niedziela, 18 września 2022

Kotki - recenzja gry rodzinnej wydawnictwa Trefl.

Koty nie od dziś królują w bajkach, filmach czy komiksach. Nic więc dziwnego, że stają się też wdzięcznymi bohaterami gier planszowych. Znajdziemy je w takich tytułach jak: Calico, Najlepsza gra o kotach, Wyspa kotów, Eksplodujące kotki (np. wersja dla 2 graczy), Cat Stax, Kot Stefan, Gra w kotka i pyszczek czy O kocie w kłopocie.

Słodziaki są też bohaterami gry będącej tematem dzisiejszej recenzji, czyli Kotki od wydawnictwa Trefl. Tak po prawdzie to nie jest nowa gra. Kiedyś już była na naszym rynku. Teraz wydawnictwo postanowiło ją wznowić. Czy obcowanie z tymi zwierzątkami to przyjemność? A może to humorzaste futrzaki? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji. 




CO ZAWIERA GRA

W kolorowym pudełeczku ze słodkimi kotkami na okładce znajdziemy sporo elementów. Będą to poduszki (plansze) graczy, kafelki kotów, talię kart przynęt i oczywiście instrukcję do gry.

Wszystkie komponenty wykonane są z niezwykłą starannością. I te słodkie kociaki… Kamila Mrożek Zielińska i Adam Strzelecki zrobili świetną robotę.

Instrukcja, klasycznie jak to już jest w przypadku większości instrukcji wydawnictwa Trefl, opracowana jest w kilku językach, oczywiście z polskim na czele. Jasno i precyzyjne tłumaczy zasady zabawy.

CEL GRY

„Zdobądź sympatię najfajniejszych kotów w okolicy. Zwabiaj je kocimi przysmakami i zabawkami, by podeszły właśnie do Ciebie i zdobądź tytuł Największego Miłośnika Kotów. Uważaj jednak na biegającego po okolicy psa – jego szczekanie wystraszy nawet najodważniejszego kotka!”

Ten opis najlepiej charakteryzuje cel zabawy. Będziemy umieszczać na poduszeczkach kocie smakołyki i zabawki, aby przywabić kotki do siebie. Za zwabienie kotków dostaniemy punkty – kto zgromadzi ich najwięcej wygra całą zabawę.

PRZYGOTOWANIE GRY

Do zabawy z naszymi słodziakami trzeba się przygotować. Najpierw musimy porozkładać wszystkie poduszeczki tak, jak to pokazuje obrazek w instrukcji. 

W rozgrywce 2 i 3 osobowej w grze będą obecne poduszeczki nie posiadające swoich właścicieli – nie usuwamy ich z gry. 

Jeden z graczy dostaje poduszkę oznaczoną gwiazdką z jedynką – to on będzie graczem rozpoczynającym.

Tasujemy karty przynęt i układamy je w zakrytym stosie (przynętami do dołu). Jedną odkrytą kartę z wierzchu stosu umieszczamy na każdej poduszce na polu ze strzałką. Jeśli trafimy na kartę z psem to musimy ją wtasować ponownie w talię a na jej miejsce odsłonić kolejną kartę ze stosu.

Na koniec tasujemy kafelki kotów i tworzymy z nich zakryty stos (stroną z kotkami do góry). Cztery kafelki kotów odkrywamy i umieszczamy na środku stołu obok siebie w kwadracie - w ten sposób tworzymy podwórko.
PRZEBIEG GRY

Przymilanie się do kociaków przebiega w turach. W swojej turze mamy do wykonania jedną z dwóch dostępnych akcji: zbieranie przynęt lub wabienie kotów.

(I) Zbieranie przynęt – w tym celu pojedynczo odkrywamy karty przynęt z zakrytego stosu na środku stołu. Możemy odkryć tyle kart, ile chcemy pod warunkiem, że nie odkryjemy karty psa. Jeśli odsłonimy taką kartę, to tracimy wszystkie odkryte karty przynęt – odrzucamy je na oddzielny stos wraz z kartą psa. Oczywiście odkrywając karty możemy w dowolnym momencie spasować – zatrzymamy wtedy wszystkie odkryte przynęty i możemy je położyć na naszej poduszce. Na każdym polu może leżeć tylko jedna karta więc wszystkie nadmiarowe karty musimy odrzucić. Jeśli pole ze strzałkami jest puste, musimy na nim obowiązkowo umieścić jedną ze zdobytych kart. Jeśli na polach na poduszce leżały jakieś karty, możemy je odrzucić i położyć na ich miejscu nowe zdobyte przynęty. Leżących już na poduszce przynęt nie można przekładać między polami.

Na każdej poduszce znajduje się symbol koła ze strzałkami (tzw. pole „zamiana kart”) – w dowolnym momencie gry można zamienić swoją kartę z tego pola z kartą na takim polu na poduszce dowolnego gracza.

(II) Wabienie kotów
– w ramach tej akcji odrzucamy karty przynęt z naszej poduszki, aby przyciągnąć do nas kotki przebywające na podwórku. Każdy kotek posada koszt (symbol przynęty), zdolność i informację o punktach, które dany kotek przyniesie właścicielowi na koniec gry.

By zwabić kotka z podwórka musimy odrzucić ze swojej poduszki karty o symbolach wskazanych w koszcie kotka. Obowiązuje to zasada jedna karta za jeden symbol – jeśli na karcie znajdują się dwa lub trzy pasujące symbole możemy wykorzystać tylko jeden z nich. W ramach jednej akcji możemy zwabić tyle kotów, ile kosztów będziemy w stanie opłacić. Zdobyte kotki kładziemy obok swojej poduszki. Na miejsce zwabionego kotka z podwórka odkrywamy nowy kafelek kotka – zawsze na podwórku mają być cztery kotki.

Każdy futrzak posiada swoją jednorazową zdolność. Symbolizuje ją ikonka znajdująca się w dolnej części kafelka kota. Gracz w dowolnym momencie swojej tury może skorzystać ze zdolności dowolnych kotków, które udało mu się zdobyć. Wśród zdolności kotków znajdziemy takie, które pozwolą nam odrzucić jednego lub więcej kotów, zignorować psa, zmienić układ poduszek, zablokować możliwość skorzystania przez innego gracza z naszej przynęty na polu ze strzałkami czy dobierać dodatkową kartę przynęt (jedną lub dwie). Zdolności te mogą więc nam nieco pomóc w realizacji naszego zadania.

Instrukcja przewiduje także dodatkowe warianty zabawy:

(I) Wariant 2 i 3 osobowy – w tym wariancie jeśli między graczem, który wykonał swoją akcję a następnym graczem znajduje się poduszka nie należąca do żadnego z graczy możemy odkryć wierzchnią kartę ze stosu przynęt i dołożyć ją na dowolne wolne pole na tej poduszce, chyba że wolne jest pole ze strzałkami – wtedy taką kartę musimy umieścić na tym polu. Jeśli wszystkie pola na takiej poduszce są zajęte nie odkrywamy karty przynęty.

(II) Wariant dłuższy – jeśli standardowa rozgrywka wydaje nam się za krótka możemy umówić się na granie do momentu, gdy ktoś zdobędzie 15 punktów.

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra dobiega końca z chwilą, gdy któremuś z graczy uda się zdobyć 10 punktów za zwabione do siebie kotki. Pozostali gracze mogą jeszcze dograć rundę tak, aby każdy z nas rozegrał tyle samo rund. Dogrywamy więc rundę do gracza siedzącego na prawo od pierwszego gracza. Chyba, że to właśnie ten gracz zdobył 10 punktów, to wtedy gra kończy się automatycznie.

Należy teraz zsumować punkty na zwabionych przez siebie kotkach niezależnie czy użyliśmy ich zdolności czy nie. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie największą ilość punktów.

WRAŻENIA

Od 2 lat w naszym domu rządzą dwie kocie dziewczyny. Zatem każda gra z kotkami czy o kotach automatycznie trafia na nasz radar. Nie inaczej było z Kotkami od wydawnictwa Trefl. Szczególnie, że to gra rodzinna czy gra dla dzieci, a takie bardzo lubimy.

Zasady zabawy są proste. W zasadzie mamy do wyboru jedną z dwóch akcji do wykonania - możemy dobrać kartę przynęty lub posiadanymi już kartami zwabić kotka z podwórka.

Dobieranie kart przynęty opiera się na uwielbianej przez nas mechanice push your luck. Możemy je dobierać i dobierać, ale jeśli trafimy na kartę psa to niestety stracimy wszystkie dobrane przynęty. No cóż, jest ryzyko - jest zabawa. 

Miłośnicy negatywnej interakcji odnajdą jej element w Kotkach. Bowiem jednorazowe zdolności kotów mogą trochę namieszać. Poprzez zamianę poduszek możemy sprawić, że gracz który już prawie zebrał przynęty potrzebne do zwabienia kotka, nagle je straci. Swoje trzy grosze dorzuca także pole ze strzałkami na planszy poduszki. Pozwala ono na wymianę leżącej na nim karty na inną z takiego samego pola na innej poduszce. To może być bardzo pomocna zamiana. 

Do wabienia kotków można zaprosić od 2 do 4 osób. Zabawa w 2 lub 3 osoby opiera się o specjalny wariant opisany powyżej, w którym jedna lub dwie poduszki są bez właściciela. W pełnym składzie każdy odpowiada za swoją poduszkę. Skalowalność jest dobra w każdym układzie, choć najwięcej się dzieje w pełnym składzie. 

Kotki to gra przeznaczona już dla najmłodszych graczy. Dolna granica wieku określona jest na poziomie 6 lat. Choć nie wiem jak dzieciaki zniosą ewentualną utratę kart przynęty czy pokrzyżowanie im planów. To jest indywidualna kwestia niezależnie od wieku. 

Pudełkowy czas zabawy określony jest w przedziale 30-60 minut. Dość spory przedział. W zasadzie czas większości rozgrywek był bliższy tej dolnej granicy, niż tej górnej. 

Na koniec kilka słów na temat graficznego wykonania gry. Nie będę urywać, że dla mnie jest przesłodkie. Te ilustracje, kotki, przynęty, kolory. To wszystko niezwykle cieszy oczy. 

Podsumowując: jeśli lubicie grać z dzieciakami, lubicie kotki, lubicie kombinować i mieszać szyki innym graczom to koniecznie poznajcie Kotki od wydawnictwa Trefl.

PLUSY:

+ przyjemne graficzne wykonanie,
+ banalne zasady,
+ mechanika push your luck,
+ dobra skalowalność,


MINUSY:

- w zasadzie trudno się do czegoś przyczepić

Przypominamy, że gry Trefla możecie kupić z 20 % rabatem korzystając z naszego kodu: CzasWolny20. 


 Liczba graczy: 2-4 osoby 
Wiek: od 6 lat
Czas gry: 30 - 60 minut
Rodzaj gry: 
gra rodzinna,
gra dla dzieci
Zawartość pudełka:
*  4  poduszki (plansze) graczy
* 32 kafelki kotów,
* 55 kart przynęt,
* instrukcja do gry
Autor: Adam Strzelecki
Ilustrator: Kamila Mrożek - Zielińska
Adam Strzelecki
Wydawnictwo: Trefl
Cena: 25-35 zł (IX 2022 r.)

Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Trefl  za udostępnienie gry.

Trefl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz