sobota, 11 kwietnia 2015

WE WILL WOK YOU: zostań kucharzem gwiazd- recenzja gry

Kto z nas nie marzył o spotkaniu znanych piosenkarzy? A gdybyśmy jeszcze mieli możliwość gotować dla nich…to pewnie byłaby to już pełnia szczęścia. Otóż możemy mieć taką okazję!  Za chwilę zaczyna się wielki festiwal muzyczny. A my zostaliśmy poproszeni o przygotowanie dań dla gości. Jest tylko jeden mały problem- jakiś wredny złodziej (może ktoś z naszej konkurencji) ukradł nam część składników. Musimy się spieszyć i zdobyć nowe tak szybko, abyśmy zdążyli zaoferować gościom wspaniały posiłek. No to woki w ręce i zaczynajmy zabawę. WE WILL WOK YOU czeka!

Przód i tył pudełeczka do gry

CO ZAWIERA GRA

Zgrabne pudełeczko, choć w zasadzie dwukrotnie większe niż te charakterystyczne dla gier karcianych, skrywa w sobie:




  • 63 karty składników;
  • 22 karty monet;
  • 25 kart z naczyniem wok;
  • instrukcję w języku angielskim i niemieckim.








Wszystkie karty ładnie się mieszczą w plastikowej wyprasce. Tak po prawdzie można by je umieścić w zdecydowanie mniejszym pudełku bo w tym poza kartami znajdziemy dużo niepotrzebnej przestrzeni wypełnionej przez tę plastikową wypraskę. Ale z drugiej strony patrząc takie rozwiązanie ułatwia wyjęcie kart i zabezpiecza je przed szybkim zniszczeniem. Gdyby były umieszczone w zwykłym tekturowym pudełku jak do kart Piotrusia z pewnością by się szybciej niszczyły. Szczególnie, że same karty są dość cienkie.


Pudełeczko skrywa w sobie taką oto wypraskę. 

KARTY SKŁADNIKÓW przyciągają uwagę zabawnymi rysunkami. 6 typów składników zostało przedstawionych jako zabawne postaci- ich angielskie nazwiska odwołują się do znanych osobistości świata muzyki. Wśród nich znajdziemy takie gwiazdy jak:
  •     Freddie Broccoli
  •     Chicken Jagger
  •     Mariah Carrot
  •     Tina Tuna
  •     Ozzy Octopus
  •     Elvis the King Prawn
Zabawne karty składników

Każdy ze składników występuje w określonej ilości. Informację iloma takimi składnikami dysponujemy znajdziemy w prawym dolnym rogu danej karty.

Karty składników posiadają także jeden z pięciu symboli.

Symbole umieszczone na kartach
Gwiazda jest dzikim symbolem  (czymś w stylu jockera) i może być stosowana jako jeden z 4 pozostałych symboli.
Symbole są umieszczone na karcie w jej obu górnych rogach- jeśli na niej występują (bo będą karty bez symboli) to pojawiają się w liczbie 1 lub 2. Ale liczy się tylko symbol w jednym rogu karty. Np.:








Na pokazanej karcie mamy 2 symbole pałeczek w każdym rogu. Liczymy tylko symbole z jednego rogu czyli 2 a nie 4 symbole pałeczek.
Nadrukowanie symboli w obu górnych rogach kart nie jest jednak bezcelowe- ideęzrozumiemy trzymaj ając wachlarz kart w ręku.









KARTY WOKÓW

Gra zawiera 25 kart woków. 21 z nich (z czerwoną obwódką) ukazują 1 lub 2 woki. Większość z woków jest odkryta i na końcu gry można do nich włożyć składniki i zliczyć punkty. Niektóre z nich mają jednak przykrywkę i są nakryte- nie można do nich włożyć składników ale i tak otrzyma się za nie punkty. 

