poniedziałek, 30 czerwca 2025

Szybka kawka - recenzja gry rodzinnej wydawnictwa G3

Są takie tytuły, na które gracze czekają od pierwszych zapowiedzi zagranicznego wydania. Zastanawiają się czy skusić się na „zachodnie” wydanie czy może poczekać i liczyć, że któreś z naszych rodzimych wydawnictw podejmie rękawicę i wyda dany tytuł.

Bohaterka dzisiejszej recenzji jest właśnie taką grą. Grą, która miała już swój hype zanim w ogóle padły pierwsze hasła, że pojawi się jej polskie wydanie. Szybka kawka (oryginalny tytuł Coffee Rush), bo o tej grze od wydawnictwa G3 mowa, ujęła miłośników planszówek od pierwszego wejrzenia. Nic dziwnego biorąc pod uwagę jak wykonane są komponenty tego tytułu. Ale czy piękna gra znaczy dobra gra? Czy „zabawa w baristę” to będzie frajda czy koszmarne wspomnienie? Zapraszamy do lektury recenzji.



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

W średniej wielkości pudełku (takim jak od gry Kakao) znajdziemy całkiem pokaźną ilość komponentów. Część z nich stanowić będą elementy 
tekturowe, czyli: planszę składników, planszetki graczy, kafelki ulepszeń (w kolorach graczy), znaczniki tempa i znacznik pierwszego gracza. 

Do tego mamy całkiem pokaźną talię kart zamówień, czyli kart ze wskazówkami do przygotowania różnorodnych kaw i napojów kawowych. 

Zaś wisienką na torcie są plastikowe, malutkie i przesłodkie znaczniki: ziarna kawy, kropelki pary, kropelki mleka, kosteczki lodu, kawałki czekolady, odłamki karmelu, liście herbaty czy krople wody. Do tego dostajemy cudne przezroczyste filiżaneczki do przygotowywania naszych zamówień oraz tace na składniki.

Już pierwszy rzut oka na zawartość zachwyci nawet najbardziej wybrednego gracza. Te maleńkie filiżaneczki i słodkie składniki są przecudowne. Zachęcają do zabawy w tworzenie smakowitych kaw.

Całość umieszczona jest w specjalnie zaprojektowanej plastikowej wyprasce idealnie porządkującej wszystkie komponenty.

Oczywiście nie ma gry bez instrukcji. Także i tutaj znajdziemy bardzo ładną, kolorową instrukcję tłumaczącą zasady gry. Co prawda do tej załączonej do gry wkradł się drobny błąd ale wydawnictwo szybko zareagowało i przygotowało jasną i klarowną instrukcję do pobrania i wydrukowania.

CEL GRY

Główna ulica jest pełna świetnych kawiarni. Ta jest jedną z nich. Wyróżnia ją przytulny wystrój, pyszna kawa, a do tego jest popularna w social mediach. Dla klientów, to miejsce relaksu, ale dla baristów to prawdziwe pole bitwy. Każde zamówienie powinno być idealnie przygotowane i podane na czas.

Celem gry jest zrealizowanie jak największej liczby zamówień klientów, zdobywając w ten sposób punkty. Punkty karne są naliczane za zamówienia, których nie udało się zrealizować na czas.

PRZYGOTOWANIE GRY

Podstawowe „szkolenie baristów”, czyli przygotowanie rozgrywki w Szybką kawkę przewiduje, że będziemy mieć do czynienia z ekipą 3-4 osobową. Jeśli obsada naszej kawiarni będzie ograniczona do 2 osób, to do poniższych zasad szkolenia trzeba będzie wprowadzić nieco zmian (ale o tym później). Przedstawmy na razie przygotowanie wyzwania dla 3-4 osób.

Na początek na środku stołu umieszczamy planszę składników. Wszystkie znaczniki składników umieszczamy w specjalnych tackach, które kładziemy pod planszą składników. Obok umieszczamy także znaczniki tempa i karty zamówień ułożone w zakrytym stosie.

Każdy barista wybiera swój kolor i otrzymuje planszetkę gracza, pionek, 4 kafelki ulepszeń i 3 filiżanki. Kafelki ulepszeń zakryte układamy w odpowiednich miejscach na planszetce graczy zaś filiżanki umieszczamy nad tą planszetką.

Wybieramy gracza rozpoczynającego – umieszcza on przed sobą znacznik stroną „otwarte” do góry a ze stosu kart zamówień dobiera 3 karty i układa je przy okienkach po prawej stronie planszetki (dwie karty przy pierwszym okienku a jedną przy drugim). Pozostali gracze dobierają po 2 karty i umieszczają je po jednej przy każdym okienku.

Czas na rozmieszczenie pionków pracowników na planszy składników. Gracze robią to kolejno przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, rozpoczynając od gracza po lewej stronie gracza rozpoczynającego. Na jednym polu może się znajdować tylko jeden pionek. Kiedy wszyscy potencjalni bariści umieszczą już swoje pionki każdy pobiera odpowiedni znacznik składnika z puli i umieszcza go w jednej ze swoich filiżanek.

Aaaa. Jeszcze słowo na temat przygotowania rozgrywki dwuosobowej. W takim przypadku gracze wybierają swój kolor (niebieski lub czerwony) i dobierają wszystkie elementy. Umieszczanie pionków na planszy składników zaczyna drugi gracz a pionki umieszczane są na przemian.

Wszystko gotowe. Można zaczynać realizację zamówień.

PRZEBIEG GRY

W każdej turze gracz przechodzi przez pięć kluczowych faz, które decydują o jego postępach w grze i strategii.

Faza I: Ruch - na początku swojej tury, gracz przesuwa swój pionek po planszy składników. Ruch jest ograniczony do maksymalnie 3 kroków, które można wykonać w pionie lub w poziomie. Ta faza jest kluczowa, ponieważ decyduje, jakie składniki będą dostępne w kolejnej fazie. Gracze muszą planować ruchy z wyprzedzeniem, aby zbierać składniki potrzebne do bieżących i przyszłych zamówień.

Faza II: Zbieranie Składników - po zakończeniu ruchu, z każdego pola, na którym gracz się zatrzymał, należy pobrać jeden składnik. Jeśli pionek przeszedł przez trzy pola, gracz zbiera trzy składniki. To zmusza graczy do wyboru między szybkim zdobywaniem wielu składników a precyzyjnym zbieraniem konkretnych, rzadkich komponentów.

Faza III: Przygotowywanie Napojów
- zebrane składniki są następnie umieszczane w filiżankach. Gracze decydują, które składniki trafią do której filiżanki, mając na uwadze wymogi różnych zamówień. W tej fazie ważna jest organizacja i przewidywanie, aby jak najefektywniej zapełniać filiżanki.

Faza IV: Realizacja Zamówień - to jest moment, w którym gracz faktycznie realizuje zamówienia i zdobywa punkty. Jeśli filiżanka zawiera wszystkie wymagane składniki do realizacji konkretnego zamówienia, gracz odkłada kartę zamówienia w wyznaczone miejsce i otrzymuje punkt. Co więcej, za każde trzy poprawnie wykonane zamówienia gracz zyskuje możliwość aktywowania ulepszenia. Może to być na przykład ulepszenie pozwalające na szybsze ruchy (na ukos), zbieranie dodatkowych składników, czy też zmniejszanie punktów karnych. Strategiczne wykorzystanie ulepszeń może znacząco wpłynąć na przebieg gry.

Faza V: Upływ Czasu - ostatnia faza tury to faza upływu czasu. Wszystkie karty zamówień przesuwają się w dół planszy. Jeśli karta zamówienia wypadnie poza planszę, oznacza to, że nie została zrealizowana w odpowiednim czasie, a gracz otrzymuje punkty karne. Ta mechanika dodaje element presji i zarządzania czasem, zmuszając graczy do ustalenia priorytetu zamówień i szybkiego ich realizowania, zanim czas upłynie.

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra "Szybka Kawka" dobiega końca, gdy spełniony zostanie jeden z dwóch warunków:

I. Piąty niezadowolony klient - jeśli którykolwiek z graczy zbierze swoją piątą kartę kary (co oznacza, że pięciu klientów opuściło jego kawiarnię niezadowolonych z powodu niezrealizowanego zamówienia), gra natychmiast się kończy.

II. Koniec talii zamówień - gdy cała talia kart zamówień zostanie wyczerpana i nie ma już nowych klientów do obsłużenia.

Następuje czas na podliczenie punktów. Dostajemy je za: zrealizowane zamówienie (1 punkt), aktywowane ulepszenie (2 punkty). Każda karta karna odejmuje nam jeden punkt.

Zwycięzcą zostaje ten barista, który zdobędzie najwięcej pozytywnych ocen, czyli najwięcej punktów.

WRAŻENIA

Są takie gry, które kupuje się samymi oczami. Za wykonanie, za komponenty, za urok, który oferują. Szybka kawka z pewnością jest taką grą. Maleńkie filiżaneczki, drobniutkie plastikowe znaczniki składników – to wszystko robi piorunujące wrażenie. Nic dziwnego, że niejedna osoba zakochała się w niej od pierwszego wejrzenia. Trzeba przyznać, że wykonanie tego tytułu jest bezdyskusyjnie perfekcyjne. Sami musimy przyznać, że to jedna z ładniejszych gier planszowych jakie ostatnio wpadły w nasze ręce.

Szybka kawka to gra, której zasady są na tyle intuicyjne, że po pierwszej partii każdy załapuje, o co chodzi. To idealna gra, żeby wpleść ją pomiędzy cięższe tytuły albo wyciągnąć na spotkanie z mniej doświadczonymi graczami. Nie ma tu tony reguł do przyswojenia, a cała uwaga skupia się na bieżących decyzjach.

Proste zasady prostymi zasadami, ale gra wymaga strategicznego planowania ruchów. Niby tylko 3 pola, a jednak każda decyzja o ruchu po planszy składników jest istotna. Trzeba planować, co zebrać, żeby zrealizować obecne zamówienia, ale też myśleć o przyszłych, a jednocześnie uważać na ruchy przeciwników. To sprawia, że gra nie jest bezmyślnym zbieraniem elementów ale ma konkretny cel.

Kiedy w końcu uda się zebrać wszystkie składniki i zrealizować skomplikowane zamówienie, czuje się prawdziwą satysfakcję! To takie małe zwycięstwa w trakcie partii, które napędzają do dalszej gry. Dzięki ciągłemu przepływowi kart zamówień i potrzebie szybkiego reagowania, gra jest dynamiczna. Nie ma przestojów, każdy jest zaangażowany w to, co dzieje się na stole.

Największą zaletą Szybkiej kawki jest to, że czuje się oddech klienta na karku, ale nie ma fizycznego stopera, który tyka i stresuje. System "starzejących się" zamówień i kar za niezrealizowane kawy świetnie oddaje ten element. To sprawia, że każda tura jest ważna i zmusza do optymalizacji ruchów, ale bez stresującego pomiaru czasu.

Szybkiej kawce nie można odmówić interakcji i to tej negatywnej. Rywalizujemy bowiem o składniki a tu wszystkie chwyty będą dozwolone (np. bezpośrednie blokowanie, atakowanie przeciwników).

Małym minusem jest zbalansowanie kart – niektóre zamówienia wymagają zdobycia nawet 4 składników, a dają nam tylko 1 punkt, czyli tak samo jak za zdecydowanie prostsze zamówienia. To może być irytujące.

Do tego dochodzi jeszcze losowość kart. Czasem na pomoże i otrzymamy mniej wymagającą kartę, a czasem wręcz przeciwnie. A jeśli naszym bezpośrednim przeciwnikom (w sensie umiejscowienia) gra "idzie", to szybko otrzymamy sporo zamówień. Jeśli będą proste, to pół biedy. Gorzej, jeśli będą to bardziej wymagające.  

Skalowalność: Gra najlepiej wypada w 3-4 osoby. W dwie osoby jest nieco mniej zaciętej walki o surowce, a w więcej niż 4 może być dłużej, bo trzeba czekać na swoją kolej. Z drugiej strony dwuosobowa rozgrywka w Szybką kawkę pozwala na łatwiejsze zaplanowanie wszystkiego na planszy i szybsze zdobycie upragnionych składników, bowiem dysponujemy dwoma a nie jednym pracownikiem.

Podsumowując: Szybka kawka to bardzo solidna, przyjemna i angażująca gra familijna, która idealnie sprawdzi się na krótsze rozgrywki. To świetna propozycja dla tych, którzy lubią lekkie, ale wymagające planowania tytuły z elementem presji czasu. Z pewnością wrócimy do niej jeszcze nieraz, żeby sprawdzić nasze baristyczne umiejętności!

PLUSY:

+ przepiękne wykonanie 
+ śliczne filiżanki i znaczniki składników
+proste zasady

MINUSY:

- presja czasu realizacji zamówień może być stresująca


Liczba graczy: 2-4 osoby,
Wiek: od 8 lat
Rodzaj gry: gra rodzinna,
gra strategiczna
Zawartość pudełka:
* plansza składników,
* 4 planszetki graczy,
* 16 kafelków ulepszeń,
* 120 znaczników składników,
* 12 filiżanek,
* 2 tace składników, 
* 80 kart zamówień,
* 6 pionków,
15 znaczników tempa, 
znacznik pierwszego gracza,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: G3
Cena: 130 - 150zł (VI 2025 r.)
Autor: Euijin Han
Ilustracje: Siwon Hwang


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu G3 za udostępnienie gry.

G3








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz