niedziela, 6 sierpnia 2023

Bujda na resorach - recenzja szalonej gry imprezowej wydawnictwa Trefl.

„Kłamstwo ma krótkie nogi”. „Kłamstwo przeminie, prawda nie zginie”. „Lepsza najgorsza prawda, niż najpiękniejsze kłamstwo”. To tylko kilka z popularnych przysłów o kłamstwie. Od dziecka jesteśmy uczeni, żeby nie kłamać, że kłamstwo to grzech itp. A co gdybym Wam powiedziała, że są takie sytuacje, w których kłamstwo może się opłacać? Ba! Nawet może być kluczem do sukcesu.

Bohaterka dzisiejszej recenzji kłamstwo ma poniekąd w swojej nazwie. Bujda na resorach – to tytuł recenzowanej przez nas dzisiaj gry. Bujda na resorach, czyli turbokłamstwo, takie naściemnianie, które ktoś uzna za prawdopodobne. Czy łatwo jest tak bujać innych? A może od razu zostaniemy zdemaskowani? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.

CO ZAWIERA GRA

Bujda na resorach
umieszczona jest w kwadratowym wysokim i zdecydowanie za dużym na to, co w nim się znajduje pudełku. Cała zawartość to ponad 300 kart, przeszło 130 żetonów i instrukcja. Nie ma żadnej planszy, która wymagałaby aż takiej wielkości pudełka. Może się czepiam, ale kto ma sporą kolekcję gier ten wie, że miejsce na półkach z gumy nie jest i liczy się każdy centymetr zaoszczędzonej przestrzeni.

Tak poza wielkością pudełka to wykonanie gry jest bez zarzutu. Karty są z dobrego papieru, a grafiki na nich komiksowo słodkie. Ja się w nich zakochałam.

Jakoś tak z zasady przeważnie gry imprezowe mają krótkie i zwięzłe instrukcje. Bujda na resorach pod tym względem zaskakuje. Dostajemy kilku-stronicową książeczkę, ale wszystko dlatego, że mamy w niej sporo przykładów dokładnie tłumaczących zasady. A te nie są trudne, ale o tym za chwilę.

Skupmy się jeszcze na chwilę na samych kartach. Na każdej pytanie z różnych kategorii. Będzie to nauka, biologia, historia, ciekawostki i wiele innych. Druga strona karty skrywa prawdziwą odpowiedź oraz ewentualną podpowiedź, jak byśmy nie mogli na nic wpaść, a prawidłową odpowiedź podałby już ktoś inny.

CEL GRY

Bujda na resorach to imprezowa gra blefu. Osoba zadająca pytanie (tzw. Ciekawski) ma za zadanie odkryć osobę, która podała prawidłową odpowiedź oraz wskazać tych, którzy kłamali. Każdy celny traf to dla niego punkt. Ci gracze, którzy udzielają odpowiedzi muszą wykazać się pokerową twarzą, aby nie dać się zdemaskować.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie całej zabawy jest błyskawiczne. Najpierw rozdajemy wszystkim graczom tyle żetonów punktów zwycięstwa, ile wyjdzie z przemnożenia liczby osób zasiadających do stołu razy 2 (czyli np. przy 6 graczach każdy dostanie 12 żetonów) oraz po jednym żetonie podwojenia punktów zwycięstwa.

Następnie trzeba wybrać Ciekawskiego, czyli gracza, który jako pierwszy będzie zadawał pytanie. Pozostałe osoby przyjmują rolę ekspertów.

Talię kart (lub jej dowolną część, bo w pudełku mamy aż 336 kart) tasujemy i kładziemy na środku stołu stroną z pytaniem do góry.

W talii znajdziemy 45 kart łatwych (z symbolem żarówki) – te polecane są do zastosowania przy pierwszych rozgrywkach, mają bowiem podpowiedź nieprawidłowej odpowiedzi.

Tylko tyle. Można zacząć całe szaleństwo.

PRZEBIEG GRY

Zabawa przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pierwszy Ciekawski bierze kartę ze stosu (ważne: może on zobaczyć tylko stronę z pytaniem!), odczytuje na głos pytanie i przekazuje kartę ekspertowi po swojej lewej stronie. Czyta on uważnie prawidłową odpowiedź i ewentualną podpowiedź. 

Musi on teraz podjąć decyzję, czy odpowie prawidłowo, czy może spróbuje wymyślić jakąś wiarygodną bujdę. Ważne, aby kłamiąc nie parafrazować prawidłowej odpowiedzi ani nie używać słów kluczowych i im podobnych. Jeśli już któryś z ekspertów udzielił prawidłowej odpowiedzi, to każdy kolejny musi już kłamać. Tak czy inaczej, prawidłowa odpowiedź musi paść.

Po usłyszeniu wszystkich odpowiedzi ekspertów Ciekawski podejmuje decyzję, kto jego zdaniem kłamał (wskazuje graczy w dowolnej kolejności). Jeśli prawidłowo wskaże kłamcę, taki ekspert traci jeden ze swoich punktów zwycięstwa. 

Jeśli uda mu się wskazać poprawnie wszystkich kłamców, to dostaje także punkt zwycięstwa od gracza, który mówił prawdę – zabiera wszystkie żetony i kończy swoją rundę.

Jeśli jednak uznał za kłamcę osobę, która udzieliła prawidłowej odpowiedzi, ekspert który ją podał, nie traci punktów, a żetony do tej pory zgromadzone na środku stołu trafiają do pudełka (Ciekawski zostaje więc bez punktów).

Ciekawski ma jeszcze jedną opcję – jeśli dotychczas wskazywał poprawnie kłamiących ekspertów, a dalej nie jest już pewny, czy dobrze wybierze może przestać dalej wskazywać i zabiera wówczas dotychczas zdobyte żetony punktów zwycięstwa.

Przed typowaniem kłamców Ciekawski może wykorzystać żeton podwajający liczbę punktów zwycięstwa, jednakże jeśli nie zdobędzie w takiej rundzie żadnych punktów to żeton przepadnie (można go użyć tylko raz na całą grę).

Po zakończeniu rundy Ciekawskiego staje się on ekspertem a gracz siedzący po jego lewej stronie zostaje nowym Ciekawskim i zabawa zaczyna się od nowa.

ZAKOŃCZENIE GRY

Cała gra dobiega końca z chwilą, gdy każdy z graczy dwukrotnie został Ciekawskim. Zwycięzcą zostaje osoba, która zgromadziła najwięcej punktów zwycięstwa.

WRAŻENIA

Imprezowe gry mają przeważnie proste zasady, do wytłumaczenia dosłownie w kilku słowach. Nie inaczej jest z bohaterką dzisiejszej recenzji, czyli grą Bujda na resorach. Zasady wytłumaczymy dosłownie w chwilę, a sama rozgrywka pozornie jest prosta. Pozornie. Bowiem jeśli popatrzycie na przykładowe pytania i odpowiedź (z ewentualnymi podpowiedziami), to sami zobaczycie, że często historie opisane na kartach są tak nieprawdopodobne, że ciężko jest stwierdzić co tu jest prawdą a co tytułową bujdą. 

Szczególnie gdy trafimy na towarzystwo nadające na wspólnych falach i wymyślające równie odjechane odpowiedzi. Wtedy mamy istną zgaduj zgadulę, co tu jest prawdą a co nie. 

Emocje i dobra zabawa przy tym tytule są gwarantowane. My grając nie raz dosłownie parskaliśmy śmiechem po usłyszeniu jakiejś odpowiedzi (tak, wiemy, powinniśmy zachować kamienną twarz, ale uwierzcie nam, że czasem po prostu to było nie możliwe). 

Z całą pewnością dużo zależy od samych graczy, od tej tzw. gry nad stołem, gdy wszystkim będzie się po prostu chciało grać, wymyślać jakieś kosmiczne definicje, obserwować reakcje Ciekawskiego a także samych ekspertów. Gra wtedy daje ogrom radochy i po prostu zyskuje.

Skalowalność jest wadą Bujdy na resorach. Rzec by można, że im więcej osób bierze udział w zabawie, tym lepiej. Tym po prostu więcej pomysłów na odpowiedzi na często zwariowane pytania. Ponadto w Bujdę nie zagramy, jeśli nie zbierzemy minimum 4 osób (a maksymalnie możemy zaprosić 8). To czasem niestety jest mission impossible. No ale to gra imprezowa, a te przeważnie adresowane są do większej liczby graczy.

Minimalny wiek graczy to 10 lat. Nie jest to ograniczenie wzięte z kosmosu. Pytania są na tyle abstrakcyjne, że wymagają umiejętności równie abstrakcyjnego wymyślania odpowiedzi a to wymaga pewnej dojrzałości i wieku. 

Talia kart z pytaniami zawiera ponad 300 kart. To gwarancja regrywalności tego tytułu przez sporą ilość partii. Potem może być różnie. Nie wierzę, że uda się nam zapamiętać przeszło 330 pytań i odpowiedzi, ale niektóre historie są tak charakterystyczne, że zapadną nam w pamięć po jednym razie. 

Czas gry to kwestia dyskusyjna. Grając według zasad z instrukcji gramy tak długo, aż każdy z graczy dwa razy będzie występował w roli Ciekawskiego. W połączeniu z ilością osób biorących udział w zabawie to może sprawić, że gra zajmie nam jakąś dłuższą chwilę. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby po prostu podejść do Bujdy na resorach na luzie i poodpowiadać sobie na kilka pytań bez punktowania itp. 

Podsumowując: jeśli lubicie dowcipne, szybkie i emocjonujące gry imprezowe, to koniecznie musicie poznać Bujdę na resorach. Nas ta gra chwyciła za serce i z wielką radością pokazujemy ją rodzinie i znajomym. 


PLUSY:

+ bardzo proste zasady,
+ wysoka jakość komponentów,
+ dostarcza bardzo ciekawej wiedzy,
+ szybka rozgrywka,
+ znakomicie sprawdza się w dużym gronie osób

MINUSY:
- ograniczona regrywalność.



Liczba graczy: 4-8 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra imprezowa, 
gra quizzowa
Zawartość pudełka:
* 336 kart,
* 136 żetonów,
* instrukcja.
Wydawnictwo: Trefl
Cena: 70-100 zł (VIII 2023 r.)

Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Trefl  za udostępnienie gry.

Trefl

Galeria zdjęć:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz