niedziela, 22 marca 2015

PRZEBIEGŁE WIELBŁĄDY: czysty pustynny hazard!- recenzja gry


"Trwa szalony wyścig wielbłądów wokół piramidy! Gonitwa garb w garb, łeb w łeb! Kopyta aż dymią! To ściągnięte do Egiptu przez arabskiego szejka najszybsze wielbłądy świata! Bardzo biegłe w bieganiu i przebiegłe w wyprzedzaniu! Zasiądź w loży i kibicuj! Który wielbłąd jest Twoim faworytem? Który okaże się czarnym wielbłądem wyścigu? Typuj zwycięzców i przegranych. Daj się ponieść atmosferze gonitwy, ale bądź czujny! To przebiegłe wielbłądy! Mogą cię zrobić w konia! Musisz wykazać się  świetną intuicją aby szejk wypłacił Ci bajeczną nagrodę!"

Opis z tyłu pudełka gry jest najlepszą jej reklamą. Bo o tej grze napisano już niejedno. Zastanawiałam się czy tworzyć kolejną recenzję, ale uległam pokusie. Bo gra zawładnęła naszymi sercami. Po jej pierwszym rozłożeniu i rozegraniu pierwszego wyścigu wiedzieliśmy, że to były dobrze wydane pieniądze i że będzie ona gościć często na naszym stole (a w zasadzie dywanie bo jakoś najczęściej to własnie na dywanie toczą się nasze rozgrywki). 
Co takiego w sobie ma ta jedna z wielu gier? Przekonacie się czytając recenzję. 
Przód pudełeczka i równie przyjemny tył

CO ZAWIERA GRA

Klasyczne dla większości gier spore kwadratowe pudełko skrywa w sobie:

Przebiegłe wielbłądy w całej okazałości
  • planszę do gry;
  • tekturową piramidę;
  • 5 drewnianych figurek wielbłądów;
  • 5 kostek w kolorach wielbłądów (na każdej po dwie cyfry 1,2 i 3);
  • 40 kart typowania (5 dla każdego gracza);
  • 8 dwustronnych kafelków pustyni (po 1 dla gracza);
  • 15 kafelków typowania (po 3 na każdego wielbłąda);
  • 5 kafelków piramidy;
  • znacznik gracza rozpoczynającego rundę;
  • 50 monet egipskich funtów (35 szt jednofuntowych i 15 pięciofuntowych);
  • 20 banknotów funtów egipskich ( po 10 w dwóch nominałach- dziesięciofuntowym i dwudziestofuntowym).


Przebiegłe wielbłądy i ich kości przeznaczenia
















Karty typowania








Karty typowania- w sumie jest ich 40- po 5 dla każdej z 8 postaci. Będą niezbędne do obstawiana najlepszego i najgorszego wielbłąda.










Kafelki typowania








Kafelki typowania- po 3 dla każdego wielbłąda (w jego kolorze). Graczowi, który trafnie wytypuje wielbłąda, który wygra daną turę przyniosą odpowiednio 5,3 lub 2 punkty. Użyte do wytypowania drugiego w kolejności wielbłąda dadzą 1 punkt. 



Kafelki pustyni










Kafelki pustyni- dwustronne kafle ułatwiające lub utrudniające wyścig wielbłądów. Pole z fatamorganą cofa wielbłąda, który na niego trafi o jedno pole. Natomiast pole z oazą przesuwa go o 1 pole do przodu. Niezależnie od tego jaki wpływ kafel wywiera właściciel, który go umieścił na planszy dostaje 1 funt egipski za każdym razem, gdy wielbłąd na nim stanie.










Monety- funty egpiskie 
i banknoty (10-cio i 20-to funtowe)







Znacznik gracza rozpoczynającego rundę- każdorazowo przydzielany osobie zaczynająca daną rundę. 





CEL GRY

Celem graczy jest zarobienie jak największej ilości pieniędzy. Będzie to możliwe przez uważne obserwowanie wielbłądów, wykonywanie odpowiednich czynności w poszczególnych turach a finalnie wytypowanie zwycięzcy wyścigu lub największego przegranego. Czysty hazard...

PRZYGOTOWANIE GRY

Przed pierwszą rozgrywką musimy ostrożnie złożyć piramidę według instrukcji obrazkowej umieszczonej na pierwszej stronie instrukcji do gry. Na szczęście pudełko pozwala na jej przechowywanie bez konieczności rozkładania bo stworzenie piramidy nie jest takie prościutkie a tektura (mimo, że gruba ) mogłaby ulec zniszczeniu przy takim wielokrotnym konstruowaniu piramidy. 



Tekturowa piramida- swoista wyrzutnia kostek

Piramidę mamy gotową, a więc aby przygotować rozgrywkę musimy wykonać następujące czynności:
  1. Rozkładamy planszę na środku stołu. 
  2. Na polu z piramidą układamy pięć kafelków piramidy.
  3. Kafelki typowania dzielimy według kolorów i układamy na polach z rysunkami wielbłądów w stosy w następującej kolejności: na samym dole kafelek z monetą o wartości "2", w środku z "3" a na samej górze z "5".5 wielbłądów stawiamy na namiotach obok kafelków do typowania- oczywiście zgodnie z kolorami.
  4. Obok planszy rozkładamy banknoty i monety według ich wartości- tworzą one swoisty bank.
  5. Rozdajemy każdemu graczowi 5 kart typowania i 1 kafelek pustyni z wizerunkiem wybranej przez niego postaci. Karty typowania gracz trzyma w ukryciu, a kafelek pustyni w widocznym miejscu.
  6. Każdy gracz otrzymuje 3 funty egipskie. Gracze kładą je przed sobą.
  7. Najmłodszy gracz otrzymuje znacznik gracza rozpoczynającego rundę.
  8. Najmłodszy gracz ustala pozycje startowe wielbłądów. W tym celu rzuca równocześnie 5 kostkami i ustawia wielbłądy na torze wyścigu według wskazania kostek. Oznacza to, że każdy wielbłąd, którego kostka wskazała 1 jest ustawiany na torze wyścigu na polu 1, wielbłąd któremu wypadła 2 na polu 2 zaś wielbłąd z 3 na polu 3 na torze wyścigu. Jeśli kilka wielbłądów startuje z tego samego pola, są one ustawiane jeden na drugim- to gracz rozpoczynający decyduje, który wielbłąd jest na dole, a który na górze. 
  9. Gracz umieszcza kostki w piramidzie i ustawia ją na wskazanym miejscu na planszy wyścigu.

Szalony pustynny wyścig przygotowany


Gra przygotowana. Zatem pustynny wyścig czas zacząć!

PRZEBIEG GRY

Grę rozpoczyna gracz posiadający znacznik gracza rozpoczynającego. W trakcie swojego ruchu może on wykonać jedną z czterech czynności czyli:




wziąć kafelek typowania z dowolnego stosu aby wytypować, który wielbłąd wygra bieżący etap. Gracz bierze zawsze wierzchni kafelek w danym kolorze i kładzie go przed sobą. Nie ma limitu na kafelki typowania. Można je brać dopóki są na planszy. Można mieć przed sobą kilka kafelków w tym samym kolorze. 









lub


położyć kafelek pustyni na wolnym polu toru wyścigu- na polu nie zajętym przez wielbłądy i inne kafelki pustyni. Nie wolno położyć kafelka na polu sąsiadującym  z polem, gdzie już leży kafelek innego gracza oraz na pierwszym polu toru. Kładąc kafelek gracz decyduje czy umieszcza go polem fatamorgany (cofanie wielbłądów) czy też oazy (przyspieszanie biegu wielbłądów). W kolejnej akcji można przesunąć położony kafelek nadal zachowując powyższe zasady;


lub



wziąć jeden kafelek piramidy a co za tym idzie wyrzucić kostkę z piramidy i dokonać ruchu wylosowanego wielbłąda;








lub




wytypować zwycięzcę lub przegranego całego wyścigu za pomocą karty typowania- karę wybranego koloru wielbłąda gracz układa odpowiednio na polu wyznaczenia pierwszego lub ostatniego wielbłąda.










Punktowanie etapu:

W momencie, gdy któryś z graczy weźmie z planszy ostatni kafelek piramidy i po rzucie kostką wykona ruch wielbłądem, gra zostaje przerwana. Rozpoczyna się punktowanie etapu:
  • Sprawdzamy, który wielbłąd jest liderem. Jeśli najdalej jest kilka wielbłądów zwycięzcą etapu jest ten, który jest na górze. 
  • Następnie każdy gracz dostaje lub traci funty egipskie za każdy kafelek typowania jaki zabrał z planszy. Za każdy kafelek typowania ze zwycięskim wielbłądem gracz dostaje odpowiednio 5, 3 lub 3 funty egipskie. Zaś za kafelki wielbłąda na drugim miejscu gracz otrzymuje 1 funt. Jeśli gracze mają kafelki typowania wielbłądów z dalszych miejsc za każdy taki kafelek tracą 1 funt. 
  • Za każdy posiadany kafelek piramidy gracz otrzymuje 1 funt. 
Gracze podliczają wysokość nagród lub kary i rozliczają się z bankiem. Gracz, który posiada teraz znacznik gracza rozpoczynającego, zaczyna nowy etap.

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się natychmiast, gdy któryś z wielbłądów przekroczy linię mety. Gracze przeprowadzają ostatnie punktowanie etapu według powyższych zasad. 

Punktowanie końcowe:

Gracze otrzymują lub tracą funty egipskie za wytypowanie zwycięzcy oraz największego przegranego:
  • Najpierw odwracamy stos kart z miejsca typowania zwycięzcy. Ważne: karta, która leży na spodzie została położona jako pierwsza, karta na wierzchu jako ostatnia. Po odwróceniu rozpatrujemy najpierw kartę położoną najwcześniej. Gracz, który pierwszy wytypował zwycięzcę dostaje 8 funtów egipskich, drugi otrzymuje 5 funtów, trzeci 3 funty, czwarty 2 a każdy kolejny 1 funt. Za karty w innym kolorze niż zwycięski wielbłąd gracze płacą do banku 1 funt za każda kartę.
  • Następnie w taki sam sposób rozliczamy karty ze stosu największego przegranego. W przypadku gdy chodzi o wieżę wielbłądów ostatni jest wielbłąd na samym dole. 
Po punktowaniu końcowym gracze zliczają ilość pieniędzy. Gracz, który zebrał najwięcej funtów egipskich wygrywa grę. W przypadku remisu gracze dzielą się zwycięstwem. 

WRAŻENIA

Przebiegłe wielbłądy to świetna gra rodzinna. Zdrowy hazard wciągający i małych i dużych. Poszukujący niewiadomo jakiej strategii jej tutaj nie znajdą. Ale wszyscy, którzy chcą spędzić miło niedzielne popołudnie w gronie rodzinnym powinni obowiązkowo dołączyć tę grę do swojej kolekcji. 

PLUSY:

+ proste zasady, do wytłumaczenia w 5 minut;
+ dla dzieci bardzo interesującym gadżetem jest piramida wypuszczająca kostki;
+ bardzo dobra jakość wykonania wszystkich elementów;
+ jasna instrukcja i wsparcie wydawcy (videoinstrukcje);
+ duża regrywalność- każda rozgrywka jest inna;
+ duża losowość akurat w tej grze jest bardzo przydatna.

MINUSY:

- pękająca gumka przy piramidzie na kostki: dość szybko ulega zniszczeniu i choć wydawca dołącza do gry aż 3 sztuki to przy intensywnych rozgrywkach na długo one niestety nie starczą.

Jeśli lubicie hazard w najlepszym wydaniu, grę pełną niespodzianek i fajnych gadżetów zasiądźcie do Przebiegłych wielbłądów. Gwarantujemy, że na jednej rozgrywce nie skończycie. U nas gra wraca na dywan każdego dnia. Najlepszym dowodem jest to, że jedna gumka nie wytrzymała już presji i pękła ;-)


Liczba graczy:  od 2 do 8 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok. 20-30 minut
Rodzaj gry: familijna
Zawartość pudełka:
*plansza do gry
* piramida na kostki
* 5 wielbłądów
* 5 kostek w kolorach wielbłądów
* 40 kart typowania
* 8 kafelków pustyni
* 5 kafelków piramid
* 15 kafelków typowania
* 50 monet
* 20 banknotów
* znacznik gracza rozpoczynającego rundę
* barwna i przystępna instrukcja z obrazowymi przykładami
Wydawnictwo: LUCRUM GAMES
Cena: od 75 do ok 100 zł

2 komentarze:

  1. My też stosunkowo niedawno odkryliśmy Wielbłądy - sięgnęłam po nie na jednym konwencie, w pośpiechu, zanim pozostali hardzi eurogracze wrócą z turnieju. Wciągnęłyśmy się na dobre, eurogracze, którzy do nas dołączyli po chwili, również :D Jestem ciekawa, jak sprawdzi się na znacznie więcej osób, bo póki co graliśmy w trzy i cztery osoby.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też jesteśmy ciekawi rozgrywki w większym gronie. Na razie ograliśmy grę w 3 osobowym składzie. Nie możemy się już doczekać dodatku.

      Usuń