Był taki czas w moim
życiu, że sporo podróżowałem właśnie koleją. Ładny kawał Polski zwiedziłem
wykorzystując ten środek transportu. Pamiętam też czasy dzieciństwa i
wielogodzinne zabawy kolejką PIKO u mojego kumpla, który posiadał naprawdę spory
zestaw torów, kolejek, wagonów, dworców, etc. Sentyment ten we mnie pozostał i
pewnie nic tego nie zmieni. Dlatego też gry, które związane są z koleją mają u
mnie fory.
Dzięki wydawnictwu G3
na rynku pojawiła się kolejna gra związana właśnie z koleją. Tym razem nie
będziemy tworzyć żadnych połączeń, skupimy się raczej na odpowiednim
inwestowaniu w tabor kolejowy w celu maksymalizacji naszych zysków. Zapraszam zatem
do recenzji tego tytułu i naszych przemyśleń z nim związanych.
CO ZAWIERA GRA
Wydawnictwo G3 rozpieszcza graczy wysoką
jakością wydawanych przez siebie gier. Nie inaczej jest w przypadku Twojej kolei. Wszystko zamknięte zostało
w średniej wielkości pudełku. A co oprócz instrukcji znajdziemy w środku?
- 105 kart, w tym: 18 kart lokomotyw i 87 kart wagonów,
- 155 żetonów, w tym: 125 żetonów pieniędzy, 6 żetonów licytacji, 6 żetonów kolejności i 18 żetonów celów,
- 6 zasłonek gracza.
Lista może nie jest długa, jednakże tego
trochę jest. Pudełko jest wypełnione po brzegi.
Nie mógłbym zapomnieć
o ilustracjach do gry. Sylwia Smerdel po raz kolejny (po Przez Afrykę, Stinky Business
i Robot X) zrobiła dobrą robotę.
CEL GRY
Tym razem każdy z graczy otrzyma rolę bogatego inwestora, którego zadanie polega na umiejętnym zarządzaniu posiadanymi środkami pieniężnymi. Gra podzielona jest na dwie fazy, w pierwszej licytujemy odpowiednie lokomotywy, a w drugiej dokonujemy zakupu odpowiednich wagonów. W jednej i drugiej fazie musimy wysupłać nieco grosza, więc im więcej pieniążków uzbieramy w danej rundzie, tym będziemy mieć większe możliwości w następnej.
Przygotowanie
gry jest krótkie. Karty lokomotyw i
wagonów tasuje się osobno i tworzy dwa odrębne, zakryte stosy. Z talii
lokomotyw następnie dobiera się (zależną od ilości graczy liczbę kart) – na
każdego gracza musi przypadać po 3 karty. Reszta lokomotyw wędruje do pudełka.
Żetony celów układa się rewersem do góry, a żetony kolejności - rewersem do dołu. Żetony pieniędzy będą
stanowiły bank.
Każdy
z graczy otrzymuje zasłonkę oraz $5.000 na dobry początek. Następnie każdy z
graczy losuje 3 żetony celów, które pozostają niejawne dla innych graczy. Gra
się może rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
W grze występują dwa rodzaje kart, tj.
karty lokomotyw i wagonów.
Moc lokomotywy to jednocześnie jej cena
wywoławcza. Im lepsza lokomotywa, tym jej cena wyższa.
Prędkość maksymalna pozwala na rozstrzyganie remisów.
Wartość ta może być istotna pod kątem wypełnienia niektórych celów
(znajdujących się na naszych żetonach celu)
Mnożnik – zwielokrotnia wartość naszych
inwestycji. Na koniec rundy sumuje się wartość wszystkich wagonów
przyczepionych do lokomotywy i mnoży się przez wartość mnożnika
Rodzaj napędu – w grze mamy lokomotywy: parowe,
spalinowe i elektryczne. Posiadanie określonego typu lokomotywy może być
istotne pod kątem niektórych celów
Karta wagonu posiada tylko dwie informacje, tj. rodzaj wagonu oraz jego wartość. Wagony umożliwiają transport 6 rodzajów dóbr, tj. żywności, bydła, węgla, oleju, przedmiotów luksusowych oraz pasażerów. Wartość wagonu jest zmienna i w zależności od jego typu może wynosić od $50 (za wagon do przewożenia żywności) do $500 (za wagon pasażerski).
Ponadto mamy do czynienia z 5 kartami specjalnymi, które urozmaicają rozgrywkę poprzez np. umożliwienie budowy dłuższego pociągu, tudzież zwiększenie mnożnika.
Gra trwa dokładnie 3 rundy. Każda z nich to dwie fazy: licytacji lokomotyw oraz kupna wagonów. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z nich
I Faza licytacji lokomotyw
Jeden z graczy losuje jeden z 6 żetonów
licytacji określając jej przebieg. Do wyboru mamy:
- Pass – rozpoczynający podaje cenę
wywoławczą, a pozostali gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara, albo
podbijają tę cenę, albo pasują i kończą swój udział w licytacji
- W ciemno – wszyscy licytują w tym
samym czasie, poprzez umieszczenie a następnie ujawnienie oferowanej kwoty pieniędzy
trzymanych w zamkniętej dłoni
-Podwójna w ciemno - jak wyżej ale w
dwóch krokach, czyli pierwszą ofertę możemy (ale nie musimy) zwiększyć.
- Prawo pierwokupu - wszyscy licytują w
tym samym czasie, poprzez umieszczenie a następnie ujawnienie oferowanej kwoty pieniędzy
trzymanych w zamkniętej dłoni. Gracz,
który zaoferował najwięcej będzie kupował jako pierwszy
- Otwarta – to klasyczna licytacja, w
której gracze przebijają swoje oferty, gdy najwyższa aktualnie oferta nie zostanie
już przebita - gracz ten liczy powoli do trzech i brak ofert w tym czasie
kończy licytację
- Twist - klasyczny draft. Każdy
otrzymuje po trzy karty, wybiera jedną z nich, a resztę przekazuje dalej.
Każda rządzi się swoimi prawami, jednakże cel każdej z nich pozostaje niezmienny. Na koniec tej fazy każdy z graczy musi dysponować dokładnie trzema lokomotywami. Może się zdarzyć, że gracz nie będzie w stanie zakupić wszystkich trzech. W takiej sytuacji otrzyma darmową nieco ułomną lokomotywę (dlaczego ułomną, wyjaśnię później).
Gdy już każdy z graczy będzie dysponował 3 lokomotywami musimy ustalić kolejność drugiej fazy gry. Robi się to niezwykle prosto. Każdy z graczy sumuje moc swoich lokomotyw. Osoba z najwyższym wynikiem otrzyma palmę pierwszeństwa (czyli żeton kolejności z numerem 1), osoba z drugim wynikiem będzie druga, etc. Remisy rozstrzyga się poprzez sprawdzenie, kto ma najszybszą lokomotywę.
II Faza kupna wagonów
Faza ta polega na dokładaniu do swoich
lokomotyw odpowiednich wagonów. W zależności od liczby graczy, z zakrytego
stosu odkrywa się określoną liczbę kart (np. w rozgrywce 3 osobowej odkrywamy 3
karty). W swojej turze gracz może wykonać jedną z 3 dostępnych akcji:
Gracz bierze jedną z odkrytych kart
wagonów i „doczepia” do wybranej
lokomotywy. Następnie odkrywa kolejną kartę i kolejka przechodzi do następnego gracza. Przy doczepianiu wagonów musimy pamiętać o dwóch zasadach, które zasadniczo będą wpływały na nasze ruchy. Po pierwsze dana lokomotywa może ciągnąć jedynie wagony przewożące jeden rodzaj „towaru”, a po drugie nie możemy mieć dwóch pociągów, które przewoziłyby ten sam „towar”.
lokomotywy. Następnie odkrywa kolejną kartę i kolejka przechodzi do następnego gracza. Przy doczepianiu wagonów musimy pamiętać o dwóch zasadach, które zasadniczo będą wpływały na nasze ruchy. Po pierwsze dana lokomotywa może ciągnąć jedynie wagony przewożące jeden rodzaj „towaru”, a po drugie nie możemy mieć dwóch pociągów, które przewoziłyby ten sam „towar”.
2. Wymiana kart.
Może wystąpić sytuacja, kiedy danemu graczowi nie będą pasowały odkryte karty
wagonów. Wtedy może dokonać wymiany jednej, dwóch, czy też wszystkich kart.
Karty leżące odrzuca się, a na ich miejsce dobiera się nowe. Za taką akcję
należy jednak zapłacić. Koszt określony jest na żetonie kolejności. Ważne, że
po takiej wymianie możemy (nie musimy) dobrać kartę wagonu i „doczepić” ją do
lokomotywy.
3. Spasowanie.
Jeśli graczowi nie pasuje żadna karta, a nie ma ochoty na dokonanie wymiany,
może powiedzieć „pas”. Kolejka przechodzi do następnego gracza. Jednakże, gdyby
wszyscy gracze po kolei spasowali, to z automatu runda się kończy i następuje
podliczanie punktów.
Runda kończy się również w momencie, gdy
jednemu z graczy udało się skompletować skład liczący lokomotywę wraz z
pięcioma wagonami (ewentualnie z sześcioma, gdy w danej rundzie odkryta była
karta Dłuższy tabor).
Jedna uwaga, jeśli komuś w udziale
przypadła lokomotywa zastępcza, to niestety wiele za nią nie uzyska. Gracz
wybiera jeden wagon doczepiony do niej i to będzie całkowity zysk z tej lokomotywy.
Dlatego też wcześniej nazwałem ją nieco ułomną.
Kilka słów o żetonach celów. Na początku
gry każdy otrzymuje trzy takowe żetony. Zawierają one informacje (znane tylko
ich właścicielowi) o celu, którego realizacja pozwoli na odpowiednie profity.
Np. jeśli w dowolnym momencie gry gracz będzie posiadał 3 lokomotywy spalinowe,
to odrzuca ten żeton i pobiera premię w wysokości $800.
ZAKOŃCZENIE GRY
Po trzeciej rundzie gra kończy się.
Zwycięzcą zostaje ten, kto zarobił najwięcej.
WRAŻENIA
Licytacja to coś, z czym spotykamy się w wielu tytułach. W odróżnieniu od większości gier licytacyjnych, gdzie mamy do czynienia z jednym rodzajem, tutaj mamy do wyboru aż sześć (tak naprawdę to pięć , bo szósty to klasyczny draft), przy czym każda wymaga nieco innego podejścia. Bardzo fajne urozmaicenie.
Kupno wagonów ma w sobie trochę
mechaniki „push your luck”. Czekamy aż „dojdą” dobre wagony, które będziemy w
stanie dołączyć do naszych najlepszych lokomotyw. Nie można jednakże czekać w
nieskończoność, bo zwyczajnie możemy się w pewnym momencie obudzić z
przysłowiową ręką w nocniku - ktoś zdecyduje się na dołożenie 5 wagonu i zakończy zabawę. Bardzo
lubimy takie kuszenie losu.
Ciekawym pomysłem są ukryte cele, które potrafią nieco zdezorientować innych graczy widzących czasem niekoniecznie zrozumiałe (teoretycznie mniej opłacalne) decyzje innych graczy co do kupna zarówno lokomotyw jak i wagonów.
Po przeczytaniu instrukcji miałem pewne
obawy o grywalność. Zupełnie niepotrzebnie. Tytuł okazał się na tyle
interesujący, że wciągnął nas niczym wir, a emocje podczas gry potrafiły
sięgnąć zenitu. Proste reguły i połączenie licytacji z lekkim kuszeniem losu –
to po prostu działa.
To, co może trochę boleć, to niestety
losowość w doborze wagonów. Owszem możemy dokonać wymiany kart (płacąc za to), ale czasami taka wymiana
do niczego dobrego nie prowadzi. Szczęśliwy dociąg kart może komuś sporo
ułatwić życie.
Druga sprawa, to czas rozgrywki. Pudełkowe 30 minut raczej nie wchodzi w grę. Niektóre sposoby licytacji (np. podwójna w ciemno) sprawiają, że rozgrywka się niepotrzebnie dłuży, zwłaszcza, gdy licytujemy się o najsłabsze lokomotywy.
Kilka słów odnośnie skalowalności. Rozgrywka
2-osobowa z pewnością będzie mniej emocjonująca w fazie licytacji. Z drugiej
strony będzie większy luz podczas kupna wagonów. Przy większej ilości graczy licytacja jest ciekawsza, a z drugiej strony mamy nieco mniejszy wpływ na dobór najlepszych
wagonów.
Klimat? Jest. Duża w tym zasługa genialnych
grafik. Mamy poczucie budowy naszych pociągów i możliwości zarobienia
konkretnych pieniędzy
Podsumowując: Twoja kolej to lekki i całkiem przyjemny tytuł, który mogę z czystym sercem polecić. Proste zasady, ciekawa mechanika i dość wyrazisty klimat. Duetowi Marcin „Senior” Ropka – Violetta Kijowska (przy wsparciu Sylwii Smerdel) mogę tylko pogratulować naprawdę udanego tytułu.
PLUSY:
+ solidne
wykonanie,
+ wysoka
jakość komponentów,
+ znakomite
grafiki
+ proste
zasady,
+ bardzo dobrze
napisana instrukcja
MINUSY:
- losowość,
która potrafi dać w kość na etapie kupna wagonów,
- nieco zbyt
długi czas gry
Liczba
graczy: 2-6 osób
Wiek: od
8 lat
Czas
gry: 30-60 minut
Rodzaj
gry: gra strategiczna, rodzinna
Zawartość
pudełka:
* 105 kart, w tym: 18 kart lokomotyw i 87 kart
wagonów,
* 155 żetonów, w tym: 125 żetonów pieniędzy, 6 żetonów
licytacji, 6 żetonów kolejności i 18 żetonów celów,
* 6 zasłonek gracza,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo:
G3
Cena: 70-80 zł
Cena: 70-80 zł
Wygląda na porzadną grę, fajna grafika, sporo elementów.
OdpowiedzUsuńElementów jest faktycznie sporo. Są świetnej jakości. Jeśli lubisz licytacje, to Twoja kolej będzie dobrym wyborem :-)
Usuń