niedziela, 3 maja 2015

MONTE BANANA: babanowy wślizg na szczyt góry- recenzja gry

Nie tylko dzieciom małpy kojarzą się z bananami. To smakołyk, o który te sympatyczne zwierzątka są gotowe stoczyć zaciętą walkę. Ba... są nawet w stanie wspiąć się na szczyt wysokiej góry. I to takiej wspinaczce opowiada MONTE BANANA- zabawna ale i wymagająca gimnastyki umysłu gra. 

Eh te małpki na pudełeczku gry- zachęcają do figli, prawda?

Szybki rzut oka na pudełeczko może zmylić niejednego. Bo jeśli ktoś się spodziewa banalnej gry dla dzieci niestety zawiedzie się. Monte Banana to niezła gimnastyka intelektualna i wyzwanie zarówno dla małych jak i dużych. 

CO ZAWIERA GRA

Tym razem Piatnik funduje nam pudełeczko dość sporych rozmiarów. Ale o ile często w przypadku tego wydawcy rozmiar opakowania jest stanowczo za duży , tym razem ma to logiczne (jak na grę logiczną przystało) uzasadnienie. Sami dojdziecie do takiego wniosku analizując co znajdziemy w pudełku. A będzie to:

Ekwipunek wyprawy na bananową górę
w całej okazałości

  • plansza (podnóże góry);
  • góra Monte Banana- trójwymiarowa, plastikowa góra, po której będą się wspinać nasze małpki;
  • 4 figurki małpek pełniące rolę pionków;
  • 20 kart do gry- po 5 w czterech kolorach graczy (karty o wartościach od 1 do 5);
  • 20 żetonów z bananami- owocem pożądania naszych małpek;
  • instrukcja (co charakterystyczne dla Piatnika dawana w wielu wersjach językowych-tutaj poza polską i angielską otrzymujemy jeszcze kilka w innych europejskich językach).






Wszystkie komponenty gry są tak pięknie wykonane, że koniecznie musimy się im przyjrzeć bliżej. 

Zacznijmy od tych najładniejszych czyli naszych głównych bohaterek- małpek:

Słodkie, sprytne, sympatyczne bohaterki wyprawy na górę Monte Banana
A jeśli już o górze mowa to zobaczcie jak się ona prezentuje. Wygląda całkiem imponująco:

Cel naszych śmiałków- bananowa góra

Reszta elementów gry nie jest już taka szczególna, ale wygląda niemniej przyjemnie.

Twarda podstawa góry


Karty ruchów- po 5 w kolorach graczy

No i główny cel- obiekt westchnień i wyścigu małpek czyli pyszne banany...

Owoc marzeń naszych małpek-
banany ukryte pod postacią tekturowych żetonów
A jak na każdą porządną wyprawę przystało potrzebne jest coś jeszcze- mapa lub dobry przewodnik, którym w tym przypadku jest instrukcja mówiąca nam co i jak mamy robić,żeby osiągnąć upragniony cel.

Krótka, zwięzła i przystępna mapa podróży
czyli instrukcja do gry


Rozumiecie już teraz dlaczego logicznym jest, że pudełko musi mieć swój rozmiar? Tutaj ma to jak najbardziej sensowne uzasadnienie. Owszem, można by się przyczepić i próbować twierdzić, że gdyby plansza stanowiąca podstawę góry była składana na 4 to wszystko mogłoby zamieszkać w mniejszym pudełku. Tylko czy składane podłoże będzie stabilne dla góry, po której skaczą małpki? Choć ja jestem fanem małych, zgrabnych pudełek rozmiar tego mnie przekonuje. Zobaczcie sami jak w nim wyglądają wszystkie elementy gry. 

Tak sobie mieszkają w pudełeczku wszystkie elementy gry

CEL GRY

Przed graczami wyścig na szczyt góry Monte Banana. Każdy z nich będzie dążył do takiego rozgrywania kart, aby to jego małpka po wykonaniu wszystkich 5 ruchów (czyli wyłożeniu 5 kart) znalazła się na jak najwyższym polu góry. A nagrodą będą upragnione banany w postaci wspomnianych żetonów.

PRZYGOTOWANIE GRY

Na środku miejsca do gry układamy planszę czyli podstawę, na której umieszczamy górę Monte Banana. 
Każdy z graczy wybiera sobie jedną małpę i ustawia ją przed pierwszym stopniem góry. Wraz z małpami gracze otrzymują zestaw kart ruchu w takim samym kolorze jak postawa małpek. Karty gracze trzymają w rękach.
Obok planszy kładziemy żetony z bananami.

I wyprawa przygotowana- można zacząć wyścig:

Wyprawa na Monte Banana przygotowana

PRZEBIEG GRY

Jak wieść głosi wyprawę na bananową górę rozpoczyna najśmielsza z małp a według instrukcji będzie to gracz, który najlepiej potrafi udawać małpę. 
Gra rozgrywana jest w kilku rundach i przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 

Gracz rozgrywający wybiera jedną ze swoich kart i kładzie odkrytą przed sobą. Następnie przemieszcza swoją małpę w górę lub w dół o tyle pól, ile wskazuje wyłożona karta.

W tych ruchach obowiązują następujące zasady:
  • Małpy przesuwamy o dokładnie tyle pól, ile wskazuje wyłożona karta. 
  • Przeskakujemy pola zajęte przez małpy innych graczy nie licząc ich.
  • Małpa może skończyć swój ruch tylko na wolnym polu.
  • Na początku wyprawy możliwy jest tylko ruch w kierunku szczytu czyli małpy nie mogą schodzić w dół. Od drugiego ruchu gracz może zadecydować czy wspina się na szczyt, czy też wycofuje się schodząc niżej. Powiem tylko tyle- ruchy w dół mają swój sens...
  • Podczas jednego ruchu nie  można zmieniać kierunku- wykładając kartę o wartości 5 nie można np. pójść 3 stopnie do góry i cofnąć się o 2.
  • Jeśli dany ruch nie jest możliwy w jednym kierunku bo nie ma na górze tylu wolnych stopni, małpę należy przestawić w przeciwnym kierunku.
Gdy gracz rozgrywający skończy swój ruch działanie przejmuje kolejny gracz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wykłada on kartę i przestawia swoją małpę w górę lub w dół o tyle pól, ile wskazała karta. Zachowuje przy tym wszystkie opisane wyżej zasady.

Ważna zasada: Kolejny gracz nie może wyłożyć karty o takiej samej wartości jak ostatnia karta gracza. Wyjątkiem jest ostatnia karta gracza aktualnie rozgrywającego rundę.  Dlatego ważne jest aby karty wykładać tak,żeby wszyscy widzieli jaką karta grano ostatnio. 

Przykład rozgrywki jednej rundy- wygrała niebieska małpa

ZAKOŃCZENIE GRY

Ponieważ gra obejmuje kilka rund ważne jest zakończenie każdej z nich- decyduje ono o finalnym wyniku wyprawy.

Runda kończy się w momencie gdy wszyscy gracze pozbędą się swoich pięciu kart. Rozpoczyna się przyznawanie obiektu wyścigu czyli bananów. Żetony je obrazujące przyznawane są zależnie od liczby graczy i pozycji ich małp:
  • Gra w wersji dwuosobowej: gracz, którego małpa jest najwyżej na górze Monte Banana otrzymuje jeden żeton z bananem. Drugi gracz nie otrzymuje nic.
  • Gra na 3 lub 4 osoby: gracz, którego małpa najwyżej wspięła się na szczyt dostaje w nagrodę dwa banany zaś gracz, którego małpa jest na drugiej pozycji dostaje jeden żeton. Pozostali gracze nie otrzymują nic.
  • Po rozdzieleniu żetonów z bananami gracze ponownie biorą swoje pięć kart. Małpy pozostają na swoich miejscach. Nową rundę rozpoczyna właściciel zwycięskiej małpy. 
Gra kończy się w momencie, gdy jeden gracz uzbiera:
  • 3 żetony z bananami w wersji gry na 2 osoby;
  • 5 lub więcej żetonów przy grze na 3 i 4 osoby.
Zostaje on zwycięzcą wyścigu na bananową górę. W przypadku remisu obaj gracze zostają zwycięzcami. 

WRAŻENIA

MONTE BANANA to wbrew pozorom całkiem wymagająca gra logiczna. Estetyka wykonania poszczególnych elementów i słodkie małpki na pewno dodają uroku rozgrywkom. Ale cel i sens wymaga niezłego kombinowania. I o to chodzi w dobrych grach logicznych.

PLUSY:

+ wbrew pozorom (stworzonym przez cukierkowy klimat i targetowanie gry jako dla dzieci powyżej 8 roku życia) gra jest niezłym mózgożerem;
+ proste zasady do wytłumaczenia w kilka chwil;
+ zwięzła i precyzyjna instrukcja;
+ estetyka wykonania- szczególnie jeśli chodzi o plastikowe elementy gry

MINUSY:

- gra wymagająca niezłych kombinacji - ciężko mieć jakąś strategię bo ruchy przeciwnika zmieniają ją na bieżąco;
- ze względu na powtarzalność zasad po wielu rozgrywkach gra  może się zacząć nudzić- niewiele w niej losowości, raczej zależność od ruchów innych graczy

Podczas naszej pierwszej rozgrywki umknęła nam istotna uwaga a mianowicie to, że po skończeniu jednej rundy małpki pozostają na swoich miejscach. I tą metodą odkryliśmy alternatywną wersję rozgrywek- kolejną rundę rozpoczynaliśmy od pozycji startowej u podłoża góry. To też ciekawe rozwiązanie.

Nasza ocena: 7/10

Słodkie małpki i sroga góra osadzona na podłożu w dżungli tworzą cukierkowy klimat. Mnie od pierwszej chwili spontanicznie na usta cisnęły się słowa znanej piosenki zespołu Vox. Grając nuciłam sobie "bananowy jest po prostu żywot mój...". Tylko puścić ten kawałek i do gry. 


Jeśli lubicie mózgożerne gry logiczne pozwalające na gimnastykę szarych komórek a jednocześnie cenicie sobie estetykę elementów MONTE BANANA przypadnie Wam z pewnością do gustu. A ja idę o zakład, że grając nie raz zanucicie Bananowy Song Voxu :-) 


Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od  8 lat 
młodsi raczej nie dadzą sobie rady
Czas gry: kilkanaście minut
Rodzaj gry: logiczna
Zawartość pudełka:
* plansza
* góra Monte Banana
* 4 słodkie figurki małpek
* 20 kart- po 5 w każdym kolorze graczy
* 20 żetonów bananów
* instrukcja
Wydawnictwo: PIATNIK
Cena: ok. 50 zł

6 komentarzy:

  1. Dzięki, Kasia. Teraz po głowie chodzi mi "Bananowy Song"! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurczę, na pierwszy rzut oka wygląda na prostą gierkę dla maluchów ale z tego co czytam faktycznie całkiem przyjemny mały mózgożer z tego tytułu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozory mylą. To na prawdę niezły mały mózgożer biorąc pod uwagę, że gra dedykowana jest dzieciom.

      Usuń
  3. Sorry Chłopaki. Chciałoby się rzec Taki mamy klimat :-). Ja jeszcze do dziś nucę song :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń