Reiner Knizia ma w sobie to coś, co sprawia, że lubię gry jego autorstwa. Patrząc po naszej kolekcji ciężko nie zauważyć, że to najczęściej pojawiający się autor. Jak tylko zobaczyłem BRAINS - nową łamigłówkę zaprojektowaną przez pana doktora - to wiedziałem, że muszę ją mieć. Zamówiłem, rozpakowałem, zagrałem i nie omieszkam podzielić się swoimi wrażeniami.
Gimnastyka umysłu w zgrabnym pudełeczku |
CO ZAWIERA GRA
W pudełeczku nie znajdziemy dużo, bo będą to:
Brains w całej okazałości |
- 25 dwustronnych plansztek,
- 7 kafelków,
- dwujęzyczna instrukcja wraz ze wskazówkami rozwiązań,
- książeczka zawierającą rozwiązania wszystkich łamigłówek,
- kod umożliwiający na pobranie 10 plansz (o najwyższym stopniu trudności) w aplikacji mobilnej
Przykładowe planszetki z każdego z 6 poziomów |
Kafelki do gry |
Instrukcja do gry i solucja (po angielsku i niemiecku) |
Szybki rzut okiem na wybrane strony instrukcji... |
Ekspresowe przebiegnięcie przez książeczkę z solucjami |
Całość jest wydana bardzo estetycznie. Oczywiście planszetki mogłyby być wydrukowane na nieco grubszym papierze, ale generalnie nie jest źle. Instrukcja napisana jest (jak to przystało na pana doktora) krótko i zwięźle. Wystarczy rzut okiem, żeby w mig zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi.
CEL GRY
A chodzi o to, żeby używając kafelków zaprojektować japoński ogród wg ściśle określonych (na planszetkach) reguł. Innymi słowy mamy tak dopasować kafelki, żeby spełnione zostały wszystkie warunki. Jak to często u Knizii bywa, zasady są proste, gorzej z ich wcieleniem w życie, bo sprawa aż taka prosta nie jest i będzie wymagała trochę główkowania.
PRZEBIEG GRY
Grę rozpoczynamy od wybrania dwustronne planszetki. W sumie mamy do rozwiązania 50 zadań. Poziom trudności rośnie stopniowo. Na rozgrzewkę mamy ułożyć odpowiednio jeden kafelek. Później dwa, trzy, etc. Wszystko kończy się na 6 kafelkach.
Aby prawidłowo rozwiązać zadanie należało połączyć drogą dwa znaczki kwiatka oraz ułożyć drogę prowadzącą przez 1 most.
Wśród planszetek z zadaniami na różnych poziomach mamy takie, gdzie musimy dopasować tak kafle, aby połączyły wskazane pary znaków.
Poziom 2- jeszcze jest dość prosto |
Poziom 3: niezła gimnastyka umysłu |
Poziom 4: umysł zaczyna się gotować |
Tutaj dostajemy kolejne wyzwanie. Poza koniecznością połączenia drogami par symboli pojawia się jeszcze konieczność przeprowadzenia danej drogi przez wskazaną liczbę kafli (tutaj 2 i 3).
Poziom 5: wrzenie mózgu gwarantowane |
Nowością w tym zadaniu jest konieczność połączenia drogą ikonki pagody z boku planszetki z takową na kafelku oraz w analogiczny sposób połączenia znaku jing- jang z boku planszetki z takowym na kaflu.
Poziom 6: ostatni stopień wtajemniczenia, dojdą tu tylko najsilniejsze umysły |
Tutaj czeka nas niemożliwa wręcz gimnastyka umysłu. Mamy za zadanie kilka razy przeprowadzić drogę przez 6 kafli a jednocześnie także przez 1 czy 2 a jakby było mało to jeszcze połączyć pagody. Nie uwierzycie ale zdarzają się też zadania, gdzie musimy jeszcze przeprowadzić drogę przez mosty i połączyć wskazane pary znaków. Istna mission impossible.
Wspomniałem już o kodzie umożliwiającym pobranie 10 nowych plansz w aplikacji mobilnej. Mam mieszane uczucia co do tego kodu. Dlaczego? Ano dlatego, że muszę za tę aplikację dodatkowo zapłacić (na dzień pisania recenzji ok 13 zł w Google Play). Otrzymujemy za to elektroniczną wersję, którą dzięki kodowi możemy za darmo ulepszyć. Dla mnie to trochę wyciąganie kasy. Wolałbym zamiast tego kodu otrzymać dodatkowe planszetki z najtrudniejszymi zagadkami. A tak pozostaje pewien niesmak.
Sama gra jednakże wciąga. Początkowe układy wymagają myślenia, a później jest tylko ciekawiej i mózg potrafi ulec przegrzaniu. O to jednak w tym wszystkim chodzi. Jak jest za trudno można skorzystać z podpowiedzi, ale ja osobiście unikam tego. Satysfakcja z poprawnego rozwiązania łamigłówki bez żadnej pomocy jest z pewnością dużo większa.
WRAŻENIA
Oboje jesteśmy tym tytułem zauroczeni. Tak po prostu. Od samego początku gra się podoba i kolejne rozwiązane zadania sprawiają, że człowiek chce więcej i więcej. Mam świadomość, że kiedyś te planszetki się skończą, bo wszystkie zadania zostaną rozwiązane. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby po jakimś czasie wrócić i rozwiązać wszystko od początku.
PLUSY:
+ proste zasady,
+ mnóstwo główkowania,
+ bardzo estetyczne wydanie,
MINUSY:
- planszetki mogłyby być wydrukowane na nieco grubszym papierze
- nieszczęsny kod do aplikacji mobilnej
Nasza ocena: 7/10
Jeśli macie ochotę na gimnastykę umysłu a dodatkowo nie macie towarzystwa do zagrania w jakąś grę logiczną to BRAINS będzie idealny. Niby to tylko 7 kafelków ale spróbujecie to sami zobaczycie, że takie proste to to wcale nie jest. Zatem powodzenia architekci japońskich ogrodów...
Liczba graczy: 1
Wiek: od 8 lat
Czas gry: tyle, ile chcemy na to poświęcić
Rodzaj gry: logiczna
Zawartość pudełka:
* 25 dwustronnych plansztek,
* 7 kafelków,
* dwujęzyczna instrukcja wraz ze wskazówkami rozwiązań,
* książeczka zawierającą rozwiązania wszystkich łamigłówek,
* kod umożliwiający na pobranie 10 plansz poprzez aplikację mobilną
Wydawnictwo: PEGASUS SPIELE
Cena: ok. 35zł
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz