Grzegorz
Rejchtman. Człowiek, który kojarzy mi się do tej pory wyłącznie z Ubongo.
Okazuje się, że ma na koncie kilka innych gier, wśród których jest Absolut
överens. Gra, która w 2004 uzyskała tytuł najlepszej gry dla dorosłych w
Szwecji (Årets Spel).
Czemu
o tym wspominam? Ano dlatego, że spece z wydawnictwa Egmont dotarli do tej gry,
zagrali i postanowili wypuścić na rynek jej polską wersję. Oczywiście zmieniono
przy okazji tytuł na Dopasowani. Mieliśmy okazję wypróbowania tej gry w różnym
gronie i chcielibyśmy się teraz podzielić naszymi wrażeniami. Zapraszam zatem do
lektury recenzji.
Całość zamknięta jest w średniej wielkości, solidnym pudełku. Wewnątrz
znajdziemy planszę, mnóstwo dwustronnych kart z pytaniami, zestaw ośmiu notesów
(po 2 w każdym z czterech kolorów), pionki (w czterech kolorach) oraz
klepsydrę.
W pudełku znajdziemy też funkcjonalną (no prawie) wypraskę, która
zdecydowanie ułatwi nam przechowywanie wszystkich elementów w należytym
porządku. Szkoda tylko, że wypraska jest nieco (nomen omen) niedopasowana i nie
mieści się w niej plansza.
Załączona
do gry instrukcja to dwustronna kartka, dzięki której szybko zapoznamy się z
zasadami.
CEL GRY
Dobieramy
się w pary. Nasze zadanie jest proste. Odpowiadając osobno i całkowicie
niezależnie od siebie na zadanie pytania staramy się być jak najbardziej spójni
w naszych odpowiedziach. Ta para, która będzie w tym najlepsza, wygrywa.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry
jest króciutkie. Na środek stołu wędruje plansza, na której umieszczamy
znacznik rund (na polu 1) oraz pionki poszczególnych drużyn. Następnie dzielimy się na dwuosobowe zespoły.
Każda drużyna otrzymuje dwa notesy w tym samym kolorze, po czym musimy tak
usiąść, żeby partnerzy znaleźli się naprzeciw siebie (żeby nie mieli możliwości
podglądania swoich odpowiedzi).
Tasujemy karty zadań i
to tyle. Możemy przystąpić do zabawy.
PRZEBIEG GRY
Cała zabawa przebiega
w ciągu dziewięciu rund. Na początku każdej z nich ktoś dociąga kartę ze stosu. Na każdej z nich są trzy pytania. Zgodnie z zasadami najpierw skupiamy się na
pytaniach z numerkiem jeden, czyli dociągamy kartę, czytamy pytanie nr 1,
bierzemy nową kartę i znowu czytamy pierwsze pytanie, itd. Po „przerobieniu”
wszystkich jedynek, możemy zabrać się za dwójki, a następnie trójki. Oczywiście
nic nie stoi na przeszkodzie, żeby „przerabiać” całą kartę. Wszystko jest
kwestią ustaleń pomiędzy samymi graczami.
Po zadaniu pytania,
odwracamy klepsydrę i teraz każdy z graczy udziela maksymalnie pięciu 1-2
wyrazowych odpowiedzi. Gdy czas się skończy, gracze konfrontują swoje
odpowiedzi, tj. jeden z graczy czyta to, co zanotował w swoim notesie, a drugi
sprawdza czy jego odpowiedzi są dopasowane do odpowiedzi gracza czytającego.
Poza tym wszystko
jest sprawą umowną pomiędzy graczami. Ostatecznie to wszyscy razem decydujemy,
czy dane dopasowania uznajemy, czy nie. Grunt to dobra zabawa.
Kolejna runda
rozpoczyna się od przemieszczenia znacznika rund na kolejne pole oraz dociągnięcia
nowej karty z pytaniem (lub też przeczytania kolejnego pytania na karcie) Cała
gra trwa 9 rund lub do chwili zdobycia przez jakąś drużynę co najmniej 30
punktów.
Instrukcja zawiera
jeszcze jeden wariant, który troszeczkę modyfikuje sposób rozgrywania w każdej
z rund (jest to rozpisane na karcie pomocy), np. jedna runda toczy się na
normalnych zasadach, inna na takich, w której punkty otrzyma jedynie ta drużyna, która
uzyskała najwięcej dopasowań. W jeszcze innej rundzie gracze mogą sobie
pomagać poprzez podanie pierwszych liter odpowiedzi. Wariant ten stanowi
całkiem ciekawe urozmaicenie gry rozgrywanej wg podstawowych zasad.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra kończy się w
momencie, gdy zakończy się 9 runda lub też gdy jedna drużyna zdobędzie co
najmniej 30 punktów.
WRAŻENIA
Siadając do rozgrywki
w Dopasowanych trochę obawiałem się, że gra po prostu nie wypali, że się nie
sprawdzi w praniu. Rzeczywistość pokazała jak bardzo się myliłem. Powiem
szczerze, że gra okazała się naprawdę sporym zaskoczeniem i dała nam mnóstwo
dobrych emocji i chwil do przemyśleń.
Grę rozgrywamy w
dwuosobowych zespołach. Tak naprawdę nie liczy się wiedza, a nasze próby
wejścia w umysł naszego partnera i odpowiedzenie sobie, co on/ona odpowie.
Pamiętajmy, że liczą się wyłącznie dopasowane odpowiedzi. Mamy do czynienia z
taką trochę grą psychologiczną, w której sprawdzamy po trochu wiedzę o naszym
partnerze.
Od razu muszę
uprzedzić, że zdecydowanie łatwiej się gra z osobą, którą znamy, z którą
dzielimy wspomnienia, doświadczenia życiowe, itd. Łatwiej się jest nam wczuć
się w jej położenie i nieco łatwiej przychodzą nam te dopasowane odpowiedzi.
Osobom, które się mało znają, bądź w ogóle będzie po prostu trudniej, ale nie
oznacza to, że będą na straconej pozycji.
Nie raz i nie dwa
nawet wieloletni małżonkowie byli zaskakiwani swoimi
odpowiedziami. Nie raz i nie dwa dało się usłyszeć to „Z kim ja żyję?” poparte
salwą śmiechu.
Same pytania są
naprawdę ciekawe i dzięki nim możemy się też sporo o sobie dowiedzieć.
Dodatkowo mamy 11 kart specjalnych, umownie nazwanych „dla dorosłych”. Nie są
to może jakieś mocne intymne pytania, ale niektóre z nich balansują na granicy
tego swoistego tabu.
Gra się skaluje całkiem
nieźle, ale musimy zdać sobie sprawę z dwóch rzeczy. Po pierwsze najlepiej sprawdza się, jeśli do stołu zasiądzie parzysta liczba graczy - owszem mamy możliwość tworzenia zespołów 1+2, ale średnio się to sprawdza. Po drugie, jeśli gramy w cztery osoby,
wszystko jest w porządku. Gra przebiega dość sprawnie i szybko. W osiem osób
jest trochę się to wszystko po prostu dłuży. Odczytywanie odpowiedzi trwa nieco
za długo. Nam najlepiej grało się w 2-3 pary.
Regrywalność jest
ogromna. W sumie (wersja podstawowa i „dorosła”) mamy 109 kart. Każda
dwustronna i zawierająca po 3 pytania na każdej ze stron. Prosta matematyka
wskazuje nam 654 pytania, z czego w jednej grze skorzystamy z maksymalnie 9, co
daje nam ponad 72 unikalne gry. To dość sporo i ciężko by nam było nauczyć się
na pamięć odpowiedzi.
Czas gry. Na pudełku widnieje czas 30 i
faktycznie to się zgadza z rzeczywistością, o ile gramy w 2-3 pary. Rozgrywka w
4 pary może się przeciągnąć do jakiś 45 minut.
No cóż, w roku ubiegłym wydawnictwo
Egmont postawiło na znaną i sprawdzoną Ryzyk Fizyk i był to strzał w
dziesiątkę, bo gra wszędzie, gdzie się pojawi robi furorę. W tym roku postawili
na kompletnie nieznaną grę i moim zdaniem ma ona szansę zaistnieć na naszym
rynku. Jest całkowicie inna od Ryzyk Fizyk, ale daje mnóstwo dobrej zabawy. Ta
cała próba wzajemnego wyczucia tego co siedzi w naszych głowach jest bardzo
ciekawym i niecodziennym doświadczeniem, dzięki czemu dowiadujemy się o sobie
czegoś nowego. Zdecydowanie polecamy.
A tak przy okazji naszła mnie jeszcze
jedna myśl (poparta rozmową z psychologiem). Dixit oprócz tego, że jest
doskonałą grą familijno-imprezową, sprawdza się w wielu innych dziedzinach.
Jest narzędziem pracy psychologów, nauczycieli, ludzi prowadzących tzw. miękkie
szkolenia. Jestem przekonany, że Dopasowani mają również zaistnieć w tej
„równoległej rzeczywistości”, np. podczas terapii małżeńskiej, czy też podczas
zajęć z komunikacji interpersonalnej.
PLUSY:
+ proste
zasady,
+ duża
regrywalność,
+ piękne
wykonanie,
+ dobra
skalowalność,
+ możliwość
wykorzystania nie tylko jako gra,
MINUSY:
Liczba
graczy: 2-8 osoby
Wiek: od
16 lat
Czas
gry: ok. 30 minut
Rodzaj
gry: gra imprezowa
gra rodzinna
gra rodzinna
Zawartość
pudełka:
*1 plansza,
*109 kart,
*1 znacznik
rund,
*4 pionki
graczy,
*8 notesów
(po 2 w każdym kolorze),
*1 klepsydra
(60 s)
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo:
Egmont
Cena: 65-80 zł (XI 2018 r.)
Cena: 65-80 zł (XI 2018 r.)
Autor: Grzegorz Rejchtman
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie gry.
Galeria zdjęć:
Też tu widzę więcej plusów niż minusów, całkiem spoko gra. A tak z ciekawości, czy Twoja klepsydra też się zapycha pod koniec? Czy może mi się trafił jakiś felerny egzemplarz? :D
OdpowiedzUsuńTa gra to wielkie zaskoczenie. Duże emocje i to coś, co sprawia że chce się w to grać. Co do klepsydry, to faktycznie coś z nią jest nie tak. Jakby dostała się do środka wilgoć. U nas się nie zapycha, ale niewielka część piasku pozostaje na ściankach :-/
Usuń