Przyjrzyjmy się bliżej tym kartom:






Zakryte woki- posiadają pokrywkę i są już wypełnione. Nie można do nich włożyć żadnych składników ale na zakończenie gry gracz otrzyma za nie pokazaną na nich ilość punktów. 











Combosy woków- należy dodać wskazaną ilość kombinacji składników i zliczyć wyznaczoną na karcie ilość punktów za każdą taką kombinację. Nie można dodać niepełnej kombinacji składników.






Woki z zestawem składników- wkładamy do nich zestaw 3 lub 5 składników tego samego typu i zliczamy wskazaną liczbę punktów za każdy zestaw. Złożone zestawy mogą różnić się od siebie typem składników Nie można dodać niekompletnej ilości składników. 







Odkryte woki- można do nich dodać dowolną ilość składników. Na końcu gry dostaje się 1 punkt za każdy składnik włożony do takiego woka.









Woki z ręką- wkładamy do nich dowolną ilość składników z ręki. Za każdy składnik dostaje się 2 punkty. Nie wolno do nich dodawać składników wyłożonych przed sobą w trakcie gry- jedynie te trzymane na ręce. 







Woki bez symboli- wkładamy do nich składniki nie mające symboli. Za każdy taki składnik otrzymamy 3 punkty. Nie wolno do nich dodać żadnego składnika z symbolem. 








Podwójne woki- takie karty pokazują dwa naczynia wok, które możemy niezależnie wypełnić składnikami. Otrzymamy wskazaną ilość punktów za każdy umieszczony składnik. 








Wśród kart woków znajdziemy także 4 karty (z niebieską obwódką) ukazujące kucharza zwanego "Man-at-wok", który posiada pomysł jak poprawić jakość dań. Może on być użyty wyłącznie w kombinacji z kartami z czerwoną obwódką. W momencie jego użycia gracz nie musi decydować z jaką kartą go połączy. Robi to na końcu gry podczas wkładania składników do woków.

Te karty specjalne to:




"Man-at-double-wok" - ci podwójni Men-at-wok mogą być dołączeni jedynie do podwójnych woków. Zmieniają ilość punktów , którą otrzymujemy za składniki do nich włożone - zakrywają wskazanie punktów na karcie podwójnego woka i naliczone będą punkty widniejące na tej karcie specjalnej.







"Man-at-power-wok"- można go dołożyć do każdej karty woka z czerwoną obwódką. Zamienia daną kartę w zakryty wok. Nie będzie można dodać do niego żadnego składnika ale otrzymamy za taki wok 12 punktów. 









"Man-at-swap-wok"- można dołożyć tą kartę jedynie do karty woka, która wymaga konkretnych składników. Zamienia ona jeden typ składników na inny. Nie ma znaczenia czy karta akurat wymagała tego innego typu składnika.





CEL GRY

Podczas całej gry gracze zbierają monety i kupują za nie składniki. Muszą je tak dobierać, aby dopasować je do posiadanych woków lub odwrotnie- zdobywać takie woki, które będą pasowały do posiadanych przez nich składników. 

PRZYGOTOWANIE GRY

Tasujemy wszystkie karty składników i układamy je w zakryty stos. Zależnie od ilości graczy biorących udział w grze ze stosu kart usuwamy odpowiednio:

Przy 2 graczach
24 karty składników
Przy 3 graczach
12 kart składników
Przy 4 graczach
Nie usuwamy żadnej karty składników

Usunięte karty odkładamy do pudełka- nie będą używane podczas gry, ale możemy na nie patrzeć kiedy tylko chcemy. W ten sposób ułatwimy sobie wykorzystanie kart. 

Następnie układamy 2 rzędy w każdym po 3 karty ze składnikami rysunkiem do góry. Obok nich układamy 6 kart monet. Pod rozłożonymi kartami układamy kolejne 2 rzędy tym razem po 2 odkryte karty ze składnikami. Obok nich układamy 4 karty monet. Liczba kart monet obok rzędu kart składników wyznacza ich cenę. Cena dotyczy każdego z 2 rzędów. Na początku gry składniki na kartach z dwóch górnych rzędów kosztują 6 monet każdy zaś dwa dolne 4 monety za dany składnik. 

Tasujemy karty woków. Zależnie od liczby graczy odkrywamy odpowiednio:

Przy 2 graczach
12 kart woków
Przy 3 graczach
15 kart woków
Przy 4 graczach
18 kart woków

Pozostałe karty woków odkładamy do pudełka- nie będą nam więcej potrzebne.

Na koniec dajemy każdemu graczowi 3 karty monet. W grze na 2-3 graczy pozostałe karty monet odkładamy do pudełka. 

Wszystkie karty powinny być wyłożone na stole w taki sposób aby były dobrze widoczne dla każdego gracza. 

A tak wygląda rozłożenie kart w rozgrywce z 2 graczami:

Przygotowanie gry na 2 osoby

PRZEBIEG GRY

Grę rozpoczyna gracz, który najczęściej gotuje w woku. Gra przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Podczas swojego ruchu dany gracz wykonuje jedną czynność z możliwych trzech do wyboru:
  • zbiera monetę z jednego z dwóch rzędów monet. Taki ruch ma dwa skutki: z jednej strony gracz na swoim ręku posiada monetę potrzebną np. do kupienia składników ale z drugiej strony zabranie monety powoduje obniżenie ceny składników dla innych graczy. W jednym ruchu nie można zabrać więcej niż 1 monety. Nie można także zabrać ostatniej monety z rzędu.
  • kupuje cały rząd składników płacąc za niego wyznaczoną cenę korzystając z kart monet posiadanych na ręku. Karty monet dodajemy do rzędu kard monet obok kupionego rzędu składników.To podnosi cenę tych składników. Kupione składniki gracz bierze na swoją rękę. Zabrane karty składników zastępujemy dokładnie taką samą ilością kart dostępną ze stosu kart składników. Górne dwa rzędy składników zawsze mają 3 karty w każdym, zaś dwa dolne zawsze zawierają po dwie karty składników. Jeśli na stosie kart składników do dociągania nie ma już odpowiedniej ilości kart należy wyłożyć tyle ile zostało. Gra toczy się do momentu gdy obok monet jest przynajmniej jedna karta składników. W danym ruchu można kupić tylko jeden rząd składników. 
  • bierze kartę woka wykładając przed sobą z talii na swojej ręce wymaganą ilość kart składników. Te karty składników muszą mieć 4 identyczne symbole. Tutaj pomocny może być symbol gwiazdy- zastępuje dowolny symbol z 4 pozostałych. Można wziąć dowolną 1 kartę woka ze stołu. Wybraną kartę gracz wykłada przed sobą. W danym ruchu można wziąć tylko 1 kartę woka. Karty składników położone przed graczem w wyniku czynności wzięcia karty woka nie mogą być wykorzystane do wzięcia kolejnej karty woka. Ale należą one dalej do danego gracza  i na zakończenie gry mogą zostać przez niego umieszczone w wokach do zliczenia puntów.

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra się kończy w momencie gdy dany gracz kupi składniki i pozostawi puste oba rzędy składników obok jednego rzędu monet. Gdy to się stanie wszyscy gracze, z graczem który to uczynił włącznie, muszą rozegrać ostatnią akcję finałową.  

Następnie wszyscy gracze umieszczają w swoich wokach posiadane przez siebie składniki (te z ręki i te wyłożone przed sobą na stole). Można dowolnie wybierać do którego woka włożymy dany składnik, ale jeden składnik można umieścić tylko w jednym woku. Należy zebrać te karty składników, które nie będą mogły być umieszczone w żadnym woku. 

Jeśli posiadamy kartę z jakimkolwiek "Men-at-wok" możemy dodać je do naszych kart woków z czerwoną obwódką. Można dodać dowolną ilość tych kart do tych samych woków. 

Ostatecznie podliczamy nasze punkty. 

Przykładowe naliczenie punktów:


Czas policzyć punkty

Poszczególne naliczenie wygląda tak:








Combos woków wymaga następujących składników: 2 Chicken Jaggerów, 2 Tina Tuna i 1  Elvis the King Prawn. Gracz ma tylko jedną Tinę Tunę- za mało by zdobyć punkty za ten wok. Dlatego dołącza do niego kartę kucharza "man-at-swap-wok" i zamienia wszystkie składniki Tina Tuna na Freddiego Broccoli. Teraz spełnia wymagania woka i otrzyma za niego 12 punktów. 











Wok z zestawem składników wymaga od gracza umieszczenia w nim 2 zestawów po 3 składniki. Gracz umieszcza 3 Freddie Broccoli i 3 Ozzy Octopus. Każdy zestaw składników jest wart 6 punktów- za całą kartę gracz otrzymuje więc 12 punktów. 








Trzecia karta gracza to podwójny wok. Aby dostać więcej punktów gracz dołącza do niego kartę kucharza "Man-at-double-wok". Jego dwie karty Elvisa są teraz warte 5 punktów każda a karta Mariah Carrot 1 punkt. Za ta kartę woka gracz zdobywa więc 11 punktów.


















Ostatnia karta gracza to zakryty wok. Gracz nie umieszcza w nim żadnych składników ale dostaje 7 punktów.












Gracz finalnie nie może umieścić 3 kart składników w żadnym ze swoich woków więc umieszcza je przed sobą.









Sumując punkty gracza : 12+12+11+7= 42 punkty.

Grę wygrywa gracz z najwyższą liczbą punktów. W przypadku remisu zliczamy  u graczy ilość kart składników nie przypisanych do woka. Jeśli nadal jest remis liczymy wolne karty monet. Gdyby zdarzyło się tak, że nadal będzie remis- mamy wielu zwycięzców. Czy to nie będzie wystarczający powód do After- Wok-Party?

WRAŻENIA

Od pierwszego spojrzenia na pudełeczko w naszej głowie pojawiło się skojarzenie ze znanym przebojem Queen We will rock you z płyty News of the World (tutaj wychodzi zacięcie muzyczne mikeyoskiego). I siłą rzeczy grając niemal nuciliśmy ten kawałek. A sama gra jest wbrew pozorom naprawdę wymagająca. Jak na kucharza gwiazd przystało trzeba się nieźle nagimnastykować i namieszać składników, żeby osiągnąć upragniony efekt. 
PLUSY:

+ wysoka jakość wykonania gry- porządna wypraska, klarowna i miła dla oka instrukcja;
+ proste zasady gry do wytłumaczenia w kilka chwil;
+ ciekawa mechanika;
+ duża regrywalność- losowość rozłożenia kart składników i woków powoduje, że każda rozgrywka będzie inna;
+ zabawne grafiki jednoznacznie przywołujące na myśl muzyczne gwiazdy

MINUSY:

- gra jest w Polsce mało popularna (nie udało nam się znaleźć żadnej recenzji) i w zasadzie poza jednym sklepem niedostępna w sprzedaży.

Lubicie śpiewająco mieszać w kuchni? A jeśli jednocześnie chcecie przy tym pokombinować i pogłówkować to woki w ręce i do dzieła! Ta gra przypadnie Wam do gustu. 

Dla nas to był dobry wybór na uczczenie dzisiejszego święta, czyli Międzynarodowego Dnia Gier Planszowych.



Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok. 30-40 minut
Rodzaj gry: karciana, strategiczna
Zawartość pudełka:
*110 kart
* instrukcja w języku angielskim i niemieckim
Wydawnictwo: Pegasus Spiele
Cena: od 30 do 50 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz