niedziela, 3 stycznia 2016

BABA JAGA: " z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga" - recenzja gry.



Z popielnika na Wojtusia
Iskiereczka mruga,
Chodź, opowiem Ci bajeczkę,
Bajka będzie długa.

Była sobie Baba Jaga, 
Miała chatkę z masła,
A w tej chatce same dziwy.
pst, iskierka zgasła.


Słowa tej dziecinnej kołysanki są najlepszym wstępem do recenzji gry, którą Wam dzisiaj chcemy zaproponować. Kto zna bajkę o Babie Jadze (aż trudno mi uwierzyć, że może być ktoś, kto jej nie zna) od razu może sobie wyobrazić na czym będzie polegała zabawa. A jeżeli znajdzie się ktoś, kto nie zna tej historii to w pudełeczku z grą znajdzie i bajeczkę do poczytania. Ja od dziecka nie przepadałam za złośliwą Babą Jagą i marzyłam o tym, że będę mogła jej kiedyś utrzeć paskudnego nosa. Jako dziecko nie miałam takiej okazji - aż do teraz. Chcecie się przekonać jak można zagrać na nosie złośliwej jędzy? Zapraszam zatem do lektury recenzji bajkogry Baba Jaga. 



CO ZAWIERA GRA

Klasycznie dla serii Bajkogier także i ten tytuł został umieszczony w pudełku do złudzenia przypominającym książkę. A w środku pudełeczka znajdziemy:


  • 16 dwustronnych żetonów Lasu - każdy na stronę Lasu i Składnika magicznego czaru;
  • 10 żetonów Trasy Lotu Baby Jagi;
  • 1 żeton Domku Baby Jagi;
  • 20 kart Zaklęć;
  • 1 figurkę Baby Jagi.


Wydawnictwo 2 Pionki już nas przyzwyczaiło do wysokiej jakości wykonania ich gier. Także i tutaj spotykamy się z bardzo dobrą jakością poszczególnych elementów - grube żetony, solidna drewniana figurka, gustowna wypraska. Ale jeśli już o wyprasce mowa to nie jest ona pozbawiona wady. Choć na pierwszy rzut oka wszystkie elementy pięknie się w niej mieszczą to jednak po postawieniu gry na półce tak jak się stawia książkę słyszymy jak elementy w środku po prostu wypadają ze swoich miejsc. Na szczęście magnetyczne zapięcie pudełka jest na tyle mocne, że  nasza książka nie otwiera się - w przeciwnym razie wszystko by po prostu wypadło. 

CEL GRY



Kto zna bajkę o Babie Jadze nie będzie miał wątpliwości co jest tematem i celem gry. Otóż wcielamy się w rolę dzieci uwięzionych w domku na kurzej nóżce. Udało się nam uciec ale Baba Jaga nie daje  za wygraną. Rusza za nami w pościg w latającym kotle. Aby się od niej uwolnić musimy rzucić trzy zaklęcia. Ale żeby to zrobić trzeba znaleźć odpowiednie składniki ukryte w lesie. Komu pierwszemu to się uda zwycięży.



PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie gry to nic innego jak stworzenie lasu przeciętego torem lotu Baby Jagi. Swoistą planszę zbudujemy wykorzystując 16 żetonów Lasu (ułożonych stroną Lasu do gry) oraz 9 żetonów Trasy Lotu Baby Jagi. Z boku kładziemy dodatkowy żeton Trasy Lotu, figurkę baby Jagi oraz żeton Domku Baby Jagi. Każdy z graczy dostaje 3 karty Zaklęć ułożone w zakrytym stosie. Szalona pogoń przez las może się rozpocząć!


PRZEBIEG GRY

Baba Jaga to gra oparta na starym dobrze wszystkim znanym mechanizmie memo. Bowiem poszukiwanie składników do zaklęć to nic innego jak odkrywanie żetonów Lasu i zapamiętywanie ich ułożenia.  Choć Babę Jagę od klasycznego memo odróżnia jeden drobny szczegół - w tej grze uważny gracz będzie miał łatwiej, bowiem na stronie Lasu żetonu Lasu znajduje się podpowiedź na temat ukrywającego się pod nim składnika. Zapamiętanie co się kryje pod podpowiedziami zdecydowanie przyspiesza odnajdowanie właściwych składników.

Opisując zasady gry można je zawrzeć w jednym zdaniu: Aktywny gracz szuka Składników ukrytych w lesie, podczas gdy inni gracze poruszają Babą Jagą. 




Jako pierwszy rolę aktywnego gracza pełni najstarszy z nich. Z każdą rundą tę rolę przejmuje kolejny gracz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Zanim aktywny gracz wyruszy w las w poszukiwaniu Składników gracz siedzący po jego lewej ustawia figurkę Baby Jagi na jednym ze skrajnych żetonów Trasy Lotu. Baba Jaga powinna zostać tak umiejscowiona, żeby jak najbardziej utrudnić grę aktywnemu graczowi. 


