Całkiem niedawno mieliśmy hopla z przerzutką na punkcie gier detektywistycznych. Detektyw, Kroniki zbrodni czy też Sherlock Holmes potrafili wchłonąć nas na ładnych kilkanaście godzin. To było naprawdę fajne wyzwanie intelektualne, żeby odnaleźć sprawców różniastych zbrodni. Parę lat wcześniej bawiliśmy się doskonale (i czasem do tego wracamy) Tajemniczym Domostwem, gdzie korzystając trochę z mechaniki Dixita, musieliśmy wydedukować przy pomocy ducha, kto, czym, i gdzie dokonał zbrodni.
Dlatego też z wielką radością przyjęliśmy
do wiadomości, że Lucky Duck Games wyda po polsku Paranormalnych Detektywów –
grę stworzoną przez grupę naszych rodaków, jednakże wydaną do niedawna poza
naszymi granicami. Gra zebrała całkiem sporo pozytywnych recenzji, więc i my
nabraliśmy ochoty na zabawę w detektywów. Paranormalnych detektywów.
Co z tej zabawy wyniknęło? Zapraszam do
lektury recenzji.
Wykonanie komponentów oceniam wysoko. W
zasadzie nie ma się czego przyczepić. Załączona instrukcja napisana jest
bardzo poprawnie. Tekstu nie ma dużo i podany został w sposób przystępny,
okraszony kilkoma przykładami. Zdecydowanie ułatwia zaznajomienie się z
zasadami.
CEL GRY
Jeden z graczy wciela się
zatem w rolę ducha, a reszta staje się detektywami. Ci kontaktując się z duchem
ofiary starają się odkryć tajemnicę jego śmierci próbując ustalić fakty.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry nie nastręcza
większych problemów. Wygląda ono inaczej dla osoby, która wcieli się w postać
ducha, a inaczej dla detektywów.
Wspólnymi elementami będą plansza główna oraz planszetka zwana pergaminem. Do dyspozycji ducha oddano wskaźniki: duchomierza, tabliczki rozmów, obrażeń oraz sznury wisielca. Ponadto gracz ten otrzymuje arkusz ducha (w formie tabliczki suchościeralnej), jedną losową kartę historii, trzy karty interakcji ducha, talię kart Tarota oraz marker.
Zestawem startowym detektywa będzie
zasłonka, arkusz detektywa (umieszczany za zasłonką), Karty Interakcji (ich
liczba zależy od liczebności graczy biorących udział w zabawie) oraz marker. To
w zasadzie wszystko. Możemy przystąpić do śledztwa. Paranormalnego śledztwa.
PRZEBIEG GRY
Począwszy od pierwszego gracza, po kolei każdy z detektywów
rozgrywa swoją rundę. W niej ma do wykonania dwie akcje. Jedną obowiązkową,
drugą – fakultatywną. Duch nie ma swojej własnej tury, jednakże jest w grze
przez cały czas. Jego zadaniem będzie udzielanie odpowiedzi na zadane przez
detektywów pytania.
Cóż zatem ma do zrobienia detektyw? Obowiązkową akcją jest zadanie
duchowi pytania. W tym celu zagrywamy jedną z kart interakcji odkrytą przed
sobą. Następnie zadajemy pytanie, przy czym nie może to być pytanie zamknięte,
na które odpowiedzią będzie „tak” lub „nie”. Zatem detektyw musi wykazać się
odrobiną kreatywności. Może zapytać się o wygląd przed śmiercią albo czym
została ofiara zamordowana. Duch
następnie odpowiada, przy czym forma odpowiedzi zależy od zagranej karty
interakcji.
Akcją opcjonalną jest przedstawienie swojej wersji historii, w
której to mamy odpowiedzieć na pięć pytań związanych ze śmiercią ofiary. A są
nimi:
(2) gdzie doszło do śmierci ofiary?
(3) dlaczego w ogóle doszło do zabójstwa?
(4) jak zginęła ofiara?
(5) jakie było narzędzie zbrodni?
Odpowiedzi udzielane są na głos – tak, aby wszyscy je usłyszeli.
Po przedstawieniu swojej wersję historii, istnieją dwie możliwości:
(a) Zagadka zostaje rozwiązana. Dzieje się tak, jeśli udało nam
się prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pięć pytań. W takim przypadku my i
Duch wygrywamy grę.
(b) Częściowy postęp. Jeśli nie udało się nam odpowiedzieć
poprawnie na wszystkie pytania, duch w sekrecie przed innymi zapisuje na naszym
arkusza detektywa cyfrę w zakresie od 0 do 4. Ta informuje nas, na ile pytań
udzieliliśmy właściwych odpowiedzi. Nie dowiemy się jednakże, które są
właściwe. Następnie duch wpisuje tę cyferkę tę na swoim arkuszu duchu przy
danym detektywie.
Każdy ze śledczych ma dwie próby odpowiedzi. Po drugiej nieudanej
próbie zostajemy wyeliminowani ze śledztwa i możemy jedynie obserwować całą
sytuację.
Duch może nam trochę ułatwić zabawę. Ma do swojej dyspozycji trzy
wskazówki a ich forma zależy od tego, której karty interakcji użył.
Gdy tura jednego z graczy dobiegnie końca, pałeczkę przyjmuje kolejny
gracz.
ZAKOŃCZENIE GRY
Cała zabawa kończy się gdy:
(i) jeden z detektywów prawidłowo odgadł wszystkie kluczowe
elementy historii, czyli zawarł w swojej wersji historii odpowiedzi na
wszystkie pięć pytań,
(ii) wszystkim detektywom skończyły się karty interakcji lub też
wszyscy mają na koncie dwie nieudane próby odgadnięcia zagadki. W takim
przypadku wygrywa ten detektyw, który jako pierwszy odgadł najwięcej kluczowych
elementów historii.
WRAŻENIA
Oczywiście nie jest tak, że mamy pełną dowolność w zadawaniu pytań. A
może raczej w uzyskiwaniu odpowiedzi na nie. Pytać możemy o wszystko,
natomiast to w jakiej formie uzyskamy wskazówkę, to już zależy od kart. Musimy
przy tym pamiętać, że karty po wykorzystaniu odrzucamy i nie możemy już użyć w
grze, więc trzeba robić to z głową. Pewną ciekawostką jest to, że w grze
występuje w sumie sześciu detektywów i każdy dysponuje nieco innym arsenałem
kart. Więc czasem warto zmienić postać (a z doświadczenia wiem, że lubimy się
do nich przywiązywać), żeby móc otrzymać wskazówki w innej formie.
Na większość pytań duch odpowie tak, że odpowiedź zobaczą wszyscy. Kilka odpowiedzi zostanie ujawnionych wyłącznie nam. Oczywiście duch odpowiada nie wprost. Musi się nakombinować (w niektórych historiach nawet bardzo), żeby za pomocą swojego arsenału, na który składają się te wszystkie przedmioty, jak choćby tabliczka rozmów, linki czy też własna ręka udzielić jak najlepszej odpowiedzi, żeby pytający coś jednak z niej wyniósł, żeby jego stan wiedzy wzrósł. Dużo zatem zależy od gracza będącego duchem. Na jego barkach bowiem zależy właściwe ukierunkowanie myśli detektywów, a nie ma zbyt dużych możliwości.
Całe szczęście nie musimy na koniec gry rozwiązywać żadnego testu,
który miał miejsce w np. Detektywie. Nie, tutaj w trakcie rozgrywki będziemy
starać się opowiedzieć historię zawierając w niej odpowiedzi na pięć kluczowych
pytań i ten, kto zrobi to pierwszy, ten wygra. A nawet jeśli nikomu się nie uda
odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania, to wygra ten, kto jako pierwszy
udzielił najwięcej poprawnych odpowiedzi.
Muszę się odnieść do kwestii regrywalności. Nie ma co się
oszukiwać. To gra, w którą zagramy skończoną liczbę razy. Scenariuszy jest w
sumie 28 i po przejściu ich wszystkich pewnie więcej po tę grę nie sięgniemy.
Chyba, że po jakimś czasie, bo pamięć ludzka jest ułomna i nie jesteśmy w
stanie zapamiętać wszystkich historii. Wydawca przygotował również specjalną
aplikację na Androida i iOs-a. Niestety póki co nie znajdziemy w nich
języka polskiego – pewnie z czasem ulegnie to zmianie.
Wariant kooperacyjny również jest OK. Sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy do zabawy przystępują młodsi gracze, którzy mogą liczyć na pomoc starszych detektywów.
Podoba mi się jeszcze jedna rzecz. Zależna od samych graczy. Chodzi mi o atmosferę przy stole. Można grać na poważnie, a można na totalnym luzie, robiąc sobie z makabrycznej historii czarną komedię. Naprawdę nie raz i nie dwa, śmialiśmy się wszyscy do rozpuku, interpretując wskazówki ducha niekoniecznie z jego intencjami. Czasem bywało jednakże dość poważnie. Ta gra już tak ma.
Podsumowując: Paranormalni detektywi to naprawdę nietuzinkowa gra z bardzo
ciekawą mechaniką. Pewnie, że nie odkrywa Ameryki, jeśli chodzi o powiedzmy
warstwę fabularną, w której to jeden z graczy będzie przewodnikiem dla reszty.
Z tym spotkaliśmy się choćby w Tajemniczym domostwie i jego późniejszych
odmianach (jak np. Mysterium). Jednakże to, w jaki sposób odbywa się to
przewodzenie innym, jest czymś nowym. Wcale nie jest przez to łatwiej. A częste
rozbieżności pomiędzy tym, co duch chciał przekazać, a tym co zrozumiał
detektyw(i) bywają naprawdę zabawne. Odnosiliśmy wrażenie, że czasem wyglądało
to jak zabawa w głuchy telefon, gdzie pierwotna wersja historii mocno różniła
się od tej przedstawionej przez detektywów. Bardzo się z polubiliśmy z
Paranormalnymi detektywami i z czystym sumieniem polecamy tę grę jako znakomitą
rozgrywkę w gronie osób, zwłaszcza tych, które lubią gry dedukcyjne.
PLUSY:
+ znakomite wykonanie,
+ niebanalna rozgrywka,
+ dość krótki czas całej zabawy,
+ dobra skalowalność.
MINUSY:
- regrywalność
ograniczona liczbą scenariuszy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz