Kółko i krzyżyk. Należy
do najprostszych i najstarszych (ok. 1300 r. p.n.e.) gier logicznych. Jej
popularność chyba nigdy nie zmaleje. Klasyczne kółko i krzyżyk w wersji 3x3 się
szybko nudzi, wersja na większym obszarze jest już dużo ciekawsza.
Jednak
najciekawsze są wersje, które bazując na klasycznych rozwiązaniach wprowadzają
coś nowego. Niedawno recenzowaliśmy Gobblety, które bardzo nam przypadły do
gustu. Dziś na tapetę trafia Trexo – nowinka od wydawnictwa Egmont. To kolejna
wariacja na temat kółka i krzyżyka. Czy udana? Zapraszam do lektury recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Trexo mieści się w
średniej wielkości pudełku (na poziomie Kiwi. Leć nielocie, leć!). W środku obok
instrukcji znajdziemy kwadratową planszę oraz sporą garść naszych klocuszków
przypinających te od domino. W odróżnieniu od domino każdy z nich jest
dokładnie taki sam - zawiera symbol krzyżyka i symbol kółka. Same klocki są
bardzo dobrej jakości, wykonane z dobrego tworzywa.
W środku mamy
plastikową wypraskę (bardzo podobną do tej, którą znajdziemy w „GIPF-ach”).
Instrukcja jest
króciutka – to zaledwie kartka papieru, na której dokładnie wyjaśniono co i
jak, co możemy zrobić, a czego nie. Jasno, klarownie, z przykładami.
CEL GRY
Celem gry jest
ułożenie linii złożonej z pięciu krzyżyków lub kółek. Niby proste, a jednak
wymaga nieco innego spojrzenia na rozgrywkę. O tym jednak za chwilę.
PRZYGOTOWANIE GRY
Trudno w tej grze
mówić o przygotowaniu. Ono ogranicza się do położenia na stole planszy i
pudełka, w którym znajdą się nasze klocki. I to wszystko. Gra się może
rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
W swojej turze gracz ma
do wykonania dokładnie jedną akcję. Musi położyć na planszy jedną płytkę
zgodnie z zasadami sztuki. A te zasady to:
(I) Płytkę układa się
tak, żeby pokrywała dokładnie dwa pola na planszy - pionowo albo poziomo, przy
czym nowa płytka nie musi sąsiadować z płytkami położonymi wcześniej.
(II) Płytkę można (a
czasem wręcz należy) ułożyć na innych płytkach, przy czym musi ona leżeć na
dwóch różnych płytkach.
(III) Dokładany
klocek musi leżeć płasko - dwie płytki poniżej muszą znajdować się na tym samym
poziomie).
(IV) Płytka nie ma
prawa wystawać poza planszę.
Ponadto nie ma
możliwości pasowania – jeśli mamy możliwość wyłożenia płytki na planszy –
musimy to zrobić.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra się kończy w
momencie, gdy jednemu z graczy udało ułożyć się pięć takich samych symboli w
jednym rzędzie, patrząc się z góry na planszę. Nie ma możliwości remisu. Gdyby
zdarzyła się sytuacja, że po dołożeniu kafelka utworzą się linie dla obu
graczy, to wtedy zwycięstwo należy do przeciwnika.
WRAŻENIA
Trexo pokochaliśmy od
razu, od pierwszej partii. Banalne wręcz zasady, a jednak musimy się nagłowić.
Idealny przepis na dobrą grę logiczną. A Trexo jest bardzo dobre i smakuje za
każdym razem.
W czym tkwi siła tego
tytułu? W pozornej prostocie. Pozornej, bo musimy nieco zmienić nasze spojrzenie na
kółko i krzyżyk. Nie „rysujemy” jednego symbolu, ale od razu dwa. Kombinujemy
zatem, żeby ułatwić sobie zadanie, jednocześnie utrudniając je przeciwnikowi.
Repertuar zagrań nie jest mocno rozbudowany, ale łatwo się w tym wszystkim
będzie połapać. Do tego dochodzi nam trzeci wymiar – możliwość układania
jednych płytek na drugich, a to zmusza nas do zupełnie innej taktyki i ciągłego
kombinowania, jak to wszystko poukładać.
Na pewno wymagane
jest skupienie, bo wystarczy chwila nieuwagi, żeby przegrać. Uważne śledzenie
tego, co się dzieje na planszy to podstawa. Gra nie wybacza błędów.
Mam na koncie
(głównie z moją córką) kilkadziesiąt partii i widzę, że nie jest to tytuł, w
którym doświadczenie i wiek gracza stanowią wielki handicap. Próg wejścia postawiony
został wyjątkowo nisko. Kwestia kilku partyjek i człowiek już wie z czym to się
je i jak się ma zachować.
Czas rozgrywki. Nie
umiem jednoznacznie określić tego parametru. Bywały partie kilkuminutowe, a
bywały też takie, które trwały i ze 20 minut. Wszystko w rękach samych graczy.
Regrywalność jest
ogromna. Każda partia jest zupełnie inna i za każdym razem staramy się inaczej
poprowadzić rozgrywkę.
Przyznaję się bez bicia, że Trexo mnie
zaskoczyło. Po lekturze instrukcji byłem nastawiony raczej sceptycznie. A
tymczasem pierwsze rozgrywki rozwiały ten cały sceptycyzm, czyniąc z Trexo
najczęściej widzianego gościa na naszym stole. Niemalże każdy wieczór ostatnimi
czasy kończymy kilkoma partyjkami. Jestem pod wrażeniem, że z klasycznego kółka
i krzyżyka można wykrzesać tak dobrą grę logiczną, którą bez żadnego oporu mogę
postawić na półce obok moich ukochanych „GIPF-ów”. Zdecydowanie polecamy.
PLUSY:
+ solidne
wykonanie elementów gry,
+ proste
zasady,
+ krótka i
zwięzła instrukcja,
+ krótki czas
rozgrywki,
+
regrywalność
MINUSY:
- nie
znajduję
Liczba
graczy: 2 osoby
Wiek: od
7 lat
Czas
gry: od ok. 5 minut
Rodzaj
gry: rodzinna, logiczna
Zawartość
pudełka:
* plansza do
gry,
* 60 płytek z
symbolami X i O,
* 1
instrukcja,
Wydawnictwo:
Egmont
Autor:
Jan Ake Hansson
Cena: 60-90 zł
Cena: 60-90 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz