niedziela, 15 czerwca 2025

Ptaszki - recenzja gry karcianej wydawnictwa Nasza Księgarnia.

W świecie gier planszowych co jakiś czas pojawia się tytuł, który potrafi skraść serca graczy zarówno swoim wyglądem, jak i przemyślaną mechaniką.

Bohaterka dzisiejszej recenzji to właśnie taka perełka – gra karciana, która z miejsca wyróżnia się na tle konkurencji. Czy to za sprawą jej niezwykle przyjemniej oprawy graficznej, czy może sprytnych, choć prostych zasad, które z każdą partią odkrywają przed nami nowe, taktyczne możliwości? 

Mowa tutaj o grze Ptaszki od wydawnictwa Nasza Księgarnia. Zapraszam do recenzji gry, która udowadnia, że nawet w niewielkim pudełku może kryć się ogromna radość z rozgrywki. Sprawdźmy, co sprawia, że te małe, pierzaste stworzenia tak skutecznie zapraszają nas do wspólnej zabawy.


Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

U długim, prostokątnym pudełku (takiej samej wielkości jak od gry Alpaki wszak Ptaszki to kontynuacja serii zapoczątkowanej przez futrzaste czworonogi) znajdziemy takie elementy, jak: 64 karty z ptaszkami, karta STOP, 4 plansze graczy, 4 plastikowe figurki ptaszków, 4 markery i karty minikomiksu.

Całość uzupełnia książeczka z instrukcją do gry tłumaczącą zasady. Znajdziemy w niej nie tylko precyzyjne opisy ale także i bardzo dużo przykładów obrazkowych.

Podobnie jak w przypadku gry Alpaki także i w Ptaszkach w pudełku znajdziemy specjalnie opracowany plastikowy insert porządkujący wszystkie elementy. Nie zmienia to jednak faktu, że kolejny raz pudełko mogłoby być zdecydowanie mniejsze. Ale jak seria, to seria. Trzeba to jakoś zaakceptować.

CEL GRY

Ptaszki zapraszają nas do świata sów, rudzików, dzięciołów i gołębi. Te słodkie, śpiewające istoty towarzyszyć nam będą przez cztery pory roku.

Naszym celem będzie takie zbieranie kart, aby stworzyć jak największy ich zestaw ze wspólną cechą: ptakami tego samego rodzaju lub tą samą porą roku. Im dłuższy sznurek, tym więcej punktów trafi na nasze konto.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie rozgrywki w Ptaszki jest prostsze niż było w przypadku Alpak. Nie trzeba tutaj w zasadzie segregować kart. Wystarczy tylko wyjąć z talii kartę STOP.

Wszystkie pozostałe karty tasujemy i układamy w stosie na środku stołu. Odliczamy od spodu tyle kart, ilu graczy zasiadło do rozgrywki i wsuwamy nad nie kartę STOP.

Każdy z graczy bierze po 2 karty z góry stosu i trzyma je na ręce tak, aby były niewidoczne dla pozostałych graczy.

Odkrywamy 4 karty z góry stosu i układamy je obrazkami do góry na środku stołu w rzędzie obok stosu kart dobierania – tak powstaje sznurek.

Każdy z graczy bierze planszę gracza i marker – kładzie je przed sobą. Obok planszy trzeba sobie zrobić miejsce na kolekcję kart, które będziemy zbierać w trakcie gry.

Pozostaje jeszcze położyć wszystkie figurki ptaszków obok stosu kart.

Wszystko gotowe. Można zacząć ściąganie ptaszków na sznurek.

Przygotowanie wariantu dwuosobowego

Instrukcja przewiduje wariant rozgrywki dwuosobowej ze zmodyfikowanym przygotowaniem gry: karty dzielimy na dwa w miarę równe stosy. Pierwszy przygotowujemy wg. powyżej opisanych zasad. Po zakończeniu 1 rundy karta STOP i karty znajdujące się pod nią pozostają na swoich miejscach a na kartę STOP kładziemy drugi stos kart.

PRZEBIEG GRY

W swojej turze gracz może wykonać jedną z poniższych czynności:

(I) Wziąć 1 kartę ze sznurka i dodać ją do kart trzymanych na ręce. Puste miejsce na sznurku należy uzupełnić kartą ze stosu. Jeśli na górze stosu pojawi się karta STOP to nie dokłada się już kart na puste miejsce.

(II) Wziąć 2 karty ze sznurka i dodać je do kolekcji. Można do nich dodać (ale nie jest to konieczne) dowolne karty w ręce. Układamy je w wybranej przez nas kolejności (obrazkiem do dołu) i dokładamy do naszej kolekcji, czyli na pole obok planszy gracza. Puste miejsca na sznurku uzupełniamy kartami z góry stosu.

(III) KONIEC! – wypowiadając to hasło nie bierzemy udziału w rundzie (robimy to wtedy, gdy nie możemy lub nie chcemy wykonać I lub II czynności). Zdobywamy 2 punkty za każdego gracza kontynuującego grę. Im szybciej powiemy koniec, tym więcej punktów za to zdobędziemy, ale nie będziemy już mogli dodawać kart do swojej kolekcji.

Runda kończy się z chwilą, gdy wszyscy gracze powiedzą KONIEC! Czas teraz na wykonanie następujących działań (po kolei przez wszystkich graczy rozpoczynając od tego, który jako pierwszy posiedział KONIEC!):

(a) Układamy naszą kolekcję w rzędzie. Możemy tutaj wykorzystać zdolność rudzika (dołożyć do kolekcji pierwszą kartę leżącą pod kartą STOP) lub dzięcioła (zamienić miejsce jednej karty w swojej kolekcji).

(b) Dzielimy kolekcję na zestawy. Zestaw to minimum 2 karty z takim samym ptakiem lub porą roku. Możemy tutaj wykorzystać zdolność gołębia, czyli odłożyć dowolny zestaw do pudełka (tnie dostaniemy za niego punktów) i skreślić za to dwa pola w strefie BONUS.

(c) Punktujemy za zestawy. Każda karta w zestawie daje nam 1 punkt. Punkty za każdego ptaka i porę roku możemy zdobyć tylko raz. Możemy tutaj wykorzystać zdolność sowy – najmniejszą wartość za zestaw ptaków albo pór roku możemy wpisać w inne puste pole w strefie PTAKI albo PORY ROKU. Maksymalnie możemy wpisać 5 punktów. Nie skreślamy za to pustego pola w strefie BONUS.

(d) Skreślamy 1 pole w strefie BONUS
za każdy zestaw ptaków i pory roku, który dał nam punkty w tej rundzie.

(e) Jeśli zdobyliśmy więcej punktów za któregoś ptaka niż rywale, figurka ptaka ląduje na dachu naszej planszy.

f) Odrzucamy do pudełka karty, które pozostały nam na ręce.

Ważna uwaga: zdolność każdego ptaka gracz może wykorzystać tylko raz podczas gry.

Rundę 2 rozpoczyna gracz, który ostatni powiedział KONIEC! w poprzedniej rundzie. Figurki ptaków siedzące na dachach graczy pozostają na swoich miejscach, Karta STOP i karty znajdujące się pod nią pozostają bez zmian. Tasujemy pozostałe karty i kładziemy je na karcie STOP.

Instrukcja przewiduje jeszcze wariant trudniejszy gry - jest on w niej precyzyjnie opisany więc tam Was odsyłamy. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się po 2 rundzie. Następuje wtedy moment podliczenia punktów za każdą z 5 stref: pory roku, ptaki, koniec!, bonus oraz figurki ptaków na dachu.

Każda figurka ptaka na dachu daje 3 punkty. Punkty za bonus wskazuje zaś najniższe skreślone pole.

WRAŻENIA

Ptaszki
to urocza i wciągająca gra karciana, która zaskakuje swoją prostotą i jednocześnie strategiczną głębią. Od razu widać, że to tytuł idealny do spędzenia czasu w gronie rodzinnym, ale i dorośli gracze znajdą tu coś dla siebie.

Gra zachwyca przede wszystkim estetyką. Grafiki są piękne, kolorowe, a ptaszki na kartach wyglądają niezwykle sympatycznie. Całość jest bardzo przyjemna dla oka i od razu zachęca do rozłożenia na stole. Autorem ilustracji jest Stefano Tartarotti, czyli ten Pan od Alpak. 

Jakość wykonania elementów stoi na wysokim poziomie, co gwarantuje trwałość i komfort grania. Planszetki graczy są solidne, grube i bardzo praktyczne, bo punkty zapisujemy na nich suchościeralnymi markerami. To genialne rozwiązanie – koniec z notatnikiem i długopisem, a do tego jest ekologicznie! A te malutkie figurki ptaszków to już istny majstersztyk, taka wisienka na torcie. Są przesłodkie.

Zasady gry
są banalne do wytłumaczenia i przyswojenia, co jest ogromną zaletą. Już po kilku minutach każdy gracz, niezależnie od wieku, doskonale rozumie, o co chodzi w Ptaszkach. To sprawia, że gra jest niezwykle przystępna i szybko można przejść do rozgrywki. A pudełkowy minimalny wiek 8 lat jak najbardziej jest trafiony.

Pomimo prostoty Ptaszki oferują zaskakująco dużo decyzji do podjęcia. Zbieramy zestawy kart z ptakami i/lub porami roku, starając się ułożyć jak najwięcej punktujących kombinacji. Kluczem do sukcesu jest planowanie i obserwowanie ruchów przeciwników. 

Trzeba decydować, czy opłaca się poczekać na idealną kartę, czy lepiej zagrać to, co się ma, zanim ktoś inny zgarnie cenne punkty. Jest tu też element losowości związany z dobieraniem kart, ale nie jest on dominujący – dobra strategia zawsze popłaca. 

Sednem rozgrywki jest zbieranie kart ptaków, ale kluczowym elementem jest mechanika punktowania: za każdego rodzaju ptaka i każdą porę roku możemy zapunktować tylko raz w ciągu całej partii! To zmusza nas do nieustannego rozważania, kiedy "zamknąć" dany gatunek czy porę roku, by zdobyć jak najwięcej punktów, zanim zrobią to inni. Możemy także budować tzw. "łańcuchy" z kart, zwiększając wartość zbieranych zestawów.

Pewną trudnością, która dla niektórych może okazać się trudnością dużą jest konieczność posiadania dobrej pamięci. Karty odkładamy w ustalonej przez nas kolejności. Nie możemy jej później zmieniać, a co najgorsze nie możemy podglądać kart, co potrafi mocno skomplikować sytuację, bo zapamiętać to, co już wyłożyliśmy wcale nie jest tak prosto. 

Pomimo prostoty zasad, dzięki losowości doboru kart i dynamicznie zmieniającemu się ich układowi na stole każda partia jest nieco inna. Daje to gwarancję dobrej regrywalności.

Rozgrywka w Ptaszki jest dynamiczna i nie ma przestojów (chyba że trafi nam się przy stole gracz mocno analizujący swoje ruchy i wolno podejmujący decyzję). Każda tura to szybkie działanie, a ponieważ gra nie trwa długo (zajmuje zazwyczaj około 20-30 minut czasu), chętnie rozgrywa się kilka partii z rzędu. To doskonały filler, idealny do wyciągnięcia między cięższymi tytułami lub na szybką partyjkę po obiedzie.

Ptaszki to gra, która doskonale sprawdzi się jako rodzinna karcianka, ale także jako lekki, relaksujący tytuł dla dorosłych. Jej siłą jest połączenie prostoty zasad, pięknej oprawy graficznej i zaskakującej głębi strategicznej. Jeśli szukasz gry, która wprowadzi wiele pozytywnych emocji i miłej rywalizacji do Twojego domu, Ptaszki to strzał w dziesiątkę.

PLUSY:
+ piękna oprawa graficzna i jakość wykonania
+ prostota zasad z jednoczesną głębią rozgrywki
+ dynamiczna i szybka rozgrywka
+ dobra regrywalność
+ system punktowania wymagający strategii

MINUSY:
- za duże pudełko (podobnie jak w Alpakach)


Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 30 minut
Rodzaj gry: gra karciana,
 gra familijna
Zawartość pudełka:
* 64 karty,
* 1 karta
* 4 figurki ptaków,
* 4 plansze graczy,
* 4 markery suchościeralne,
* minikomiks,
* instrukcja.
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Cena: 50-64 zł (VI 2025 r.)
Autor: David Spada
Ilustracje: Stefano Tartarotti

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz