Kto nie lubi bajek? Uwierzcie mi, że kochają je nie tylko dzieci. Nic dziwnego, że bajki stają się też tematami przewodnimi gier planszowych i to nie tylko dla najmłodszych graczy.
Bohaterka dzisiejszej recenzji to gra oparta na postaciach ze znanych bajek. Mowa tutaj o Baśniowej gospodzie od Wydawnictwa FoxGames. Pod osłoną bajkowego targu dostajemy logiczną łamigłówkę. Czy takie połączenie będzie bajkową przyjemnością? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za bezpłatne przekazanie gry do recenzji. Recenzja jest wynikiem współpracy reklamowej z wydawnictwem. Wydawnictwo FoxGames nie miało wpływu na treść naszej recenzji.
CO ZAWIERA GRA
W pokaźnym i ciężkim pudle znajdziemy sporą ilość komponentów. Przede wszystkim plastikową „gospodę”, karty postaci z baśni, planszę z listą gości, sporą ilość żetonów złotych monet, żetony baśniowych postaci, woreczek i instrukcję jasno tłumaczącą zasady gry.
Wykonanie Baśniowej gospody stoi na wysokim poziomie. Plastikowa gospoda (plansza do wrzucania żetonów postaci) to solidna konstrukcja - to jej wielkość determinuje konieczność zastosowania takiego dużego pudła. To bolączka dla tych, co mają dużo gier w kolekcji, ale co poradzić. Trzeba gdzieś wcisnąć, w końcu to gra logiczna a my takie kochamy :-)
Wszystkie żetony postaci i złote monety zrobione są z grubej tektury. Do tego w pudełku znajdziemy sporą plastikową wypraskę niezwykle pomocną przy uporządkowaniu wszystkiego.
Mnie szczególnie do gustu przypadły grafiki autorstwa Davide Tosello (znanego z gry Orbis). Jest w nich coś intrygującego, iście drapieżnego. Negatywne bajkowe postaci (typu zła królowa czy wielki zły wilk) mają naprawdę złowrogie spojrzenia.
CEL GRY
Startuje bajkowy targ. Nic więc dziwnego, że do miasta ściągają tłumy gości dobrze znanych z bajek. Jako właściciele gospody musimy zapewnić wszystkim jak najlepsze warunki. Zadowoleni goście sowicie nas wynagrodzą. Najbogatszy gospodarz wygra konkurencję.
PRZYGOTOWANIE GRY
Prawdziwy gospodarz musi się solidnie przygotować na wielkie wydarzenie w jego okolicy. Ale spokojnie. Przygotowanie gospody dla gości zamkniemy w czterech krokach:
(I) Na środku stołu stawiamy plastikową gospodę. Losujemy 5 kart postaci (z 8 dostępnych), których użyjemy podczas rozgrywki. W woreczku umieszczamy więc wszystkie żetony wylosowanych postaci. Pozostałe karty i żetony odkładamy do pudełka.
Mała uwaga: jeśli wylosujemy żeton Jasia i Magicznej Fasoli w woreczku umieszczamy tylko żetony Jasia, zaś żetony Magicznej Fasoli umieszczamy na karcie postaci . Podobnie postępujemy ze Szczurołapem – do woreczka wrzucamy tylko żetony Szczurołapa, żetony Szczurów kładziemy na karcie postaci.
(II) Obok gospody umieszczamy planszę listy gości, z woreczka losujemy 4 żetony i umieszczamy je na niej kolorową stroną do góry. Może być tak, że na planszy będzie kilka takich samych żetonów.
(III) Gracz rozpoczynający rozgrywkę bierze 1 monetę a drugi gracz 2 monety.
(IV) Pozostałe monety umieszczamy obok gospody, w zasięgu ręki obu graczy – to będzie bank.
PRZEBIEG GRY
Kwaterowanie bajkowych gości w gospodzie przebiega w turach. W każdej turze gracz wykonuje następujące akcje:
(I) Wybór żetonu postaci z planszy z listą gości – jeśli obok żetonu znajduje się koszt, to musi on zostać opłacony. Pozostałe żetony przesuwane są w dół a na samą górę listy losowany jest woreczka nowy żeton.
(II) Umieszczenie żetonu postaci w gospodzie – wybieramy kolumnę, która nie jest jeszcze pełna i umieszczamy w niej żeton kolorową stroną w naszym kierunku.
(III) Zastosowanie efektu specjalnego komnaty - niektóre komnaty w gospodzie mają specjalne efekty, których efekt należy zastosować natychmiast po umieszczeniu w takiej komnacie żetonu postaci. Niektóre komnaty pozwolą nam na dobranie pieniędzy z banku, inne zablokują możliwość użycia zdolności postaci w niej umieszczonej a jeszcze inna pozwoli na opłacenie możliwości natychmiastowego rozegrania kolejnej tury. Mimo, że Szczury i Magiczna Fasola nie są traktowane jako postać, to ich żeton aktywuje efekt komnaty.
(IV) Użycie specjalnej zdolności postaci – podobnie jak komnaty, także postaci mają swoje specjalne zdolności. Są one opisane na karcie postaci. Mamy trzy rodzaje zdolności:
(a)„Podczas umieszczania” np. możemy dobrać monetę za żeton danej postaci w określonym układzie
(b) „Stały efekt” - ma go tylko Zła Królowa. Gdy przeciwnik umieści żeton nad Złą Królową drugiego przeciwnika musi mu zapłacić monetę (o ile oczywiście ją ma).
(c) „Na końcu gry” – pozwala na dobranie monety za spełnienie określonego warunku
ZAKOŃCZENIE GRY
Rozmieszczanie gości w Baśniowej gospodzie dobiega końca z chwilą, gdy trzy kolumny w gospodzie zostaną całkowicie wypełnione żetonami.
Zwycięzcą zostanie ten gracz, który na koniec gry zgromadzi najwięcej złotych monet.
WRAŻENIA
W zasadzie już po pierwszym rzucie oka na pudełko z grą wprawnym graczom (a na pewno miłośnikom gier logicznych) od razu nasunie się skojarzenie mechaniki gry zastosowanej w Baśniowej gospodzie. Tak, tak, to stare dobre Connect 4 - logiczna gra w jak najszybsze stworzenie rzędu/kolumny z 4 żetonów w tym samym kolorze. W pięknym, bajkowym wydaniu i z dodatkowym twistem. Bowiem w Baśniowej gospodzie mamy nieco więcej do zrobienia niż wrzucanie tylko żetonów w swoim kolorze. Zmieniające się postaci, specjalne zdolności, efekty komnat. To wszystko podnosi wrażenia na wyższy poziom.
Baśniowa gospoda poza spora dawką logicznych wyzwań niesie z sobą negatywną interakcję. Rozgrywka to ostra potyczka dwóch przeciwników. Nic więc dziwnego, że poza graniem pod siebie konieczne nie raz będzie blokowanie przeciwnika i psucie jego planów.
Jeśli myślicie, że rozgrywka to banalne wrzucanie żetonów, to jesteście w błędzie. W Baśniowej gospodzie można nieźle pokombinować. W umieszczaniu żetonów postaci w komnatach przyda się trochę strategii. Bowiem musimy pamiętać o efektach specjalnych niektórych pokoi a także zdolnościach postaci.
Tylko przemyślane lokowanie żetonów może nam przynieść dodatkowe korzyści. Planowania działań nie ułatwi z pewnością dynamicznie zmieniająca się sytuacja na planszy. Bowiem jeden ruch przeciwnika może zupełnie zmienić nam punkt wyjścia do kolejnego ruchu.
Jedno jest pewnie - Baśniowa gospoda to gra z wysoką regrywalnością. Właśnie dzięki tym wszystkim twistom w postaci efektów komnat i zdolności bohaterów baśni. Każda rozgrywka finalnie będzie przybierać inny przebieg.
Bohaterka dzisiejszej recenzji adresowana jest do 2 osób w wieku od 8 lat. Granica wieku słuszna, bo trzeba trochę pokombinować i pomyśleć.
Są takie gry logiczne, które rozgrzewają mózg do czerwoności długą rozgrywką. Baśniowa gospoda do nich jednak nie należy. Czas rozgrywki w pojedynczą grę zamknie się w około 15 -20 minutach. Idealnie, żeby poćwiczyć logiczne myślenie a jednocześnie nie zamordować zwojów mózgowych.
Podsumowując: jeśli lubicie proste, ale nie banalne gry logiczne, cenicie sobie przyjemne wykonanie gry a tytuły dla dwóch osób często lądują na Waszych stołach, to koniecznie musicie poznać Baśniową gospodę. Polecamy przygodę z kwaterowaniem baśniowych gości w targowej gospodzie.
PLUSY:
+ baśniowy klimat,
+ piękne wykonanie,
+ prostota zasad przy emocjonującej rozgrywce,
+ krótki czas rozgrywki,
+ wysoka regrywalność.
MINUSY:
- karty postaci są bardzo delikatne
Liczba graczy: 2 osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 15-20 minut
Rodzaj gry: gra logiczna,
gra dla 2 osób
Zawartość pudełka:
* 1 gospoda,
* 8 kart postaci,
* 1 plansza z listą gości,
* 62 złote monety,
* 1 woreczek,
* 64 żetony bajkowych postaci
* instrukcja.
Wydawnictwo: FoxGames
Cena: 84-124 zł
Autor: Paolo Mori
Remo Conzadori
Ilustracje: Davide Tosello
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry w ramach bezpłatnej współpracy reklamowej. Wydawnictwo nie miało wpływu na treść recenzji.
Galeria zdjęć:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz