niedziela, 13 marca 2022

Śledztwa Claire Harper na tropie – rzut okiem przed rozgrywką.

Nie od dziś wiemy, że w detektywistycznym świecie kobiety też świetnie dają sobie radę. Czytelnicy mistrzyni kryminału Agathy Christie na kartach wielu jej książek mogli poznać Pannę Marple – z pozoru wścibską starszą pannę z małego miasteczka. Na ekranach telewizorów mogliśmy zaś śledzić poczynania eleganckiej, odważniej i przebojowej pani detektyw Phyrne Fisher (serial Zagadki kryminalne panny Fisher).

Gorąca nowość Wydawnictwa Hobbity, czyli gra Śledztwa Claire Harper na tropie oparta jest także na postaci kobiety – detektyw (wybaczcie ale nie lubię tych feminizmów typu detektywka).


Poznajmy zatem główną bohaterkę. Claire Harper urodziła się w XX wiecznej Anglii. Jest podróżniczką i zapaloną miłośniczką książek Agathy Christie. Pomimo ograniczeń nakładanych na kobiety, udało się jej dostać na Uniwersytet Oxfordzki. Zafascynowana swoim ojcem - kryminologiem, poszła w jego ślady kończąc prawo karne. Teraz bada, obserwuje, odkrywa i udaremnia przestępstwa. Nie ma sprawy, której jej błyskotliwy umysł nie byłby w stanie rozwiązać.

Przed Wami Claire Harper – niezwykła kobieta detektyw! W grze Śledztwa wcielimy się w jej rolę.

Jakie sprawy mamy do rozwikłania? W pudełku znajdziemy aż 3 scenariusze śledztw mających na celu rozwiązanie 3 różnych zagadek. Wszystkie trzy sprawy wydarzyły się chronologicznie, więc najlepiej byłoby rozgrywać je po kolei.

Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym sprawom (oczywiście bez spojlerowania)


Morderstwo w Allister Manor

Historia prowadzi nas do Szkocji do Fortu William. Jest 21 grudnia 1934 roku...

"Przed wyjazdem do Londynu na Boże Narodzenie, wybrałam się na krótką wycieczkę po Szkocji. Dzień po pięknej wędrówce przez Highlands, dostałam telefon od inspektora Jamesona z policji w Fort William:

Strasznie mi przykro, że przeszkadzam, ale w Allister Manor wydarzyła się tragedia. Mary Higgins, młoda narzeczona lorda Edwarda Allistera, została znaleziona martwa, uduszona ...

Wie Pani, Fort William to małe miasteczko, gdzie wszyscy znają wszystkich. Kiedy więc poinformowano mnie, że z Edynburga przyjeżdza do nas młoda współpracownica sędziego Camerona z Wysokiego Trybunału Sprawiedliwości, postanowiłem skontaktować się z Panią. Nie mamy tu zbyt wielu tego rodzaju spraw. Uważam, że Pani pomoc byłaby bardzo mile widziana...

Bez mrugnięcia okiem przyjęłam to nowe wyzwanie, ponieważ nie umiem siedzieć bezczynnie"

Brzmi intrygująco prawda? Mnie od pierwszych wyrazów na myśl przyszły książki mistrzyni kryminału. Oj czuć ten klimat...



Ostatni akt

Kolejny raz akcja scenariusza przenosi nas do Szkocji, do Edynburga. Jest 15 marca 1935 roku.

"Głos Cecilii Purcell drży z emocji:

Claire, koniecznie musisz przyjść na próbę mojej sztuki! Dzieje się bardzo dużo dziwnych rzeczy. W zeszłym tygodniu został zdewastowany bar. Trzy dni temu wybuchł pożar w magazynie kostiumów, a teraz włamano się do biura Pana Winsleya, naszego menadżera! Uwierz mi Claire, coś tu nie gra. Jestem pewna, że to wszystko nie jest zbiegiem okoliczności. Przy tym wszystkim co się dzieje pomyślałam o Tobie i o tym, jak genialnie rozwiązałaś zagadkę w posiadłości Allisterów. Rozmawiałam o tym z Panem Winsleyem i on nie ma nic przeciwko temu, żebyś przyszła na próbę. Przyjdź szybko Claire! Moja kariera jest zagrożona.

Zdeterminowana by dotrzeć do sedna sprawy, tego ranka przeszłam przez drzwi nieco podupadłego Królewskiego Teatru, znajdującego się na obrzeżach Edynburga. Była godzina 10:30, piątek, 15 marca. Nie było nikogo, kto by mnie powitał, ale słyszałam głosy [...]

Fragment scenografii, wielkie drewniane słońce, poruszało się w górę i dół wysoko nad sceną. Nagle lina podtrzymująca scenografię puściła i słońce runęło na nieszczęsnego Geogre'a Singletona! Wszyscy pospieszyli mu z pomocą, ale było już za późno. Został śmiertelnie zmiażdżony pod ciężarem słońca...

Ciało ofiary zostało złożone w jego garderobie. Była godzina 11:00 Znalazłam Cecilę Purcell próbującą opanować gniew.  "

Prawda, że od razu człowiek nabiera ochoty wejść głębiej, zanurzyć się w poszukiwaniu poszlak i dowodów zbrodni?


Skrzydła zemsty

Trzeci scenariusz przenosi nas do Egiptu, do Świątyni w Luksorze. Jest 12 maja 1935 roku. Claire Harper czyta sensacyjny artykuł w gazecie opisujący tajemnicze zabójstwo archeologa Johna Sandersa. 

Karim Ahmed, Komisarz Policji w Luksorze słysząc od ich wspólnego znajomego Everetta Moore' a sukcesach Claire, zgłasza się do niej z prośbą o wsparcie.

"To straszna sprawa, Panno Harper! Rozbity sejf, zamordowany archeolog, śmierć zadana z góry i te 3 przedmioty dziwnie ułożone w linii prostej obok ciała ofiary... To prawdziwa zagadka dla egipskiej policji. Myślę, że to nie nasza liga."

Na reakcję Claire Harper nie trzeba było długo czekać. Rzekła tylko "Cóż, nie zaprzeczę... Nie potrafię oprzeć się zewowi dobrej tajemnicy!"


Ja już jestem kupiona. Egipt... Archeolog... Tajemnicze zabójstwo... Nic, tylko otwierać koperty i rozwiązywać zagadkę.

Każde śledztwo zawiera pokaźną talię kart wskazówek, wprowadzenie z kwestionariuszem, dwa dokumenty z ważnymi dla śledztwa informacjami (np. drzewo genealogiczne, plan miejsca zbrodni itp.) oraz kopertę z rozwiązaniem. W pudełku znajdziemy praktyczną wypraskę porządkującą komponenty przypisane do poszczególnych śledztw.


Trzy różne śledztwa. Trzy różne wydarzenia. Trzy różne miejsca. I ona. Najlepsza detektyw z lat 30tych XX wieku. Claire Harper na tropie. Macie ochotę się przyłączyć? My wchodzimy w to bez dwóch zdań. Niedługo spodziewajcie się naszych wrażeń ze śledztwa. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz