środa, 10 grudnia 2025

Super Farmer The Dice Game - recenzja kościanej wersji kultowej gry Granny.

Zawsze gdy pojawia się modyfikacja kultowej gry rodzi się niepokój czy zmiana mechaniki gry uwielbianej przez graczy przypadnie im do gustu.

Tak było z kościaną wersją kultowego już Wirusa. Wejście na rynek gry Wirus! Roll & Write było okupione lekkim niepokojem. Czy turlano-wykreślana mechanika przyjmie się w domach, gdzie od długiego już czasu karciany Wirus królował na stołach.

Bohaterka dzisiejszej recenzji to także kościana modyfikacja kultowej już gry. Mowa tutaj o grze Super Farmer od wydawnictwa Granna. Teraz dostajemy ją w wersji Super Farmer The Dice Game. Czy taka kościana wersja przypadnie nam do gustu? A może to profanacja starego, dobrego Farmera? Zapraszamy do lektury naszej recenzji.


Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

W kwadratowym pudełku, takim wielkości wspomnianego Wirusa Roll&Write znajdziemy całkiem sporo komponentów. Będą to: karty (zwierząt, drapieżników, psa i kotów) , drewniane kości (po 4 w 5 kolorach), żetony zwierząt (po 4 z każdego z 6 rodzajów.



Wszystko wykonane jest za zachowaniem standardów jakości. Załączona wielojęzykowa instrukcja w pełni tłumaczy wszelkie meandry związane z rozgrywką.

CEL GRY

Jako farmerzy musimy zapanować nad własnym stadem i zgromadzić je przy sobie. W tym celu musimy odwzorowywać układy z kart zwierząt tak, aby zgromadzić po 1 żetonie każdego gatunku. 

Ten komu uda się jako pierwszemu, ten oczywiście zwycięży.

PRZYGOTOWANIE GRY

Nasze tworzenie stad musimy sobie przygotować. 

Każdy gracz otrzymuje zestaw 5 kolorowych, specjalnych kości, na których ściankach widnieją wizerunki zwierząt.

W zależności od liczby graczy biorących udział w zabawie przygotowujemy odpowiednią liczbę kart zwierząt i drapieżników. Tasujemy te karty i tworzymy z ich zakryty stos. 


Obok stosu kart zwierząt układamy kartę psa i potasowaną talię kart kotów, jeśli chcemy zagrać w wariant zaawansowany. 

W dostępnym miejscu układamy żetony zwierząt posegregowane według ich rodzaju. 

Wszystko gotowe. Można zacząć tworzenie naszych stad.

PRZEBIEG GRY

W przeciwieństwie do klasycznego Super Farmera, który opiera się na rzutach kośćmi i rozmnażaniu zwierząt, wersja Super Farmer The Dice Game stawia na szybkość, spostrzegawczość i zręczność.

Odkrywana jest wierzchnia karta zwierzęcia, na której widnieje wzór układu kostek, jaki należy odwzorować.

Następnie wszyscy gracze wykonują następujące kroki:

(I) Zarządzanie stadem - wszyscy gracze jednocześnie zaczynają jak najszybciej obracać swoje kości, starając się ułożyć wzór widoczny na karcie. Gracz, który jako pierwszy to zrobi przykrywa ręką kartę układu.


Znak zapytania oznacza dowolne zwierzę, lecz inne niż te pokazane na pozostałych kościach danego układu. Biały kolor kości oznacza dowolny kolor, lecz inny niż te pokazane na pozostałych kościach danego układu.

(II) Punktowanie – sprawdzamy, czy gracz, który chwycił za kartę ułożył wszystkie kości zgodnie z układem. Liczy się ułożenie odpowiednich ścianek na odpowiednich kościach a nie fizyczne rozmieszczenie kości na stole. Gracz, który jako pierwszy poprawnie ułoży wymagany wzór, zdobywa żeton zwierzęcia widoczny na wierzchniej karcie stosu. Jeśli posiada już taki żeton bierze zamiast niego żeton farmera.



Jeśli gracz się pomylił i nie odwzorował układu nie bierze już udziału w tej rundzie, a pozostali gracze zaczynają ją od nowa przerzucając kości.

(III) Wymiana – gracz, który wygrał rundę może dodatkowo wymienić każde 3 żetony farmera na dowolny żeton zwierzęcia, którego nie posiada w swoim stadzie.

Jeśli nie można odsłonić karty należy zebrać wszystkie karty zwierząt i drapieżników (oprócz ostatniej leżącej na stosie) i przetasować je tworząc nową talię kart zwierząt.

Karty specjalne

W grze mamy kilka typów kart specjalnych:

(a) Karta drapieżników (wilk z lisem) – gracz, który zwycięży w rundzie z kartą drapieżników nie otrzymuje żetonu zwierzęcia, ale pozostali gracze muszą odrzucić jeden wybrany przez sienie żeton (chyba, że ma kartę psów)


(b) Karta psów – chroni gracza przed efektem działania kart drapieżników. Zdobywamy ją, jeśli wygramy rundę z jej udziałem (zabieramy ją wtedy do siebie). Po jej użyciu odkładamy ją ponownie na środek stołu.

(c) Karty kotów (wariant zaawansowany) – zmieniają one zasady gry. Po odkryciu karty z symbolem kocich łap odkrywamy także kartę kota i kładziemy obok aktualnego układu. Od teraz układając kości musimy się stosować do efektu karty kota. A tych mamy siedem: zamiana koloru dwóch kości, zamiana symboli zwierząt, ograniczenia palców w obracaniu kości czy układanie kości w formie wierzy.



ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się z chwilą, gdy komuś uda skompletować pełne stado, czyli zgromadzić po jednym żetonie z każdego z sześciu gatunków zwierząt. Osoba taka zostaje zwycięzcą gry.

WRAŻENIA

Super Farmer The Dice Game jest grą, która potrafi zaskoczyć. Choć czerpie z kultowego tytułu, całkowicie zmienia dynamikę rozgrywki, zamieniając spokojną hodowlę zwierząt w szalony wyścig na spostrzegawczość i zręczność.


Zasady gry są bardzo łatwe do przyswojenia, co sprawia, że gra świetnie nadaje się dla rodzin i na imprezy, w których uczestniczą osoby o różnym doświadczeniu w grach planszowych. Minimalny wiek graczy to 6 lat. 

Karty Wilka i Lisa wprowadzają fajny element chaosu, który na chwilę łamie główną mechanikę i dodaje szczyptę negatywnej interakcji. Zaś możliwość dodania kart specjalnych (Kotów) urozmaica zabawę, wprowadzając dodatkowe, często humorystyczne, wyzwania. Choć mimo wariantów, mechanika gry opiera się głównie na szybkim dopasowywaniu posiadanych kości do określonego wzoru.


Rozgrywka jest szybka i dynamiczna (ok. 20 minut). Dzięki elementowi zręcznościowemu i jednoczesnym działaniom graczy, gra jest pełna adrenaliny i nie ma czasu na nudę. Nie ma tu czasu na planowanie czy zastanawianie się. 

Gdy tylko odkryjemy kartę, czujemy nagły przypływ adrenaliny. To jest ten typ gry, gdzie ręce latają, a kości wirują po stole. Musimy jednocześnie odczytać wzór, znaleźć odpowiednie zwierzęta na swoich kościach i jak najszybciej je obrócić w prawidłowej orientacji. To jest czyste "klepanie" kośćmi!

Gra wprowadza element chaosu i presji. Intensywna rywalizacja na czas może jednak być stresująca dla niektórych graczy, zwłaszcza dla młodszych dzieci lub osób, które nie lubią gier zręcznościowych.


Rozgrywka doskonale trenuje spostrzegawczość, refleks oraz małą motorykę (szybkie obracanie kości).

Nie da się ukryć, że Kościany Super Farmer wywołuje masę emocji. Najśmieszniejsze momenty to te, w których widzimy, jak dłoń naszego przeciwnika ląduje na karcie ułamek sekundy przed naszą. Choć momentami czujemy frustrację, natychmiast mija ona, bo gra jest zbyt szybka, żeby się tym przejmować.


Gra jest bardzo ładnie wykonana. Kości są dobrze wykonane, z wyraźnymi obrazkami zwierząt. Choć to tylko kości i karty, Granna zadbała o to, żeby gra była wizualnie atrakcyjna i zachęcała do szybkiego chwytania za elementy.

Podsumowując: Super Farmer The Dice Game to świetna propozycja dla każdego, kto szuka szybkiej, wesołej i emocjonującej gry rodzinnej lub imprezowej. Jest to udana i nowoczesna wariacja klasycznego tytułu, która stawia na zręczność i refleks, zamiast na losowość (choć kości nadal są kluczowe!) i ekonomię wymiany. Zdecydowanie polecana dla tych, którzy chcą sprawdzić swoją spostrzegawczość w wyścigu z czasem i innymi graczami!

PLUSY:
+proste zasady,
+ szybka rozgrywka,
+ ćwiczenie spostrzegawczości i refleksu,
+ szybka, dynamiczna rozgrywka.

MINUSY:
- chaos i presja czasu mogą być frustrujące



Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra rodzinna, 
gra pod presją czasu,
gra kościana
Zawartość pudełka:
* 30 kart zwierząt,
* 13 kart kota,
* 5 kart drapieżników,
* 1 karta psów,
* 20 drewnianych kości,
* 24 żetony zwierząt,
* 14  żetonów farmera,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Granna
Cena: 45-60 zł ( XI 2025)
Autor: Michał Reszka
Ilustracje: Piotr Socha



Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Granna za przekazanie egzemplarza gry do recenzji. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz