zabrać z dowolnego poziomu, z wyjątkiem najwyższego piętra (nie miałoby to sensu, gdyż cofałoby całą budowę). Wyjmując kolumnę spod piętra można je delikatnie unieść do góry. Zawsze jednak musi ono zostać odłożone na miejsce dokładnie w taki sam sposób. Po ustawieniu kolumny kończy się tura gracza.











Dodawanie kolejnego piętra

Gracze starają się dodawać nowe kolumny tak, aby uczynić Villę Paletti tak wysoką, jak to tylko możliwe. Jeżeli gracz nie będzie mógł dołożyć kolejnej kolumny zamiast tego może wybudować nowe piętro. W ten sposób pozornie osiąga cel- budowla staje się coraz wyższa. Ale uwaga- takim działaniem zarazem może uczynić ją bardziej niestabilną i doprowadzić do jej zawalenia. Gracz , który dokłada nowe piętro nie porusza już kolumny w tej samej turze.









Próba budowania, która grozi zawaleniem może być przerwana w dowolnym momencie. Ruszaną kolumnę należy pozostawić na miejscu. Nie może być ona już poruszana do końca tej gry. Tura gracza kończy się.

Po dołożeniu zielonego piętra rozpoczyna się wyścig o pieczęć Mistrza budowyPierwszy gracz, który ustawi swoją kolumnę na zielonym piętrze, otrzymuje pieczęć. Pieczęć zostanie przekazana kolejnemu graczowi jeśli uzyska on wyższy wynik od obecnego Mistrza budowy. 

Kolumny mają następującą wartość:

  • Gruba okrągła- 3 punkty
  • Kolumna w kształcie sześciokąta- 2 punkty
  • Chuda okrągła kolumna - 1 punkt


Jeśli dwóch graczy będzie miało taką samą liczbę punktów to pieczęć Mistrza budowy pozostaje u dotychczasowego właściciela. 
Po dołożeniu kolejnego piętra wszystkie punkty zdobyte za niższe piętro przepadają, a pieczęć otrzyma gracz, który jako pierwszy ustawi kolumnę na nowym piętrze.



B. Wariant dla 3 budowniczych

Tak jak podczas gry dla 4 osób pierwszym etapem jest wybór kolorów. Czwarty (niewybrany) kolor jest kolorem neutralnym. Traktuje się go zgodnie z poniższymi zasadami:

  • Gracz, który ma swoją kolejkę musi najpierw wybrać kolumnę w neutralnym kolorze i przestawić ją na wyższe piętro. Dopiero potem może przenieść jedną ze swoich kolumn. Ale uwaga: na każdym piętrze musi się znajdować przynajmniej jedna kolumna w neutralnym kolorze. Dlatego jeśli na danym pietrze jest tylko jedna to nie może zostać poruszona.
  • Jeśli gracz boi się, że ruszając neutralną kolumnę zawali budowlę to może zrezygnować z wykonania ruchu. Jeśli nikt się nie sprzeciwi to może on przenieść jedną ze swoich kolumn na wyższe piętro.
W pozostałych wypadkach obowiązują te same zasady co z rozgrywki czterech budowniczych.



Emocjonujące rozgrywki
C. Wariant dla 2 budowniczych

Każdy gracz wybiera dwa kolory. Przed każdą turą gracze decydują, którym kolorem się poruszają.

Podczas podliczania punktów gracze sumują punkty za oba swoje kolory.

Pozostałe zasady są identyczne jak dla 4 graczy.

                        


Podczas swojej tury każdy gracz musi przestrzegać OGÓLNYCH ZASAD BUDOWANIA, które w sposób szczegółowy są opisane w instrukcji (str. 6).

 
Regulamin budowniczego czyli ogólne zasady budowy


ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się, kiedy Villa Paletti zawali się lub kiedy żaden z graczy nie będzie mógł już budować dalej.


Villa Paletti legła w gruzach....
Koniec gry! 
Wysoka do nieba...
I mamy zwycięzcę :-)








       lub


Zwycięzcą zostaje gracz, który posiada pieczęć Mistrza budowy, pod warunkiem, że nie spowodował zawalenia się wieży. W takim wypadku laur zwycięstwa trafia do gracza, którego kolor jest pokazany na pieczęci. 


WRAŻENIA

VILLA PALETTI to świetna rodzinna gra zręcznościowa. Jeśli komuś podobała się Jenga to w tej grze zakocha się do szaleństwa. Niesamowite emocje, momenty zapierające dech w piersiach i śmiech kiedy budowla się rozpada- tego wszystkiego doświadczycie grając w tę niesamowitą grę.

PLUSY:

+ Emocje, emocje i jeszcze raz emocje. Drżące ręce nie będą tutaj pomocne:)
+ Szybka, zajmująca rozgrywka
+ Upadająca budowla wywołuje salwy śmiechu (no może z wyjątkiem budowniczego, który ją zawalił...)
+ Można poczuć się niczym saper- jeden fałszywy ruch i wszystko...

MINUSY:

- Trochę zagmatwana instrukcja niepotrzebnie chyba wprowadzająca wyścig po pieczęć Mistrza. Z dziećmi 8 letnimi polecamy granie z uproszczonymi zasadami (bez tego wyścigu, bez zgłaszania sprzeciwu ruszenia kolumny). 

I tak zdecydowanie częściej budowla legnie w gruzach niż uda się ją wznieść do nieba.

Do minusów (choć nie leżących po stronie gry) można zaliczyć, że gra jest już niestety w zasadzie nie do kupienia w Polsce.


W 2002 roku Villa Paletti została uznana za Grę Roku w Niemczech. Rok później GAMES Magazine uznał ją za Najlepszą Manualną Grę Zręcznościową. To mówi samo za siebie! Zagrajcie i przekonajcie się sami. 



Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: około 20-30 minut
Rodzaj gry: familijna, zręcznościowa
Zawartość pudełka:
*1 plansza 
* 20 drewnianych kolumn 
w 3 rodzajach i 4 kolorach 
* 1 pieczęć Mistrza budowy
* 1 hak
* kolorowa instrukcja z rysunkami
dokładnie obrazującymi  przebieg gry
Wydawnictwo: Zoch Verlag
Cena: ok 70-90zł
 (gra jest teraz w zasadzie bardzo trudno dostępna w Polsce)

4 komentarze:

  1. Namówiliście mnie do kupna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I zakupu nie pożałujesz, gwarantuje. Świetna zabawa, mega emocje.

      Usuń
  2. Interesująca - jak córcia podrośnie to kto wie może jej kupię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gra jest dość stara (w 2002r dostała tytuł Gry Roku) i ciężko już ją zdobyć także jeśli nadarzy się okazja to warto kupić i niech poczeka na podrośnięcie córci bo potem może już jej nie być. A zabawa przednia:) Gramy codziennie od kilku dni i nie nudzi się.

    OdpowiedzUsuń