W grze wszyscy gracze grają w tym samym czasie. Aktywny gracz rozpoczyna swoje działanie od odkrycia wierzchniej karty ze stosu Zaklęć gracza. Następnie musi on odnaleźć w lesie 3 z 4 Składników widniejących na karcie. Szuka ich odkrywając kolejne żetony Lasu. I tutaj z pomocą przychodzą wspomniane podpowiedzi. Jeśli gracz odkryje Składnik pasujący do jego Zaklęcia zostawia go odkrytego na swoim miejscu. Jeśli natomiast żeton przedstawia inny Składnik to gracz zakrywa żeton i dopiero wtedy może kontynuować poszukiwania. Do szukania Składników graczowi zawsze wolno używać tylko jednej ręki.

Kiedy tylko aktywny gracz rozpocznie swoje poszukiwania odkrywając kartę Zaklęć pozostali gracze muszą przemieszczać figurkę Baby Jagi wzdłuż wyznaczonego Toru Lotu. Ruchy te wykonują rozpoczynając od gracza siedzącego po lewej stronie aktywnego gracza a każdy gracz przesuwa Babę Jagę o jeden żeton na raz. W ten sposób Baba Jaga przelatuje trasę kafelek po kafelku w prostej linii w jedną stronę i z powrotem. 

Jak na wyścig przystało musi być start i meta. Tura aktywnego gracza kończy się w momencie, gdy Baba Jaga wróci na swoją pozycję startową. Należy wtedy sprawdzić, czy wśród trzech odkrytych Składników są te, które znajdują się na karcie Zaklęcia. Jeśli wszystkie składniki się zgadzają to Zaklęcie zostaje rzucone (więcej o zaklęciach opowiem za moment). Jeśli gracz nie zdążył odnaleźć wymaganych trzech Składników lub wśród trzech odkrytych ma błędny Składnik to Zaklęcie nie zostaje rzucone a karta niezrealizowanego Zaklęcia trafia na spód talii Zaklęć gracza. 



Przejdźmy zatem do samych Zaklęć i ich efektów. W grze mamy ich 7 rodzajów. Efekty niektórych Zaklęć mogą dotyczyć gracza, który rzuca Zaklęcie (być dla niego ułatwieniem w kolejnych rundach) lub przeciwników w roli aktywnego gracza. Rzucając Zaklęcie aktywny gracz wykłada kartę Zaklęcia przed tym graczem, którego ma ono dotyczyć. Zaklęcie zadziała podczas najbliższej tury, w której wskazany gracz będzie aktywnym graczem. Zaklęcia mogą być rzucane pojedynczo ale mogą się także kumulować ( z wyjątkiem Zaklęcia "Oślepiające światło" i "Maleństwo"). Na czym polegają poszczególne Zaklęcia? Zobaczmy zatem:







"Z palcem w nosie!" - ułatwienie dla gracza rzucającego Zaklęcie. Następnym razem kiedy będzie aktywnym graczem będzie mógł znaleźć o jeden Składnik mniej, aby uaktywnić Zaklęcie.





"Niezwykła mgła!" - rzucając to Zaklęcie gracz musi natychmiast zamienić miejscami 2 wybrane żetony Lasu.




"Oślepiające światło!" - utrudnienie dla przeciwnika. Następnym razem gdy będzie on aktywnym graczem musi grać patrząc tylko jednym okiem, w dodatku przez palce (dokładnie tak jak to jest pokazane na obrazku).



"Maleństwo!" - utrudnienie dla wybranego przeciwnika. Kiedy będzie aktywnym graczem będzie musiał grać z pięścią umieszczoną na stole i brodą przyklejoną do niej (tak jak na rysunku).




"Wytężone wysiłki!" - kolejne utrudnienie dla przeciwnika. Na początku jego tury jako aktywnego gracza, po ustawieniu Baby Jagi na pozycji startowej usuwamy jeden z żetonów Trasy Lotu tym samym skracając trasę pościgu. 





"Szybszy niż wiatr!" - ułatwienie dla gracza rzucającego czar. Na początku jego najbliższej tury jako aktywnego gracza, po ustawieniu figurki Baby Jagi na pozycji startowej, dokładamy jeden żeton wydłużając Trasę Lotu Baby Jagi. 



"Kurze nóżki!" - rzucając ten czar kładziemy żeton Domku na wybranym żetonie Lasu. Można to zrobić natychmiast lub na początku swojej tury jako aktywnego gracza. Kiedy aktywny gracz zechce odkryć żeton Lasu znajdujący się pod żetonem Domku, to najpierw musi zdjąć  żeton Domku i położyć przed sobą. Jeśli Składnik na żetonie Lasu będzie tym, którego gracz poszukuje to zostawia żeton Lasu odkrytą stroną Składnika do góry a żeton Domku odkłada na bok. jeśli jednak Składnik nie pasuje do poszukiwanych gracz odwraca żeton Lasu na stronę Lasu i nakrywa do żetonem Domku, który nadal pozostaje w grze. 



Warianty gry i poziomy trudności

Opisany powyżej przebieg dotyczy gry przy minimum 3 graczach. Instrukcja przewiduje jednak kilka dodatkowych wariantów i poziomów trudności 

Sam w lesie... czyli wariant 2 osobowy

W tym wariancie gracze na przemian pełnią rolę aktywnego gracza i tego, który porusza Babę Jagę. Grający Babą Jagą dodatkowo musi zmieniać ręce, poruszając jej figurkę (tę której nie używa w danym momencie musi trzymać na głowie). Pozostałe zasady gry nie ulegają zmianie.

Nie ma to jak w domu ... czyli wariant dla odważnych graczy

w tym wariancie na koniec tury aktywny gracz kładzie żeton Domku na wybranym żetonie Lasu, aby utrudnić grę następnemu graczowi. Efekt Zaklęcia " Kurze nóżki!" działa normalnie. Gracz może go zatem użyć na początku swojej tury aby przesunąć żeton Domku na inny żeton Lasu i uniknąć utrudnienia przygotowanego przez poprzedniego gracza. Pozostałe zasady nie zmieniają się. 

Poza wariantami gry dla podniesienia emocji podczas rozgrywki dla doświadczonych graczy lub ułatwienia zabawy nowicjuszy można zmieniać poziomy trudności. A dostępne są trzy:

1. Przechadzka po lesie (poziom łatwy) - gracz normalnie poszukuje trzech wybranych Składników potrzebnych do rzucenia Zaklęcia. Jeśli jednak mu się to nie uda karta ląduje na wierzchu zakrytego stosu a nie na jego spodzie.

2. Bierz nogi za pas! (poziom normalny) - rozgrywka przebiega według opisanych zasad podstawowych.

3. Prawdziwe wyzwanie! (poziom trudny) - aby rzucić Zaklęcie gracz musi odkryć wszystkie 4 Składniki przedstawione na karcie. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy rzuci swoje trzecie i ostatnie Zaklęcie - nie musi on już wprowadzać efektu Zaklęcia. Udaje się mu uciec z lasu i może się zaśmiać Babie Hadze prosto w twarz. 

WRAŻENIA



Baba Jaga to ni mniej ni więcej tylko klasyczne memo w odmiennym klimacie i szacie graficznej. Historia wzięta z bajki (ucieczki dzieci przez las i pościgu za nimi Baby Jagi) tworzy jednak specyficzny klimat i dodaje emocji sprawiając, że nie jest to takie suche szukanie odpowiedniego kafelka. 

Dużą zaletą tej gry jest to, że wszyscy grają w czasie rzeczywistym - nikt się nie nudzi czekając na swoją kolejkę, nie ma przestojów akcji, inni gracze zajęci są swoimi zadaniami więc nie skupiają się tylko i wyłącznie za zapamiętaniu położenia elementów. 


Dodatkowo emocje wzrastają wraz z ilością graczy zasiadających do zabawy. Bowiem im więcej rąk pojawia się z różnych stron i przesuwa figurkę Baby Jagi tym więcej zamieszania i utrudnienia dla aktywnego gracza. Nie oznacza to, że rozgrywka 2 osobowa nie jest fajna - ale nie będzie w niej takiej dynamiki i emocji. Ma to jednak także swoją dobrą stronę - grając z mniejszym dzieckiem trudno wymagać, żeby umiało sobie skutecznie poradzić w takim chaosie. A w akcji jeden na jednego ma większe szanse na wygraną. 

PLUSY:

 piękne wykonanie wszystkich elementów gry,
+ wysoka jakość komponentów,
+ proste zasady,
+ bardzo dobrze napisana instrukcja,
+ załączona bajka wprowadzająca w klimat gry,
+ niesamowite emocje związane z poszukiwaniem Składników i rzucaniem Zaklęć
+ krótki czas rozgrywki.

MINUSY:

- przy częstym lądowaniu na stole w układzie jeden na jednego gra może się ograć (co już nie jest tak prawdopodobne w wariancie na większą liczbę osób i z zaawansowanymi zasadami)



Liczba graczy:  2-5 osób
Wiek: od 6 lat 
Czas gry: ok. 15 minut
Rodzaj gry:  gra dla dzieci 
Zawartość pudełka:
*  16 żetonów Lasu;
* 10 żetonów Trasy Lotu Baby Jagi;
* 1 żeton Domku Baby Jagi;
* 20 kart Zaklęć;
* 1 figurka Baby Jagi;
* instrukcja do gry;
* bajka.
Wydawnictwo: 2 Pionki
Cena: 80- 100 zł


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu 2 Pionki  za udostępnienie gry do recenzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz