wtorek, 28 kwietnia 2015

SULTAN: klejnoty na czerwonych poduszkach- recenzja gry

Wspaniały dalekowschodni pałac zaprasza jubilerów. Na czerwonych poduszkach kosztowne klejnoty wystawiane są na sprzedaż. Komu uda się zdobyć drogocenne kamienie i stworzyć wartościową kolekcję? Kto wywrze wrażenie na Sułtanie i zostanie jego skarbnikiem? Przekonacie się zasiadając do gry SULTAN.

Kolorowe pudełko zaprasza do gry
CO ZAWIERA GRA

Piękna, kolorowe pudełko dość dużych rozmiarów skrywa w sobie:

  • dwustronną planszę przedstawiającą część pałacu, w której gracze mogą kupować wartościowe klejnoty. 
  • 75 kart pieniędzy w 5 kolorach;
  • 24 karty premii;
  • 50 klejnotów w 5 kolorach;
  • 5 zasłonek;
  • płócienny woreczek do losowania klejnotów;
  • instrukcję.












Wszystkie elementy swobodnie się mieszczą w pudełku. Mają z resztą na to tekturową wypraskę utrzymującą wszystko w porządku. Sama wypraska może nie powala jakąś szczególnie piękną grafiką ale nadaje trochę klimatu- odwzorowuje bowiem posadzkę i ściany pałacu sułtana. 

Tekturowa wypraska imitująca posadzkę i ściany pałacu

Samo pudełko mogłoby być spokojnie o połowę niższe- w takim jak jest pomiędzy kartami spoczywającymi na jego dnie a zasłonkami i planszą hula ostro wiatr. No cóż- pewnie takie są normy (proporcje) pudełek do gier, że jak musi być danej długości to i wysokość musi być konkretna. A z normami nie wygramy. 

No ale pudełko pudełkiem. Przyjrzyjmy się bliżej jego zawartości bo ta cieszy oko. Jak przystało na Queen Games gry tego wydawnictwa zachowują wysoką jakość wykonania.


Dwustronna plansza do gry
Dwustronna plansza do gry przedstawiająca część pałacu, w której gracze mogą kupować wartościowe klejnoty. 

Strona ukazująca 2 miejsca na klejnoty służy do rozgrywki w 3 osoby.
Strona z 3 poduszkami jest wykorzystywana podczas rozgrywki dla 2,4 lub 5 osób. 





Karty pieniędzy- 75 kart w pięciu kolorach, W każdym kolorze są karty z wartościami od 1 do 15. Karty te służą do zakupu klejnotów. 









Karty premii (24 sztuki) o wartościach 2,5,10 i 20. Gracze otrzymują je na koniec gry za kolekcję klejnotów jednego koloru.







Klejnoty- 50 klejnotów w 5 kolorach (12 białych, 11 czerwonych, 10 żółtych, 9 zielonych i 8 niebieskich). To o nie walczą gracze- będą je kupować przy pomocy swoich kart pieniędzy starając się zdobyć te najbardziej wartościowe.
Klejnoty gracze losują z płóciennego woreczka i układają na poduszkach na planszy.







Zasłonka- 5 sztuk w 5 kolorach (po jednej dla każdego gracza). Jak sama nazwa wskazuje służą one do zasłonienia klejnotów graczy.







Z tyłu zasłonki znajduje się podpowiedź dla gracza- skrót sposobu przyznawania punktów na koniec gry.




Oj ładnie to wszystko wygląda. Ale Queen Games przyzwyczaiło nas do pewnego stałego poziomu jakościowego swoich gier. Mnie jak każdą kobietę najbardziej ujęły oczywiście klejnoty.

CEL GRY

Gracze w trakcie trzech etapów gry kupują klejnoty starając się gromadzić najbardziej wartościową kolekcję. Środkiem płatniczym są posiadane przez nich karty pieniędzy. 

PRZYGOTOWANIE GRY

Plansze umieszczamy na środku- tą stroną, która służy do rozgrywki zależnie od ilości osób biorących w niej udział. 

Każdy gracz dostaje zasłonkę oraz 15 kart pieniędzy w wybranym przez siebie kolorze. 

Gracze stawiają przed sobą zasłonki, tasują swoje karty pieniędzy i układają je przed sobą w formie zakrytej talii. 

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz wrzucając klejnoty do woreczka.


Przygotowanie gry dla 2 osób
PRZEBIEG GRY

Rozgrywka składa się z 3 etapów. Każdy z nich jest podzielony na 5 rund, podczas których obowiązują te same zasady.

Na początku każdego etapu każdy gracz bierze do ręki 5 kart pieniędzy ze swojej talii. 

Wersja na 2,4 i 5 graczy

Pierwszy gracz losuje z woreczka 4 klejnoty i kładzie je na stole, tak aby  były widoczne dla innych. Następnie wybiera 3 z nich i rozkłada je na poduszkach (po jednym na każdej). Czwarty klejnot jest wrzucany  z powrotem do woreczka. 



Wszyscy począwszy od pierwszego gracza zagrywają kolejno po jednej karcie pieniędzy kładąc ją zakrytą obok wybranej przez siebie poduszki. Karta oznacza kwotę jaką dany gracz jest skłonny zapłacić za oferowany klejnot. 

Jeśli obok danej poduszki leży już karta, kolejną kartę gracz układa na niej. 

W momencie gdy wszyscy gracze zagrają swoje karty odkrywamy te, które zostały wyłożone koło poduszek. I pojawiają się 3 możliwości:

  • O klejnot zabiega tylko jeden gracz- jeśli obok danej poduszki leży tylko jedna karta gracz, który ją zagrał natychmiast staje się właścicielem klejnotu. 


  • Trwa wojna o klejnot- kilku graczy zagrało karty obok tej samej poduszki. Właścicielem drogocennej błyskotki zostaje ten gracz, którego karta miała najwyższą wartość.


  • Klejnot nie był obiektem pożądania- jeśli obok poduszki nie została położona żadna karta, klejnot nie znalazł swojego nabywcy i trafia znowu do woreczka.

Gracze chowają zdobyte przez siebie klejnoty za swoimi zasłonkami. Zagrane karty są usuwane z gry. Graczem rozpoczynającym nową rundę jest gracz siedzący po lewej stronie tego, który wcześniej zaczynał rozgrywkę. 

Etap się kończy, gdy wszyscy gracze zagrają 5 kart pieniędzy, które mieli w ręce na jego początku. Jeśli gracze nie wykorzystali jeszcze wszystkich 15 kart zaczyna się nowy etap.

Wersja dla 2 graczy

Rozgrywki dla 2 osób przebiegają w taki sam sposób jak te, w których bierze udział 3,4 i 5 graczy, z następującymi zmianami:
  • Obaj gracze dostają 2 zestawy kart z liczbami od 1 do 12. Pozostałe karty są usuwane.
  • Planszę umieszcza się stroną z 3 poduszkami do góry.
  • Rozgrywka składa się z 3 etapów a każdy etap ma 4 rundy.
  • Na początku każdego etapu każdy gracz bierze do ręki 8 kart z wierzchu swojego stosu.
  • Każdy gracz zagrywa w każdej rundzie dwie karty. Gracze zagrywają je na zmianę. Dlatego w każdej rundzie zostają wyłożone. jeden gracz nie może położyć dwóch swoich kart obok tej samej poduszki. 
  • Jeśli obaj gracze zagrali po jednej karcie obok tego samego klejnotu a obie karty mają taką samą wartość, klejnot otrzymuje gracz, który rozpoczynał rundę.
ZAKOŃCZENIE GRY

Podobnie jak rozgrywka także zakończenie zależy od wersji opartej na ilości graczy biorących udział w grze. 

Gra kończy się, gdy wszyscy gracze zagrają 15 kart (w wersji dla 2.4 lub 5 osób) albo 24 karty ( w wersji dla 2 osób). Następnie gracze podliczają swoje wyniki.

Gracze otrzymują punkty za zgromadzone klejnoty oraz punkty premii za kolekcje klejnotów jednego koloru.

Sposób przyznawania punktów za klejnoty i punktów premii przedstawiony jest w skrótowy sposób na wewnętrznej stronie zasłonki:

Ściągawka do naliczania punktów

Punkty za klejnoty naliczane są w taki sam sposób niezależnie od wersji rozgrywki.

Różnice pojawiają się dopiero w przyznawaniu punktów premii za klejnoty tego samego koloru:

Liczba punktów za kolekcję
Wersja dla 2,4 i 5 graczy
Wersja dla 3 graczy
Ilość klejnotów w kolekcji
Ilość klejnotów w kolekcji
2 punkty
4 klejnoty
3 klejnoty
5 punktów
5 klejnotów
4 klejnoty
10 punktów
6 klejnotów
5 klejnotów
20 punktów
7 klejnotów
6 klejnotów

Skarbnikiem Sułtana (czyli zwycięzcą gry) zostaje gracz, który uzyskał największą ilość punktów.
Jeśli dwóch lub więcej graczy ma taką samą liczbę punktów, wgrywa ten, który zdobył więcej klejnotów. Jeżeli gracze dalej remisują rozgrywka kończy się bez rozstrzygnięcia. 

Przykładowe naliczenie punktów w rozgrywce na 2 osoby:


Zdobyte klejnoty gracza A

Gracz A na koniec rozgrywki ma 1 klejnot niebieski, 2 czerwone, 3 żółte i 6 białych. W związku z tym otrzymuje punkty w następujący sposób:

1 niebieski klejnot x 5 pkt= 1pkt
2 czerwone x 2 pkt = 4 pkt
3 żółte x 3 pkt = 9 pkt
6 białych x 1 pkt= 6 pkt 

Za klejnoty zdobywa więc 20 pkt. 

Ponadto otrzymuje punkty premii za klejnoty tego samego koloru:



Ostatecznie gracz A zdobywa więc 35 pkt.


WRAŻENIA

Sultan to lekka i przyjemna gra strategiczna.Queen Games przyzwyczaiło nas do tego, że kupując ich gry dostajemy produkty wysokiej jakości- zarówno pod względem estetyki jak i mechaniki. I tak też jest tym razem. Gra wymaga od nas troszkę planowania, przewidywania ruchu przeciwnika ale nagroda jest warta wysiłku.

PLUSY:

+   proste zasady;
+   dobra skalowalność na 2 osoby (specjalne zasady);
+ wysoka jakość wykonania gry (największe wrażenie robią rzecz jasna klejnoty);
+   optymalny czas rozgrywki

MINUSY:

- przerośnięte pudełko, przynajmniej o połowę za wysokie;
- trochę losowości

Nasza ocena: 8/10

Ta gra spodoba się nie tylko kobietom kochającym klejnoty. Panowie również z przyjemnością do niej zasiądą i z wypiekami na twarzy stoczą walkę o najcenniejsze kryształy. W końcu tytuł skarbnika Sułtana to nie byle co.


Liczba graczy:  od 2 do 5 osób
Wiek: od  8 lat 
Czas gry: ok. 30 minut
Rodzaj gry: familijna, strategiczna
Zawartość pudełka:
* plansza
* 75  kart pieniędzy
* 24 karty premii
* 50 klejnotów
* 5 zasłonek
* płócienny woreczek
* instrukcja
Wydawnictwo: QUEEN GAMES
Cena: ok. 50-70zł
gra jest już bardzo trudno dostępna

4 komentarze:

  1. Mnie również ujęły klejnoty. Przypominają bardzo te z planszówki Hobbit. Dotykanie, przestawianie i samo patrzenie na takie świecidełka sprawia sporo frajdy! Oby więcej tak fajnych komponentów w grach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, mało gier z takimi komponentami. A tutaj i fajna zawartość i fajna mechanika. W ogóle fajna gra. Szkoda ze juz ciężko ją zdobyć.

      Usuń
  2. Bardzo fajna szata graficzna i już sam wygląd zachęca do spróbowania swoich sił w zostaniu skarbnikiem sułtana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A rozgrywka całkiem fajna więc tym bardziej polecam. Szkoda ze gra tak trudna do zdobycia :-(

      Usuń