środa, 20 grudnia 2023

MOW - recenzja emocjonującej gry wydawnictwa Rebel.

Są takie tytuły, które znikają a potem ponownie pojawiają się na rynku. Bohaterka dzisiejszej recenzji jest jednym z przykładów takich (w sumie niespodziewanych) powrotoów. Mowa tutaj o Mow – grze, która po wielu latach wróciła na rynek, tym razem z logiem Wydawnictwa Rebel.

Czy tworzenie swojej obory i unikanie krów atrakcyjnych dla much to iście wakacyjna przygoda? A może to koszmar codzienności na wsi? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.

CO ZAWIERA GRA

W zgrabnym pudełku z zabawnymi grafikami na okładce znajdziemy dwie talie krów (z zielonymi i żółtymi napisami MOW na rewersach), karty rolników, kartę strzałki, notes punktacji oraz ołówek. Do tego wszystkiego dołączona jest instrukcja wyjaśniająca zasady zabawy.

W taliach kart krów znajdziemy karty z muchami (z 1, 2 lub 3 muchami punktującymi na koniec gry), karty bez much oraz kilka kart specjalnych z 5 muchami (na każdej) oraz dodatkowymi akcjami do wykonania.

Na uwagę zasługują grafiki gry MOW. Ich twórcą jest Cyril Bouquet – autor grafik np. do całej serii gier Kingdomino (Kingdomino, Queendomino, Kingromino Prehistoria i Kongdomino Duel) czy gry Baobab. Wykreowane przez niego iście komiksowe a nawet bajkowe (w porównaniu do grafik z poprzedniego wydania) krowy są przesłodkie. Prezentują się na tle zmieniających się czterech pór roku.

I jeszcze wisienka na torcie. Pudełeczko z grą skrywa jeszcze jedną niespodziankę. Muczy. Tak, nie przewidzieliście się muuuczy 😊. Po podniesieniu wieczka i odkryciu pudełka wydobywa się dźwięk znany tym wszystkim, który spędzali choćby wakacje na wsi. Długie muczenie krowy. Rewelacja, no rewelacja. 

CEL GRY

Zaprowadź krowy do obory, ale strzeż się much! Naszym zadaniem jest takie dokładanie kart krowy (o wyższym lub niższym numerze na początek lub na koniec stada) aby posiadać w swojej oborze jak najmniej much.

PRZYGOTOWANIE GRY

MOW jest przeznaczone do rozgrywek od 2 do 10 osób. W zależności od liczby graczy używamy w rozgrywce różną liczbę kart krów. W grze w 2 osoby i od 3 do 5 osób stosujemy jedną talię kart krów (48 kart z zielonymi lub żółtymi rewersami). Tasujemy je i tworzymy z nich zakryty stos na środku stołu. Przy rozgrywce od 6 do 10 graczy do gry używać będziemy wszystkie karty krów. Każdy gracz dostaje po 5 kart ze stosu.

To tyle. Można zacząć emocjonujące zmagania.

PRZEBIEG GRY

Rozgrywka w MOW przebiega w turach zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez kartę strzałki. W swojej turze musimy wykonać 2 akcje:

I. Zagranie karty krowy z ręki: wybieramy z ręki kartę krowy i dokładamy ją do stada według jednej zasady – dokładana karta musi być niższy lub wyższy numer niż pozostałe karty w stadzie. Nową kartę należy dołożyć do początku lub końca stada. Tylko pierwsza zagrywana karta w stadzie może być dowolna.

Jeśli nie możemy lub nie chcemy zagrać karty z ręki zbieramy wszystkie karty ze stada i kładziemy je przed sobą w zakrytym stosie (tak tworzymy naszą oborę). Automatycznie rozpoczynamy nowe stado.

II. Dobranie nowej karty krowy z wierzchu talii krów. Jeśli zapomnimy o dobraniu karty będziemy mieć w kolejnej turze o jedną kartę mniej a przy kolejnym dobieraniu będziemy mogli dobrać 2 karty krów.

W każdej talii krów mamy 6 kart krów specjalnych (z 5 muchami) . Mają one 3 rodzaje właściwości specjalnych:

a) Krowy blokerki (o numerach 0 i 16) zagrane na początku lub na końcu stada blokują możliwość dokładania kart przed lub za blokerką. Krowy te mają też efekt dodatkowy w postaci ikonki z 3 strzałkami – mogą zmienić kierunek rozgrywki albo dają nam prawo wyboru przeciwnika, który rozegra swoją turę jako następny (bez zmiany kierunku gry)

b) Krowy akrobatki (numery 7 i 9) mogą być zagrane tylko wtedy, gdy w stadzie znajdą się zwykłe krowy o takich numerach. Akrobatki wskakują na takie zwykłe krowy. Ich efekt dodatkowy to możliwość zmiany kierunku rozgrywania tur (ikonka z dwiema strzałkami w formie uśmiechu)

c) Krowy niemrawki – możemy je umieszczać w stadzie między 2 kartami z nienastępującymi po sobie numerami. Ich efekt dodatkowy jest taki sam jak u krów akrobatek, czyli daje nam możliwość zmiany kierunku rozgrywki.

Rozgrywka w 2 osoby

Instrukcja przewiduje także rozgrywkę dwuosobową. W takiej grze zagrywamy karty do 3 stad zamiast do 1 tworząc 3 rzędy kart. Stada układamy jedno pod drugim. Karta strzałki wskazuje kierunek dokładania kart do stad (od dołu do góry lub odwrotnie).

Gdy zagramy kartę krowy niemrawki lub krowy akrobatki możemy zmienić kierunek dokładania kart do stad. Zagrana krowa blokerka też nam na to pozwala lub na wybór, do którego z 3 stad przeciwnik musi zgrać kartę krowy.

ZAKOŃCZENIE GRY

Zakończenie rundy

Runda dobiega końca z chwilą dobrania ostatniej karty z talii kart krów. Rozgrywamy jeszcze turę zagrywając karty z ręki do momentu, aż ostatnie z istniejących stad zostanie przez kogoś zabrane (dobrowolnie lub nie). Jeśli na ręce zostaną nam jakieś karty dokładamy je do naszej obory. Zostaje nam jeszcze policzenie much na kartach obory i zapisanie wyników w notesie.

Gracz, który w rannej rundzie zgromadzi najwięcej much dobiera na rękę wierzchnią kartę z talii rolników – może jej użyć w dowolnej rundzie. Każda taka karta ma jakąś wyjątkową moc: pozwala podejrzeć karty przeciwnika, zmienia kierunek rozgrywki albo wybiera przeciwnika rozgrywającego turę, usuwa kartę krowy z ręki przeciwników itp.

Zakończenie gry

Jeśli na koniec rundy którykolwiek z graczy zdobędzie 100 punktów gra dobiega końca. Zwycięzcą zostaje gracz z najmniejszą ilością much w kolekcji.

WRAŻENIA

MOW
to szalona gra rodzinna czy imprezowa w budowanie swojego stada krów z jednoczesnym unikaniem tych, za którymi uganiają się muchy. Zasady gry są bardzo proste, do wytłumaczenia dosłownie w chwilę. Spokojnie zagramy w nią z dzieciakami (dolna granica wieku to 7 lat), ale świetnie sprawdzi się także na imprezie w gronie dorosłych.

Zagrywamy kartę z ręki, dobieramy w jej miejsce nową ze stosu i w sumie tyle. Nie ma tu za wiele pola do działania. Konieczność dokładania kart na początku lub na końcu rzędu determinuje nasze ruchy, albo brak możliwości ich wykonania. Jedynie karty specjalne mogą nieco zmienić układ na stole.

Dobór kart siłą rzeczy związany jest z losowością. Ta jest tu mocno dostrzegalna. Może być tak, że będziemy zbierać zestaw za zestawem bo karty nam nie podejdą i nie będziemy mogli lub chcieli zagrać niczego z naszej ręki.

Niewątpliwą zaleta wspomnianej losowości jest pozytywny wpływ na regrywalność MOW. A na nią nie możemy zbytnio narzekać.

W rozgrywce pojawia się także negatywna interakcja, ale w takiej przyjemniej formie. Dzięki wspomnianym już kartom specjalnym czy kartom rolnika możemy nieco pokrzyżować plany naszym przeciwnikom.

Zabawa w hodowcę krów jest szybka i emocjonująca. Czas gry zamknie się w mniej więcej 15 minutach. Idealnie, żeby przystąpić do rewanżu.

MOW to tytuł adresowany do sporej liczby graczy. Bowiem możemy zagrać aż w 10 osób. Obawiamy się jednak, że tylu graczy to za dużo, żeby wynieść jakiekolwiek pozytywne wrażenia z rozgrywki. Optymalny skład to 5-6 osób. Oczywiście mamy też specjalny wariant dwuosobowy i trzeba przyznać, że całkiem fajnie on działa.

Podsumowując: jeśli lubicie szybkie, emocjonujące i niebanalne gry, takie które można wyjąć do popołudniowej kawy czy na imprezie, to koniecznie musicie poznać MOW. Prostota zasad, szybka i emocjonująca rozgrywka, fajna nutka negatywnej interakcji to tylko niektóre atuty tego tytułu. My gorąco polecamy MOW i cieszymy się, że gra dołączyła do naszej kolekcji.

PLUSY:

+ prostota zasad przy ciekawej rozgrywce
+ emocjonująca rozgrywka
+ karty specjalne zmieniające przebieg gry
+ grafiki kart
+ muczące pudełko

MINUSY:

- brak




Liczba graczy: 2-10 osoby
Wiek: od 7 lat
Czas gry: ok. 15 minut
Rodzaj gry: gra familijna,
gra karciana,
gra imprezowa
Zawartość pudełka:
* 48 kart krów z zielonymi rewersami,
* 48 kart krów z żółtymi rewersami,
* 10 kart rolników,
* karta strzałki,
* notes punktacji,
* ołówek
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Rebel
Cena: 59-81 zł (XII 2023 r.)
Autor: Bruno Cathala
Ilustracje: Cyril Bouquet

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji.



Grę MOW kupicie w sklepie Rebel.

Galeria zdjęć:






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz