wtorek, 27 stycznia 2015

ZAKLĘTA WIEŻA: Kto uwolni księżniczkę?- recenzja gry

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, w strasznym lesie złowrogi czarnoksiężnik Czarnokruki uwięził w zaklętej wieży piękną Księżniczkę. Dzielny Robin wyruszył na poszukiwanie klucza aby uwolnić Żłotowłosą Księżniczkę. Czy mu to się uda? Czy znajdzie klucz i pokona czarnoksiężnika?...

Brzmi jak bajka, prawda? Ale to nie bajka. To propozycja gry dla najmłodszych przygotowana przez niekwestionowanego lidera w tej dziedzinie czyli wydawnictwo G3. Podobnie jak inne propozycje tego wydawnictwa także i ta doczekała się  wyróżnienia- tytułu Dziecięca Gra Roku 2013. 
Zaklęta wieża- gra od wydawnictwa G3


CO ZAWIERA GRA

Pudełko pokaźnych rozmiarów skrywa w sobie:
  • solidną i gustowną wieżę z plastiku składającą się z dwóch elementów
  • figurkę Księżniczki
  • figurkę czarnoksiężnika Czarnokrukiego
  • figurkę Robina
  • 2 srebrne kluczyki (jeden zapasowy)
  • dużą planszę -mapę leśnych ścieżek prowadzących do wieży
  • małą planszę- specjalną trasę dla czarnoksiężnika wydłużającą mu drogę do wieży o 8 pól
  • 16 kafelków (obrazków) pod którymi czarnoksiężnik będzie ukrywać klucz
  • 2 kości- numeryczną (wskazuje 2 cyfry informujące o ile pól porusza się Robin i Czarnokruki) i symboliczną (wskazuje który bohater gry rusza się jako pierwszy)
  • barwną i szczegółową instrukcję gry.
Zawartość pudełka
PRZYGOTOWANIE GRY

Cechą charakterystyczną gier wydanych przez wydawnictwo G3 jest wykorzystanie pudełka i jego wypraski jako elementu planszy. Takie rozwiązanie znamy z Magicznego labiryntu i Zamku Kasteliny. I tym razem czeka na nas to samo.  

Po wyjęciu elementów z pudełka zabieramy się za przygotowanie planszy- tajemniczego lasu skrywającego zaklętą wieżę. 

W tym celu:

 1. W odpowiednim miejscu montujemy naszą wieżę i umieszczamy w niej Złotowłosą. (UWAGA: Księżniczka zostaje poprawnie umieszczona w wieży jeśli po jej wciśnięciu słyszymy klik. Od tej pory nie wolno jej wyciągać- grozi to uszkodzeniu mechanizmu)
2. Na pudełku kładziemy dużą planszę i umieszczamy na niej losowo kafelki z obrazkami.
3. Małą planszę (utrudnienie dla Czarnoksiężnika) przykładamy do rogu pudełka naprzeciwko wieży z księżniczką- umieszczamy ja tak, żeby droga na planszy pnąc się w górę po brzegu pudełka połączyła się z odpowiednią linią na dużej planszy. Czarnoksiężnika umieszczamy na polu startowym oznaczonym gwiazdką.
4. Robina, kości do gry i klucz kładziemy obok planszy.

Nasza gra jest przygotowana. Teraz zostaje nam tylko podjąć decyzję czy chcemy zostać czarnoksiężnikiem czy Robinem...
























                                  
                                                                               
                                                                                                        Plansza gry

PRZEBIEG GRY

Raz, dwa, trzy klucz chowasz Ty...

Gracz wcielający się w czarnoksiężnika Czarnokrukiego prosi drużynę Robina o zamknięcie oczu. Upewniwszy się, że nikt nie podgląda w tajemnicy ukrywa klucz pod jednym z 16 kafelków na planszy. Brzmi łatwo ale czarnoksiężnik musi się skupić i zapamiętać, gdzie schował kluczyk!

Czarnokruki ukrywa klucz...
Zadanie wykonane? Drużyna Robina może zatem otworzyć oczy. 
Figurka Robina zostaje umieszczona na jednym z 4 pól startowych. 

Do biegu, gotowi, start!

Czas rozpocząć wyścig, którego celem jest uwolnienie księżniczki uwięzionej w zaklętej wieży. Wszyscy próbują jak najszybciej odnaleźć klucz. 

Aby wykonać ruch trzeba rzucić kośćmi. Czarnoksiężnik rzuca kością z symbolami, drużyna Robina- kością numeryczną. Pierwszy ruch należy do drużyny gracza, którego symbol pojawi się na kości. Porusza się on o tyle pól ile wskaże mu kość numeryczna. Niebieska cyfra na tej kości informuje, o ile pól może się przesunąć czarnoksiężnik. Czerwona cyfra oznacza ruch Robina i jego drużyny. 

Figurki mogą się poruszać jedynie po wyznaczonych ścieżkach. Drogi na skróty nie są akceptowane. Dodatkowo na jednym polu może stać tylko jedna figurka. Jeśli dane pole jest już zajęte drugi gracz może przez nie przeskoczyć lub stanąć przed nim wcześniej kończąc swój ruch.

Żeby nie było za łatwo- ponieważ czarnoksiężnik wie (a przynajmniej powinien pamiętać) gdzie ukrył klucz zanim wejdzie do lasu musi pokonać drogę wyznaczoną na małej planszy. Tym samym Robin (i jego drużyna) zdobywają przewagę 8 pól. 

Czary, mary, klucz znajdzie ...

Gracze poruszając się po planszy muszą nasłuchiwać leśnych odgłosów. Jeśli stając na danym polu usłyszą trzask (a jednocześnie poczują uderzenie pod figurką) oznacza to tylko jedno. Klucz został odnaleziony! Należy podnieść figurkę i oderwać od niej klucz. Teraz pozostaje spróbować szczęścia i wybierając magiczny otwór można uwolnić księżniczkę. 

UWAGA: Klucza nie należy przekręcać. Wystarczy go włożyć w zamek i...

Wybierz Magiczną kłódkę i ....

Możliwe są dwa rozwiązania:
  • Nic się nie dzieje- co za pech, gracz wybrał niewłaściwą kłódkę. Pozostaje wyciągnąć klucz i zapamiętać, który zamek nie pomoże nam uwolnić Złotowłosej.  Gracze wracają na swoje pola startowe, czarnoksiężnik ponownie ukrywa klucz i zabawa zaczyna się od nowa.
  • Księżniczka wyskakuje!- gracz uwolnił Księżniczkę. Oznacz to tylko jedno- zakończenie gry i zwycięstwo tego gracza, któremu udało się osiągnąć cel i uwolnić Księżniczkę uwięzioną w zaklętej wieży. 
Spodobała Wam się gra i nie chcecie jej szybko kończyć? Nic straconego! Możecie się teraz zamienić rolami i rozpocząć przygodę od nowa.

WRAŻENIA

Zaklęta wieża to na prawdę świetna gra od której trudno oderwać dzieci- zarówno te małe jak i większe. Konstrukcja planszy (opartej na całym pudełku i w pełni wykorzystującej wypraskę), plastikowa wieża, figurka Księżniczki- słowem wszystkie gustownie wykonane elementy tworzą niezwykłą atmosferę gry. Już po kilku chwilach wydaje się nam, że zostaliśmy przeniesieni do tajemniczego lasu...I wcale nie chcemy z niego wychodzić. Bo gdzie jest klucz? Która kłódka uwolni Księżniczkę? Kto tego dokona- Robin czy Czarnokruki? Tyle emocji wisi w powietrzu że aż szkoda się odrywać.

PLUSY:

+ wysokiej jakości wykonanie zachwycające każde dziecko
+gra wprowadzająca w bajkowi klimat- czarnoksiężnik Czarnokruki, Księżniczka, dzielny Robin, tajemniczy las...
+ gra uczy logicznego myślenia, koncentracji i planowania. 
+ w wersji drużynowej (3-4 graczy) uczy współpracy, znajdowania wspólnych rozwiązań i kompromisów
+ krótka rozgrywka zajmująca około 15 minut (choć może trwać krócej kończąc się po pierwszej próbie dopasowania klucza)
+ zgodnie z opisem gra jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy ale nie da się ukryć, że najwięcej frajdy sprawia granie w 2 osoby. Dla mnie i mojej córki jest to plus bo w takie gry lubimy grać we dwie.

MINUSY:

- cena (120-130zł) choć przy takiej jakości wykonania trudno oczekiwać, żeby była niższa
- starszym dzieciom (i poważnym dorosłym) gra może się szybko znudzić gdyż nie oferuje żadnych urozmaiceń a każda rozgrywka polega na tym samym

A Wy Moi Drodzy macie ochotę wejść do magicznego lasu, znaleźć srebrny klucz i uwolnić Złotowłosą Księżniczkę?

Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 5 lat 
(choć spokojnie poradzą sobie z nią mniejsze dzieci)
Czas gry: około 15 minut
Rodzaj gry: dla dzieci
Zawartość pudełka:
* zaklęta wieża
* 3 figurki 
* 2 klucze (1 zapasowy)
* 2 kostki
* barwna i szczegółowa instrukcja gry
Wydawnictwo: G3
Cena: ok 120-130 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz